Gå til innhold

Kjøp av E24 635CSi, hva skal man være obs på?


Carlsius
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe meg en E24 635CSi da jeg lenge har hatt lyst på en slik bil. Utvalget i Norge er for lite så tenker å importere en fra Europa :-k 

Er det noe spesielt jeg bør se etter ved en slik bil av feil og mangler? Fått med meg at karosserideler er veldig dyrt til en slik bil, så jeg skal finne en som rusten er nærmest lik 0 og panelene er hele og pene.

Noen spesiell årgang som man bør gå etter ? :)

Siden bilen er så gammel så merker jeg at flere biler mangler dokumentasjon eller ikke har dokumentasjon på tidligere vedlikehold. Et av mine krav ved kjøp av bil har alltid vært at service bok og kvitteringer MÅ følge med, men lurer på om jeg må se litt bort i fra det her siden bilen er så gammel :(

Setter pris på alle mulig innslag :D

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mekaniske er mye likt som de andre modellene. M30 motoren er slitesterk bortsett fra kamakslene. Er du i det minste tvil så ta av toppdekselet og sjekk før et kjøp. Det er hydraulisk bremseservo så sjekk funksjonen til den. Søk på bremsebombe på forumet så finner du antagelig litt lesestoff. Eller hender det at transistorene til varmeapparat viften ryker så sjekk at den går i alle hastigheter.

Det med servicebok kan du glemme på en slik bil. Kvitteringer er selvfølgelig et pluss, men allmenntilstanden på bil og selger er mye viktigere. Har du ikke greie på gammel bil så få med deg noen som har. I prinsippet så kan selvfølgelig alt være feil men det er generelt solide biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Rune-K skrev:

Det mekaniske er mye likt som de andre modellene. M30 motoren er slitesterk bortsett fra kamakslene. Er du i det minste tvil så ta av toppdekselet og sjekk før et kjøp. Det er hydraulisk bremseservo så sjekk funksjonen til den. Søk på bremsebombe på forumet så finner du antagelig litt lesestoff. Eller hender det at transistorene til varmeapparat viften ryker så sjekk at den går i alle hastigheter.

Det med servicebok kan du glemme på en slik bil. Kvitteringer er selvfølgelig et pluss, men allmenntilstanden på bil og selger er mye viktigere. Har du ikke greie på gammel bil så få med deg noen som har. I prinsippet så kan selvfølgelig alt være feil men det er generelt solide biler.

Takk for bra svar :)
Bortsettfra kamasklene er det isåfall små reperasjoner om det skulle gå galt, men da har jeg litt å se etter når jeg drar å ser på den. 

Service bok regner jeg ikke med er tilstedet, men håper på å se noe kvitteringer på utført vedlikehold. Uansett så blir bilen gått over nøye så det bør merkes om den ikke har vært eid av ¨riktige¨ eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Kjøp for all del også en facelift! :)

Lyst til å utdype hvorfor? :)

på grunn av f.eks: utseende, mer standard utstyr, mindre feil, mer tilgjengelig utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en E12 basert, karmannbygget E24. Det var en veldig fin bil, men den rustet noe så sinnsykt. Den er ikke like kompakt som facelift, og føles mer skranglete. Understellet er også basert på E12 og det er generelt lite deler å få tak i sett bort fra original BMW.

Jeg hadde bygg nr. 351 av E24n dvs. første årgang 1976, klart at det bør ha blitt forbedret underveis, men E28 basert E24 er bedre på alle måter. Rust er jo det aller viktigste, og en preface ruster.. ekstremt. Jeg vinterkjørte ikke bilen min, sto tørt i garasje hver vinter, ellers brukte jeg den stort sett hver dag. Kjørte sikkert oppunder 100 000km med den bilen totalt. Da jeg var ferdig med bilen var det rusthull i alle støtdempertårn, hull i kanaler og innerskjermer, en biten av gulvet var ferdig.. Rammevangene forran var litt kjeksete... Under alle gummilister var falsen de var festet på rustet vekk.

Gammel bil og alt det der, men bilen var profesjonelt lakkert og rustbehandlet lenge før jeg overtok den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Har selv hatt en E12 basert, karmannbygget E24. Det var en veldig fin bil, men den rustet noe så sinnsykt. Den er ikke like kompakt som facelift, og føles mer skranglete. Understellet er også basert på E12 og det er generelt lite deler å få tak i sett bort fra original BMW.

Jeg hadde bygg nr. 351 av E24n dvs. første årgang 1976, klart at det bør ha blitt forbedret underveis, men E28 basert E24 er bedre på alle måter. Rust er jo det aller viktigste, og en preface ruster.. ekstremt. Jeg vinterkjørte ikke bilen min, sto tørt i garasje hver vinter, ellers brukte jeg den stort sett hver dag. Kjørte sikkert oppunder 100 000km med den bilen totalt. Da jeg var ferdig med bilen var det rusthull i alle støtdempertårn, hull i kanaler og innerskjermer, en biten av gulvet var ferdig.. Rammevangene forran var litt kjeksete... Under alle gummilister var falsen de var festet på rustet vekk.

Gammel bil og alt det der, men bilen var profesjonelt lakkert og rustbehandlet lenge før jeg overtok den.

Rust er det jeg også er mest redd for. Jeg ser på 2 stk for øyeblikket, en 1979mod der selger mener skal være rustfri, noe jeg tviler litt på men skal sjekkes ut. Den andre jeg ser på er en 1985 mod som det også skal være nærmest lik null rust. 
Jeg kommer kun til å kjøre med bilen fra ca mai-september og lagres resten av året, så da bør det gå greit så lenge det ikke er noe der fra før tenker jeg.

1979 mod er mørkeblå som jeg synes er en virkelig lekker farge, mens den 1985 modellen er mørkegrå og ligger lenger unna, så er ikke sikker på hva det blir til enda. Men rust skal sjekkes nøye :) 

Har du noen tips til steder på bilen det mest trolig er rust? 

Selger sier det ikke finnes rust, men det tror jeg nesten ikke på hvis den ikke nettopp har blitt restaurert :?

Bilene befinner seg i tyskland med km på ca 170.000km

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nesten bare si at sålenge bilen er bygget av Karmann, så bør man absolutt styre unna. Bilen er en miks av tommer og millimeter, virker heller ikke som det var noen standard på hvordan ting skulle gjøres. Plassering av brytere og komponenter på bilene er forskjellig på omtrent alle sammen.

De ruster i kanalene, særlig forran, innerskjermer og dempertårn forran, framskjermer. Bakskjermer, bagasjerom, bak alle gummilister. Karmann-modellene har også en tendens til å lekke vann, selv var min full av vann så fort man lot den stå ute i regn en dag. Å få dette tørt igjen var et mareritt.


Skal du kjøpe bil du kan kose deg med, gå for E28-basert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkasje er ikke noe gunstig nei, særlig hvis man ikke vet helt hvor den kommer fra i tillegg. Får jeg muligheten går jeg nok for en E28 basert, da jeg synes den ser hakket bedre ut og, men må bare vente å se om det dukker opp en som møter alle mine krav, da de ikke er så få :)

Var din bil med eller uten ac? Lurer litt på hvordan det er å ha uten, da bilen egentlig bare skal bli brukt på de fine ¨varme¨ sommerdagene(ikke at vi har så mange av dem her men:-D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe en preface med AC innebærer at det istedefor oppbevaring under radioen sitter en kasse med vifte i og eget register for AC. Kaldlufta kommer kun ut gjennom gitteret under radio. Hadde selv ikke dette, men plukka fra hverandre en delebil med dette. Stort sett gikk det greit, var godt og varmt nede ved beina på den bilen, ellers kjører man som regel med bakvinduene nede hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig lett gått for 85 mod av disse valgene du har nå. Det er en mye bedre laget bil på mange måter. Men Sjekk for rust, da karosseri deler er ganske dyre til disse bilene.

Typiske rust plasser;

Forskjermer foran hjulbuer, og nedre del mot kanal. Skjermene er ganske dyre.

Hugget en M6 og der var det veldig rustet innenfor forskjermene i forkant.

Hjørnene under baklyktene. 

Over traversforingene til bakstilling. Likt som på E28

 

Lykke til i jakten på en nydelig klassiker. Og ta deg tid til og finne bilen som er akkurat riktig for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, FredrikE24 skrev:

Å kjøpe en preface med AC innebærer at det istedefor oppbevaring under radioen sitter en kasse med vifte i og eget register for AC. Kaldlufta kommer kun ut gjennom gitteret under radio. Hadde selv ikke dette, men plukka fra hverandre en delebil med dette. Stort sett gikk det greit, var godt og varmt nede ved beina på den bilen, ellers kjører man som regel med bakvinduene nede hele tiden :)

Sett litt på ettermontering av dette så skal vel ikke være et problem å få det montert hvis det ikke går uten :) Bakvinduene nede høres også ut som en bra løsning.

2 timer siden, bmwtussan skrev:

Jeg hadde veldig lett gått for 85 mod av disse valgene du har nå. Det er en mye bedre laget bil på mange måter. Men Sjekk for rust, da karosseri deler er ganske dyre til disse bilene.

Typiske rust plasser;

Forskjermer foran hjulbuer, og nedre del mot kanal. Skjermene er ganske dyre.

Hugget en M6 og der var det veldig rustet innenfor forskjermene i forkant.

Hjørnene under baklyktene. 

Over traversforingene til bakstilling. Likt som på E28

 

Lykke til i jakten på en nydelig klassiker. Og ta deg tid til og finne bilen som er akkurat riktig for deg. 

Har mest lyst på en 85 modell da den er nyere og ser bedre ut, det eneste er at jeg opplever at de er mye mer sjeldne med riktig fargekombo, manuell og ikke overpriset.

Men jeg skjønner jeg får bare ta meg tid for å finne den riktige :)

 

Prisene på M635Csi har vel skutt i været? mener jeg så noen tilsalgs her på bimmers for rundt 100-150.000kr for 1-2 år siden. Mens nå ligger alle ute til 300.000kr og oppover

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...