Gå til innhold

En utrolig trist utvikling - F30 328i eksoslyd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Syns det var mye syting her... ;)

Tragisk lyd og tragisk med firere akustisk sett. Da kan du like godt kjøpe Audi sine 2.0 TFSI motorer. Kompetente, men høres ut som en vaskemaskin full av dasspapir.

Nå har jo jeg en slik da, men føler meg allikevel i en posisjon der jeg kan kommentere dette ganske objektivt. På tomgang høres de helt drit ut, og vibrerer like mye som en firerdiesel, men under pådrag, og de høres også helt drit ut om en står stille og ruser de, men under pådrag i gir fra ca. 2500-2800rpm, så er det tøff snerrelyd i den! Tøffere enn alle ikke S-motorer fra BMW med seks sylindre i rekke (med original eksos og luftinntak). R6ene har en harmonisk og fin lyd, men de høres late ut under pådrag, det høres ut som et langt MØØØØ, og dessverre så er de også så dempa i eksosen at en BMW knapt kan høres i det hele tatt på 50 meter. Har jo også fått kred for lyden opptil flere ganger, og det har jeg aldri opplevd med BMWene. Og første gangen jeg fikk det var til og med fra en her inne i en 330i som jeg gassa litt i lag med, litt etter vi skilte lag kom det SMS på tlf om at det var fin lyd i bilen.. en BMW ikke-S-sekser med original eksos/innsug hører en jo ALDRI om en sitter i en annen bil.

Vet forøvrig ikke hva slags modell du henviste til hos Audi, men min er "gamle" 2.0TFSIen med quattro, så på min er det en bakpotte på hver side. Har aldri kjørt den nye 2.0TFSIen og heller ikke med FWD (kun en bakpotte). Vet ikke om det er noe forskjeller på disse variantene.

Jeg syns det var tristere med E90 320i og E60 520i som ble SUGEfirere, enn det er nå med turbofirere som introduseres. Turbofirere kan ha et tøft lydbilde. Det jeg derimot syns er ubertragisk er at det skal være nødvendig å LAGE motorlyd inne i kupéen på en V8er turbo (nye M5), men sikkert praktisk hvis en kan skru den av når en skal kjøre forbi og familien ligger i bilen og sover... slipper at kjerringa våkner og hyler til midt under en forbikjøring... ;-)

En annen ting som er supertrist med firere, og det gjelder både 2.0TFSIen og 118den vår, er at det er utrolig slitsom vibrasjon i hele bilen på tomgang. Hver eneste gang jeg står stille med motoren i gang savner jeg 728en som jeg satte i park i lyskryssene og verken kunne kjenne eller høre på tomgang. Måtte se på turtelleren for å vite om den var i gang. 8) 1eren stopper jo riktig nok motoren en gang i blant, så da hjelper det jo, men det er ikke ofte i norsk trafikk en opplever at det der slår inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolert sett er utviklingen med relativt potente turborekkefirere intet nederlag for BMW, men at det skal gå på bekostning av verdens desidert fineste rekkeseksere har jeg vanskelig for å akseptere. BMW utfører i løpet av en modell kort prosess med 40 års tradisjoner når det gjelder moderne bilhistorie. I et lengre perspektiv snakker vi om nesten 80 års tradisjoner... den geniale 328 modellen fra 1936 hadde også en rekkesekser. Det er mye som står på spill for BMW, men det er også nye enormt store markeder som frister. Stikkordet er "BRIK"... Brasil, Russland, India og Kina. Våre tradisjoner er åpenbart ikke deres fremtid... på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt drøy generalisering, men jeg ser ikke for meg at en eneste kineser bryr seg om rekkesekser eller BMWs historie. Der nede er de tyske bilene statussymboler og ingenting annet. Det gjelder bare å ha en av de. Og det er de aller aller færreste som har råd til de, men i Kina er selvfølgelig "de færreste" et relativt begrep og overgår de fleste andre markeder...

Ingen kan si at en 320 med rekkesekser noengang har vært noe sportsbil, men det var jo og det kjekke, en kunne kjøpe seg en normal bil med herlig gange og lyd uten å bla opp altfor mange lapper. Har kun hatt en eneste BMW uten rekkesekser, og det er dieselbørsa vi har nå. Det er en velkonstruert, velskrudd, kjempekjekk og leken bil, slik en BMW skal være, men det mangler litt BMW-følelse når det vibrerer og kakler på tomgang. Det kunne på en måte, foruten bakhjulstrekken, like godt vært en A3 en satt i, og det er jo synd at en mister mye av identiteten, men jeg tror ikke det kommer til å bety noe særlig for salget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du treffer spikeren på hodet når du påpeker at "de færreste" absolutt er et relativt begrep i Kina. Hvis de færreste teller f.eks 10 millioner mennesker ut av 1300 millioner mennesker er dette alene ca. 7-8 ganger flere mennesker enn BMW´s årlige produksjon av samtlige bilmodeller. I tillegg kommer India (1200 milloner mennesker), Russland (145 millioner mennesker) og ikke minst Brasil med sine 200 millioner mennesker. Selvfølgelig kan ikke BMW ignorere mulighetene i slike markeder.

Jeg er rimelig sikker på at bakgrunnen for overgangen til rekkefirere skyldes en strategisk overgang til tverrstilte motorer på basis av de nye rekkefirerne. BMW kommer ganske sikkert med nye modeller (basert på Mini og/eller F20/30 chassiset) som er tilpasset div. tverrstilte rekkefirere (les: forhjulstrekk). For BMW er dette en vinn-vinn situasjon der gjenbruk av vitale komponenter gir muligheten for signifikant større stordriftsfordeler (les: VAG).

Vi må nok bare erkjenne at USA og EU med sine marginale 600 millioner innbyggere ikke representerer fremtiden. Tysklands kansler, Angela Merkel, har uttrykket at EU vil bruke 8-10 år på å komme ut av den økonomiske hengemyren de nå befinner seg i. Kina har til sammenligning en årlig økonomisk vekst på 7-8%. Selv om veksten skulle falle med 2-3% årlig snakker vi stadig om en imponerende vekst... som langt overgår veksten i USA og EU til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok at de skal tilpasse seg andre markeder, men jeg synes det blir feil når de lar de gå på bekostning av varemerker som rekkesekser, bakhjulstrekk og motoren på langs! Synes BMW velger litt feil rett og slett!

Greit nok at de skal vokse seg store men de må ikke glemme det dem er kjente for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de er kjent for har ikke livets rett i dagens økonomiske klima dessverre. Drivhjul og antall sylindre er kinesere og asiatere dundrende likegyldig, de bryr seg om "very rice inteliors and lims".

Tragisk...håpløst... jeg har lenge hevdet at vi lever i en historisk tid - en noe intetsigende uttalelse da man alltid gjør det kanskje - men vi bevitner nå overgangen fra selvpustende motorer til et samfunn bestående av hybrid og elbiler og stadig mindre slagvolum med tilhørende pustehjelp. Disse 5 årene er høyytelsesmotorenes svanesang - fremtiden består av turbiner, elkraft og ulike hybridsystemer. LYDEN er det første som blir borte, rett og slett ikke prioritert i det hele tatt.

Bye bye petrolheads...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt se hvor dere leter for å finne slike problemer.

Jeg klarer ikke helt å se det negative i at M5 har en turboåtter. greit at de har en tradisjon med 6ere og greier, men V8 TT > I6 any day of the week.

Vedr. innstegsmodellene og 4'er/6'er, er det vel fortsatt ikke slik at de slutter og produsere dem med 6er. Det er kun i Norge at 4 vs 6 cyl er et økonomisk og ikke et praktisk valg.

Lyden skal jeg ikke si noe om, da jeg ikke har kjørt noen av de siste maskinene fra BMW, men tror da fortsatt at Eisenmann klarer å klemme litt go'lyd ut av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt se hvor dere leter for å finne slike problemer.

Jeg klarer ikke helt å se det negative i at M5 har en turboåtter. greit at de har en tradisjon med 6ere og greier, men V8 TT > I6 any day of the week. Vedr. innstegsmodellene og 4'er/6'er, er det vel fortsatt ikke slik at de slutter og produsere dem med 6er. Det er kun i Norge at 4 vs 6 cyl er et økonomisk og ikke et praktisk valg.

Lyden skal jeg ikke si noe om, da jeg ikke har kjørt noen av de siste maskinene fra BMW, men tror da fortsatt at Eisenmann klarer å klemme litt go'lyd ut av dem.

Foreslår at du sammenligner den nye 650i motoren med en 330i hvis du mener det....motoren blir SLAKTA over hele fjøla....karakterløs, kjedelig, null lyd osv...håpløst. 330i er derimot magisk :D

De fleste nye BMW`er har fått 2-3/5 stjerner i engelske motormagasiner...en skandale.... verken 6 serien eller 5-serien har blitt godt mottatt...karakterløse motorer og intetsigende kjøreegenskaper...Audi neste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fortsatt tilgode å bli imponert av en bil med original eksos da (normal bil, ikke Ferrari eller tilsvarende).

Men karakterløs motor og intetsigende kjøreegenskaper?

Tror jeg må ut og prøvekjøre litt, for jeg aner virkelig ikke hva du snakker om. Motoren min skyver, også blir jeg glad. Veldig enkelt egentlig. ;)

At lyd er viktig er jeg absolutt enig i, jeg setter faktisk lyd foran skyvekraft (til en viss grad vel og merke), men at den skal være perfekt fra fabrikk, vil nesten være umulig. Da de aller fleste som kjører bilen, bare bruker den for å komme seg til butikken. Ikke kjøre igjennom tunneller med vinduene ende og flatt pådrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok at de skal tilpasse seg andre markeder, men jeg synes det blir feil når de lar de gå på bekostning av varemerker som rekkesekser, bakhjulstrekk og motoren på langs! Synes BMW velger litt feil rett og slett!

Greit nok at de skal vokse seg store men de må ikke glemme det dem er kjente for.

Hvis du tror at BMWs direktører og eiere sitter der med en ideologisk tanke om å omvende verden til bakhjulstrekk og rekkeseksere FORDI det er det beste for folk, så har du ikke skjønt hvordan businessverden henger sammen. Den er kynisk, og det handler om å bli størst og tjene masse penger, og en direktør i BMW måles på antall solgte biler og fortjeneste. De har ALLTID et mål om å vokse (og som regel er det antall biler de går ut med mål om), og det er det som er oppgaven direktøren skal klare for å få sin belønning. De gjør nøyaktig det de tror skal til for å selge flere biler. Noen ganger kan de ta feil, men som oftest finnes det enormt mye statistikk og forundersøkelser for valgene de gjør, slik at de vet hva de driver med. Dette er kalkulert risiko.

Jeg tror de er fullstendig klar over at de får mye tyn, men hvilke alternativer har BMW-fantastene? Jo, de får kjøpe litt dyrere varianter da, med den gamle gode rekkesekseren, det er jo ikke akkurat som om Audi eller MB er noe alternativ for de fleste, så hva skal de gjøre? Jo, de fortsetter nok med BMW. De som er på vippen mot Audi og MB er jo de som allerede ikke bryr seg nevneverdig om rekkesekser eller andre ting som er veldig spesielt for BMW, for kvalitet, design, finish og firehjulstrekk får en jo andre steder også. Mister de noen tusen av de gamle traverne som er hodestups BMW-fans, så driter de jo i det om de får 200000 nye kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror at BMWs direktører og eiere sitter der med en ideologisk tanke om å omvende verden til bakhjulstrekk og rekkeseksere FORDI det er det beste for folk, så har du ikke skjønt hvordan businessverden henger sammen. Den er kynisk, og det handler om å bli størst og tjene masse penger, og en direktør i BMW måles på antall solgte biler og fortjeneste

Ja og det er det som jeg synes er så dumt, at dem blir så kyniske at de dropper varemerkene sine! Tror ikke BMW vil forandre verden, langt ifra! Men jeg trodde de ville holde bedre på varemerket sitt som jeg har sagt mange ganger før!

Men nå er ikke F30 kommet ut på markedet en gang, kan godt være det kommer flere seksere ettrhvert! Gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...