Opo

Members
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

About Opo

  • Rank
    Sersjant

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Vestfold
  • Kjøretøy
    06 E91 + F31 318d Xdrive

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jeg har tidligere benyttet BMW, (Bilia), i Tønsberg ved noen anledninger, og vært godt fornøyd med deres service. Har nå henvendt meg til dem 2 ganger for å få en EU kontroll + teknisk gjennomgang før garantiutløp på vår F31, men får ikke tilbakemelding/oppfølging. Antar at dette skyldes stor arbeidsmengde. Skulle også hatt en enkel service på gamlebilen før salg, men ser ut til å være lange ventetider. Etter det jeg forstår er Bilia Tønsberg eneste BMW serviceverksted i Vestfold, samt at det er et i Drammen og et i Skien. Er litt forundret over at det er så få forhandlere/verksteder. Vet ikke hvor stor markedsandel BMW har, men det ruller en da god del biler rundt på veiene her? Hva er andres oppfatning av servicedekningen, og finnes det kanskje verksteder i Vestfolddistriktet jeg har oversett? Jeg skal nå prøve meg i Drammen, og hvis det er like vanskelig blir det NAF til EU og garantiutløpstest, samt et uavhengig verksted til service på E91 før salg.
  2. Fått på sommerhjul og vasket gamlebilen i dag. Den har vært lite i bruk de siste ukene, men etter å ha kjørt en tur må jeg si at komfort og kjøreegenskaper ikke står veldig mye tilbake sammenlignet med F31vi nå kjører til daglig. En service og litt ekstra shine så får jeg etterhvert (noe motvillig) prøve lykken på finn.no.
  3. Takk for innspill og god informasjon. Har vel fått med meg at fenomenet ikke er helt ukjent ja.. Verkstedet har valgt løsningen som du skisserer, nemlig å sette inn en annen fordelingskasse. Det virker som om problemet er løst, (inntil videre). Det som plager meg er at jeg ikke får dokumentasjon på noen deler som blir montert på bilen, antar at det blir brukt bare brukte deler. Dermed risikerer jeg at det blir satt inn komponenter med uviss tilstand, alder og kjørelengde. Ville derfor foretrukket at original kasse ble overhalt, eventuelt at det ble montert en overhalt "byttekasse". Hadde enda det aktuelle verkstedet delt denne oppfatningen😕! Har etterspurt dokumentasjon på arbeid og deler gjentatte ganger. Har etterhvert fått en vag sammenstilling på hva som skal være gjort, men lite detaljert og ingenting på deler som skal være byttet. Hadde i grunn vært kjekt å se demonterte deler, da hadde jeg i det minste visst at de var skiftet. Vil igjen takke for alle gode innspill som har kommet i tråden, det har vært til god hjelp!
  4. Ny oppdatering, og undertegnedes frustrasjon øker.. Bilen ble levert til forhandler på tirsdag og hentet torsdag ettermiddag. Ikke jeg som hentet den denne gangen heller. Dette var tredje gangen bilen er på verkstedet, og vi har gjentatte ganger etterspurt dokumentasjon på feilsøking, arbeid og eventuelle deler som er skiftet på bilen. Siste gang på torsdag morgen før bilen ble hentet torsdag ettermiddag. til tross for dette har vi foreløpig ikke mottatt noen dokumentasjon. Vi har blitt fortalt at ved siste besøk har de skiftet fordelingskasse, og jeg kan nå ikke merke luggingen som var i bilen tidligere. Dette er naturligvis positivt, men jeg skulle gjerne visst opphavet til delene de monterer. Har mistanke om at de kjøper brukte deler med ukjent tilstand/alder/kjørelengde, for alt jeg vet kan de shoppe på ebay. Blir svært skeptisk når de etter gjentatte oppfordringer ikke kan/vil fremvise noen form for dokumentasjon. I tillegg fungerer ikke lenger den integrerte DAB radioen som verkstedet installerte før overtakelse av bilen, "noe" hadde skjedd i forbindelse med opplasting av programvare ved siste besøk som førte til at DAB falt ut. De manglet visstnok en kabel eller plugg for å få dette til å virke igjen... Alle menyer er også nå på tysk, gjorde et kjapt forsøk på å endre språk i Idrive, men ser ut til at det går tilbake til tysk igjen når tenning skrues av. (Dette skal jeg se nærmere på, mulig det er flere settings her). Dette med radioen er sikkert en bagatell, men i mine øyne burde de sørget for at dette var i orden før de ringte og sa at bilen var testet og klar for utlevering. (Verkstedet var klar over dette og informerte ved henting). De vet også at vi har ca 3 timer kjøring t/r til verkstedet. #Møkklei..
  5. Har fått melding fra forhandlers verksted om at de kan ta inn bilen til neste uke. De skal da skifte elektrisk løftemotor på bakluke, bytte fordelingskasse(!), samt bytte deksel/beskyttelseplate under motor. Absolutt positive nyheter, men er litt nysgjerrig på opphavet til VTG som skal monteres inn, (ny, brukt, overhalt?) Noen som vet om det finnes et byttesystem for overhaling av disse fordelingskassene? Har vel fått et inntrykk av at jeg ikke er helt alene om å oppleve problem med VTG...
  6. Da er det tid for en liten oppdatering. Bilen har i dag vært tilbake på forhandlers verksted for videre feilsøk. Jeg hadde ikke mulighet til å hente bilen selv, og har ikke snakket med verkstedet, så informasjonen er foreløpig litt begrenset. -Etter en del diskusjon har verksted innsett at bilen ikke har selvjusterende håndbrekk👍. De har justert dette slik at det nå skal fungere tilfredstillende. -De har konstatert ulyd fra baklukeløfter som vi har hatt noen problemer med, og skal utbedre dette. -De har bekreftet at bilen lugger under akselerasjon. De hadde forsøkt å koble fra kontakt på VTG, (som har blitt nevnt her), og da forsvant symptomene.. Hvordan de har tenkt til å løse dette vet jeg foreløpig ikke, de skulle skaffe deler og deretter ta kontakt for å avtale tidspunkt for innlevering av bilen. Uansett positivt at de har bekreftet at ting ikke er i orden. Ulyden(!) jeg mener å høre fra motor hadde de imidlertid ikke registrert, så det må jeg få noen andre til å bedømme. Jeg vil uansett ta bilen til en uavhengig part for gjennomgang. Har nå hatt bilen en måned, og er allerede temmelig møkklei😟..
  7. Vil først takke for alle gode innspill, både her og i en annen tråd som handler om samme bil🤔.. Må ta en ny dialog med selger og høre hva de baserer sitt utsagn på, og deretter kontakte BMW forhandler for å verifisere at ting er på stell, eller ikke på stell. Hva innebærer en Vehicle Inspection på merkeverksted? Er dette en gjennomgang av bilen ihht sjekkliste fra produsent? Jeg vil gjerne ha utført en sjekk av bilen ved et merkeverksted hvor jeg kan få en rapport som dokumenterer eventuelle feil/mangler som må utbedres.
  8. Takk for innspill, maskinskadeforsikring er absolutt aktuelt. I annonsen står det "Bilens serviceprogram fulgt. Selger garanterer at bilen har blitt vedlikeholdt i tråd med fabrikkens anbefalinger for serviceintervall og øvrig vedlikehold". Spurte også selger om bilen hadde full servicehistorikk, og dette ble bekreftet muntlig.
  9. Godt å se at det er fler som tenker det samme som meg. Nå er det dessverre ikke bare servicehistorikken som bekymrer meg ved denne bilen. Jeg vil derfor prøve å få en uavhengig gjennomgang av den ved nærmeste BMW verksted. Bilen skal tilbake til forhandlers verksted om en uke, så får vi se hva som kommer ut av det... Dette blir andre gang etter at vi hentet den. Skal samtidig etterlyse dokumentert servicehistorikk på bilen. (Bilen er bruktimportert fra Tyskland, første reg i Norge mars 2015).
  10. Har sjekket elektronisk servicehefte i Idrive, og her ligger det kun en service. Utført 27.04.2016 v/58277km. Det ble skiftet olje m/filter, mikrofilter, luftfilter og dieselfilter. Samtlige overskredet med 4000 km. Er det slik at all servicehistorikk som leses fra nøkkel kommer opp i Idrive? Kan jo være at tidligere eiere har utført service på uavhengige verksteder...
  11. Opo

    Håndbrekk på F31, trommel eller skive?

    Dette er helt riktig. Litt OT, men Interessant at kundemottaker ved forhandleren jeg nylig kjøpte min F31 bestemt hevdet at bilen hadde selvjusterende håndbrekk da jeg klaget på lang vandring/dårlig virkning... Har i ettertid funnet ut at dette ikke stemmer.
  12. Takk for svar🙂, vil anta at intervallene er de samme ja. Din anbefaling virker veldig fornuftig, er ikke helt komfortabel med å kjøre 30 000 på samme olje. Jeg tar en sjekk i elektronisk servicehefte i morgen. Tok en titt tidligere, og tror ikke det er registrert noe siden nevnte service i november 2016, usikker på om det var noe før denne... Har funnet en kvittering på oljeskift fra DTE i Hunndalen, utført i januar 2018, samt at forhandler skiftet olje før jeg hentet bilen for ca 4 uker siden.
  13. Hei, jeg har nylig kjøpt en 2013 BMW 318D Touring m/Xdrive. Ting kan tyde på at bilens tilstand ikke er helt som forventet, og lovnad om komplett servicehistorikk sliter jeg også med å finne dokumentert. Finnes det noe fast intervall for bytte av dieselfilter, luftfilter og eventuelt pollenfilter? I instruksjonsboken står det at bytte anbefales ved annethvert oljeskift. Er dette også noe som kommer frem ved å lese av servicedata via nøkkel? Forhandler har utført "90 000km service" før jeg overtok bilen, ved ca 94 000km. Her ble det kun skiftet olje + oljefilter. Siste service på merkeverksted var i nov. 2016 ved ca 58 000km, jeg må sjekke nærmere hva som ble utført da.
  14. Hei og takk for innspill. Ja, har forstått at Xdrive er ømfintlig i forhold til rullediameter foran/bak. Bilen går nå med lik dimensjon foran og bak, triste vinterdekk type Nokian Hakkapeliitta 225/55R16 som stod på ved overtakelse. Tilsynelatende ganske jevnt slitt alle 4, men foreløpig ikke målt rulleomkrets. Kan ikke se at disse er stjernemerket.
  15. Ok, så lenge det fungerer og oppfyller kravene på PKK er det ikke noe å styre med🙂. Mener å ha hørt at håndbrems skulle låse på 4. eller 5. klikk, men ikke sikkert dette er riktig. Uansett ingen stor sak dette med parkbrems. (Forstod forresten ikke helt samsvar mellom innledning og justeringsprosedyre i punkt 2.1 i linken, men det får jeg ta på min egen kappe😉)