Gå til innhold

togga

Medlem
  • Innholdsteller

    104
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    F11 530xd, F31 318d

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Ser ut som venstre drivaksel framme var problemet her. Litt slakk i ytre ledd. Nesten pinlig, men symptomene var utradisjonelle iom. knakkelyder ved normal kjøring rett fram 🤨
  2. togga

    BMW dieselmotorer

    Ser poenget, og man reduserer selvfølgelig kostnader ved havari. Men risikoen for havari er jo den samme, og modifiseringen er jo en hack som ikke er eller ser original ut. Greit nok at reparasjon vil bli billigere, men det handler vel om at injektorer og muligens rail må byttes i tillegg? Dyrt blir det uansett, men 100k høres i overkant mye ut (med mindre man lar Bilia eller Bavaria ta jobben...) Et annet alternativ er jo å bytte pumpe. Ser at pris på ny 2-stemplet Bosch pumpe (til N57) ligger på 13-14k. Jeg antar det er den nye versjonen. Dyrere ja, men da reduseres risiko for havari, installasjonen forblir "original", og man kan sikkert selge den gamle pumpen for noen lapper. Ekstra kostnad ift. et sånt kit blir da ikke mye mer enn et nytt sett med dekk... Er vel heller ikke mer arbeid å bytte pumpe ift. å montere nevnte kit.
  3. togga

    BMW dieselmotorer

    Ja det stemmer med min oppfatning også. Inntrykket er at dette problemet er større i USA enn i Europa pga. dårligere/variabel dieselkvalitet. Og de fleste kjører vel ikke med bunnskrapt tank til vanlig (99% fyller vel opp tanken når det nærmer seg tomt). Så hvis man da bytter filter med fornuftig intervall så kan ikke risikoen være så stor tenker jeg. Tror faktisk jeg ville vurdert å bytte pumpen til gen 2 ift. å modifisere såpass som dette kit'et gjør (hvis man bærer på den angsten)
  4. togga

    BMW dieselmotorer

    Virker som det er litt overdreven frykt for at pumpen skal ryke. Hvis man bytter dieselfilter regelmessig så er vel sjansen minimal for at det skal gå så galt. Så lenge det ikke kommer uønskede partikler inn i pumpen så skjer det vel ingenting? Det er vel null friksjon i mekanikken vanligvis, og dermed vil vel stemplene ikke finne på å snu på seg?
  5. Skal sjekke de 👍 Er det typiske svakheter på denne modellen eller fordi det er xdrive?
  6. Huff... Men vil det ikke normalt være noen form for ulyd når stillestående da (enten på tomgang eller ved rusing)? Hos meg er det kun under kjøring, og ikke alltid da heller. Enig i at det bør sjekkes, men håpte på at det ikke var noe av det første som må sjekkes. Bilen er tross alt ikke kjørt så mye og har hatt hyppige oljeskift (som regel rundt 10-15k) Edit: Og burde ikke ulydene variert med turtall i tilfelle? Jeg har kjørt den i manuell og det er ingen forskjell i knakkingen om jeg girer ned eller opp et hakk...
  7. Har en stund hatt problemer med "knakkelyder" som høres ut å komme fra under bilen, og det har blitt verre de siste par ukene. Det høres nesten ut som et gåent drivledd, men det er helt uavhengig av rattutslag så jeg mistenker noe annet. Det kommer og går, men er typisk tilstede under jevn kjøring med normalt pådrag, og kan bli verre i motbakker og/eller svinger. Det spesielle er at når jeg slipper gassen helt så forsvinner lydene. Virker også som at det blir litt bedre etter å ha kjørt en stund, men er ikke 100% sikkert på det. Var innom et lokalt verksted i går etter å ha kjørt et par mil, men når de ble med på en prøvetur så hørte vi ingenting (selvfølgelig...). Etter en del fundering og lesing om liknende problemer så lurer jeg på om det kan være motorfeste(r). Har også ved et par tilfeller opplevd vibrasjoner på tomgang på kald motor, med det har gitt seg etter å ha kjørt litt. Usikker på om det er relatert... Jeg har nettopp tatt en video for å prøve å se om motor beveger seg når jeg setter den i drive og revers. Det ser jo for meg ut som det kanskje kan være noe der, men jeg aner jo ikke hva som er normalt. Det hadde vært helt konge hvis noen har tips til hvordan finne utav det, eller eventuelt kommentere på om videoen sier noe som helst. EDIT: Youtube-link til samme video: https://youtu.be/GEe311ElX6E EDIT2: Bilen er en 2011 530dat xdrive gått ca 150k. IMG_1784.MOV
  8. togga

    BMW dieselmotorer

    Mine begynte å feile rett over 100k. Hvis det er 12230035934 du har så koster Bosch 401 hos eurodel og 264 hos autodoc
  9. togga

    BMW dieselmotorer

    Har samme motor og samme "problem". Bestilte først Beru-plugg og fikk feilmelding om at forskjellige typer plugger var installert. Bestilte så Bosch (husker ikke om det var en eller to jeg byttet), og fikk samme feilmelding på diagnose. Nå har jeg bestilt 6 nye Bosch-plugger, og angrer på at jeg ikke gjorde det til å begynne med. Styringsenheten venter jeg litt med siden den koster en del, men hadde det ikke vært min egen bil så hadde jeg nok byttet alt samtidig. Heldigvis går det bare et par sekunder med rufsete gange før alle sylindre er happy. Jeg fikk en a-ha opplevelse når jeg leste litt (bl.a dokumentet som E.C. har lagt ved). Glødeplugger er ikke det samme som i gamle dager, disse skal ikke ha 12V rett på, men bare noen få volt. Krever derfor at styringsenheten (feilaktig kalt gløderele) fungerer som det skal.
  10. Hvor happy er du med behandlingen nå tre år etter? Jeg har en 2012 F11 og har avtale med Suldal Billakkering om Mercasol-behandling i januar 2023. Men har hørt fra et par forskjellige folk at hvis bilen er over ett år gammel, så er det bedre å behandle med fluid film eller tilsvarende. Har derfor kommet litt i tvil... Mercasol-behandlingen koster over dobbelt så masse, så har trodd at den må være bedre. Men siden bilen ikke akkurat er ny, og det er kommet noe rust under, så blir jeg veldig i tvil...
  11. togga

    BMW dieselmotorer

    Min egen EGR delete, etter tips fra en smart fyr. Fikk TRF's delete-kit i posten her om dagen, men fikk dårlig magefølelse når jeg skjønte hvor synlig det kom til å bli. Dette viser ikke i det hele tatt. https://photos.app.goo.gl/xa7vBhRArJ5n8rgu5
  12. togga

    BMW dieselmotorer

    Instruks eller ikke, EGR delete fører sjelden til at bilen ikke passerer EU-kontroll. I teorien ja, men så lenge den ikke er fysisk tatt vekk så er det sjelden det blir påpekt. I verste fall så sett den tilbake igjen. Bilen bruker heller ikke mer drivstoff, tvert imot. Stort sett fordeler med å få den vekk, jeg ser ingen hensikt med å kjøre eksosen en runde til gjennom motoren bortsett fra avgass/politikk...
  13. togga

    BMW dieselmotorer

    Så du mener at om man gjør en "EGR delete" så vil den ikke gå gjennom PKK??
  14. togga

    BMW dieselmotorer

    De måler ikke avgass på EU-kontroll
  15. togga

    BMW dieselmotorer

    Jeg bor langt utpå landet, og likevel er jeg nå på 3. EGR på min F11 n57n kjørt 150k. Første ble skiftet på motorskadeforsikring, andre på recall. Så nå har jeg fått utført EGR delete og venter på termostat kit og blendeplater i posten...
×
×
  • Opprett ny...