Gå til innhold

pedro

Medlem
  • Innholdsteller

    2094
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alt skrevet av pedro

  1. Jepp. Forrige gang jeg hadde E34 ble den ofte servet av Per på Autopower. Lite å sette fingeren på annet enn at det ofte er fullbooket der og det sier jo litt det også E39ern har også vært innom etter at Alf ble salig eller hadde det for travelt. Synd de ligger på feil sida av elva for meg. Bruker Furubakken i Bærum nå etter at jeg har slått opp med Stenshagen, hvis jeg ikke tar det selv eller hos Tan. Stempel i boka er ikke verdt mye når bilen passerer 250,000. Furubakken er ryddige folk som kan skru og er sånn nogenlunde greie på pris. Jeg vil også nevne Arne Gulbrandsen http://arnegulbrandsen.no/ Flinke folk "midt i Oslo". Stenshagen gir jeg ikke fem øre for mer P
  2. Skjer på E39ern min også. Virker PÅ MIN bil som om denne funksjonen av og til sammen med låsing av dørene i fart må reprogrammeres/ kodes inn på nytt. Kan ha sammenheng med at dette muligens kan programmeres fra nøkkelen? Hvis blen har vært strømtom eller nær strømtom kan jeg ha trykket og holdt knappene på senderen nede lenge? Bare noe jeg tror altså. p
  3. Hvor mange spindler er det solgt kontra bremaeskiver? En på ti eller en på hundre eller mindre? P
  4. 15hk mer i 318 kontra 316 Sansynligvis som Julian sier bare kam ecu og ev eksos? Neppe noe BT bryr seg med P
  5. Eh? Jeg er totalt blank på E46, men er ikke dette henholdsvis 1,8liter kontra 1,9liter? Går vel neppe ut over bremse og kjøreegenskaper denne "ombygningen"? 316i M43TUB19 1998–2001 Cyl vol: 1895, I4, 8v 105 PS/104 bhp) 122 ft·lbf (165 N·m) 0 til 100 km/h 12.4 s 316i/ti N42B18 2001–2004 C.vol: 1796, I4, 16v 115 PS, 113 bhp) 129 ft·lbf (175 N·m) 0 til 100 km/h 10.9 s 318i/Ci N46B18 2004–2000 M43TUB19 1998–2001 C.vol: 1895, I4, 8v 120 PS, 118 bhp) 133 ft·lbf (180 N·m) 0 til 100 km/h 10.4 s Neppe en økning BT vil bry seg om annet enn om du har trommelbrems bak noe jeg tror du kanskje har. Da bør du bygge om til skive hvis du skal vise den ihvertfall. Du er ihvertfall innenfor 10 eller 15% regelen. P
  6. Tja Funker ikke disse bildene, så har du jo oversiktsbildene på RealOEM da. Delekatalogen. P
  7. Diesel eller annen mindre grisete og illeluktene veske. Baklukelåsen sitter i to skruer med 10mm hode og et stag du klipser av. Null problem I døra støter du på en skinne med en låsetapp som må bøyes opp før du kan dra låseplaten som holder låsecylinderen framover. Litt fiklete ja. Bildet viser venstre døråpner og lås E36 97 mod og låsekasse. I bakgrunnen til høyre skimtes låseplaten som har en "flik" som må bøyes opp før platen kan glies frammover(ofte litt irr der også). ELENDIG BILDE DA JEG HAR FIKLET MED LYSINNSTILLINGENE PÅ KAMERAET MITT Her peker skrutrekkeren mot fliken som må opp. Forran utvendig deksel.' Trangt ja! Låsekassen sitter i tre umbrakoskruer. To i dørsiden mot B-stolpen og en mot deg i dørsiden med trekket. Låsecylinderen sitter i en låsering med fire hakk og en plastpakning. Lykke til P
  8. HM Mener min c har det på samme måte som sedan Touring og compact? Greit å bytte når dette begynner å slakke ja. PS: Husk at mutteren sitter i en LØS plate bak og faller ned i kanalen hvis man skrur ut begge skruene på en gang. P
  9. Godt "Dempere foran er skrot, sansynligvis også topplager"! Bytt topplager uansett Koster så lite i forhold til det som skal gjøres. Lykke til P
  10. Temmelig enig der altså. Kjører man ikke "aktivt" eller på bane er alternativ vare oftest mer enn bra nok. Jeg kjøper lite uorginale bremsedeler, men det reflekteres i kjøringen min, bla antall mil i året. Hadde også problemer på verkstedet med en leverandør som hadde dårlige skiver, bremseslanger og bremserør og pumper. Kunder kom tilbake etter tre mnd til ett år med biler som enten ikke gikk igjennom PKK eller hadde fått problemer. Dette er tilbake til 96 til 2002. Har handlet noe bremsedeler der i de senere årene privat og ikke hatt problemer. P
  11. Du kan prøve med å straye MEGET godt inn i nøkkelhullet og i litt i låsekassen. La det stå litt og prøve en gang til før du begynner med nøkkelen igjen. Regner med at du ikke har tatt av dørtrekket? Da kommer du jo ikke lenger forløbig. Det beste er jo å ta låsen ut og legge denne i renseveske ett døgn, plukke den fra hverandre å gjøre rent og så fette låsen opp igjen. Skal snart starte på baklukelåsen og førerdøren på E34 touringen min. Blir vel ett skikkelig ball P
  12. Masse gode produkter fra Tunap. Bruker dyserensen deres på 530daten for å forebygge slagg og slitasje. Etter 249,000km er de som nye. Koster endel ja, men dysebytte er heller ikke gratis. De har sikkert mange fine kjemiprodukter det kan være lurt å se på. P
  13. Quoter denne. "Er du helt sikker på at INDRE styreledd er i orden? Disse slites veldig fort på E39. Det kan være en bitteliten slark du såvidt kjenner, men den er ofte nok til å skape risting i rattet. Når du demonterer de vil du kjenne at kula går veldig lett inni kulehuset, selvom det ikke er betydelig eller merkbar slark. Dette kan være nok". Men da skal du høre og kjenne slakken når forstillingen henger fritt. Jeg har nå litt slakke i indre styreledd på min E39, men ingen problemer med bremsene av den grunn. Jeg ville definitivt gått på foringer og tårnlager en gang til da slitte tårnlagre vil gi risting ved oppbremsing fordi du får bevegelse i hele fjærbeinet. Kjennt dette. Det skal ikke være knake eller skurelyder eller variabel / tung motstand når du dreier hjulene med håndmakt når bilen henger på bukken. Napper du i hjulene vil du også kjenne ev. slakke i styreleddene/kuler. Du kan også bruke en stor skrutrekker for å sjekke tårnlagrene, bærekuler og foringer. P Ps Hadde forøvrig MYE høydekast i nye dekk og felger fra GS. Dette ristet noe jævlig+ at bilen var litt berg og dalbane på rett vei i lav fart. Ett av hjulene trillet ikke normalt på butikkgulvet, men rullet "opp og ned" og veltet.
  14. Hehe Svart molybden(/http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=molybdenum&source=web&cd=7&ved=0CGMQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.lme.com%2Fminormetals%2Fmolybdenum.asp&ei=BKPQTpfZEcOEhQeWy83cDQ&usg=AFQjCNGsyeP46Kly5MBQmOS7dB_cJNuRlQ) grafitt fett er en avart av copperpasta. Første gangen jeg så det i bruk var da gamlingen overhalte en motor. Han satte kamaksel, veivaksel og glideflater i lagerskåler og råder inn med dette før han monterte det sammen for å redusere oppstartesslitasje. Er også brukt i låser og elektromekaniske komponenter og i kraner og heiser osv. Blank gris/ fett eller dette er tåler litt mer varme og er mer friksjonsbestandig enn kopperpasta. Noen bruker også Berners nye aluminiumspasta som jeg synes er noe griseri. Alt for mange smører opp bla låser med låsespray, rustløser og andre "bensinlignende" ting som faktisk ødelegger låsen. Dette fordi den blir tørr av bensin/propanol ol. Irr og møkk sliper og sliter opp tapper og glideflater siden det ikke er noe som smører. Gris/fett blir vasket ut og låsen blir gradvis ødelagt. Å tilføre ett fettstoff på låser og glideflater etter å ha pøst på med CRC osv. er altid gunstig. Lang forklaring men det er essensen i det. P
  15. Vært flere tråder om dette her inne. Min var også slik og drepte tre fire batterier på ett år. Har du normal ladespenning 14V og over 12 på batteriet er det nok ikke dynamoen. Har byttet releet inne bak konsolen på pasasjersiden to ganger allerede. Blitt bra hver gang. På noen touringer er det en strømtyv i bakluken, feks ved kabelbrudd eller mye irr på kontaktene rundt om i bakluka. P
  16. Har du prøvd å smøre opp låsen og låssekassen med grafittfett eller noe annet som smører godt? Ville tro det er irret og tørr låsesylinder som er årsaken til problemet.
  17. Vet masse biler i blærum(auda 80, A4, Golf sedan) går med slike skilt. Tror du nå kan bestille disse hos BT, men ærlig talt. Hvorfor bytte? P
  18. Del nr 4 og 11 >Del nr 4 har delenr 13085 01 og BMWnr: 31121141718 høyre side og xx17 er venstre. Husker ikke delenr. på bærearmen, men vet at Biltemas artikkel nr 72-969 høyre lenkarm er en originaldel. Disse hadde Biltema inne ett parti av som lå i originalforpakning med Biltema klistrelapp utenpå til en meget god pris, 560??kr. . KOED Bærearme, nederste Venstre www1356 NOK 345,00 / NOK 431,251 Kjøp stk. Højre www1357 NOK 345,00 / NOK 431,251 Kjøp stk. Til følgende modeller: Alle 6-Cylindrede modeller. Stræbearme, øverste -Med bøsninger- Venstre www18247 NOK 416,00 / NOK 520,001 Kjøp stk. Højre www18248 NOK 416,00 / NOK 520,001 Kjøp stk. Til følgende modeller: Alle 6-Cylindrede modeller. GS har vel en noe høyere pris vil jeg anta. 12378 (Alternativ vare for 31121094233) Bærearm v.s (Febi) Pris 1.278,17 kr. (inkl mva) 10 eller flere stk på lager. Kjøp 13086 02 (Alternativ vare for 31121094233) Bærearm v.s (LMI) 1.812,50 kr. (inkl mva) 10 eller flere stk på lager. P
  19. Koed: Tændspole -Pr. Stk.- www12162 NOK 474,00 / NOK 592,501+frakt 5-6 dager. Sjekk om det er olje eller vann på pluggene og om det er riktig gap på dem. Er det vann, bruk trykkluft og blås rent. Er det olje på dem må du bytte topp deksel pakningen og de to ringpakningene. Finn ut hvilken cylinder som ikke tenner og bytt coil og plugg med feks. eneren hvis den virker. Flytter problemet seg bytt coil og plugg og deretter slik identifiserer du hvilken del som er defekt. P P
  20. For meg høres dette ut som hjullager. Dersom høyre hjullager er gåent vil det fortone seg noe som dette: Ved belastning av lageret(venstresving belaster høyre hjullager) vil lageret lage lyd. Ved avlastning(sving til høyre avlaster høyre hjullager) vil lagret gi mindre/ingen lyd. Om det er foran eller bak syntes ikke jeg alltid er så lett å si, for det er ikke alltid helt lett å si hvor lyden kommer fra(fram/bak) Er nok hjullageret ja.Vinkelen på hjulet og dermed belastningen på baneni hjullageret forandrer seg. Derav forandring i lyd. Lager framme på GS koster vel en 365kr. Koed noe billigere, men da kommer frakt i tillegg. P
  21. Siden du også presenterer dette for oss (gramatikalsk tvetydig denne setningen din) vil jeg si at det KAN være noe i forstillingen du har oversett. Jeg har en 525 som ristet som en gal- Det kom helt plutselig og var tydelig værre når jeg svingte til høyre og med litt nedoverbakke eller en liten kant. Det var slik jeg kom over feilen. Sluttet å fokusere på bremser og lette i forstilling. Da hadde jeg alt overhalt alle 4 kalipterene og skiftet klosser og skiver to ganger Mulighet 1 Kamber stag Egentlig bærearm Del 11(skiftet)+? 2 Casterstag Del 4(skiftet)+? 3 Lenkarmsstag Del 4(populært kalt kjøttbein) 4 Øvre tårnlager Del 1(blir disse slitt vil bilen SPES E34 OG E39 riste på rattet) Aller først villejeg gått over ALLE fire kalipterene klaver og glide pinner Alt dette må være rent(gjerne litt smurt) og stemplene må gli i retur uten at de stopper. Stopper stemplene betyr det at dem henger. Da må disse smøres opp og helst ha nytt reppsett(enkelt). På to mekkekvelder har jeg overhalt 7 kaliptere og det var sandblåsingen av dem som tok mest tid. Kjøpte en overhalt kalipter venstre bak til B3en da denne var svært rusten(kom fra engelsk bil). Kostet 1600 på KOED for en H. kalipter bak til M3. Håper dette gir ny inspirasjon. MVH P
  22. Da må jeg sittere ett påbud/ bud jeg ikke husker nr på, men går som følger: Du skal ikke ha andre ratt enn airbagratt der dette er fabrikkmontert. Smaksak, men jeg synes både 98mod rattet med og uten rattbetjening av ting og tang og originalt 96 -98 treeker er penere enn mange feks, Momo ratt. Desuten tåler det en granskning fra BT & PKK og du sitter litt tryggere i en E36 med airbag enn uten. Jeg har akkurat bygget om min E36 sedan til 4 airbagger. Spesielt pent nei, men tryggere.
  23. Temmelig slett
  24. Er over normalt interessert i BMW og mekking, men bruksbilen min var og er ment til å frakte unger til og fra aktiviteter og meg selv på jobb. Var ALDRI en bil jeg skulle skru på eller sette meg teknisk inn i eller gjøre noe med. Vanlig service har jeg heller ikke tatt selv. Kun småting som bytte av veivhusventilasjon og motorolje en gang i blandt. Har tatt oppgradering av bremser til M5 + diverse småplukk også etterhvert som jeg lærte bilen å kjenne i løpet av de mer enn ti årene jeg har hatt den. Men jeg har aldri "skrudd" på den. Den har fått service der hvor jeg kjøpte den og thats it. At den fram til 221,000 km var en NULLFEILSBIL er sikkert like mye flaks som dyktig mekanikerarbeide fra merkeverkstedet. De siste 28,000 har bilen vært ett "sant hælvette" med påkost på påkost i en endeløs rekke av krangling og irritasjoner, også pengesorger og diskusjoner på hjemmefronten med fruen. Hun har vært utrolig tolmodig med meg og BMW. Siden hun er litt over gjennomsnits tolmodig og endel mer bilinteressert enn damer flest har det gått uten de store smellene, men hun har nå i snart to år kjørt Corolla og heller ikke hatt BMW sommerbil. På disse 10 årene har vi sikkert hatt 9 BMWer ved siden av hver vår bruksbil, selv om jeg også har hatt 3 japsevinterbiler da vi nesten ikke har vinterkjørt 530en. I etterpåklokskapens lys ser jeg at å stole på merkeverkstedet har vært feil. De har manglet kunnskap og erfarne mekanikere og gitt MANGE dårlige råd på veien. Den tekniske siden av servicen har det også vært dårlig med. Har også hatt E60 523ia en tid og der var det også noe plukk, bla motorbytte på 56,000 pga oljeforbruk og div oppgraderinger. Denne ble byttet inn i større bolig. Jeg er overrasket over att privatpersoner + div fora har sittet på mye spesialkompetanse på BMW som merkeverkstedene tilsynelatende ikke sitter på. Det er feks. merkelig å komme opp til TRF på en søndags SENkveld og få fikset en bil som har stått ett halvt år på merkeverksted og blitt fram til da påkostet 120,000kr uten bedring og attpå til å få låne deler av bruksbilen hans for i alt 1900kr etter timer med kveldsarbeid. Hadde jeg ikke fått hjelp av Terje Raymond da hadde jeg ikke giddet ta i en BMW igjen. Jeg kan ihvertfall ikke se hvor jeg som kunde har feilet her. At merkeverkstedet nå i etterkant tilbyr meg 08 E61 520Dat til nettopris hjelper lite. Nydelig bil forøvrig, men tanken på rust og problematikk rundt diesel og automat og det faktum at alle sparepengene mine er brukt opp, gjorde at jeg sa nei takk og nok ikke kjøper BMW bruksbil etter at 525iaTen min engang blir solgt. Jeg bør også legge til at veldig mange slitedeler i forstillingen er byttet i denne summen og at bilen har fått nye sommer og vinterhjul og lakkert bakluken. Men alt i alt en tragisk historie i pengebruk på bil som satt opp mot ett nytt kjøkken og bad ikke har vært verdt det. Nå skal jeg ut og koseskru BMW B3 Alpina Kosebytte av hanskerom som slarker. P
  25. Jepp, Blir bilen bra igjen etter bytte av del nr 2 her skal jeg være fornøyd! Pussige er at nå er alt tilsynelatende i orden igjen. Men det varer vel ikke, så får dra innom en hugger i dag for å se etter en slik. P
×
×
  • Opprett ny...