Gå til innhold

Vindusvisker stopper for sent. E60 2004 mod.


DieselMotor
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har en E60 520i 2004 mod. Vindusviskeren går helt ned, men på en måte ikke stopper på riktig tidspunkt. De går ned, og 10 cm opp igjen innimellom. Dette er kun periodisk, så det kan ta noen timer før det skjer, eller bare noen sekunder. Vi har hatt bilen i familien siden tidenes morgen så det er bare de siste månedene den har blitt slik. For noen år siden ble ett rele til vindusviskeren byttet, og det tok kvelden med en gang igjen, så verkstedet byttet viskermotor og reler. 

 

 

Noen tips? 

 

Her har jeg ett bilde

 

20141221_181059.jpg

 

Mvh

DM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig tappen  fra motor til viskermekanismen som har forskjøvet seg , trolig forårsaket av tung snø eller fastfrosset viskerblad.

Mutteren som holder må løsnes og innstilles igjen.

Å bruke rå makt kan forverre , liten kveldsjobb dette.

 

Edit: innstilling på rotasjonsarmen er 0 punktet for ny viskersekvens

Endret av Skruern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette er noe som skjer "av og til" er et tydelig tegn på at viskermekanismen er dårlig, og det vil gradvis bli verre. I enkelte tilfeller kan det være relèet, men det er en kjent sak at viskermekanismen tar kvelden. Dette innebærer at man må bytte hele mekanismen med motor, da denne ikke selges løst. Årsaken til at den blir defekt er vann- og møkkinntrenging i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-dette med at viskeren går helt ned og litt opp er at den begynner på ny rotasjonsfrekvens og er forårsaket av at rotasjonsarmen er ute av innstilling,

på motorakslingen er der påmontert en arm som roterer til mekanismen. uansett om andre feil må denne rettes opp og er ikke store jobben.

Riktig som du beskriver er der mikrobrytere på motorgearboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hadde ute viskermekanismen en gang for å feilsøke det som viste seg å være et kabelbrudd ved releet. Det er gjort på under en time å få den ut. Du må ha en torx-kopp, E12 tror jeg det var, til noen bolter som holder en forsterkningsblokk som sitter på midten som mekanismen går under. Det er også greit med et utvalg forlengere og ledd til å løsne noen skruer som holder øvre del av "veggen" bak motoren, som er til hinder for å få ut nevnte forsterkningsblokk. Til slutt er det å anbefale å ha en liten avdrager tilgjengelig for å løsne viskerarmene, da de må løsnes kontrollert slik at man ikke skader frontruten.

 

Har forresten hatt problem med at viskeren stopper "for sent" selv, men det har iløpet av ett år og 12000 km først skjedd oftere og oftere for så å skje sjeldnere og nå nesten sluttet å skje utenom ved de første rotasjonene etter kald start og/eller i regnvær. Jeg har derfor utsatt kjøp av ny viskermekanisme til fordel for annet vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Litt diffust svar her.

Ser en del sliter med det samme som min kamerat har på E60 sin.

Viskerene går en runde for så og gå ned til normal posisjon også hopper den 10 cm opp på neste rotasjon og stopper.

Skyldes dette vindusvisker motoren? Eller var det et relé?

Tusen takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...