Har overtid observert det samme, mange biler på finn med nye motorer. Det som slår meg er at mange er rundt 10-12år gamle, mao helt i slutten av forsikringsperioden (10-12 på motor og drivverk forsikring)
En hver motor som er kjørt 150´ med normalt vedlikehold er vel ikke som ny, hvis motoren er brukt opp mot sin maks effekt større andel av leve tiden så går slitasjen betydelig opp. Dette kan medføre høyere oljeforbruk og lign. som fabrikanten anser som over grenseverdi og som utløser motorbytte. Så kunne nok motor og eier levd med høyere oljeforbruk ett betydelig høyere antall km, men så har man motor og drivverk forsikring som man benytter seg av før den går ut på tid. Det kan være slike «mekanismer» som man observerer.
Ser man til E60 så er det få som reklamerer med ny motor, mange som har nye rådelager med mer. Man ser at det er gjort reparasjoner, men ikke motorbytte. (Disse bilene kan ikke få motor- og drivverkforsikring.) Jeg vet at å sammenligne motorene er så sammenligne epler og pærer.