-
Innholdsteller
23 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjøretøy
BMW 118d M47 2005
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
myhre-jr's Achievements
-
myhre-jr reagerte på et innlegg i et emne: E87s EGR-system, navn og noteringer
-
Takk for god hjelp. Oppdaterer tråden når jeg har funnet ut noe mer eller forsøkt å bytte.
-
myhre-jr reagerte på et innlegg i et emne: E87s EGR-system, navn og noteringer
-
myhre-jr reagerte på et innlegg i et emne: E87s EGR-system, navn og noteringer
-
Ventilen var helt kaket igjen, men dette ble møysommelig rengjort med tiden som hjelp. Resten av luftmanifolden ble lagt i en lut-blanding i et stort kar og ble god som ny. Hvor får jeg tak i nye slanger? Er det generelle "vacuum-slanger"?
-
Har en E87 som ikke kom igjennom EU-kontrollen grunnet feil på EGR-systemet, og jeg prøver å bytte noen slitne deler hvor jeg mistenker feilen kan ligge. Problemet mitt pr. nå er at jeg ikke aner hva disse delene heter. Det er noen slanger som går inn mot EGR-kontrollenheten (se bilde her, spesielt slange med #4) som virkelig er morkne/sprukne/ødelagte. Hvis formålet deres er å lage vacuum, kan de nesten garantert ikke gjøre dette. Videre symptomer på morsomheter er at i "cruise-tempo" i RPM-intervallen 1800-2000 et sted så får motoren "hopp" med kraftstap med et sekunds mellomrom.
-
Bimmernew reagerte på et innlegg i et emne: Byttet batteri - bilen starter ikke lenger (118d E87 2005 M47)
-
Min er 05-modell; norsk veiklima har hatt 16 år på å spise opp bart metall under bilen. Jeg tror sansynligheten for at noe slikt kan ha skjedd er høy. Har du multimeter kan du måle motstand på hver side av batteribrønnen også. Mulig du må heise jævelen opp for å sjekke/bytte jordingskabelen til motoren, men prøv deg frem.
-
Bimmernew reagerte på et innlegg i et emne: Byttet batteri - bilen starter ikke lenger (118d E87 2005 M47)
-
Jordingskabelen på min 118d var helt oppsmuldret. Jeg fant på min bil ingen under panseret på venstre side, men under bilen, på førersiden, imellom nedre del av karosseri og motor (tror du må ta av plastdekselet under). Enten så finner du en forbindelse eller så skal du kunne se den ødelagte kabelen. Det er enklere å sjekke koblingspunktet under batteribrønnen, bare stikk hodet under bak med en lommelykt. Hvilken årsmodell har du?
-
Bimmernew reagerte på et innlegg i et emne: Byttet batteri - bilen starter ikke lenger (118d E87 2005 M47)
-
And-reas reagerte på et innlegg i et emne: Byttet batteri - bilen starter ikke lenger (118d E87 2005 M47)
-
And-reas reagerte på et innlegg i et emne: Byttet batteri - bilen starter ikke lenger (118d E87 2005 M47)
-
kapteinh reagerte på et innlegg i et emne: Byttet batteri - bilen starter ikke lenger (118d E87 2005 M47)
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne: Byttet batteri - bilen starter ikke lenger (118d E87 2005 M47)
-
Og da - ett år etter problemet oppstod - starter bilen igjen! Tusen takk til alle som har bidratt, særlig dette ene rådet som viftet meg inn på riktig spor: Så, for å lage et sammendrag av problemene: Utløsende faktor: Plusskabel fra undersiden av batteribrønn hadde korrodert vekk Faktorer som var så dårlige at det bare var flaks de fungerte: Batteri fra 2005 - byttet Glødeplugger fra 2005 - byttet Startmotor hadde svært redusert funksjon - byttet Jordingskabel fra motor til karosseri bestod kun av 3 tynne kobbertråder (av opprinnelig 50) - byttet Ting som ble ødelagt/måtte byttes underveis Pluss-batteripolmutter (ødelagt ved stramming) - byttet Bremser foran/bak og brekk (rustet fast) - restaurert Kjølevæske (krets åpnet for å få plass til å hente ut startmotor) - "flushet" og byttet Koblingspunkter over/underside av batteribrønn til motorkrets (rustet helt i stykker) - nye bolter satt inn Håper det blir lenge til jeg møter på dette problemet igjen - men har lært en del.
-
Hmm. Fant ikke noe umiddelbart; ser ut som at noen av de nyere BMWene blir sendt uten nødåpner til bagasjerommet. Har du en valetknapp som kan være aktivert?
-
myhre-jr reagerte på et innlegg i et emne: 2011 520d starter ikke
-
Unnskyld om jeg spør dumt, men løses ikke bakluka ut ved at du drar i en "snor" som er bakt inn i bakluka? Ser slik ut på min E87 2005 -
-
Suveren video - denne bruker jeg når jeg fyller på! Vedrørende tappeskrua så skulle den "vistnok" være å finne på motorblokka ved eksosen. Alle bildene på nettet viser jo til en skrue som er lett tilgjengelig - eksempel en og eksempel to (bilde R17-0114). Ved å kryssjekke litt frem og tilbake fant jeg ut at dette er en skru som ligger litt blokkert av dieselpartikkelfilteret (se bilde under). Jeg fikk skrudd den ut med en 13mm nøkkel, og fikk med dette drenert kjøleanlegget. Jeg fikk dog ikke ut skrua, da den - fult skrudd ut - stanger i DPFen. Jeg skal forsøke å få bolten ut slik at jeg kan få ut eventuelle partikler som befinner seg i systemet. Oppdaterer når jeg vet mer. Se bilder under for beskrivelse - her har jeg nesten skrudd tappeskruen helt ut og du kan se kjølevæsken.
-
Selve kontaktpunktene i oversiden av batteribrønnen var noe korrodert (dette burde ledet meg til problemet med en gang; sett i etterpåklokhet), men lot seg ordne med oksideringsrens og pussepapir. Så denne kabelen du sikter til her fungerer helt utmerket. Problemet jeg viste til ligger rett på undersiden av batteribrønnen. Takk for innspill. For øvrig en liten oppdatering; jeg fikk ordnet en ny kabelsko via en bekjent elektriker som handlet dette på Ahlsell. Denne trikker'n hadde også en svær som brukes for å stramme til og låse disse boltene. Dette virker dyrt og vanskelig å få til med mindre man kjenner noen som har verktøyet. Neste steg er å få erstattet/fikset kontaktpunktene i batteribrønnen. Så langt er følgende gjort: Festeskruene på begge sider av kontaktflatene (for begge kabler) er boret ut - se bilde under. Kontaktflater på undersiden er passe korrodert, og batteribrønnen bør egentlig byttes. Merk at dette er helt eksponert for norske forhold året rundt. Ikke bra. Dette skal gjøres i dag: Jeg bruker en gjengetapp og lager gjenger i borehullet på 6mm M6-gjengestang settes inn og låses fast (lar det seg gjøre å bruke lim for å låse fast stangen - typ Tec7?) Alt eksponert metall på undersiden sauses inn med RIKELIGE mengder av kobberfett, etter anbefaling fra elektriker.
-
Vi får se - jeg tror årsaken er funnet siden alle andre komponenter involvert er byttet, og starteren faktisk dro rundt når jeg koblet strøm direkte igjennom motoren. I dag har jeg - for å jobbe videre - skrudd ut batteribrønnen I bilen, og skrelt av den gamle kabelskoen. Dette var som forventet en jobb som lagde flere jobber. De to gjennomgående mutterene du ser i bildet over ble knekt i forsøket på å skru av mutterene. Her må det nok borres ut og støpes inn nye bolter. Hurra. Holder dere oppdatert på hvordan det går med å få på en ny kabelsko og få dette sammen. Tusen takk for hjelpen så langt.
-
På undersiden av batteribrønnen i bagasjen på bilen. Dette er kabelen som går frem til motorrommet.
-
Supert, takk for innspill. Da sjekker jeg dette.
-
Dette er nå i orden - fikk ordnet en ny bolt og mutter fra ebay som gjorde susen. Dette har jeg ikke fått gjort, men det stemmer at starteren ikke får nok strøm. Forsøkte med far å koble en hjelpestarter på (merk at dette ikke fungerte før starteren ble byttet) via festepunktene i motorrommet, nå dro starteren motoren rundt, dog sakte da kapasitorene på hjelpestarteren ikke var ladet opp fult. Dette bekrefter nettop dette at starteren ikke får strøm fra batteriet. Har jeg forstått det riktig, er det også slik at strømkabelen som går fra batteriet til starteren er grov, uten sikring og går nærmest direkte. Far og jeg begynte så å jobbe oss fra pluss-polen på batterikontakta i bagasjerommet, og "ohmet" oss oppover ledningen på passasjersiden av bilen. Vi hadde kontakt helt opp til fotbrønnen på passasjersiden (se bilde "passasjerside.jpg"), men det viste brudd der ledningen (slik vi forstår det) kommer opp under kjørekomputeren under panseret (se bilde "motorrom.jpg" - vi antar at det er snakk om denne tykke kabelen). Det jeg nå lurer på, er om jeg kanskje ikke kan ha lokalisert området hvor feilen bør ligge - men jeg forstår ikke helt hvorfor dette er en feil. Hvis mine antakelser over er korrekte så skal dette være en tykk, lang, sammenhengende ledning uten skjøter. Hvordan kan det da være brudd i denne? Har også gått igjennom alle sikringer ved kjørekomputeren, og samtlige sikringer i hanskerommet, men jeg finner for det første ingen sikringer/releer som er direkte relatert til startsystemet på bilen. Som sagt tidligere får solenoiden til starteren strøm når jeg starter bilen (derav et tydelig "klikk" fra starteren) men ingen annen respons. Det ser ut som at alle andre systemer en start/dynamo-kretsen mottar strøm.