Gå til innhold

Mariola

Medlem
  • Innholdsteller

    55
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Mariola

  • Bursdag 11/22/1990

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    BMW 320XDAT E91 2010

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Mariola's Achievements

  1. Har helt glemt å skrive en oppdatering på denne saken, men her kommer den endelig Etter en lengre mailrekke med verkstedet ble begge parter enige om at bilen skulle leveres inn og en grundig feilsøking skulle gjennomføres. Bilen var inne på verkstedet i ca 2 dager og det ble gjennomført en sikkelig jobb mtp feilsøking helt fra batteriet videre til sikringsskapet og til starten av ledningsnettet. For det var akkurat der feilen lå, i starten av ledningsnettet eksakt på ledningene til hengerfestet. Bilen er ettermontert med hengerfeste, og det var vist montørene som ikke hadde laget gode nok kontakter til ledningene, noe som gjorde at det var dårlig kontakt som igjen slo ut hele elektronikke i bilen ved mye vibrasjon eller store bevegelser. Problemet ble raskt løst og det ble laget nye solide kontakter som gjorde at bilen ble 100% friskmeldt igjen. Undertegnede er nå fornøyd og stortrives igjen med den flotte BMWen
  2. Aiaiai ikke bra, håper det ikke ender opp så ille med meg. Ja jeg leste det på de foruma som jeg har lagt link til at det kunne være lurt å bytte både kabel og sikkringsbrett. Typisk svar å få, føler selv at det ikke blir godt nok undersøkt før de selv setter i gang med fysisk feilsøking, typisk at man skal melkes for mest mulig kr... Men som skrevet over så har jeg sendt Mail til verkstedet så blir spennende å se hva de svarer. BTW takk for hjelpa, håper bare bilen har samme feil som du hadde på din.
  3. Da har jeg søkt på B+ rep set og har funnet mye bra som forhåpentligvis kan løse problemet mitt. Legger ved link til andre forum og nettsider der andre har opplev tilnærmet lik feil samt mulig løsning på problemet. http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=549735 (Beskrivelse av tilnærmet lik feil som på min) http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=566291 (Enda en med samme feil) http://www.e90post.com/forums/attachment.php?attachmentid=545463&d=1309107726 (Reparasjon med tekst og bilder) http://www.e90post.com/forums/attachment.php?attachmentid=561037&d=1312229036 (Reparasjon med bedre bilder) http://www.e90post.com/forums/attachment.php?attachmentid=561038&d=1312229036 (Tekst med info ang reparasjon, delnummer og andre nyttige referanser)
  4. Hmm høres ut som du har god erfaring med denne feilen, og så langt det beste tipset jeg har fått til nå. Hvilket verksted utførte reparasjonen på bilen din og hva kostet det å fikse denne feilen? Shit, så alt av elektronikk døde, men du fikk fortsatt kjørt bilen? I dag sendte jeg faktisk mail til verkstedet og forklarte hele situasjonen, venter fortsatt på svar. Har vært fast kunde hos de siden 2009, og hatt alle mine BMWer på service der, så det blir spennende å se hvilken tilbakemelding jeg får fra de.
  5. - Alle kontaktene som var lagt inne på adresse lista var borte/slettet. - Hjemme adressen er slettet - Får ikke gjennomført "Vehicle Check" via iDrive i Vehicle Information menyen. - Hastighets varsling menyen er borte. - Div innstillinger på lys og lyd er også borte. Sikkert mange andre ting som jeg ikke husker...
  6. Når jeg leverte bilen første gang i mars fikk jeg bare info om at det lå div feilkoder inne, men fikk ikke spesifikk info om hvilken feilkoder det var. I går la jeg i tillegg merke til at flere funksjoner i iDrive systemet er borte etter at bilen ble programmert med den nye AHM modulen. Dvs diverse valg inne på "Vehicle Infomation" og "Settings" er nå bort, sikkert mange andre ting som jeg ikke har lagt merke til også. Dette er vel noe man enkelt kan programmere tilbake?
  7. Ja det har jeg gjort, men ikke kjørt med IBS frakoblet over en lengre periode for å teste om den kan være årsaken til feilen. Det siste jeg har gjort på bilen har vært å koble av minus polen fra batteriet og latt bilen være uten strøm i et døgn for å se om det vil hjelpe. Jeg har heller ikke kjørt bilen mye denne uke pga jeg er redd for at noe mere skal skje. Kan hende at jeg plutselig ikke får start på den igjen....
  8. Hey folkens. Lenge siden jeg har vært her på forumet, men sånn er det når man er opptatt med jobb, familie og selvfølgelig bolig og garasje prosjekt... Som de fleste sikkert skjønner på tittelen så er jeg ganske lei av mitt lokale BMW verksted og har faktisk mistet tilliten til jobben de gjør, og ikke minst er jeg lei av å punge ut tusenvis av kroner for en jobb som de ikke klarer å utføre på en profesjonell måte. Dere lurer sikkert på hva som er galt med bilen, og det er selvfølgelig elektronikk feil noe som jeg selv vet er et helvete å feilsøke og finne ut av. Jeg er kanskje litt "streng" med verkstedet når jeg sier at jeg er oppgitt og at tilliten sakte har forsvunnet den siste måneden, men sånn blir det fort når man peiser ut med kroner og ingenting positivt skjer med bilen... Derfor vender jeg nå meg til dere for å forhåpentligvis treffe på noen som ar opplevd det samme, eller noen som kanskje vet hva feilen er eller faktisk vet hva feilen er, og ja jeg har søkt gjennom det meste av forum både nasjonalt og internasjonalt uten å finne noen konkrete svar på hva årsaken kan være. Så hvilken bil gjelder det: BMW 320DAT 2010 E91 (LCI), med henger feste og ca 150000 km på telleren. Hva er galt: Elektronikk feil der alt fra turteller og speedometer "hopper" opp og ned, Idrive systemet går av og på, ABS, parkbremse, antispinn, service lampe, osv lyser og blinker under oppstart eller under kjøring. Legger ved link til en video hvor man kan se tilnærmet lik feil som på min bil: Når oppstod feilen: Etter en lang og hard vinter så bestemte jeg meg for å sette bilen på vedlikeholds lading, og når jeg da fjernet laderen så opplevde jeg feilen for første gang. Jeg ble sykt stresset og fikk noen tips om at dette kunne skje, men at det bare var å koble av minus polen på batteriet i 30 - 60 min for å fjerne feilen, og ja det hjalp i ca 1 uke, så kom feilen opp igjen og jeg bestemte meg for å sende bilen til autorisert BMW verksted. Der ble det gjennomført feilsøking og etter mye om og men, kom de fram til at det kunne være AHM modulen til hengerfeste som var blitt utsatt for fuktighet. Og ja jeg hadde vasket bilen samme dag som den ble satt på vedlikeholds lading, men gjorde ikke noe unormalt mtp vasken... Hva ble gjort: Jeg hadde en god dialog med verkstedet og vi bestemte oss for at de skulle koble av AHM modulen og la meg kjøre bilen med modulen frakoblet for å se om den store elektriske feilen ble borte og ja det gjorde den, men nå var det en feilmelding om at det var en feil med hengerfeste modulen siden verksted ikke hadde programmert denne bort. Denne feilen fikk jeg info om at ville komme opp under oppstart av bilen. Jeg kjørte altså med frakoblet AHM modul helt fra mars til nå i juli og opplevde ikke noe til den store elektriske feilen, og dette informerte jeg også verkstedet om. Vi ble enige om at ny modul skulle monteres og programmeres slik at bilen ble i den stand den skulle være. Jeg punget ut nesten 6000kr for modulen og programmeringen + at jeg tidligere hadde punget ut nesten 5000kr for feilsøkingen som ble utført i mars. Jeg hentet bilen på verkstedet og der ble jeg møtt med smil og god stemning, for nå var bilen i orden og alt skulle være som normalt igjen sa den hyggelige manne bak kasse, men som skrevet tidligere måtte jeg are punge ut med 6000kr for jobben og den nye AHM modulen, så for min del så var ikke det så god kok... Tiden etter verksted besøket: Jeg satt meg i bilen, startet opp og ingen feil kom opp, bilen var endelig fikset og klar for nye km på veien trodde jeg... Et par dager senere ringer plutselig samboeren, hun har vært ute og handlet og skulle til å starte opp bilen og den store elektronikk feilene var kommet tilbake, skjermer blinket og ingenting virket som det skulle. Hun slo av bilen og lot den stå noen minutter og prøvde igjen, og vips så var feilen borte igjen. Siden feilen bare forsvant av seg selv tenkte jeg at jeg skulle kjøre bilen på en langtur og se om jeg kom til å oppleve noe av det samme, noe jeg ikke gjorde helt til over i går altså tirsdag 8.8.2017, feilen kom altså tilbake når jeg skulle hjem fra jobb. Jeg prøve å slå av bilen og la den stå i noen minutter, men det hjalp ikke jeg måtte hjem så jeg kjørte hjem mens hele systemet blinket som et stygt juletre fullt av lys... Når jeg kom hjem parkerte jeg bilen i garasjen og slo den av og på, da var alle lysa normale igjen, men nå fikk jeg bare varsel om rød service under oppstarten. For å si det mildt så kokte det i hodet, og jeg var ikke fornøyd med verken bilen, verkstedet, eller at kjerringa ikke hadde laget middag når ho hadde hatt fri en helg dag... Oh Lord tenkte jeg og begynte å søke på nett mtp hva som kunne være galt, og det kom opp så mye at jeg ble usikker på hva jeg skulle tro på. Noen tips som jeg fant på nett: - Gammelt batteri som holder på å dø ut, IBS (intelligent battery sensor) får systemet til å klikke helt. Selv har jeg målt spenningen på batteriet for å sjekke om det er ok. Måler 12,5V noe jeg mener skal være bra nok og ikke skape feil.. Kan vedlikeholds ladingen som ble utført i mars skadet batteriet??? - Andre mener det er dynamoen som er gåen, men når motoren går og jeg måler spenning på batteriet så får jeg opp 14V, noe som også er et godt tegn. - Noen mener også at det kan være FRM modulen som kan være skadet. + masse andre ting som kortslutning på ledningsnettet, feil på sikringer (alle er ok). Veien videre: Veien videre ja, hva skal jeg gjøre og har folk noen tips? Det er lite aktuelt å levere bilen på verksted når de ikke vet hva som kan være galt, har akkurat betalt 6000kr for en reparasjon og modul som ikke løste problemet. Selv føler jeg at verkstedet ikke feilsøker systematisk mtp bytte av batteri og andre kritiske elektroniske komponenter og virkelig tester bilen før de sier at den er OK, noe som igjen har ført til at tilliten er helt borte... Håper dere har noen tips eller triks mtp veien videre, selv er jeg er åpen for forslag på hva jeg kan gjøre for å muligens finne feilen. Hilsen en oppgitt BMW eier. På forhånd takk!
  9. Ble veldig bra. Tenker å friske opp kalipperne på min E91 også. Hvor fikk du tak i M merkene?
  10. Flott F11! Liker hva du har gjort med den. Lakerte du kalipperne mens de var på skivene, eller tok du de av?
  11. Huff det er så kjipt. Hadde samme problemer tidligere ned min e46.
  12. Hehe ja det kan jeg tenke meg, men har x drive og ønsker ikke å ha lav bil selv om det ser bra ut. Skal kunne bruke bilen på fjell og vinterføre. Har allerede fått testa den på fjellet og er veldig fornøyd med x drive og høyden på bilen. Derfor må jeg prøve å finne noe råe felger som passer bilen bra i tilleg, uten spacere da
  13. Hehe skjønner. Så en bmw e91 med 235 bredde forran og 265 bak, passa veldig bra til bilen, vurderer å bestille samme til min.
  14. Ja takk, hadde vært fint med info passer jo perfekt på bilen. Har selv en e91 datx 2010 mod som jeg tenkte å skifte til m3 front, men ble jo helt vanvittig dyrt, så da tar jeg heller å bestiller samme leppe om du har info. Bruk du spacere på felgene dine eller?
×
×
  • Opprett ny...