Gå til innhold

Noen her som er unormalt glade i ETK? :) (eksos til 1-serie)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ser på meg selv som en drevet bruker av realoem, men denne klarer jeg ikke å løse.

For en stund siden handlet jeg inn en original potte tilhørende 130i. Mer unntak av at røret inn på potten (i mangel på bedre navn) har en annen dimensjon antok jeg at denne var plug & play på min 116i.

Der tok jeg feil gitt!

Høyre (nr.9/5, høyre på bildet) eksosfeste er helt identisk, mens venstre feste (6) er plassert på et helt annet sted.

116i-potte:

235.png

130i-potte:

336.png

Del nr. 6 på 116i-potten er festet i bakstillingen, som man ser midt på dette bildet hentet fra et annet forum:

7EE2D4E5-68CB-4172-929E-F72070C985AD-2852-00000351ECD7E472.jpg

På 130i er den festet mye lengre bak, som man kan skimte på dette bildet:

IMAG0262.jpg

...så den er jo grei, men jeg klarer ikke å finne selve hengeren til 130i, og heller ikke hvor denne skal festes på bilen. Jeg har sammenlignet delenummer på alt fra gulv til støtfangerfester, og det meste ser likt ut. Jeg har spurt på andre forum (der andelen av 130i er større enn ingen(?)), og har fått litt hjelp, men ikke noe til å bli klok av.

Slik ser forøvrig min bil ut fra samme "vinkel" som 130i-en over her:

A125016F-E589-453C-83C7-F8544B7EC700-6863-0000020ECEA48050_zpsb435e882.jpg

Jeg innbiller meg at den sorte plastikkproppen muligens bare dekker over et hull der en slik henger muligens kan være festet, men jeg finner fortsatt ikke denne hengeren. Jeg vet forøvrig at denne hengeren ikke er lik noe av de på 116i-potten. Jeg ser for meg den kan være endel av støtfangerbjelken eller noe, men da burde ikke delenumrene være like?

Det enkleste hadde nok vært å sveist om festene på 130i-potten, men det er ikke noe jeg vil begi meg ut på, og så vil jeg gjøre dette enklest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de to eksisterende hengerene vil fungere (ihvertfall ikke uten modifikasjoner), da de har en helt annen fasong.

Selve proppen er relativt stor (25mm kanskje), men jeg tror hullet den går inn i mest sannsynlig er endel mindre. Har bare prøvd såvidt å skru den ut, men potten var litt for mye i veien. Har også prøvd å finne denne på ETK uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

På oppfordring fra trådstarter så jekket jeg opp bilen (Min 130i) og tok noen bilder av den venstre henger'n til bakre del av eksosen. Og da fant jeg at denne er en del av støtfangerholderen.

 

post-74645-0-06018700-1383518535_thumb.j

 

Og her er det endelige beviset:

 

post-74645-0-74482700-1383518580_thumb.j

 

http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-BRAND-NEW-BMW-BUMPER-CARRIER-1-SERIES-E81-E87-/160549609310

 

 

Ta daaa..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :D :D

Det var veldig godt å komme til bunns i dette. :)

Det eneste jeg ikke helt forstår er hvorfor denne har samme delenummer som den til 116i, når de tydeligvis ikke er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg ikke helt forstår er hvorfor denne har samme delenummer som den til 116i, når de tydeligvis ikke er like.

 

Japp! Jeg sjekket på realoem jeg også. De har samme nummer, som slutter på 65. Det er det samme nummeret som i ebay-linken over. På realoem er støtfangerholder'n avbildet uten eksoshenger'n...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, tusen takk for tipset. :) Er ihvertfall enklere enn å kjøpe den på eBay.

 

Har forsåvidt funnet en som kan sveise om potten for meg også, men hadde vært greit å fått det mest mulig originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spent på hvordan min også ser ut der egentlig!

Har jo en 116i, men hele den bjelken er bytta ut med en kraftigere bjelke for avtagbart tilhengerfeste som ble ettermontert så lurer på om jeg vil ha det feste der da?

Jeg har jo funnet ut at tauekroken bak var det ikke laget hull til på samme sted som den vanlige bjelken uten tilhengerfeste så får håpe ingen må taue bilen min bakfra hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lag ett likt oppheng og sveis det på, null stress det der :)

 

Ja, det hadde igrunn vært det enkleste, så godt mulig jeg heller gjør det.

 

Veldig spent på hvordan min også ser ut der egentlig!

Har jo en 116i, men hele den bjelken er bytta ut med en kraftigere bjelke for avtagbart tilhengerfeste som ble ettermontert så lurer på om jeg vil ha det feste der da?

Jeg har jo funnet ut at tauekroken bak var det ikke laget hull til på samme sted som den vanlige bjelken uten tilhengerfeste så får håpe ingen må taue bilen min bakfra hehe!

 

Virker litt merkelig ut at hullet ikke treffer. Er det original BMW-vare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker litt merkelig ut at hullet ikke treffer. Er det original BMW-vare?

 

Det vet jeg faktisk ikke! Tviler egentlig litt på det!

Var så dum at jeg glemte å ta bilde av hvordan det så ut bak der når fangeren først var av, men klarer virkelig ikke finne hullet til å skru i tauekroken.

 

Tilhengerfestet ble ettermontert i 2008 og har Thule tilhengerfeste så er nok ikke originalt da tror jeg? :)

Var en litt anderledes støtfanger bjelke da den var veldig kraftig og runde seg litt utover, var liksom ikke helt rett bak der!

Har lyst inni hullet men klarer ikke finne noe så tror ikke det er noe skrue hull der jeg, ellers så har de bomma med plasseringen!

 

For både vanlig og m-sport har vel hullet på fangeren på samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Ser at denne tråden begynner å bli ganske gammel nå, men tenkte å slenge inn et lite bilde! :)

Ser av bildene og ETK ovenfor, at 116i eksosen har feste nr 6 mye lenger bak enn på 130i eksosen, men dette er altså ikke tilfelle hos meg :o

Jeg har en E87 prefacelift 2006 modell 116i, og jeg har 3 fester til min 116i originalt. Jeg har altså både høyre og venstre feste på min 116i identisk som 130i eksospotta, og jeg har også det bakre feste på 116i potta.

 

Så min 116i eksospotte stemmer altså ikke overens med det øverste ETK bildet trådstarter la ut, merkelig!

Her er bilde:

post-67554-0-57814900-1420481592_thumb.j

 

EDIT:

Fant ut at det tydeligvis er forskjell på prefacelift og facelift 1 serie på 116i eksosen!

På prefaceliften så er 130i eksosen så og si plug & play, men på faceliften så mangler det venstre festet!

 

Prefacelift:

post-67554-0-77087300-1420481913_thumb.p

 

Facelift:

post-67554-0-65857500-1420481921_thumb.p

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...