Gå til innhold

1993 E34 BMW 525TDS touring


 Share

Anbefalte innlegg

Har omsider tatt meg bryet til å kjøpe inn ytre dørlister, så blir å montere desse, så sant klips er med. Tenker å få laget til egen "kassettholder" til midtkonsoll. Får se hvordan det blir. Vurderer å legge i stoff innvendig slik at cd'er og lignende ligger greit og ikke blir skader.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er blitt henta igjen, da vedkommende som hjelper meg me kassa, trengte plassen for en periode. Han har dessverre taua bilen min på en idiotisk måte, som har resultert i skadet front og benda rør. Dette skal han fikse, noe som bare er rett og rimelig. Men irriterende når han kunne ha brukt slepekrok som er i front!

Fant iallefall ut at olja til kassa vil ikke sirkulere pga for kraftig stigning på rørene, da oljekjøler står høyere opp enn vanlig, samt vært kappa litt og satt på dårlige koblinger til denne. Dette hang så vidt sammen, og har nå løsna, så beholderen er tom for olje. Blir å få skaffet noen rør og flytte oljekjøler mer mot radiator,  og ikke like bak venstre fremlykt som den står nå. Girkassa vil ikke fungere før jeg får sirkulert olja, virker det som.

FB_IMG_1461416425519.jpg

FB_IMG_1461416458705.jpg

FB_IMG_1461416448777.jpg

FB_IMG_1461518731730.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at på endel kasser starter ikke sirkulasjonspumpa i park for å dpare pumpa, så kan være du må i N for qt sirkulasjonspumpa skal starte?

Ellers utrolig kjedelig med slike skader burde vært unngått... Stå på videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, viggo E34 skrev:

Vet at på endel kasser starter ikke sirkulasjonspumpa i park for å dpare pumpa, så kan være du må i N for qt sirkulasjonspumpa skal starte?

Ellers utrolig kjedelig med slike skader burde vært unngått... Stå på videre :)

Hm, så da kan man ha bil i gang og la den stå i "n" en stund? Men oljekjøler er tom for olje nå, samt festene som var til denne, er løsna. Så er vel ikke vits å prøve før det er ordnet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo an å bare fyre opp for se om der kommer olje, vil egentlig tro den pumper såpass at den kneika ikke skal ha allværdens betydning? Men jeg er ingen ekspert så er bare forslag å en tanme som slo meg at det kan være derfor det ikke kom olje fram ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kan jo være verdt forsøket! Jeg skader ikke noe da siden oljekjøler er tom og heller ikke koblet til lengre?

Får prøve i morgen. Bare starte opp og la den stå i "n" noen minutter og prøve gira etterpå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips ang. koppholdere for Bmw E34 fra en annen gruppe, så tenker dette kunne vært artig å prøvd ut.
Ikke sikkert det blir like pent, men absolutt en kul idé! :D

Link til prosjektet dersom noen andre skulle ønske å ha en stilig koppholder. MERK ; denne DIY guiden er for de med automatgirvelger, men går sikkert å lage noe lignende for de med manuell.

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=363658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25/04/2016 at 8.49, viggo E34 skrev:

Fyr opp sett den i N så ser du vel kjapt om det kommer olje fra kassa tenker jeg ;)

Prøvde,men skjedde ingenting. Viser iallefall ikke nødmodus symbol i dash lengre, og det vises i displayet hvilke gir jeg er i,når jeg skifter gir,selv om ingenting ellers skjer med bilen. Høres ut på motor at den prøver å kjøre i gang kassa,men ikke har olje/trykk til å få den i gir. Fant også ut at jeg er helt tom for servoolje,så må fylle på dette,samt mer olje til oljekjøler og ordne bedre kobling til denne.

Er det en spesiell måte jeg kan sjekke om hvor olja ligger, og om sirkulasjonspumpa fungerer eller er defekt?

Tenker å peile på nytt, men gjøre jobben selv, så jeg er sikker på at det blir slik gjort jeg bad om i første omgang.
Men skaden han gjorde ved tauing,skal han fikse,noe han selv har sagt (og som skulle bare mangle).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26/04/2016 at 1.24, Shattered skrev:

Har du testa å ta diagnose? 

Han som hjalp meg, hadde en kompis innom med diagnoseutstyr, og tok diagnose på bilen. Ingen feilmeldinger kom opp.
Ellers er nødmodus ikonet borte, og om man setter den i ulike gir, så kommer dette opp i display, men bilen går hverken fremover eller bakover, men høres ut som motor prøver å jobbe og få kassa i gir. 

Han som har hjulpet meg, mener at olja ikke vil sirkulere pga oljekjøler (som også er uoriginal) er på annen plass og blir for høyt oppe i forhold til der den opprinnelig skulle stått (foran radiator v/nyrene). Men der er det uansett ikke plass, da forrige eier har bygd intercooler som er kobler inn på turboen.

Om dette stemmer, det vet jeg ikke. Koblingene for oljekjøler har uansett løsna,så må kobles opp igjen og på en bedre måte enn tidligere, da det var dårlig festa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger de i ei bøtte? Skjønte ikke helt greia med det?:P Blir jo uansett "høyde" på desse slangene,siden kjøleren sitter der den gjør nå ,og ikke funnet noen annen plass å ha den, da intercooler tar opp mye av plassen. Og som sagt - så vet jeg ikke om det er tilfelle at kassa ikke får sirkulasjon, eller det kan skyldes noe annet. Har ikke fått noe svar fra han som hjalp meg, om han fikk festa converter skikkelig ved montering, og om sirkulasjonspumpa fortsatt fungerer,eller er blitt ødelagt. Om det er tilfelle,så har jeg uansett pumpe fra originalkassa,som kan monteres i, da denne fungerer.

Må ha nye slanger eventuelt rør,da desse er korte og var festa med strips og greier.Desse har slitt seg over tid, og låg flere løse biter i motorrommet. Såg at ene stripset hadde til og med festa seg til dynamoen, men heldigvis ikke gjort noe skade og jeg fikk ut hele i en bit!

Rørene som er benda og som stikker ut av frontfanger, mangler festene som de opprinnelig var fast i. Desse må mest sannsynlig ha forsvunnet under den fantastiske tauinga :S Så må finne ut hvilke fester som skal være opprinnelig, og om det holder å prøve å bøye rørene forsiktig tilbake, uten at de går tilbake til denne unormale stillingen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har gjort veldig lite med bilen i det siste. Mista veldig mye av motivasjonen etter frontskaden og at oljekjøler+servobeholder mistet koblingene etter dårlig feste. Må mest sannsynlig demontere frontfangeren for å få satt røra tilbake i posisjon. Ble tipset om å varme opp røret før jeg forsøker å bende det tilbake. 

Har små rydda litt i bilen innvendig og demontert mer av baksetet. Det sorte skinninteriøret skal selges når alt er demontert. Så rop ut om noen er ute etter sort skinn med armlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...