Gå til innhold

DIY: Verktøy til senterkopper (felger)


StigJ
 Share

Anbefalte innlegg

Laget meg et lite og praktisk verktøy for å ta av senderdekslene på felgene uten å måtte skru av hjulene. Jeg har nå mistet 4 stk. på to banekjøringer. Og har nå bare en igjen i reserve. Da måtte jeg finne på noe.

Senterkopp:

DSC_1283.jpg

Kjøpte en slik:

19-257_l.jpg

Den kjøpte jeg her:

http://www.biltema.n...d-magnet-19257/

Krympet på litt krympestrømpe for beskyttelse. Slipte også tuppen slik at den ble spiss (men fremdeles flat)

DSC_1289.jpg

DSC_1290.jpg

Så fant jeg fram Dremelen og laget et spor med en liten kappskive i hvert senterdeksel, slik:

DSC_1284.jpg

DSC_1287.jpg

Sånn funker det da:

DSC_1291.jpg

DSC_1292.jpg

DSC_1293.jpg

DSC_1295.jpg

Sporet er nesten ikke synlig når dekselet sitter i felgen, så derfor jeg spisset tuppen på verktøyet for at det skulle komme imellom og få tak.

Så til slutt så har den en praktisk magnet som gjør at jeg kan legge den her uten at den forsvinner.

DSC_1296.jpg

Og ja, den sitter. Rørte ikke på seg en millimeter etter en dag med grisekjøring på bane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så kommer spørsmålet.

Hva er vitsen?

Er vel ikke senterkoppene du trenger å bytte kjapt hvis man kjører på bane? :)

Men et smart oppfinnelse ja.

Mannen skriver jo at han har mistet 4 stk, og ikke ønsker å måtte skru av hjula for å sikre seg mot dette hver gang.

Kan jo også benytte seg av dette når man skal vaske bil, slik at man kan skåne merkene for sterkere felgrens, er jo ofte det bare sitter klistermerker på slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ganske riktig :P Det er visst ganske kjent fenomen at de fremme har en tendens til å sprette av ved banekjøringer. Og det er kun fremme jeg har mistet dem.

Har ikke vært problem tidligere siden jeg har hatt egne banehjul. Men nå er jeg lei av å bytte hjul og har i tillegg funnet ut at dekkene jeg har på til vanlig er mer enn godt nok grep i. Så da kommer jeg til å selge banehjulene og bruke 19"ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...