Gå til innhold

Reisebrev: Nürburgring 24H, 39. løp, 2011


noekult
 Share

Anbefalte innlegg

Da feirer jeg min 5000. post og oppfyller min plikt som bilentusiast, og lager tråd om min tur til Tyskland.

Disclaimer: Jeg er ikke en journalist, så forvent ikke plettfri og pent språk. Jeg er ikke en fotograf og henda mine skjelver konstant, så forvent jallabilder og blurry special effects. Og jeg hadde ikke denne kjøreturen med reisebrev i tankene, så jeg fikk ikke tatt bilder selv da jeg kjørte. Sånn, vær så god, ha en trivelig lesestund min kjære bilvenn:

Introduksjon:

Jeg hadde tenkt på turen lenge, i og med at jeg fulgte med på progresjonen og oppbyggingen av P4/5 Competizione på et amerikansk forum - denne bilen skulle delta i det årlige 24-timers løpet på Nürburgring i år (det 39. løpet):

e2ic0gh4b1k5ww36vwh9.jpg

Denne bilen var grunn nr. 1 til å se løpet i år og ikke senere. Eieren av teamet, Jim Glickenhaus (en amerikansk millionær), har en interessant historie bak seg. Denne mannen ble for alvor satt på bilkartet da han, rett etter lanseringen av Ferrari Enzo Ferrari, gav oppdrag til bildesignerhuset Pininfarina for at de skulle lage en retroutgave av en legendarisk racing-Ferrari - med basis i Enzo. Kort fortalt, han betalte 4 million dollar for å få en særdeles unik Ferrari:

2006_ferrari_p4_5-pic-16748.jpeg

ferrari_p4-5-L.jpg

Denne bilen eide han altså designet til, og fikk også bruke navnet Ferrari på bilmodellen.

En 5-6 år etter fikk Jim lyst til å delta i et løp og drive et team - noe mange av oss ihugga bilentusiaster har lyst til å gjøre. Dermed begynte eventyret; Han måtte finne donorbil, han måtte punge ut enorme summer med penger for å tilpasse og perfeksjonere designet på den nye bilen i vindtuneller og han måtte selvsagt finne mennesker som kunne gjøre en god jobb i teamet hans. Han fant en 430 Scuderia som han "skrellet av karrosseriet", kjøpte en ekstremt holdbar F430 GT2 motor og modifiserte den ytterligere for utholdenhetsløping og tilpasset designet han eide fra P4/5 til å tilpasse seg på et Scuderia-karrosseri.

For meg er denne bilen selve symbolet på hvordan en mann av og til kan finne på å yppe med store gutta, rett i bakhagen dems. Mye slik som Horatio Pagani gjorde, da han lanserte Pagani Automobili rett foran trynet på Ferrari og Lamborghini.

OK, uansett: De to andre grunnene var jeg for det første aldri hadde sett Ringen og var veldig nysgjerrig på hele fenomenet, og at jeg har en "must see/do" liste som inneholder et 24-timers løp. Så, tre fluer i ett smekk - hvorfor ikke? :)

Vel, da begynte planlegginga. Først måtte jeg mase huet i hjel til bestekameraten om at han skulle bli med, for han er ikke en bilfyr som meg. Han ble med på det til slutt: WIN!

Også hadde jeg aldri selv planlagt noen lengre turer, og brukte for det meste Google til å guide meg selv frem. Hotels.com ble brukt for hotellbestillinger, noe som fungerte ypperlig (vi fikk oss en nydelig overraskelse, mer om det senere) og jeg husket snakk om at leiebilfirmaet Sixt har BMW til utleie så det var greit det og. Så måtte jeg bestille eventbillett - siden det ikke er snakk om norske leverandører som tilbyr dette, valgte jeg å bruke det nærmeste; nemlig "Travel Destinations" fra Storbritannia, som er offisielle Nürburgring partnere og har nettadresse her: http://www.tickets-2-u.co.uk/pages/defa ... ageID=4645 Britene var i sann europeisk stil MEGET serviceorienterte og profesjonelle; ble oppringt ei eldre hyggelig dame som hjalp med billettene helt til alt var avklart, og var veldig presis med forklaring slik at jeg som utlending skulle forstå alt.

Allright, alt er pakket og klart. Fly nedover til Düsseldorf fredag 24. juni, og jeg måtte stå opp kl. 0500 for å rekke 7-etellerannet flyet. Vi hadde ikke så mange flyvalg siden jeg bestemte meg i siste liten for å dra på tur. Jeg var så spent og gira natta før, at jeg fikk først sove kl. 03!! To timer med søvn for en som synes 8 timer er for lite; dette må bli interessant!

Fly landet, og jeg får meg tre sure overraskelser med en gang:

1. Da vi bestilte med 3-serie i informasjonen fra Sixt.de, betydde det visst egentlig bare "3-serie klasse", noe som innebærte at vi kunne bli gitt andre biler om BMW ikke var tilgjenglig.

2. Forsikring er ikke inkludert i den "totale" leieprisen og jeg måtte ut med 80 € ekstra for 4 dagers leie.

3. De trakk fra min konto dobbelt beløp, som ble reservert hos Sixt inntil bilen var levert tilbake. Og etter levering får man beløpet tilbake etter 4-7 dager. Dette gav meg panikk da jeg hadde betalt dem ca. 3000 kr. totalt, og dagen etterpå sjekka jeg saldoen som sa at jeg hadde 6000 mindre på konto enn jeg skulle hatt. Nevner dette som en advarsel; Hadde jeg ikke hatt med meg en kamerat som lånte meg penger, hadde jeg sittet i Tyskland i helgen og slitt litt, for de 6000 kr. var alt jeg hadde.

Hva slags bil fikk vi utlevert da? En... Auda A6 Avant 2,0TDi. 2.0 TDi! Følte oss litt kastrerte, vi som var sprengkåte på tyske veier vi hadde drømt om.

På vei til parkeringshuset så vi litt Tyskland med en gang;

IMG_0302.jpg

Skikkelig struktur og gigantiske parkeringshus.

Nøkkelen i hånden, og jeg var klar til å oppleve Audi sine kvaliteter:

IMG_0310.jpg

IMG_0315.jpg

Men vent... Kødder du...? Har vi havna på rett plass? For her ble vi latterlig sjokkert:

IMG_0306.jpg

M3-er, som var til utleie og ble venta på av sin heldige leiere...

Mmmmmer...

IMG_0307.jpg

Og mmmmmer...

IMG_0306.jpg

Faen så rått det hadde vært med ei halv uke i en M3, men jeg er fattig så det får bli med fantasien. Tysk bilutleie vs norsk: 1-0.

Ikke nok med M3er, de hadde annet snadder også:

IMG_0316.jpg

IMG_0318.jpg

Vel, tusle videre i det mongosvære p-huset og finne vår leke:

IMG_0321.jpg

IMG_0323.jpg

IMG_0324.jpg

Første inntrykket mitt var at bilen hadde mye penere interiør enn det jeg så ut fra bilder, og menysystemet var ganske heftig. Alt av knapper o.l. hadde veldig høy kvalitetfølelse. I could like this!

...mer kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dag 1: Turen begynner.

Kjapt inn på hotell, slenge alt fra oss, og rett på veien igjen. Vi valgte i grunn Düsseldorf som flyplass/overnattingsted fordi planen var å ankomme kl 11 på hotellet, sove til 15 også ta turen til Ringen. Fuck it, overtrøtt men gira som helvete:

IMG_0325.jpg

IMG_0326.jpg

Første vi la merke til var fartsgrensene. Rett utafor byen gikk det i 120 km/t, og 100 km/t i svingene (som var veldig lange, slik at man faktisk kan holde 100 km/t i de fleste biler).

Ved første stopp møtte vi allerede norske folk:

IMAG0482.jpg

De skulle videre til Belgia, 4-5 kjøretimer unna. Jeg er innvandrer selv så de ble litt satt ut og samtidig entusiastiske da jeg kom bort og bare sa hei til dem. Nordlendinger, alltid klare for en prat :)

Ca. 1,5-2 timers kjøring senere begynte signalene om at var vi var Ringen å komme:

IMG_0328.jpg

Første grombil spotta rett bak oss:

IMG_0331.jpg

Måtte være utro mot BMW og gi han peace-tegnet med hånda ut av vinduet, men han reagerte ikke. Sikkert lei av nisser som meg som kan bli overivrige.

Trafikken blir stadig tettere:

IMG_0333.jpg

Gjerder over alt, folk over alt, folk bak gjerder over alt:

IMG_0335.jpg

Vi er noen km fra målet, og allerede nå begynner jeg å fatte hva vi har meldt oss på...

IMG_0337.jpg

Grombiltettheten begynner å bli tykkere den og, jo nærmere destinasjonsmål:

IMG_0352.jpg

Det var ingen mangel på M-biler som putra rundt, for å si det sånn:

IMG_0354.jpg

I farta så jeg så denne svarte E30 Alpinaen. Om den er original eller ei er en annen diskusjon:

IMG_0359.jpg

People, they are EVERYWHERE!

IMG_0361.jpg

Første stressperiode begynte nå. Vi måtte finne Mr. Andrew fra Travel Destinations for å få inngangsbilletter. Problemet var bare det at han var på en campingplass og vi måtte finne han. Siden det var helt sinnsvakt med rush i alle bauer og kanter, hadde vi fullt forståelse for at han ikke kom til oss på Welcome Center. Problemet her var det at alle vakter o.l., eller rundt 90% av dem, var ikke kjent i området og vi ble henvist feil hele jævla tiden. Vi kjørte altså rundt i nesten to timer for å finne Mr. Andrew, men klarte det til slutt: Jeg gikk lei, gikk inn på info center og de gav meg riktig veibeskrivelse med en gang!

Også i rushen mot de helt superstappa campingplassene (hvertfall Camp Am Nürburgring) så vi en del gromt:

IMG_0364.jpg

Får billettene, med en "godispose". Liten reiseryggsekk, penn og hefte med intro til Ringen samt info om bra steder å stå på for å se action. Veldig fornøyd med Travel Destinations, ja.

Rett tilbake til Welcome Center, og vi er så slitne at jeg vi bare kjører inn i p-huset rett ved siden av, koste hva det vil: Vi vil parkere og vi vil inn og se action!

Men allerede før vi hadde gått ut av bilen i p-huset, hadde jeg fått ereksjon:

IMG_0370.jpg

IMG_0372.jpg

IMG_0373.jpg

IMG_0374.jpg

IMG_0377.jpg

Så 1M Coupé for første gang, barsk liten sak:

IMG_0378.jpg

IMG_0379.jpg

Apropos den, så så spotta jeg også M3 GTS E92! Rakk ikke å ta frem kamera, dessverre. BMW kan dette med å lage bil, helt klart.

Mer porno i samme garasje, drømmehverdagsbilen min joooo:

IMG_0384.jpg

Argh, misunnelsen sparka hardt inn. Lucky bastard.

Det var satt av VIP-plasser over alt:

IMG_0385.jpg

Inne på senteret hadde dem candy shop:

IMG_0388.jpg

Ved siden av Welcome Center har dem noe som heter Ring Werke. Hva det går ut på, vet jeg ikke helt, men rett ved inngangen har de bl. a. dette:

IMG_0389.jpg

IMG_0390.jpg

IMG_0392.jpg

Rrrrracerbil!

For å se mer her, må man bytte Euro mot billett og jeg tror Ring Werke er en form for museum. Don't know, don't care - live action er det jeg ønsker å se!

Gjennom noen dører, aner ikke hvor vi skal men følger flokken og ender opp her, rett ved målstreken/garasjene på GP-banen på Nürburgring:

IMG_0395.jpg

Fikk et kick da jeg så dette:

IMG_0397.jpg

FREUDE AM FAHREN!!!!!! :twisted::twisted: Alt jeg brenner for, er en jævla god kjøretur - og BMW har skjønt det.

Mulig noen kjenner igjen dette bygget fra spill eller F1 GP på TVen:

IMG_0399.jpg

Audi safety cars...

IMG_0401.jpg

Bilene testes og gjør seg klar til kvalifiseringsrunden på kveldstid:

IMG_0405.jpg

Jeg bare sier det med en gang: Sitt på YouTube så lenge du gidder og ha verdens beste lydanlegg i stua, men å høre (og føle) disse bila live er bare noe helt annet. Fy faen, som disse beistene bråkte! Uansett hvor mange ganger jeg hørte dem, fikk jeg gåsehudfølelse hver jævla gang og det ingen overdrivelse.

Mer bilder av biler kommer senere, jeg var fortsatt så gira på dette tidspunktet at jeg løp videre for å se mer av sirkuset:

IMG_0418.jpg

Dette er altså på baksiden av garasjene. Her stod trailerne til forskjellige teams, noen småbutikker her og der, og mange stands/telt for forskjellige racingteams. Skikkelig backstage følelse.

Et lite stykke himmel... Sukk. Nydelig slott i bakgrunnen.

IMG_0419.jpg

BMW, represent!!

IMG_0422.jpg

Denne utstilte bilen var ikke en GT2 M3 (dvs. den som deltar i racet), men jeg tror den var GT4 basert.

Her ble jeg litt bekymret. Audi er dønn seriøse om å vise muskler, og de har begynt en eller annen form for sinnsyk oppkjøpsorgi i Ringen virker det som. Som bl. a. denne enorme "standen" bak garasjene, der fisefine Audi-sjefer løper rundt og eter og koser seg mens vi vanlige måtte fryse i kulda (jeg er skalla og tynn som en saftpose, jeg fryser før du merker at det er kaldt).

IMG_0423.jpg

Elsker dette synet, det er racingsirkus!

IMG_0425.jpg

Her står den... Traileren til P4/5 Competizione.

IMG_0426.jpg

Spottet til stor overraskelse, denne:

IMG_0427.jpg

Ser du hva det er?

IMG_0428.jpg

Nå da?

IMG_0429.jpg

IMG_0433.jpg

IMG_0434.jpg

Ikke sett bilen på veien engang (den ble vel avdekka forrige uke eller no, lol) men her var den, klar til racing.

Haribo driver tydeligvis også med racing:

IMG_0436.jpg

Husker ikke hvilken bil de hadde (sikkert en 911), men de hadde gigantisk trailer og stand inne på plassen. Tok ikke bilde av det...

Lamborghini var også der, med Gallardo... Selv om det er Murcielago tegnet på trailern:

IMG_0438.jpg

Så ingen eldre Mercedeser eller Audier, men E30 fantes det og det varmet en eks-E30 eiers hjerte:

IMG_0439.jpg

Fikk endelig sett en Ariel Atom IRL også.

IMG_0450.jpg

Vet ikke om denne var modifisert, men jeg har alltid vært nysgjerrig på detaljene på disse bilene og jeg gikk rundt i flere minutter og studerte alt.

IMG_0454.jpg

Må være skamrå kjøreopplevelse (selv om jeg hadde kjøpt Caterham pga. jeg liker FR oppsett best). Var ganske liten, slik en sportsbil skal være.

Hadde 19" foran:

IMG_0455.jpg

(neida din idiot, den har 16")

Litt nærmere BMWen jeg spotta på BMW standen fra taket i sted:

IMG_0456.jpg

IMG_0458.jpg

IMG_0460.jpg

Jeg har ikke ord for hvor råe jeg syns BMW-racingbiler er.

Edit: Nå ser jeg at jeg hadde rett :D Det er en GT4 bil :D Disse bilene kan man kjøpe fra BMW til 120.000 Euro + moms. De er baneklare fra BMWs motorsportavdeling (ikke gatelovlige). Bare ett tips om lottorekke forandrer livet ditt på lørdag.

På andre motsatt side av garasjene igjen. Prøver å ta bilde av rike folk i VIP-loungene.

IMG_0464.jpg

IMG_0465.jpg

Her var det streng sikkerhet, med menn i dress, VIP-kort som måtte dras gjennom kortlesere og alt som er; dødelige skal ikke få slippes inn, tydeligvis.

Vi har fått nok for i dag. Det småregner litt og jeg har i grunn lyst til å reise tilbake til hotellet i Düsseldorf og få i meg ordentlig mat og søvn.

På vei tilbake spottet vi denne lille saken:

IMG_0470.jpg

Artega, heter den visst!

Måten denne veien gikk opp og ned på, gir indikasjon på hvorfor Ringen er kjent for å være en helvetes vanskelig bane:

IMG_0474.jpg

Må jo være utfordrende å komme med i 200 km/t i en sving som har slike helninger :shock:

Trafikken ble bare tettere og tettere på vei inn, heldigvis var vi på vei ut:

IMG_0478.jpg

Parkering ble så stort problem at selv dyre biler begynte å parkere i grøfta:

IMG_0480.jpg

Sjelden sak...

IMG_0483.jpg

Hvorfor denne ikke ble abortert, vet jeg ikke.

IMG_0485.jpg

Denne derimot, er en must for alle bilfans. Jeg har hatt en 1984 modell selv og de er herlige biler:

IMG_0486.jpg

Så nok av disse og, for å si det mildt:

IMG_0489.jpg

Ble sjokkert over hvor mange Aston Martins jeg så. Det var skikkelig dritt, for å være helt ærlig, for litt av merkets spenning ble borte for min del og Aston Martin er en av to merker jeg liker mer enn BMW (1. Aston Martin 2. Pagani 3. BMW)

Nydelig vei, teit trafikk.

IMG_0493.jpg

Nürburgring ligger virkelig midt i grønne helvete, med tykk skog rundt det hele:

IMG_0494.jpg

Ved pause så vi dette:

IMG_0501.jpg

Satt og funderte over hvor gigantisk maskinen må være, når bare beltet er så svært.

Velfortjent pause for bahneekspressen vår.

IMG_0502.jpg

Elsker rare navn i utlandet:

IMG_0504.jpg

Vi ankom Düsseldorf ca. 21-tiden, og bestemte oss for å slå i hjel litt tid med siste orken vi hadde. Der spotta vi også fine biler, bl. a.:

IMG_0512.jpg

Koselig, midt i byen:

IMG_0516.jpg

IMG_0518.jpg

IMG_0522.jpg

IMG_0523.jpg

Dag 1 over. Natta. Mer kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...