Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Byttet nok begge, var den nederste som lakk.

Får ta meg en kveld i garasjen å prøve og feile da.

Koster for mye å få den timet og justert.

Du trenger antakelig ikke å justere timinga om det skjedde etter du bytta pakninga. Må få bytta den på min jeg og da den lekker, har allerede byttet på den øverste men den under startet jo selvfølgelig å lekke noen uker etter.  :mellow:

Endret av osteper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjedde etter eg byttet, så det er bare lokket som står feil.

Om du har tilgang til noe diagnose, så kunne vel du sett ka verdier du har, sett at pumpen din er bra da.

Har søkt en del på google, og fått opp en diverse verdier, men er ganske sprikende tall. Men noe er sikkert hentet fra VAG, da det ligger mye mer info om pumpene i den verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjedde etter eg byttet, så det er bare lokket som står feil.

Om du har tilgang til noe diagnose, så kunne vel du sett ka verdier du har, sett at pumpen din er bra da.

Har søkt en del på google, og fått opp en diverse verdier, men er ganske sprikende tall. Men noe er sikkert hentet fra VAG, da det ligger mye mer info om pumpene i den verden.

Har kun bmw-scanner foreløpig, så får ikke sett det der. Får kabel til bla. INPA i posten snart så kan jo sjekke det for deg da om du ønsker. Ellers vet vel sikkert noen inne her hva verdiene skal ligge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell. Hva Trondsen i Tromsø gjør får være opp til dem. Jeg spurte om dem satte måle ur inn i pumpa å da sa dem ja å forklarte hva dem gjorde med det. 0-stille tilbake til fabrikkoppsett. Dette måtte gjøres siden jeg har hatt oppe pumpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen på mitt problem er å enten sitte det vekk eller å fortsette å prøve i "blinde"?

Eller har du TRF, noen rettledning? Lokket har som sagt vært av.

Etter hvordan jeg har sett forbruk og oppførsel etter hvert forsøk så tror eg den trenger bittelitt mindre stoff.

Føles som jeg har den nesten nå, derfor hadde det vært greit å sett hva en problemfri motor har av verdier fra DDE.

Eller er problemet egentlig at pumpen må times skikkelig for at problemet mitt skal forsvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tonyku: Måleur trenger du til timing, det har absolutt ingenting med åpning av pumpa å gjøre. Jeg gjentar, ingen vanlige verksteder har utstyret eller kompetansen til å mengdekalibrere (stillverk) ei pumpe, som er det du tuller med når du åpner. Det de derimot gjøre å justere "timing" (soi/boi), som faktisk ikke påvirkes av å åpne pumpa, men derimot av å ta den ut og inn.

For riktig kalibrering må SOI/BOI være _riktig_ kalibrert. Deretter kan du gå over på mengdekalibrering, og da til den går fint på tomgang, og deretter sørge for at den får nok diesel ved å sjekke effekt samt "retur til tomgang".

SOI/BOI må justeres med måelur om det skal bli riktig, og du må bruke måldata for "slitt reg kjede".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg Trondsen vet hva dem holder på med. Får din kompetanse TRF tviler jeg ikke på :-)

Jeg har jo også hatt av dette lokket siden jeg har byttet hele motoren. Å justert helt til jeg blei fornøyd. Klart dysene tikker litt å tomgangen er litt rufsette. Satser på at alt blir bra etter ett opphold hos Bmw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom timing er ok, og det kun er mengdejustering som gjenstår, så skal jeg helt ærlig si at dette kan du nok gjøre bedre selv med litt grunnleggende forståelse, innsats/vilje og _god_ tålmodighet. Du er svært heldig om du treffer på en "vanlig mekaniker" som vet noe som helst om dette.

Lokk bakover = mer fuel (og dermed mindre vist mengde på diagnose). Til slutt vil den gå stygt på tomgang da turtallet øker mer enn "mål verdi" for tomgang, og den må kutte fuel hardt. "Retur til tomgang" blir også treg og rufsete.

Lokk framover = mindre fuel (og dermed høyere vist mengde på diagnose). Til slutt vil turtallet synke noe, den vil "jage" for å holde det oppe. Du vil også merke dårlig effekt og manglende respons.

Å finne en balansegang her er svært vanskelig. Men jeg har vært borti at man må justere allerede kalibrerte pumpe (fra Bosch etc), og at det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info TRF O:)  O:)

Veldig kjekt å ha noen med din enorme kompetanse her :lecture:

Kan si at jeg har vært i begge ender av skalaen.

Det var før jeg brukte livedata og kun brukte merkene og ørene mine.

Men er det bare meg som synes det er litt ulogisk med mindre fuel = høyere verdi på diagnose? Eller er det meg som er ulogisk og kanskje har misforstått betydningen av mengde verdien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg Trondsen vet hva dem holder på med. Får din kompetanse TRF tviler jeg ikke på :-)

Hei, vi justerer kun SOI/BOI, vi justerer ikke på lokket. Som TRF nevner er det dessverre ikke enorm kompetanse på dette feltet hos de aller fleste merkeverksteder. De som var mekanikere da tds biler fortsatt var innom merkeverksteder har nok byttet beite for flere år siden :/

Jeg har jo også hatt av dette lokket siden jeg har byttet hele motoren. Å justert helt til jeg blei fornøyd. Klart dysene tikker litt å tomgangen er litt rufsette. Satser på at alt blir bra etter ett opphold hos Bmw.

Edit: svaret mitt kom midt i innlegget ditt, funka dårlig å poste med tlf Endret av Kennethe34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...