Gå til innhold

gasserx

Medlem
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

gasserx's Achievements

  1. Vel.., bolt on clutchhus mot motor er det, det har jeg sjekket. Men hva med svinghjul, clutch, lager etc...? Hadde tenkt å få kappet og vridd clutchhuset for å få motor rettstilt, og da ble det nevnt om jeg også skulle korte den inn... usikker på om det er nødvendig, noen som vet, og hvorfor isåfall? Alternativt, hvis jeg IKKE rettstiller, så vil jeg få 20 grader helling på motor med 530 kassa montert rett, mens originalt er vel M50`en 30 grader? Trenger man bygge om bunnpanna uansett?
  2. Da blir det "dessverre" (for lommeboka) smidd bunndel i maskineriet. Når jeg først legger ned så mye jobb i det, så er det vel like greit å ta det med en gang. Og toppen blir fulloverhalt. Kjekt å ha en motor man skal stole på, også er det noe å gå på hvis man vil skru opp trykket noen hakk...
  3. Kom et lite sneglehus i dag + litt annet småtteri... og coopering og ARP-bolter er på vei. Titta litt rundt etter rør til intercooler, og kom på at jeg har jeg har massevis av trykkrør i aluminium i korrekt dim 😎 Kjøpte noe rest fra et firma som leverte rør til bruk under høyt trykk i industrien for flere år siden som jeg hadde tenkt å bruke til å lage innsugstrakter av. Bra man sparer på noe....
  4. Blir mye demontering i dagene som kommer... får prøve å ikke blande delene fra de to motorene for mye 🤣 Kommer til å beholde alublokka m. topp i chassis så jeg har noe å jobbe utifra mens den andre motoren bygges opp.
  5. ....og der ryker m52`en ut av bildet 😁 Fått tak i en m50b25nv, så da blir det den istedet. Tvangsforing blir via en Holset HX35. Håper det blir ok til å starte med.
  6. Noen som har forslag til hvordan jeg kan flytte girskiftern frem til ca. midt på kassa? 🤪 Alternativt like langt frem, og ut til høyre. Skulle egentlig kjøre automat, men nå blir det 5-trinns manuell fra 530D istedet. Jeg kommer til å sitte midt i bilen, og setekanten slutter omtrent i bakkant av girkassa, så da går det ikke med standard-posisjon på skiftern. (Illustrasjonsbilde)
  7. Dette er ikke en BMW, men en kjøter med BMW motor og girkasse som skal brukes til dragracing 🤪 Håper det er ok nok til å starte en prosjekttråd? Bestemte meg for å avvike fra normalen (amerikansk V8), og fant ut at jeg ville prøve BMW. Lett tilgang på deler/donorer, og enkelt? å trimme. Aldri skrudd eller hatt fingra borti noe BMW-relatert tidligere, så det dukker vel opp masse spørsmål etterhvert. Chassis begynner såvidt å ta form. Forstilling fra boble (korta inn og med hev/senk muligheter), og bakaksel fra Volvo - sistnevnte blir forøvrig stumt montert. Karosseriet er en Fiat Topolino fra ca. 1950. Motor og kasse er "linet" opp og fester montert. Forøvrig M52B28 m tilhørende automat enn så lenge.... Planen er å få testa chassis med originalmotor, deretter med mildt turbo oppsett, 350-400hk. Funker ting, så blir det vel en "M50B28" hybrid med doble effekten på sikt...ellers bør kanskje alublokk/topp på metanol også fungere. Vi får se, ikke sikkert den lille bilen oppfører seg pent med så mye krutt. Satser på vekt rundt 600kg når ferdig, så da skal det nok sparke godt selv med middels effekt. Nå leter jeg etter turbogrenrør, turbo, radiator, intercooler...etc, så hvis noen har noe, så er det bare å sende en pm. Er også på utkikk etter en reservemotor av samme type hvis noen har noe liggende. I mellomtiden skal det bygges styring, karosserifester osv... litt å pusle med en stund fremover 😎
  8. Grenrør for toppmontert turbo ønskes kjøpt. Send meg en pm om du har noe.
  9. Har tatt kontakt med Fekzen Ser ut som han kan bistå meg med eksakt hva jeg er ute etter.
  10. Har sett mange turbobygg på M52 alublokk, så jeg tror ikke det bør by på kjempeproblemer. Man får ta litt forhåndsregler, men 350-400hk er tross alt ikke SÅ mye. Så det er ikke noen god idè å erstatte orignal motorstyring med noe annet? Megasquirt Vil dette være en option for ECU? Noen som har erfaring med disse. http://shop.fekzen.se/en/bmw-engine-swap/223-bmw-stand-alone-losning-ms42-m52tub25-m52tub28-98-01.html#/27-additional_service-no_additional_service Hvilken type manuell kasse er anbefalt?
  11. Hei, jeg skal bruke en M52B28 i en prosjektbil (lett bil som veier under halvparten av donorbilen som er en -98 528i stv). Planen er å få på plass motor/gir fester i ny ramme, og gjøre litt testing med original motor for så å bygge om til turbo. Hva må jeg ta med av originalt ledningsnett for å få motor(evt gir) til å fungere? Er det mulig å erstatte original ecu/ledningsnett 100% med feks Megasquirt uten at jeg løper på store problemer? Hvordan vil den originale automatkassa vil fungere (den lave vekta på bilen tatt i betraktning)? Eller bør jeg skaffe en manuell med en gang? Isåfall hvilken type? Ser for meg rundt 350-400hk i motor når turboen kommer på plass.
×
×
  • Opprett ny...