Gå til innhold

Høydesensor Xenonlys/nivåregulering


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har leita rundt for å finne ut om sensorene som bestemmer høyde på xenon lyktene og nivåreguleringa er like?  Jeg vet at den som sitter på høyre bærearm foran er til Xenon men hva med de bak? Er det på begge sider bak? Går begge disse til nivåreguleringa og er sensorene like som den framme på høyre side?

 

Har funnet 2 forskjellige delenummer,  37146784697 og 37146784696.

 

37146784697 er for touring med M-tech understell S227A så det stemmer på min bil men vil det si at det sitter 3 slike på bilen 1 foran og 2 bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den ene bak har 2 sensorer i samme sensor, en til nivåreg og en til xenonlys (dette er den på høyre side).

Den andre bak er en enkel sensor, som kun styrer nivåreg, om jeg ikke husker feil, er det denne som også brukes forran til xenon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen feilkoder?

Min forran var gåen, men fikk ingen feilkoder, ingenting som sa noe som helst om at systemet var deaktivert og at der var feil.

Kjøpte ny (brukt) nyere lcm4 (ett dele nr nyere en den jeg hadde), da fikk jeg plutselig feilkode på sensor forran. Open circuit eller hva det var.. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sjekka enda men satser på at den (eventuelt) viser feil med Inpa men er litt i tvil fordi jeg har opplevd dette en gang før og da ble lyktene justert manuelt pga at det ikke ble funnet noe feil.  De kjører syklusen ned og opp igjen men havner på feil plass.

 

Er det slik å forstå at hos deg så var både sensor foran og lysmodul kaputt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror det var bare sensor. Men jeg hadde første versjon av LCM4, så jeg har en mistanke om at det skyldes software feil at jeg ikke fikk opp feilkoder. Siden de kom med en modul som var hakket nyere. :)

Lysa mine også justerte seg, men de starta i utgangspunktet lavt, og gikk i bunn (det lille som var og gå ned), får så og gå opp til lav stilling igjen. Men de justerte seg ikke ubder kjøring.

Etter sensorbytte kjørte jeg en tur, tok kanskje 500 meter så begynte systemet og fungere. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info,jeg trodde at den oppstartsprosedyren betydde at systemet ikke var deaktivert men da kan det være det hos meg også. Sensoren foran er innsausa i tectyl og i tillegg hadde kontrollarmen løsna fra bærearmen så godt mulig det er noe muffens der :-) har festa den igjen men leddet mellom kontrollarm og plastarm på sensor beveger seg veldig tregt pga tectyl. Har ny sensor og kontrollarm liggende så jeg får bytte de først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den kjører lysa uansett. Jeg så inn på LCM, at der står HVAC Deactivated, eller not active. Sto under live data.

Sensoren min forran var rett og slett ødelagt av tregt stag. Staget var knapt mulig og bevege, og når jeg tok ut sensoren var arma (på sensoren) helt løs, den sto ikke vannrett om du skjønner, den datt rett ned. Og sensoren knirka.

Den nye var fast og fin. Hadde bytta staget en stund før jeg bytta sensor.

Men med mindre din bil er nyere en 03/2003 så har du egen LWR modul, på min er den bygget inn i LCM (LCM4). LCM3 har ekstra boks som styrer lysa. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg egen LWR modul, har en 01/2000 bil. Regner med å få bilen på grav imorgen, blir for plagsomt å ligge med hodet inni hjulbuen og hele fjørbeinet i veien :-) Får ta med laptop å kjøre INPA scanning å se hva som kommer opp. Har ny sensor og ny kontrollarm men har den sensoren som slutter på 697 så da spørs det vel om det er den rette. Uansett så blir jeg forhåpentligvis litt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg mekka litt bil idag. Tok først en diagnose men fikk ikke opp noen feil fra LWR med Inpa. Skrudde så løs den gamle sensoren og den var innsausa i Tectyl. Leddet mellom plastarm og kontrollarm sitter bom fast og plastarmen henger bare og dingler i sensoren og detter ned som du sa Alpejohn så dette kan umulig virke selv om det ikke viser noen feilmeldinger.  Hadde ny kontrollarm og ny sensor men det var dessverre feil sensor. Jeg hadde den som slutta på 697 og skal ha den som slutter på 696. Av synlige forskjeller på de 2 så er det 2 alternative huller å plassere gjengene i på øvre festet. Det viser på det ene bildet. Den gamle tectylerte er nok en 696 mens den nye er en 697. Har en ny 696 på veil i posten.

 

Sensor xenon 2

 
 

Sensor xenon 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har fått I orden sensoren.

 

Si meg, gikk det greit å få løs branketen som sitter på lenkarmen? hos meg er det 1 bolt m/mutter, men selv om jeg skrur av mutteren sitter branketten bom fast(det finnes ikke bevegelse I den)!! Har forsøkt å banke bolten forsiktig oppover men det er ikke sjans. Virker som om branketen er limt fast I lenkarmen, ikke er det noe tectyl der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Skal ha bilen på grav igjen ikveld så håper på godt nytt. Dukket opp en Kina sensor i posten som jeg kjøpte på Ebay som ser lik ut så får satse på at den virker. Hvis ikke får jeg ta en tur til Bavaria eller bestille hos Koed.

 

Når det gjelder kontrollarmen så satt den helt løst hos meg, den hadde faktisk falt av fordi de e festet med et blikk som låser og dette blikket hadde åpnet seg og da falt den av men det kan jo tenkes at den er limt hos deg men kan jo hende det har satt seg voldsom også.  Ser hva som av og til skjer mellom f,eks stål og aluminium, det sitter vanvittig fast av og til.  Kanskje prøve å varme litt? det hjelper ofte. 

 

Her er bilde av låseanordningen på staget jeg holder på med

 

kontrollarm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...