-
Innholdsteller
3855 -
Ble med
-
Dager vunnet
31
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Werther
-
Hehe, det er bonusen med å kjøre en styggkul gammel amerikaner som ingen skjønner hva er. Man får mange WTF-blikk
-
Litt artig. Siste 3 dagene har jeg sett 3 Volvo V50 med motorhavari langs veien. Tror ikke det blir min neste bruktbil.
-
Cruiset i 110 km/t på E6 i dag da jeg oppdaget et laaavt kjøretøy i høy hastighet som nærmet seg...Hmm. Kan det være Lotus Esprit? Eller Ferrari 308? Neida, tror du ikke det var en 1987 (2003) Ferrari Testarossa! Når var sist gang du så en Ferrari eldre enn 20 år ute i det fri langs veien og ikke i et bur/garasje eller museum/utstilling. Ikke altfor ofte. Testarossa er sammen med Lamborghini Countach mine desiderte favoritt-drømmebiler, og det er helt sheriff å se en slik utfolde seg langs veien til en forandring. Hadde jeg eid en slik hadde jeg brukt den hvite dressjakka (som henger innerst i skapet), kjørt hockeysveis og skippet sokker akkurat som Sonny Crockett i "Miami Vice".
-
E6 sørover fra Svinesund mot Uddevalla hadde noe av denne løsningen for noen år siden før de åpnet 4-felts motorvei hele strekningen. Til tider ble det rimelig Texas Dette ble ofte i realiteten en 3-felts vei der midtre feltet var valgfri retning og det var en del hårete forbikjøringer i midtre felt ikke ulikt slik det er i dagens Russland. Med tanke på trafikksikkerhet er det ingen tvil om at 4-felt er tryggere, men man får ikke lenger den spenningen ved langkjøring. Noe av det artigste med langkjøring på nattestid var jo å blåse på på slike 2-feltsveier av god kvalitet, men 4-feltsveiene er HMS-himmelen av dimensjoner.
-
En helt original S14 er en helt ok bruksbil, men som Kasper sier - de ruster bra mye ved vinterkjøring. Historisk sett har alltid Datsun/Nissan hatt dette problemet. Pr dags dato er S14 en sjelden fugl i trafikken, og det gjør den kul. En av de peneste bilene fra 90-tallet uten tvil - gøy å ha noe ingen andre har. E36 M3 er litt kjipere å se på, men i lengden mer bil for pengene med fin lyd, bedre driftssikkerhet og et større miljø/deletilgang. I verste fall kan du jo prute på en ombygd M3 sedan?....
-
Personlig synes jeg dansker er akkurat like håpløse som nordmenn i trafikken... Er nok en av de som kjører som et svin i Oslo. Men det positive med Oslo-bilister er at de er mye flinkere på trafikkavvikling, fletting, effektivitet, kvikke reaksjoner (trafikkforståelse) og samarbeid enn ute på bygda. Så alt er ikke helt svart (no pun intended). Dog sliter fortsatt Oslo-trafikken på Ring 3/E6/E18 med komabilister i venstrefeltet, selv en mannsalder etter at flerfeltsmotorveier ankom Norge. Jeg bruker ikke lenger energi på disse og blåser forbi i høyrefeltet - det er kanskje ulovlig men gjør vidunder med blodtrykket.
-
Slike utsagn leser man ofte på Bimmers. Men hvis ingen lenger kjøper nybiler med sekser eller åtterbensin vil det heller ikke være kosebiler å oppdrive på finn om noen år. "Alle" vil ha det, men ingen kjøper det. For dere som virkelig elsker å kjøre bil anbefaler jeg å gjøre det nå, og ikke "i morgen" eller "manana" (som man sier på spansk hvis jeg husker riktig). Jeg lever og ånder for bilkjøring, og kjører det jeg klarer før diesel/bensin-drivstoff og -biler får flere avgifter, forbud og overvåking hevet etter seg. Ikke vent til du er "gammel" fordi det da kan være for sent både mentalt og reelt. Selv har jeg en ny dieselbil som firmabil, og det er på mange måter synd at diesel er det nye offeret i heksejakta nå om dagen da det er liten tvil om at diesel fortsatt er det mest optimale drivstoffet for folk flest. Sammenlignet med tilsvarende bensin-modeller sparer jeg "kun" 21000kr pr år ved 50 000km pr år. Men den minste dieselen i modellutvalget framstår for meg som mest for pengene da den både har bra ytelser og merkbart lavere forbruk enn bensin-variantene. Det viktigste er dog at den faktisk er morsom å kjøre. Privat har jeg dog en bensinbil, hovedsaklig pga lyden. Som Crispo-reklamen sa - lyden er halve opplevelsen.
-
Våren er i gang, så det blir stadig mer snacks langs gatene. Kom over en usedvanlig bøs slede - en relativt hel og pen Granada 2.3 (109 illsinte sjiraffer for øvrig...). Har alltid vært svak for Granada, så måtte snu og kjøre omvei for å knipse denne sjarmøren. Knipset også amerikansk High Tech anno 2017 vs High Tech anno 1978 - kunne nesten vært snytt ut av nesa på en tidsmaskin: Tesla S og en grom 1978 (2009) Lincoln Continental 7.5l.
-
Det er mye snakk om å være miljøvennlig, Ditt egoistiske fokus er på personlig økonomi og velstand - Mener du seriøst at leasing er løsningen? Noen, blant annet jeg, vil si at du er en hykler. No offense. Istedenfor å eie bilen i 6-10 år fra ny (med total levetid på 15-30 år) vraker man bilen allerede etter 5-6 år. Senest i dag passerte jeg en Leaf som hadde gått tom for strøm på E6. Skal vi sende alle disse bilene til vraking i Asia 10-12 år før normal tid og fortsette å moralisere mens man sitter på sin usedvanlige høye hest i vest langt unna de reelle verdensproblemene?....Dette er vel selve definisjonen på i-landsproblemer - fortsett med business as usual mens søpla tømmes et annet sted enn der man bor.
-
(https://www.instagram.com/p/BSHHFQ8hn0k/ E23 er pokker ta meg bra sexy. I farten husker jeg ikke om jeg har knipset denne tidligere (ikke mitt bilde/instagram), men det går ytterst få E23 i Stor-Oslo. Småsjelden og kanskje den feteste 7-serien (med hard konkurranse fra E38...)
-
Vet ikke om noen husker brukeren "rdl" fra gamle bilforumet.net. Spesiell skrue som har hatt mange interessante kjøretøy.... Han er skikkelig anti-A4 - det skal han ha. Husker et videoklipp hvor han sto bak i en Toyota Hiace og burnet med en crosser. Herlig kar som er skikkelig gjennomført gæren.
-
Hvis du skal selge uten avgifter - et sted i nabolaget 75 000kr. Du burde ha dokumentasjon på den lave kilometerstanden, spesielt med tanke på at kalesjen allerede er utslitt etter så lav km. Som nevnt virker E36 M3 cab litt tungsolgte i forhold til brødrene med tak.
-
Kom over en 1947 (2009) Packard Custom Super 5.8 som sto henslengt gatelangs, samt kom i prat med to karer som sto å skrudde på en morragretten 1984 Jaguar XJ 5.3. Bilen ble tatt inn fra Belgia i 1984 av faren til han som eide den nå. Garasjebil med litt over 70 000km (og dårlig batteri...), og som en bonus fikk jeg høre V12eren på kaldstart - det er jo ikke hver dag man kan nyte. Må nevnes at bilen var usannsynlig pen både innvendig og utvendig.
-
Har du eid ett spesielt kjøretøy ?
emne svarte i Werther sin Tony Soprano i Bilder og filmer / Show-off
Om 911 G-serie er spesiell eller ei kan sikkert diskuteres. Det som er kjipt er at modellene har blitt støvsamlere i påvente av verdistigning- Personlig er jeg glad i biler som faktisk brukes aktivt langs veien, og det blir færre G-serier år for år som faktisk blir brukt aktivt - det er alltid trist å se når spekulanter pressser ut entusiastene fra markedet. Hyggelig at du liker Capricen. Den var litt vrien de første milene etter et halvt år på låve, men har cruiset 50 mil siden uten et feilslag. Du er velkommen til å tute og hilse hvis jeg ser deg langs E6en nå mot påske -
Har du eid ett spesielt kjøretøy ?
emne svarte i Werther sin Tony Soprano i Bilder og filmer / Show-off
Var litt i tvil om jeg skulle dele bilder her i og med at jeg oftest blir glad i eldre biler, uansett alder og uavhengig av verdi/de bilene som er "in" og "kule" der og da. Har hatt mye skrotbiler, men de som skiller seg ut positivt må være disse: Mazda MX5 NA. Har eid 3 stk, og den avbildete er min andre NA (kjørte 55k km med den) som jeg kjørte side om side med en E34 M5 Touring (kjørte 15k km). Sistnevnte var grisekul når det kom til design, ytelse og lyd, men bilen var tung, brukte mye drivstoff og hadde en del elbugs (Felgene på begge bilene ble spraylakkert hjemme i stua etter en flaske vin++...) Hadde også en 944 NA facelift og en 1986 911. Legger ved bilde av 911 med både BBS Mahle 15", RUF 17" og Rial 16". Bilen så sehr smecker ut uansett felgvalg , det må sies. Men favoritten min er faktisk min nåværende 1991 Chevrolet Caprice. Utrolig grom bil som jeg aldri går lei av å kjøre - den gir en fantastisk kombinasjon av den gode gamle amcar-følelsen pluss moderne driftssikkerhet/forbruk. Toppen av kransekaka er et skikkelig sært/stygt design som topper hele driden. Det må også nevnes at Capricen er solgt ny i Arendal og at vår alles kjære @Fredrik 90 tok oppdraget med å finne informasjon på tidligere eiere i regionen. Vedkommende som kjøpte Capricen ny i 1991 lever enda, er 86 år gammel og jeg pratet med han på tlf i fjor høst... -
E6 Svinesund - Oslo tar vel en times tid, og man passerer 13 bensinstasjoner langs motorveien samt 3 stasjoner rett ved. I Danmark er det risikosport å kjøre med 15l på tanken hvis man ikke er lokalkjent - plutselig har man kjørt 45 minutter i ingenmannsland uten å se en eneste stasjon. Det er mer enn en gang jeg har blitt smånervøs etter feilkalkulering eller at man misser en stasjon fordi danskene ikke vet hva skilting/markering av stasjonen er (eller at de lar det gro igjen bak noen trær...). Manglende bensinstasjoner er vel en av flere grunner til at man ser så utrolig mange havarerte biler langs veiskulderen i Danmark. For et par år siden måtte jeg jo hjelpe en styrtrik danske i Bentley Continental med privat regnr som hadde gått bensintom, og måtte kjøre tur-retur nærmeste stasjon med dama hans for å kjøpe reservekanne og bensin. Både Sverige og Danmark har en ukultur med å sette stasjonene kronglete til ifht hovedveien slik at man til tider må gjennom lyskryss og rundkjøringer etter avkjøringen. I Norge legger man i mye større grad stasjonene helt inntil veien med raskere av- og påkjøring. Som bilentusiast er jeg faktisk glad for at jeg bor i Norge hvis man først skal bo i Europa. Det faktum at vi ikke har en egen bilindustri har jo gjort at vi har en veldig variabel og spennende bilpark som man ikke finner andre steder i Europa. Flere tiår med høye nybilavgifter har i tillegg sørget for at mange biler har gått i daglig bruk lenge, overlevd den verste kneika og nå ruller rundt som verdsatte klassikere. Dette gjenspeiler seg i bruktbilprisene også da 20-50 år gamle biler ofte er billigere her til lands enn i utlandet. Tenkte over dette temaet senest i formiddag når jeg var ute og kjørte - selv i sommermånedene nedover i Europa ser man stort sett bare moderne og/eller småkjipe biler, mens i Norge er vi faktisk flinke til å bruke veteran- og hobbybilene aktivt langs veien og ikke bare på spesielle biltreff - hvert fall i Oslo/Akershus/Østfold ser man fort mye spennende langs veien i helgene.
-
Vet du hva som vil skje med tanke på økonomisk erstatning fra Statens Vegvesen eller forsikringsselskapene? De kan vel ikke inndra og vrake biler for titalls millioner og la eierne stå igjen med nada når det tross alt var en av deres egne som var korrupt. Får de listepris eller må alle saksøke Olsen Bil som uansett aldri vil kunne betale ut erstatning...
-
Får en virkelighetssjekk når jeg ser på bildet fra høggern. Så mange "nye og fine" biler som står på dynga allerede mens jeg har brukt dagen på å cruise rundt i en småsliten 26 år gammel Chevrolet. Det er da man skjønner at man kanskje begynner å bli i overkant sær Forresten så må jeg flire litt av kulturforskjellene mellom Norge og Danmark. Århus-Fredrik med kone og barn har en bitteliten Citroen mens Arendal-Fredrik med samboer har 4 ganske voksne kjøretøy på gårdsplassen (F10, E34 og eventuelt Mondeo og Excursion). Fredrik 90 burde egentlig ha flyttet til Texas og gått rundt med cowboyhatt Jeg tenkte også å ta en tur nedover i påskeuka. Blir en snartur innom Ringen for å titte hvis det er turistkjøring der...Ellers har jeg ikke planlagt noe enda. Kanskje stoppe i Heidelberg og ta en øl eller seks. Derfra er det ikke lange biten bort til Østerrike og småveiene ned til Nord-Italia...Alpene er alltid hyggelig å farte rundt i så lenge det ikke pøsregner.
-
Hvis du uansett skal kjøpe en arbeidshest med mye plass blir kanskje en Ford Ranger i tillegg litt smør på flesk? Med mindre dere skal få tvillinger med det første blir S-Max en relativt stor bil der man blir fraktende rundt på mye luft. Dog, hvis leasingperioden er 3 år er det for så vidt greit å planlegge litt frem i tid. Jeg vil tro Mondeo er den som er best å kjøre både med hensyn til kjøreegenskaper og komfort av de du vurderer. Edge er også et alternativ, men de koster vel 100-150 000kr mer i utgangspunktet.
-
Jeg slet litt med å se hvor kronikkforfatteren ville hen... Generelt har jeg ikke inntrykk av at Oslo har blitt en farligere by. Gjengproblematikken var vel større før med skyting på åpen gate og flashy pushere som kjørte rundt i Ferrari og E36 cab. Jeg jobber blant annet mot dagligvare og kiosk & bensin, og det er spesielt en kjede drevet av hovedsakelig pakistanere og indere som jeg mistenker hvitvasker mye penger gjennom disse "frontene", og at de hovedsakelig tjener pengene på narkotika. Noen husker kanskje "Lime"-kjeden som var av samme ulla. Føler meg aldri utrygg i gatene på dagtid, men på nattestid burde man være obs på afrikanere. Det er en del personran med håndvåpen på nattestid utført av somaliere og eritreere, senest et for et par netter siden i Niels Juels gate på Frogner (Frognerveien/Bygdøy Alle). Oslo og Norge har hittil blitt spart for elendigheten i Sverige pga oljepengene som vi kan bedøve den arbeidsledige befolkningen med, samt at Oslo kommune bruker mange millioner på Groruddalen og Tøyen for å holde områdene vedlikeholdt. Men nå som pengekrana etter hvert skrus til og budsjettene blir trangere vil vi nok merke det mer på kroppen her i Norge/Oslo også. Jeg går og venter på at den svenske nasjonalsporten "Bilbrenning" skal starte på nattestid her til lands også. Dog må vi aldri glemme at det som skjer i Europa og Norge er en ønsket utvikling som politikere og velgere har jobbet systematisk for. Narkotikapolitikken er et vanskelig tema. Vesten har brukt sinnssvake summer siste 50 år på å motarbeide dette, men man står fortsatt på samme sted. Så lenge det er en etterspørsel blant folk flest er det umulig å stoppe smuglingen. Man hadde spart mye ressurser på å legalisere hasj, men som alkohol har hasj tross alt store skadevirkninger på visse personer. Jeg kjenner en som har røyket hasj jevnlig i 16-17 år, og han er en relativt oppegående skattebetaler Men så har man ganske mange som utvikler nevroser, paranoia, tvangstanker og som ender opp som trygdesnylter. Trafikksikkerheten ville også gått på en smell da legalisering garantert ville ført til økt kjøring i rus.
-
Har du regnet på om det faktisk er lønnsomt for deg med firmabil? Du kjører vel ikke særlig mer enn 20 000km i året? Og da er det ikke nødvendigvis noen god deal med firmabil fremfor privatbil med godtgjørelse for deg. Hva slags bil snakker vi om og vet du hvor mye ekstra du vil bli trukket i skatt pr mnd? Den beste løsningen økonomisk er uten tvil å selge 530d da den sikkert koster deg 3-4 ganger så mye pr mnd som E34en.
-
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
emne svarte i Werther sin aloebiz.net i Annet BMW og motorprat
https://www.budstikka.no/tyveri-og-innbrudd/bil-og-motor/bmw/skulle-kjore-av-garde-men-bilen-manglet-ratt/s/5-55-454429 https://www.dt.no/politi/krim/drammen/to-nye-bmw-brekk-i-natt/s/5-57-585879 På an igjen. 3 stykk BMW som er frastjålet ratt/navi i Drammen/Bærum siste uken. Blir nok en fin sommer. Som jeg skrev i fjor reiser de sikkert tilbake til adresser de har besøkt tidligere for å stjele fra bilene nok en gang. Dette sparer dem for mye tid og gjør dem enda mer effektive. -
Jeg mener at M-avdelingen i sin tid produserte 5-6 E34 M5 med S38B40 på ca 390hk. Men hvor disse motorene er i dag og om de i det hele tatt eksisterer lenger er ikke godt å si.
-
Målte min til 0.78 på langkjøring Oslo-Trondheim med snittfart på 80 km/t, manuell og med 16" hjul. På blandet kjøring kryper den opp mot 0.95. E39 520iA bruker merkbart mer enn E46...
-
Har kjørt Chrysler Voyager 2.5TD, og den funker greit nok. Generelt virker det som en relativt driftssikker motor da jeg har sett mange Voyagere med denne motoren med høy km. Hadde heller kjørt Cherokee med italiensk motor enn en av de kjipe japanske 4x4-modellene. Grand Cherokee med Mercedes sin 2.7CRD er et fint kompromiss. Excursion er mye bil for pengene, men det virker som flesteparten av de har mange småfeil og har blitt dårlig vedlikeholdt av slappe eiere siste årene. Personlig ville jeg heller kjøpt en 2000+ Tahoe 5.3i selv om det også der finnes en del håndverker-kjørte eksemplarer med dårlig vedlikehold. Dog er de nok lettere å leve med i hverdagen enn Excursion. Ford Expedition er vel den som ser tøffest ut av eldre US-SUV, men de er ganske dyre og bruker relativt mye bensin.
