Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Flott tråd med bra lesestoff. Las nettopp igjennom hele teksten, forstår litt mere nå :) (veldig greit for folk som ikkje har så peiling på bil og diesel-biler..) Helt kanon!

Eg har et spørsmål til min e60 530d 2004mod. Ser at alle, ja alle chipfirmaene jeg har sjekket på nettet, oppgir effekt etter chipping til 250hk (218 originalt). Men de jeg brukte (www.rstuning.no), la inn en fil som skulle klare 290hk, påsto de, og sa det skulle gå bra. Er dette realistisk? Og, er det bra for bilen? Tenker på automatkassa, turboen, og at bilen har passert 100 000km.

...ja, bilen går utrulig bra etter den ble chippet. Men girer ikkje like "smooth" som før, med den originale fila i bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs helt på kvaliteten på mappene, som jeg ikke kan si noe om uten å kontrollere dem.

Det jeg kan si er at jeg tar ut like mye, men aldri uten å fjerne partikkelfilter og programmere for dette.

Du får for høy eksostemperatur, for høyt mottrykk, og filteret vil gå tett snart (er ikke tiltenk å leve lenger enn ca 120 000 mener jeg originalt, og det vil gå mer sot gjennom det etter tuning).

automatkassene later til å være bra på disse bilene, ingen problemer på bilene jeg har trimmet eller hos mine samarbeidspartnere.

Turboen greier også 290hk fint, men som sagt ikke med det mottrykket som det blir etter turbo.. det kan jo gå bra lenge, så lenge du har bilen, men jeg liker å opprettholde en større sikkerhetsmargin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var tråden igjen ja :-) meget bra med utrolig mye nyttig info :-)

Jeg har en 525da F10 som jeg vurderer å legge inn et tuning program på, har chip nå som ble montert av forhandler den kommer fra dte systems, den blir koblet til rail trykksensor, boost trykksensor og kam sensor. Har du noe kjennskap til disse? Har hørt at tuning kan bli slettet ved service pga oppgradering av ecu og resten av bilens systemer, stemmer dette tro ? På BMW her hjemme sier de at det er samme motor og gir på 525d og 530d... Jeg ville kansje tro det var litt større turbo på 530 men de påstår alt er det samme, kun annet styreprogram, det vil jo si at 525d har et enormt tunings potensiale... Har du kjennskap til N57 motoren med tanke på tuning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs helt på kvaliteten på mappene, som jeg ikke kan si noe om uten å kontrollere dem.

Det jeg kan si er at jeg tar ut like mye, men aldri uten å fjerne partikkelfilter og programmere for dette.

Du får for høy eksostemperatur, for høyt mottrykk, og filteret vil gå tett snart (er ikke tiltenk å leve lenger enn ca 120 000 mener jeg originalt, og det vil gå mer sot gjennom det etter tuning).

automatkassene later til å være bra på disse bilene, ingen problemer på bilene jeg har trimmet eller hos mine samarbeidspartnere.

Turboen greier også 290hk fint, men som sagt ikke med det mottrykket som det blir etter turbo.. det kan jo gå bra lenge, så lenge du har bilen, men jeg liker å opprettholde en større sikkerhetsmargin.

Ok, skjønner. Har ingen ide hva du mener med mottrykk og å fjerne partikkelfilteret - men det er ikke gjort iallefall [-X ... Så eg har spurt han som chippet bilen min om han kan ta å legge inn en mildere chip, da eg i etterkant av chippingen har blitt litt betenkt med den store effektøkningen.... er redd for bilen og evt. deler som kan gå i stykker ... Vil legge meg på 250hk, eg tenker det er en god sikkerhetsmargin? Eller er du uenig? (vet eg snakker imot deg og dine tanker og meninger ang. chipping nå, men #-o ) - Har ingen peiling på 'mapping / chipping' selv, derfor er eg skeptisk og derfor spør eg..

...og som sagt, noe har 'skjedd' med giringen etter at den ble chippet. Usikker på HVA, egentlig. Den girer liksom treigere, og noen ganger 'feil' (med 'feil' mener eg at den girer når den egentlig ikkje har grunn til å gire, f.eks når eg ligger i en bestemt fart, så kan den av og til finne på å gire i et gir som ikke passer den til aktuelle farten - og av og til (ganske sjeldent) så 'hakker' det når den skifter gir.

-derfor tenker eg at det kanskje er pga chippen. Og vil prøve en mildere - om problemet er der fortsatt, vil eg gå tilbake til original chip, og heller få noen andre til å gjøre det for meg (deg, f.eks.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har lest tråden og syns den er nyttig!! takk takk

sliter med det jeg selv tror er tett dpf på en "chippet" 530dat og jeg ble litt mer sikker på at det er partikkelfilteret som er tett av å lese dette.

jeg lurer bare på en ting... hva skjer om jeg bare fjerner hele partikkelfilteret? vil det komme opp feilkoder da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore_S:

Det kommer produkter til din bil også, men kommer ikke noe mer info før tidligst lansering, da dette foreløpig er ganske nytt. Men det er meget bra potensiale i motoren din ja ;) Problemet med f10 er at den foreløpig ikke lar seg programmere serielt, dvs at man må opp med styreeheten.

Når det gjelder tuning ved programmering så vil denne forsvinne om bmw av en eller annen grunn oppdaterer motorstyringa. Før i tiden (jeg sier før, for f10 var ikke kommet når jeg drev med dette) så sa bare kunden ifra om at bilen var tunet, så unnlot vi å programmere motorstyring. enkelt og greit.

Når det gjelder DTE så har jeg vært borti dem ja, men ikke den versjonen du har på din bil. Mine erfarniger er at jeg ikke bruker det igjen. Ingen skade på bil eller noe, men så latterlig dårlig motor karakteristikk, i tilegg til nødprog i ny og ne som følge av for høyt ladetrykk. og røyk (som i ditt tilfelle fanges opp av partikkelfilter).

Daniel_MK:

Ang fjerning av partikkelfilteret så er vel jeg foreløpig den eneste i Norge. Som det står i første inlegg så er dette filteret et problem ved hard trimming, og 290hk er nok til at det er nødvendig å fjerne (og dermed programmere for det) filteret.

Men altså, 290hk er helt trygt OM det er gjort på riktig måte, som for meg, inkluderer fjerning av partikkelfilteret og nøye mapping.

Ang girkassen trenger ikke dette være tuningen sin feil, men det kan jo også være det. De tilfellen jeg har hørt om med def kasser på e60 så har bilene vært originale. Symptomene dine høres jo litt merkelige ut. mulig en oppdatering (hvis det har kommet noe ny versjon) vil være en enkel test.

max190:

du må IKKE bare fjerne filteret, det liker motorstyringa dårlig, det samme kan turbo gjøre mtp vnt posisjon i fohold til at den er programmert for å gå med et visst mottrykk. Det er tross alt 4 sensorer i forbindelse med dette filteret, og da må man inn og endre tabellene som har med disse å gjøre.

Har et par oppdrag på jæren allerede, du får si ifra om jeg skal ta din bil samtidig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel_MK:

Ang fjerning av partikkelfilteret så er vel jeg foreløpig den eneste i Norge. Som det står i første inlegg så er dette filteret et problem ved hard trimming, og 290hk er nok til at det er nødvendig å fjerne (og dermed programmere for det) filteret.

Men altså, 290hk er helt trygt OM det er gjort på riktig måte, som for meg, inkluderer fjerning av partikkelfilteret og nøye mapping.

Ang girkassen trenger ikke dette være tuningen sin feil, men det kan jo også være det. De tilfellen jeg har hørt om med def kasser på e60 så har bilene vært originale. Symptomene dine høres jo litt merkelige ut. mulig en oppdatering (hvis det har kommet noe ny versjon) vil være en enkel test.

Skjønner. Skal først få lagt inn en ny og mildere "chip", og se om det endrer seg. Om problemet fortsatt vedvarer så går eg tilbake til original-fila (som han som tunet bilen tok vare på), og ser om det fikser seg da. Da vet eg iallefall om det er tuningen som lager problemer (og da blir det aldri tunet fra det firmaet igjen..).

Om ikke det ordner seg bærer det rett på verksted for girkasse feilsøking :)

Problemet er ganske lite, egentlig. Er bare eg som irriterer meg over det, da bilen giret mere 'smooth' da eg kjøpte den.

MEN, det har hendt at den girer HELT feil. Som her om dagen da eg skulle kjøre til jobb, akselererer eg rolig opp mot 50km/t, den girer fra 1 til 2, så til 3 og legger seg der, og så plutselig hopper den ned i 2 giret igjen, og like kjapt tilbake til 3 giret (uten at eg trykket mere på gassen, eller gikk ned i fart) ..

Så etter slik eg tenker så er det noe elektronikk / styreenet som tuller seg - derfor mistenker eg at det kanskje kan vere tuningen.

-En annen ting eg har glemt å nevne er turtelleren som 'vandrer' eller 'danser' opp og ned når bilen er i litt større fart, og når den bremser på gir i slakke nedoverbakker. Turtelleren ligger da på litt over 1, og går opp og ned, og bremser bilen i pulserende fakter ned under 1-tallet, men med gjevne mellomrom (ca en gang hvert sekund) slik at man kjenner at bilen bremser pulserende, ikke gjevnt. - dette oppsto også etter tuningen. - kan iallefall ikke huske at bilen bremset på giret slik når den var original.

Rare greier? Ja :) Krysser fingrene for at det ordner seg med ny 'chip-fil'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lagt inn original-fila i dag ja. Det resulterte bare i at bilen ble ganske mye slappere (mindre hk :( ), men gir-problemene er der fortsatt. Eg er rimelig sikker på at det er noe elektronisk som ikke er som det skal, fordi girer eg "manuelt", så girer den slik den skal. Ingen ulyder eller noe. Men når den står i Drive eller Drive-Sport så kan den finne på å plutselig gire i et lavere gir, og så kjapt tilbake, og nykker når den girer, og i tilegg så bremser den rart på girene av og til, i fart over 70km/t (som eg skriver over, nåla går ned og opp hele tida, og bremser ikke gjevnt på giret, men i pulserende fakter. Man kjenner at det bremser litt, ca hvert sekund) - folk som sitter på tror det er eg som bremser litt med foten hvert sekund, og sitter å gjynger fram og tilbake med hodet i passasjersetet.

Ringer BMW verksted i morgen og bestiller time ...nothing else to do :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem med automaten jeg og, pulserer en gang i blandt og kutter på turtall rundt 3000 rpm.

Har en 39 525D med 530 turbo påmontert.

Link: viewtopic.php?f=1&t=177655&start=0

Har hatt bilen inne til tuning hos Diesel power Trondheim den siste uka.

Gikk fint og tune både motor og automatkasse,alt fungerer tilsynelatende perfekt, men etter ca 1 times kjøring går automaten tilbake til orginalprogrammeringa, folka på Diesel power begynner og bli ganske frustrert nå :?

Kan det være en "mekanisk programering" på kassa?

Minne koblet til reserve batteri som må resettes ?

Mine tanker da jeg ikke har peil på dette :)

Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvilke parametere har de endret i styreenheten til kassa?

Det er sjelden, eller aldri (jeg har aldri sett), at man gjør noe med selve styreenheten til kassa. At man endrer de mappene som har med bla kassa å gjøre, men som ligger i motorstyringa er en annen sak.

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg så mye her.. dette er noen andre custom arbeid, og jeg aner ikke hva dem har gjort, eller hvorfor.

Må nok vite en del mer for å kunne hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...