Gå til innhold

Bytte av vibrasjonsdemper / reimhjul på veiv.


Martin Liheim
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Sliter for øyeblikket med bolten som holder vibrasjonsdemperen på plass, var forberedt på at den satt godt, men det får da være grenser.

 

Har til nå prøvd muttertrekker, latmannsarm og kjørt den på starteren med latmannsarmen godt plantet i bakken :o

 

Problemet er at reimhjulet gir etter (selv om håndbrekk er på maks og tungt gir er valgt) 
 

Er det noen som har erfaring med denne jobben? Noen som har vært borti å låse svinghjulet på M47 motoren. 
Strippet undersiden for plater i håp om å finne ett hull, slik at jeg fikk kilt svinghjulet men uten hell så langt...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet vibrasjonsdemper på M47D20, men kan ikke si jeg kjenner meg igjen med det som har skjedd her. 

Demonterte den med en liten og kraftig muttertrekker og strammet den lett på samme måte. 

 

Det eneste jeg kommer på er at det er en splint/lås/nøkkel på baksiden, så man må passe på at de treffer hverandre riktig ved montering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet vibrasjonsdemper på M47D20, men kan ikke si jeg kjenner meg igjen med det som har skjedd her. 

Demonterte den med en liten og kraftig muttertrekker og strammet den lett på samme måte. 

 

Det eneste jeg kommer på er at det er en splint/lås/nøkkel på baksiden, så man må passe på at de treffer hverandre riktig ved montering. 

 

Okei, da får jeg se om jeg finner på noe lurt! 

La merke til at det var et kilespor i det nye reimhjulet, så det bør gå bra. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort dette selv på min m47d20 150hk. Helt i fremkant av girkasse, på "clutchhuset", mot passasjerside, er det ett hull som du kan få låst svinghjulet i. Dette finnes det spesialverktøy til, men jeg laget det selv. Er veldig greit å ha dette uansett, da bolten på vibrasjonsdemperen skal trekkes til 100nm+60°+30°+30°. Her trenger du 3/4" verktøy... Jeg knakk 1/2 gradeskiva mi når jeg holdt på med dette. Hvor holder du til?

post-63446-0-96905600-1444850945_thumb.j

post-63446-0-34047300-1444850968_thumb.j

post-63446-0-83072900-1444851009_thumb.j

post-63446-0-08114800-1444851034_thumb.j

Endret av BrilleBjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se forøvrig her for hvordan dette skal gjøres. På side 2, bilde 3, her så ser du hvordan det verktøyet jeg har laget skal settes på plass. 11 8 010

http://workshop-manuals.com/bmw/3_series_e46/320d_m47tu_tour/2_repair_instructions/11__engine_(m47tu)/23__vibration_damper/1_ra__removing_and_installing_or_replacing_vibration_damper_(m47tu___m47tu2)/

 

Bjørn

Endret av BrilleBjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lenken var til god hjelp! Var under bilen i går, men kan ikke si jeg så noe lignende tilgang til svinghjulet på min bil. Men skal se en tur til idag. 

Har også kjøpt en 3/4 pipe, og skal komme til med en enda større muttertrekker i kveld, men det er som du sier, det å få låst svinghjulet er det beste, spesielt når bolten skal strammes igjen. Takker for god hjelp, holder til et par mil fra kongsvinger mot svenskegrensa  :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Fikk omsider byttet reimhjulet i går. 

 

Løsningen var en skikkelig 3/4 latmannsarm (forlenget med stålrør) og et hjemmelaget verktøy for å holde hjulet i ro, se vedlagt bilde. Satte verktøyet i vinkel mot garasjegulvet og da sto reimhjulet. :-)  

post-86927-0-74815800-1445087560_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster det og få byttet dette på et BMW verksted?

Tenker det ikke er SÅ mye arbeid, om du har det rette verktøyet og utstyret til og utføre jobben? :)

Jeg betalte rundt 5500 på min E87. Tror jeg. Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har byttet vibrasjonsdemper på M47D20, men kan ikke si jeg kjenner meg igjen med det som har skjedd her. 

Demonterte den med en liten og kraftig muttertrekker og strammet den lett på samme måte. 

 

Det eneste jeg kommer på er at det er en splint/lås/nøkkel på baksiden, så man må passe på at de treffer hverandre riktig ved montering. 

Hvilken muttertrekker har du? Var det ikke trangt?

På tidlige E46 så har du den "gamle" M47, der reimskiva har det sporet du sikter til, men på M47TU2 er den uten noe som helst spor.

Har en X3 E83, og det er kun 89mm mellom vifte og ytterst på reimskiven. Kan kanskje kjøpe 50mm til ved å demontere vifta - er ikke det heller nok, så må en ut med kjøleren :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...