Gå til innhold

Snowman71

Medlem
  • Innholdsteller

    2
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Vardø
  • Kjøretøy
    BMW X5 45e G05 118d e87

Snowman71's Achievements

  1. Har en 2020 model X5 45e slik som du har, noe annen spec. Men kjenner meg igjen i mye av det som du beskriver. Bilen min er nå gått 105´ jeg har kjørt bilen 70 000 km og jeg oppfatter at bilen jevnt over har god kvalitet, jeg har også skiftet en del i understellet foran, hos meg fikk jeg ulyd i styresnekka rett før garantien gikk ut. De byttet endeledd og foringer, før de fant ut at det var styresnekka som laget lyden. Motor og drivverk har vært skuddsikker. Men jeg har merket litt lugging ved rygging og fullt rattutslag. Det ble borte med oljeskift av på fordelingsgirkassen. Jeg bor i Finnmark og har en A-typisk kjøremønster, lader alltid hjemme og all småkjøring blir gjort elektrisk. Men når jeg kjører langt, så blir det fort 500 km. Bilen har gått ca 1/3 elektrisk og 2/3 på ICE siden den var ny. For meg er det helt uaktuelt å stoppe for å lade på ladestasjoner med en slik bil og slike lade hastigheter som denne bilen har. Bmw appen sier at 93% av X5 brukerene har ett «bedre» kjøremønster enn meg, dvs at det kjører mer el. enn meg Vinterstid så fungerer bilen bra med forvarming etc. Jeg parkerer ikke i garasje og bilen kan være nedsnødd slik at det kommer en god del vann som blir til is under panser rundt vindusviskere. Dette må fjernes, da det kan bryte i stykker plasten under panser. Ikke noen stor greie, men må være klar over det. Har kjørt bilen mange ganger under -30 og bilen fungerer veldig bra, Da selvfølgelig ICE systemet som fungerer utmerket. Har startet bilen engang i -25 ut at den var tilkoblet strøm og at det store batteriet var nesten helt tomt, det gikk helt smertefritt. Dog tok det noe tid før alt i bilen ble varmt. Jeg tror at bilen varmer opp det store batteriet og det tar litt energi når det er -25 grader. Å starte bilen på strøm i -25 fungerer utmerket, bil og batteri er forvarmet, dog går rekkevidden mye ned. Hadde en 40e før, den ble helt gal under -25 grader, begynte å blåse kald luft inne i bilen osv. Ble normal igjen ved -22 grader. Verkstedet klarer seff. Ikke å gjenskape slike situasjoner på verkstedet. Og bilen hadde ingen feilkoder. Mistenker at det er noen sensorfeil i programmeringen i bilen. Den ble byttet bort blant annet på grunn av dette. Lav hastighet kjøring i snø i el modus kan være en utfordring, 3-5 km/t. Eks rygging til tilhenger og det er 10-15 cm snø. Motstanden i snøen blir så pass høy at elmotor slår inn ICE og da kan bilen bykse litt. Ikke bra når du er 20 cm unna draget på hengeren. Man kan oppleve det samme under rygging med henger på sommerstid. Litt vanskelig bruke gassen riktig, bilen blir noe bedre i sport modus. Dette er det største ankepunktet til bilen for min del. Vet ikke hvor mange ganger jeg nesten har rygget i hengeren på vinteren. Det gjør også slik at får dårlig føling med underlaget i dyp snø, slik som du også beskriver i en post tidligere. Stor og tung bil gjør sitt til at jeg synes bilen sliter mye dekk fort. Henger også sammen med kjørestil selvfølgelig. Bilen er ikke en sportsbil og kan aldri bli en det heller, det er en tung familefrakter med comfort. På svingete veier blir bilen noe bedre i sport modus, men det er luftfjæring foran og bak. Systemet fungerer bra, men det er en suv les høy og tung. Av den grunn ser jeg ikke poenget i å tune bilen. Jeg er også skeptisk til om girkasser tåler effektøkningen. Jeg synes bilen er så pass bra at den blir nok hos oss i noen år til. Men jeg er jo skeptisk til kostnadene til Laserløkter som tar inn fukt og luftdempere når de evt. begynner å ta kveld.
  2. Har overtid observert det samme, mange biler på finn med nye motorer. Det som slår meg er at mange er rundt 10-12år gamle, mao helt i slutten av forsikringsperioden (10-12 på motor og drivverk forsikring) En hver motor som er kjørt 150´ med normalt vedlikehold er vel ikke som ny, hvis motoren er brukt opp mot sin maks effekt større andel av leve tiden så går slitasjen betydelig opp. Dette kan medføre høyere oljeforbruk og lign. som fabrikanten anser som over grenseverdi og som utløser motorbytte. Så kunne nok motor og eier levd med høyere oljeforbruk ett betydelig høyere antall km, men så har man motor og drivverk forsikring som man benytter seg av før den går ut på tid. Det kan være slike «mekanismer» som man observerer. Ser man til E60 så er det få som reklamerer med ny motor, mange som har nye rådelager med mer. Man ser at det er gjort reparasjoner, men ikke motorbytte. (Disse bilene kan ikke få motor- og drivverkforsikring.) Jeg vet at å sammenligne motorene er så sammenligne epler og pærer.
×
×
  • Opprett ny...