Gå til innhold

Dweezils 2015 520xdat 190 hk


 Share

Anbefalte innlegg

Overtok en gammel Stiga snøfreser med en 8 hk Tecumseh-motor for noen år siden. Den hadde ikke blitt brukt på en god stund da jeg fikk den, og den har stått stuet bort ubrukt innerst i garasjen. I dag fikk jeg det for meg at jeg skulle forsøke å få liv i det gamle beistet.

Jeg er definitivt ikke en fyr som skrur mye motor, så jeg hadde begrensede forhåpninger om å få høre motordur. Tok en oljeskift, rensa tennpluggen og fylte på ny bensin, og jaggu tror du ikke beistet starta, etter noen minutters jobbing med start-snora! Lot motoren gå et kvarters tid for å la den gå ordentlig varm. Skal forsøke å starte den igjen om noen dager; blir artig å se om den protesterer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
2 timer siden, Mr. Erling skrev:

Hvordan virker den nye 'glansen' på bilen din nå i 'saltskiten'?
Preller det av?

Saltet fester seg, spesielt på siden av bilen. Men det renner veldig greit av med litt spyling! Er også rimelig greit å få fram glansen igjen uten berøringsvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mr. Erling skrev:

jeg vurderer å gjøre det samme, men lakken på bilen er ikke i så bra skikk som din, fordi min er eldre.
Tror du det er noen vits pga. dette?

Ta en prat med Talset! Så lenge det ikke er bulker og dype riper, vil jeg tro mye kan justeres med et par runder med polering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mr. Erling skrev:

Så du mener polering er bedre enn din 'lakkforsegling'?

Polering er kun forarbeid før man legger på en lakkforsegling i form av voks, coating, eller annen type lakkforsegling.

Polering gjør man for å fjerne riper, skader i lakken og for å få en glans i lakken. Lakkforsegling er beskyttelsen man legger på lakken etter en eventuell polering, og lakkforsegling er noe man må ha, eller så er poleringen bortkastet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mr. Erling skrev:

Så du mener polering er bedre enn din 'lakkforsegling'?

Nå er jeg på tynn is... men jeg tror poleringen er betegnelsen på det å finslipe bort ujevnheter i lakken slik at glansen kommer fram igjen. Etter at man er ferdig med det, kan man legge på et beskyttende lag, f.eks. voks eller lakkforsegling. Så polering utelukker ikke lakkforsegling. Poleringen henter fram glansen i lakken, mens lakkforseglingen legger en beskyttende hinne utenpå for å redusere lakkslitasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BimmerFan! skrev:

Polering er kun forarbeid før man legger på en lakkforsegling i form av voks, coating, eller annen type lakkforsegling.

Polering gjør man for å fjerne riper, skader i lakken og for å få en glans i lakken. Lakkforsegling er beskyttelsen man legger på lakken etter en eventuell polering, og lakkforsegling er noe man må ha, eller så er poleringen bortkastet. :) 

 

1 time siden, Dweezil skrev:

Nå er jeg på tynn is... men jeg tror poleringen er betegnelsen på det å finslipe bort ujevnheter i lakken slik at glansen kommer fram igjen. Etter at man er ferdig med det, kan man legge på et beskyttende lag, f.eks. voks eller lakkforsegling. Så polering utelukker ikke lakkforsegling. Poleringen henter fram glansen i lakken, mens lakkforseglingen legger en beskyttende hinne utenpå for å redusere lakkslitasjen.

Merkelig at ikke Talset foreslo lakkforsegling da han polerte opp bilen min. 'Bimmerfan' kaller det bortkastet.
Blir litt skeptisk til han pga. det, 'Dweezil'.
Med andre ord; irritert og dermed lite lysten å oppsøke han igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr. Erling skrev:

 

Merkelig at ikke Talset foreslo lakkforsegling da han polerte opp bilen min. 'Bimmerfan' kaller det bortkastet.
Blir litt skeptisk til han pga. det, 'Dweezil'.
Med andre ord; irritert og dermed lite lysten å oppsøke han igjen

Tror du misforsto, det er bortkastet med polering dersom du ikke har på voks er lakkforsegling etterpå. Han hadde helt sikkert på voks etter poleringen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gode erfaringer med Talset, og jeg er rimelig sikker på at han har veldig god kunnskap om stell og pleie av billakk! :-)

Han pleier alltid å rense og polere lakken, for å få fram glansen. Så legger han på lakkbeskyttelse etter kundens ønske. Det rimeligste er å legge på en voks, men ulempen her er at mesteparten av voksen er slitt av bilen etter ca. ett år, antakelig kortere. Voksen tåler ikke så mye, og gir raskt etter for ulike typer sterke kjemikalier som finnes i vaskehaller.

Alternativt kan man legge en type keramisk lakkforsegling, e.l., som herdes med spesielle lys/lamper. Denne tåler ganske mye mer enn voksen og varer derfor lengre før den er slitt av. Ulempen er selvfølgelig at denne formen for lakkbeskyttelse er vesentlig dyrere å få lagt på, både fordi produktene som blir brukt er dyrere, men også fordi det tar lengre tid å legge den på bilen (inkl. herdetiden).

Første gang jeg hadde bilen inne hos Talset valgte jeg å kun få lagt voks, pga. prisen. Nå sist valgte jeg imidlertid å gå for "full pakke", da prisen pr. år faktisk ble lavere med keramisk beskyttelse, enn med voks. (Voks holder i underkant av ett år, mens den beste keramiske varianten varer i ca. 3,5 år. Jeg regnet med at jeg ikke behøvde å ha bilen hos Talset igjen for om nærmere 3,5 år.) Jeg ble imidlertid opplyst om de ulike alternativene begge gangene jeg kontaktet ham. Det eneste man evt. kan "ta" ham på i ditt tilfelle er om han ikke fortalte deg om de ulike alternativene. Kvaliteten på jobben han utfører tviler jeg på at du finner noe vesentlig å utsette på! :-)

Meld deg inn i BMW Car Club Norway, så støtter du entusiast-miljøet rundt BMW i Norge, samtidig som du får 10% rabatt hos Talset'en... og i tillegg 15% på deler og verkstedtimer hos Bilia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bilen min inne hos Bilia Drammen på onsdag for bytte av EGR-kjøler på kampanje fra BMW. Det har visstnok vært tilfeller av at kjølevann har kommet over i eksos-kretsløpet inne i EGR-kjøleren, og dermed kommet inn i motoren, med dertil tilhørende uheldige konsekvenser mhp. motorytelse. Jeg har ikke merket noe til dette på min bil, men det er godt å få tatt byttet for å være på den sikre siden. Upåklagelig service fra verkstedet hos Bilia Drammen, som vanlig!

Dersom noen har F1x med B47-motoren, er det antakelig en idé å sjekke om bilen deres er satt opp for tilsvarende kampanje-reparasjon, om dere da ikke allerede har fått brev fra BMW Norge.

Fikk låne en 1-serie mens bilen min var inne: Du verden, det er stor forskjell på 1 og 5-serien mhp. komfort, finesser og opplevd kvalitet... ikke til forkleinelse for de her inne som eier en 1-serie, altså! Men jeg er glad jeg kjører 5-serie til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg tror denne bilen blir i vårt eie i overskuelig framtid. :)

For det første er det en knakandes god bil som jeg fremdeles er svært fornøyd med. Videre merker jeg at motivasjonen for å bruke mye penger på bil er synkende om dagen; det er andre interesser som i større grad opptar meg. Når F11-en er nedbetalt om et par år, vil den gå over til å bli ganske rimelig bilhold mhp. månedlige utgifter. Også merker jeg at det er litt befriende å ikke lenger være livredd for å sette fra seg bilen ulike steder. Misforstå meg rett; jeg kommer fremdeles til å godt vare på den! Men det er godt å kjenne at den verste nybil-nevrosen er i ferd med å forsvinne.

Jeg synes også at det er litt for risky å kjøpe ny fossil-bil i den dyrere enden av skalaen i en tid preget av store omveltninger mhp. framdrifts-teknologi. Og valget mellom en ny Skoda og en noen år gammel BMW er for meg ganske enkelt... :wink:

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Fikk en skikkelig grusklump i frontruta her om dagen. Det smalt vesentlig høyere enn ved vanlig steinsprut. Det gikk heldigvis bra med frontruta der og da, men seinere på dagen var det blitt en sprekk tvers over hele ruta. Tid for bytte er booket hos Bilia Drammen; blir tross alt kjekt med helt ny frontrute! Bilen er egentlig overmoden for en skikkelig vask, men det får bli når ny rute er på plass. Høytrykk er vel ikke helt optimalt mot sprukket rute. Håper ruta holder ut noen dager til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...