-
Innholdsteller
54 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
TL1000S97's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
61 sider og det diskuteres fremdeles bruk av VMWare, proprietære progs til modeller fra 90-tallet? Noe nytt å legge i førstepost fra trådstarter om mer brukervennlig software/interface til nyere BMW'er? Selv MC'er har idag software/lesere som kobles rett til diagnosestikk og bruker USB/Windows til å gjøre det meste. Når klarer noen å levere noe tilsvarende RossTech (VW) som enkelt kan brukes for alle BMW-modeller?
-
Det er ikke vesentlig forskjell (specs) i forbruk på alle 1'er modellene. Så ditt forbruk tyder på at du enten står mye på tomgang på pølsekiosken eller kjører i lock på 1ste og 2dre i køkjøring/rånekjøring for å klare å bruke så mye drivstoff. Vel, en tredje mulighet er at motorstyring er helt på bærtur i og med at du har hatt feilkoder og teet part.filter. En slik motor skal ligge på under 0.5, selv på tildels frisk kjøring og litt køkjøring (dog hovedsakelig pendler/langkjøring). Min 116d ligger ihvertfall rundt 0.45.
-
Blåser litt liv i tråden her. Har vært inaktiv på forumet lenge, da interessen for Bimmeren dalte. Naturlig nok når det ikke er/var enkelt å "tukle" med ECU/maps slik det er med B-Kingen. Jeg må bare først gi kudos til TRF-Racing som i andre tråder viser sin kompetanse på området. Har blitt tipset av en kollega med Z4 tunet med kompressor fra ESS tuning og ringte de idag. Og dessverre (slik TRF-Racing påpeker i flere tråder hvor folks spør om tune av nyere BMW'er med EDC17): ECU *må* ut og settes i "boot mode" (= "sprette opp" boks) for å legge inn nye maps. Dette kommer jeg nok til å gå for i nær fremtid uansett da jeg akter å beholde bilen. Da kommer også partikkelfilter til å bli fjernet til fordel for en "down pipe". Ifølge ESS legger de inn map tilsvarende ytelsene til en "120D" dvs 180hk, noe jeg synes høres helt greit ut. Hvorfor andre "nøyer seg" med rundt 145-150hk kan jeg pt ikke se noe godt svar på, da f.eks. 116d/118d rent motormessig (deler) er dønn like. 120d har annen turbo/dyser, men samme pumpe skal jeg tro realoem.com.
-
Chipbox,Powerbox,"Søppelbox". Kjært barn har mange (øke)navn. Har bidratt i noen andre tråder om dette og har ikke endret mening. Det er så mange tilbydere at det er lett å gå på en smell når det gjelder innkjøp av en slik effektboks. Har selv prøvd ut noen slike (Biltuning/DieselTuningUK) og de fungerer stort sett brukbart mtp effekttilskudd ved akselerasjon. De som er regulerbare vil gi MIL(feilkoder) avhengig av hvor mye man "tukler" og hvor sensitiv ECU er mtp overvåking av sensorer (f.eks. Toyota ECU). Har ikke sett det skje på min 116d, men har ikke gått opp mer enn 2 trinn (på den boksen jeg ha testet ett års tid). Men på min 116d kan det faktisk se ut som om ECU *over tid* overstyrer boksen, så jeg har nå fjernet den. Det som er litt pussig er at bilen nå går bedre enn da den var ny (målt med PerformanceBox). Uten boksen. Det gjelder særlig "forbikjøringsaks" (60-100, 80-120). Den går klart bedre enn tekniske spesifikasjoner sier. Jeg har pt ingen forklaring på hvorfor. På en Laguna 1.9 er det som natt og dag med/uten boks. På denne blåste turboen (etter ett par ukers bruk) og clutchen tålte ikke momentøkningen. Denne hadde dog 190k på telleren og en Kina-turbo til 2k fikk den kjørbar igjen (nå uten boks). Det beste er selvsagt å utføre en "skikkelig" omkoding av ECU av en som er kyndig. På BMW's to-liter er det like greit å få lagt inn (fabrikk)map fra en modell over (116d->118d, 316d->318d), noe faktisk noen forhandlere gjør (selv om det da skal betales avgift). Det er jo strengt tatt like enkelt som å oppdatere bios/firmware på andre (data)komponenter. De av dere som er så bastante: Hvorfor selger da seriøse aktører som Flissundet effektbokser til modeller som ikke kan "mappes"?
-
Til alle som sverger til "chip tuning" (chiptuning) eller omprogrammering: Les her Dette hadde aldri skjedd om vedkommende hadde brukt en slik "Power boks" (power-boks). Når det er sagt: All "tukling" medfører en risiko for at noe kan gå galt. Uansett hvordan man "tukler". Ja sågar kan orignalt utstyr, til og med på en BMW, feile.
-
Nå ble jeg litt skremt her. En Bimmer-entusiast og "Oberstløytnant" som ikke vet hvordan DTC fungerer. Hvordan er det mulig? BTW: På en skikkelig bil (BMW) kan man som nevnt over slå av svineriet (noe man bør/må under de snøforhold det er mange steder nå). På f.eks. en moderne riskoker tillater ikke ingeniørene fra Solens Land slike ting. Kan sikkert ha noe med at de har nok rettsaker fra talentløse USAianere å forholde seg til om de ikke skal bli tiltalt for mord fordi en taper slår av "anti-alt" og tar en piruett i fronten på en Vanderbilt. Elns... (Edit: Man kan slå av antispinn på en To*o*a, men den kobler inn så snart man er kommet opp i fart). EditII: Det er fullt mulig å slå av DTC/ASC på To*o*ta. Var litt rask her. Man må dog stå stille og holde knappen inne slik som på BMW. *Før* man starter kjøring.
-
"normale folk" - 0.8l/mil med en 2.0 Turbodiesel - hehe.. Sier vel mer om bidragsyter enn hva som er "normalt". KJører man 500m ad gangen med kaldstart og kun på 1ste og 2dre gir klarer man sikkert over litern på mila. Selv kjører jeg innimellom rett under under 0.4l/mil på pen kjøring (sommer). Ligger nå rett over 0.45 på pendlerkjøring/småkjøring. Inkludert en og annen "performance-måling". Samme motor, men annen (BMW)modell.
-
Hva er Boks tuning? Noe annet en chip tuning? Ett tips: Ikke uttale seg kategorisk om ting man tilsynelatende ikke har så mye greie på.
-
Er vel mest en gadget for en som allerede har nok av OBD-tools fra før. Begrunnelsen nå (for meg) til å kjøpe kabelen var at den fungerer som lader for iPhone'n. Det er begrenset med funksjoner. Som de fleste generiske program (tross alt gratis dette) spør den ECU for ett sett med pid'er, hvorav BMW stort sett følger standarden. Og det er det man kan se/velge/overvåke. Personlig er det nok mest fuelrail, eksostemp(kat) og map (turbotrykk) jeg følger med på. Den lille bimmeren lader faktisk 1.55 på det meste. Og ligger på rett under 0.45 på pendler/småkjøring. I tillegg til å klare 0-100 på 8.5. Ja. Jeg er fornøyd.
-
Ja, det var ikke ment som "kritikk". Kun observasjon/presisering av din presise info. Jeg kjører med (velfungerende) "powerbox" fra Dieseltuning UK. Derfor ekstra grunn til å overvåke eksostemp.
-
En liten kommentar vedrørende DPF og regenerering. Jeg kjøpte inn GoLink til min iPhone4/116d nylig. Kjekk sak. Fungerer som lader i tillegg til å lese/vise en del av sensors ECU overvåker. En sensor som vises er "Catalyst Temp Bank 1", og her kan jeg se når regenerering skjer. Det er *ikke* om å kjøre "hardt", faktisk går eksostemp kraftig ned når man gir på (MAP øker). Den høyeste temp kommer ved pen kjøring på høyt gir/lavt turtall. Det er *stor* forskjell i temp når regenerering skjer. Fra å ligge mellom 100 - 350 grader går temp opp mot 600 når regenerering kjører (tilskudd diesel). Nå har det vært rimelig kaldt her på Hadeland, og ved motorbrems viser temp fort under 100 grader. Edit: Temp går sjelden noe over 300 når det ikke regenereres.
-
Dersom man ikke klarer å kjøre Bimmeren sin på (ofte) bare vinterveier uten å spøle, ja da velger man ikke piggdekk. Sååå morsomt er det da ikke å sladde/burne i enhver rundkjøring/ut av kryssene. Fin rånetråd forresten.
-
Det billigste blir utvilsomt å bestille en 116d med sportseter fra fabrikk, f.eks. Business-Plus pakken som var tilgjengelig i vår. Ellers blir det jo "RåneRecaro" eller tilsvarende.
-
Hadde jeg visst hva jeg ville når jeg var yngre hadde jeg nok idag sittet tvekroket over ECU'er i ett lokale fullt av turbo'er og annen trim. Nå er det "bare" en hobby fordi jeg synes det er gøy å "tweake" (som å overklokke en PC egentlig). Som ved annen "hacking" så er det viktigste å ha tilgang til "insiders". Er man datakyndig/"hardware-programmere" så er det strengt tatt "bare" å dekode maps/printboards og "poke" adresser. Det som er utfordringen er jo å ikke gjøre slike feil som BMW kan gjøre når du har milliard-budjsetter for å utvikle nye motorer (regner med det går "noen" motorer ved uttesting av ny "firmware"). Kom over denne websiden da jeg var på jakt etter (ECU)trim til BMW'en. Driver jo også med en del med trim av Banditten og har etterhvert en liten "samling" av hardware/software. Finnes faktisk en kjekk sak til Suzuki (proprietær diagnose-kontakt) fra Healtech som jeg skal teste ut.
-
Jeg har varianten med 115Hk, 260Nm fra 1750-4250. Ifølge tekniske spesifikasjoner. Føles rimelig sterk på lave turtall, men ikke inspirerende over 3000. Min har den nyeste EDC17 ECU (produsert i mai-2010). Må flashes i "boot mode", dvs den må åpnes og kobles til en "tradisjonell" cmd-flasher (og loddes på). Ref f.eks. Kochtuning. Foreløpig noe jeg ikke vurderer på en såpass ny bil (seinere kanskje).