Gå til innhold

Ny bil: 523iat E39 prosjekt med høy km


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Forsøkte igjen å se etter ledningsbrudd i bakluken. Finner ingenting. Visker, spyler og bakrute-åpner er helt død. Trygt å anta mikrobryter? Varme i rute og alle lys fungerer

Følger denne, har samme problem på min, ikke mulig å se noe brudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt smårust rundt omkring. Jeg har tenkt å lakke det opp i løpet av de neste månedene, men i første omgang kunne jeg tenkt meg å pusset det ned og behandlet det med noe så det ikke fortsetter å spre seg. 

 

Er det noen som har en god fremgangsmåte for dette? Har ikke helt klart å finne en god guide foreløpig. Det er snakk om litt små rustbobler her og der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med akkurat det samme, kjøpte Bilpakke 1A for en stund (over 1. år) siden, tror det var her jeg fikk det anbefalt. Jeg har fjernet rust med både punktsandblåsing (som jeg føler var lite effektivt) mye bedre med drill med stårbørste/sanpapirpropell og Dremel for de bitte små.

 

http://nettkurven.mamutweb.com/Shop/List/Rustbehandling/11/2

 

"Bilpakke 1A ( Rustflekker karrosseri utvending)
For å fjerne rust og gi en beskyttelse som varer må det flere teknologier til. Vi har her utviklet et system som gir svært god langtidsbeskyttelse mot rust i aggresive miljøer.

Pakken inneholder det du trenger for å behandle små og store rustflekker på karrosseriet. Rekker til ca. 0,7 kvm.

Det følger med en utførlig bruksanvisning med i pakken.

Pakken består av:
Corrofix 0,5 liter
Rustkiller EXP 0,5 liter
FerroPrimer 0,5 liter
IsoGrunn 100 ml.

Fremgangsmåten er kortfattet følgende:
1. Løs rust slipes/pusses bort
2. Corrofix Rustfjerner smøres på. Corrofix nøytraliserer og fjerner rusten i porene. Samtidig "åpnes" metallet for å ta imot Rustkiller EXP.
3. Rustkiller EXP påføres. Rustkiller trenger dypt inn i metallets porer og nøytraliserer de galvaniske spenningene. Rustkiller ekspanderer under herdingen og gir ekstrem vedheft og tetting.
4. Like deler med FerroPrimer og Rustkiller blandes sammen. Det gis to strøk av denne blandingen. Rusthindrende teknologier i FerroPrimer og Rustkiller utfyller hverandre og gir topp beskyttelse mot videre rustangrep.
5. Det hele avsluttes med IsoGrunn som gir en pussbar, isolerende og rustbeskyttende overflate som tåler de mest aggressive billakkene. IsoGrunn gir ekstrem god vedhelft både nedover mot FerroPrimer og oppover mot billakken."

 

Til våren vil jeg vel se om dette fungerer, men har ikke tatt alle bolbene nåkun der hvor rust er synlig, må spare litt arbeid til våren også :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med akkurat det samme, kjøpte Bilpakke 1A for en stund (over 1. år) siden, tror det var her jeg fikk det anbefalt. Jeg har fjernet rust med både punktsandblåsing (som jeg føler var lite effektivt) mye bedre med drill med stårbørste/sanpapirpropell og Dremel for de bitte små.

 

http://nettkurven.mamutweb.com/Shop/List/Rustbehandling/11/2

 

"Bilpakke 1A ( Rustflekker karrosseri utvending)

For å fjerne rust og gi en beskyttelse som varer må det flere teknologier til. Vi har her utviklet et system som gir svært god langtidsbeskyttelse mot rust i aggresive miljøer.

Pakken inneholder det du trenger for å behandle små og store rustflekker på karrosseriet. Rekker til ca. 0,7 kvm.

Det følger med en utførlig bruksanvisning med i pakken.

Pakken består av:

Corrofix 0,5 liter

Rustkiller EXP 0,5 liter

FerroPrimer 0,5 liter

IsoGrunn 100 ml.

Fremgangsmåten er kortfattet følgende:

1. Løs rust slipes/pusses bort

2. Corrofix Rustfjerner smøres på. Corrofix nøytraliserer og fjerner rusten i porene. Samtidig "åpnes" metallet for å ta imot Rustkiller EXP.

3. Rustkiller EXP påføres. Rustkiller trenger dypt inn i metallets porer og nøytraliserer de galvaniske spenningene. Rustkiller ekspanderer under herdingen og gir ekstrem vedheft og tetting.

4. Like deler med FerroPrimer og Rustkiller blandes sammen. Det gis to strøk av denne blandingen. Rusthindrende teknologier i FerroPrimer og Rustkiller utfyller hverandre og gir topp beskyttelse mot videre rustangrep.

5. Det hele avsluttes med IsoGrunn som gir en pussbar, isolerende og rustbeskyttende overflate som tåler de mest aggressive billakkene. IsoGrunn gir ekstrem god vedhelft både nedover mot FerroPrimer og oppover mot billakken."

 

Til våren vil jeg vel se om dette fungerer, men har ikke tatt alle bolbene nåkun der hvor rust er synlig, må spare litt arbeid til våren også :smile:

 

Dette var helt supert, tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var helt supert, tusen takk! 

Jeg kjøpte forresten en paintbrush (billig type) og sprayboks med trykkluft på Biltema som jeg har brukt på punkt 4, vil også bruke det på punkt 5. Punkt 2 og 3 brukte bare en liten vanlig pensel. Fungerte bra synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen er horribelt stiv i forstillingen. De originale M-sportdemperne var ikke stive nok for forrige eier, så han satte på supersport-dempere foran for et par år siden. Det forringer kjørekvaliteten en del og gjør den alt for stiv. Sporer blant annet litt mye. Må jeg bytte dempere og fjærer, eller holder det med dempere? 

 

Dempere bak er originale M-sportdempere. 

 

Ellers blir det å bytte litt faredeler, som vannpumpe, termostat, løpehjul, drivreim etc når ny bil er kommet i november og denne kan stå noen dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte forresten en paintbrush (billig type) og sprayboks med trykkluft på Biltema som jeg har brukt på punkt 4, vil også bruke det på punkt 5. Punkt 2 og 3 brukte bare en liten vanlig pensel. Fungerte bra synes jeg.

 

Hvor sterk må drillen være? 

 

For å få det pent etterpå, hva slags pussepapir skal jeg basere meg på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å 

 

Hvor sterk må drillen være? 

 

For å få det pent etterpå, hva slags pussepapir skal jeg basere meg på? 

Vanskelig å si hvor sterk drillen må være, men våtslipepapir fra 800 til 1200 bør brukes på slutten. Det er viktig å få jevne overganger på slipingen, hvis ikke vil du slite med det hele veien... Jepp snakker av erfaring :-P

Kan jo kikke litt på denne videoen også: http://www.biltema.no/no/Nyheter/Slik-fjerner-du-bilrusten-selv/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken kommer den nye bilen, og jeg har litt tid plutselig til å fikse på E39`en. På agenaden (utover å ta rust) står: 

 

- Bytte dempere og dempertårn foran. (Dette er en rabattvogn så jeg kommer til å se etter brukte eller rabatterte deler her). 

- Nye skiver og klosser foran.

- Ny LED-stripe til radio i midtkonsollen

- ny vannpumpe, løpehjul, reim, termostat, termostathus

- nye lys foran

 

Når bilen starter på kalde dager så er det en del støy. Det er en slags surklede, skranglete lyd. Det er er egentlig ikke veldig høyt, men jeg tenker vannpumpe etc? Borte når bilen er varm. Veishusventilasjon er byttet for ikke så alt for lenge siden, og det er ikke den type surklelyd heller. 

 

Lysene foran ser jalla ut. Men det er xenon i fjern og nærlys og det er irriterende godt lys i dem. Er dette noe jeg kan flytte over i originale lykter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...