
brani
Medlem-
Innholdsteller
31 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Sarpsborg
-
Interesser:
Industri og teknologi
-
Kjøretøy
E39 525D 2001 modell
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
brani's Achievements
-
Fant ut av hvorfor den overoppheter ved start fra INPA da. Siden start fra INPA starter et uavhengig testprogram i Webastoen, så åpner den ikke ventilene til kupéen om de er stengt. Jeg hadde slått av klimaanlegget for å spare på batteriet, og da var duo-ventilene stengt og sirkulasjonspumpa på webastoen pumpet mot stengte ventiler (og dermed ingen sirkulasjon). Bare startet klimaanlegget på minimum viftehastighet og satte opp set-temperaturen så varmet webastoen som normalt :D. Har forøvrig fått start på varmeren ved spenning på pin 1, som nevnt i egen tråd her på forumet. Problemet tror jeg var en feilmelding om en ikke-eksisterende sirkulasjonspumpe i motorrommet som hindret start av varmeren. Kodet bort pumpa, og alt er nå i skjønneste orden!
- 514 svar
-
- webasto
- parkeringsvarmer
-
(og 4 andre)
Merket med:
-
Ingvaldsen reagerte på et innlegg i et emne: Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd
-
Fant ikke helt ut hvordan jeg endrer VO, da jeg ikke hadde FA-koder men kun SA-kode. Prøvde meg fram litt manuelt og endret da ZUSATZWASSERPUMPE til nicht_aktiv i KMB og STANDHEIZUNG_KONZEPT til sh_low_ohne_sperrventil i IHKA. Etter sistnevnte innstilling forsvant feilmeldingen: så det virker som "high" standheizung konzept er med egen sirkulasjonspumpe i motorrommet? Virker ihvertfall som at feilmeldinger om kortslutning mot batteri betyr at enheten ikke eksisterer eller noe sånt. Uansett, nå går det an å starte Webastoen med spenning på pin 1 😀! Virker som den fungerer som den skal nå, så får jeg se til vinteren om den fungerer som både Zuheizer og Standheizung. Planen videre blir å trekke ledning fra pin 1 og bak til bagasjerommet (ved CD-veksleren) hvor jeg skal lage meg en fjernstyring. Tenker det er greit å legge fjernstyringen ved CD-veksleren hvor det er greit å komme til, samtidig som det kan legges skjult og hvor k-bus er lett tilgjengelig. En ting: det står ingen ting om tilleggsvarmer/Zuheizer som ekstrautstyr i serviceheftet. Betyr det at denne er ettermontert, eller kom det som standard i 525D?
-
La litt penger i en fungerende brukt styreenhet til webasto for BMW, hvor selgeren averterte at den fungerte. Det ser endelig ut til at jeg nå har en fungerende styreenhet, men problemet mitt nå er at jeg kun får startet den fra INPA. Har gjort et forsøk på å kode om bilen så jeg har parkeringsvarmer istedenfor bare tilleggsvarmer, men jeg får allikevel ikke startet Webastoen fra pin 1 i 6-pins kontakten. Det jeg gjorde med kodingen var at jeg satt disse verdiene i KMB: STANDHEIZUNG aktiv ZUSATZWASSERPUMPE aktiv samt dette i IHKA: STANDHEIZUNG_KONZEPT sh_high_ohne_sperrventil Noen her som vet forskjellen på sh_high_ohne_sperrventil og sh_low_ohne_sperrventil? Jeg får nå en feilkode i IHKA på "30 Zusatzwasserpumpe, kurzschluss gegen U-batt". Denne lar seg ikke slette, og kommer uavhengig om jeg plugger vekk webastoen. Har skjønt det sånn at zusatzwasserpumpe ikke har noe med webastoen å gjøre, så kanskje jeg skal sette denne til nicht_aktiv? Stemmer dette? Etter noe søk så skal zusatswasserpumpe være en kombinert ventil og pumpe som sitter i motorrommet for de som ikke har webasto originalt. Merker det er litt dårlig respons på dette emnet, men det er vel noen her på forumet som har kodet om webastoen til parkeringsvarmer (standheizung)?
-
Last ned Webasto Thermo Test og koble PC'en til i-bus systemet i bilen. Da får du opp det som er av feilkoder lagret i webastoen. Programmet er også i stand til å lese av ulike momentanverdier og teste individuelle komponenter som vifte, pumpe, glødeplugg etc.
-
Har byttet kretskort i webastoen i min E39 525D nå, i et nytt forsøk på å få liv i den. Virket som alt er i orden og at kretskortet fungerer fint. Problemet er nå at jeg fikk startet den i INPA, og vannpumpa går, men webastoen overoppheter rimelig fort og slår ut og jeg kan høre at det koker inni der. Hva kan være problemet? Er den en ventil som ikke er åpen, slik at vannet ikke får sirkulert? Har gjort et søk på google, og fant et hint om at webastoen har en tendens til å overopphete om den startes fra INPA da den kjører et testprogram uavhengig systemene i bilen. Har ikke klart å finne noen som har opplevd det samme, eller grunnen til at den overoppheter når den startes fra INPA. Så, er det noen her som kan bekrefte at det samme skjer med dere? Noen som vet grunnen til at det skjer? Jeg får ikke til å starte den ved å sette 12 V på pin 1 i 6-pins pluggen. Har også prøvd å jorde den, men det skjer ingen ting. Hva for noe koding må jeg gjøre for å få aktivert webastoen via pin 1?
- 514 svar
-
- webasto
- parkeringsvarmer
-
(og 4 andre)
Merket med:
-
Jeg har i det siste fått lysten på en kortere girstang med kortere vandring (også kjent som short shift på engelsk) på min E39 525D. Har vandret litt rundt på internettet og sett at flere monterer short-shiften fra E60, men de jeg leser om gjør det på en M5, vil dette også passe på en ikke-M5? Noen som har konkrete erfaringer med short-shift generelt på E39, eventuelt ulike typer?
-
Hvis du har en Resler stick er det bare å koble seg på da :D. Det jeg gjorde var å koble meg på i-bus kabelen (hvit/grå med gule prikker) som går i CD-veksleren i bagasjerommet. Det er så mye lettere enn å koble seg direkte på ECU'en da man må av med framhjul og hjulbue for å komme til. Med Thermo Test får du da sett hvorfor den stopper. Om du ikke finner ut hvorfor den stopper så kan du jo forsøke å bytte ut IC'en da, får bare håpe det blir bedre og ikke verre. Uansett; jeg har nå bestilt 4 stk defekte ECU'er for E39 for totalt 100 kr på eBay. Får bare håpe de er til diesel, men de var så billige at jeg bare bestilte uansett. De så ikke så pene ut, uansett er de verdt et reparasjonsforsøk. Hele Webasto-opplegget til E39 tar knekken på meg! Hadde webastoen vært tilgjengelig fra motorrommet, og ecu tilgjengelig som reservedel hadde livet vært så mye bedre!
- 514 svar
-
- webasto
- parkeringsvarmer
-
(og 4 andre)
Merket med:
-
Hei Alpejohn, ja i-bus IC'en (eller K-bus) er den som heter ELMOS 10026B som jeg har markert blått på vedlagt bilde. Den byttet jeg ut med en Melexis TH3122. Jeg husker ikke helt symptomene før jeg byttet den, men jeg mener det var at forbrenningsluftvifta starta ukontrollert ved signal over bus-systemet til bilen (f.eks hvis jeg lukket opp en dør). Det kan hende at ELMOS 10026B bare var delvis defekt eller noe, for jeg mener å huske at jeg fikk kontakt med den via INPA. Et diagnoseprogram jeg kan anbefale er Webasto Thermo Test. Da må du koble en PC til bilens i-bus system med f.eks. en Resler-stick, eller direkte på Webastoen, da programmet ikke fungerer over OBD.
- 514 svar
-
- webasto
- parkeringsvarmer
-
(og 4 andre)
Merket med:
-
Jeg visste egentlig det, men sendte aldri inn mine ECU da jeg var usikker på pris. Fulgte faktisk tipsene han hadde skrevet, og byttet resistorer og i-bus IC. Fikk faktisk kontakt med diagnoseprogrammet og halvveis start på Webastoen, men det balla på seg med nye problemer (usikker på om det skyldes mine dårlige loddeferdigheter). Så jeg regnet med jeg hadde klart å ødelegge ecu'ene mer og regnet ikke med at FrenchMike ville være villig til å reparere de da. Uansett godt å høre at du har god erfaring med reparasjon fra FrenchMike. Kanskje jeg skal bestille en brukt ECU, se om den fungerer, og sende den inn hvis den er defekt.
- 514 svar
-
- webasto
- parkeringsvarmer
-
(og 4 andre)
Merket med:
-
Virker som det vanligste problemet med Webasto på E39 er defekt hjerne, og jeg er rimelig sikker på at jeg har dette problemet selv. Det som er frustrerende er at disse hjernene er tilnærmet umulig å få tak i nye, da må man isåfall kjøpe hele Webastoen fra BMW til 12000 kr. Synes også det er vanskelig å søke de opp på eBay, og blant de jeg finner er det mange som ikke kan garantere at de fungerer. Mitt juleønske er at disse elektroniske kortene kan komme som reservedel. Som jeg har lest i utenlandske forum (skrevet av FrenchMike) så er det som oftest den hvite guffa som tar knekken på SMD resistorene. Rart at ikke har kommet en revidert utgave av disse styreenhetene da.
- 514 svar
-
- webasto
- parkeringsvarmer
-
(og 4 andre)
Merket med:
-
Hvorfor byttet du transistoren for drivstoffpumpa, når det er vannpumpa du får feilmeldinger på? Jeg kan forresten anbefale deg å laste ned Webasto Thermo Test. Da må du koble PC'en til bilen via i-bus (f.eks. med Resler stick), men til gjengjeld får du lest ut mye nyttig informasjon fra Webastoen i sanntid, og du kan teste hver enkelt komponent og se hva den stopper på etc.
- 138 svar
-
- e39
- toledoblau
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Noen som vet hvor jeg får tak i fungerende styreenhet (elektronisk kretskort) til Webastoen? Dårlig utvalg på eBay. Passer styreenheten fra Rover 75? Ser at de har samme serienummer på kortet. Jeg blir så frustrert av dette, det er jo umulig å få tak i en styreenhet som faktisk fungerer! Er på mitt tredje kort nå, og alle er defekte.
-
Ønsker å kjøpe en fungerende ECU til Webasto for E39 Diesel.
-
Nå har jeg byttet ut ELMOS'en med en TH3122, og jammen reagerte ikke webastoen på en mer positiv måte. Nå prøver den å starte hver gang jeg ber den om det! Problemet mitt nå er at den ikke vil fyre ordentlig. Den tripper på "glow plug/flame monitor short circuit", men den gjør det uten forvarsel. Virker som om den gløder helt fint og webastoen kjører seg opp, men plutselig bråstopper den på den samme feilkoden og enheten må kjøle seg ned igjen. Noen som har noen tips?