Gå til innhold

E61 520d (M47) manuell, ulyd clutch


eehgil
 Share

Anbefalte innlegg

Nettopp hentet hjem en 2007 E61 520d manuell (M47). Oppdager at det er en ganske tydelig ulyd når clutchen er halveis inntrykt. Ulyden forsvinner helt når clutchen er helt inntrykt, men kan muligens høres litt når clutchen er ute. Mener ulyden er helt lik selv om bilen står i gir eller ikke, men det blir svært tydelig når man slurer for å ta igang.

Clutchpedalen føles også litt "slapp", som om det kanskje er litt luft i systemet. Om det kan ha noen sammenheng?

Bilen har bare gått 130000km, men mistenker mye by- og konekjøring.

Dobbeltmassesvinghjul?

Noen som har erfaring med å bytte til enkeltmassesvinghjul på disse? Blir det mye mer støy og vibrasjon? M47 er jo ikke helt silkemyk i utgangspunktet... Disse bilene med dobeltmassesvinghjul har vel ikke demping i senter av clutchlamellene slik som biler med vanlig svinghjul har?

Er det en overkommelig oppgave for en som er noenlunde hendig (men ekstremt god på youtube) å bytte clutch og svinghjul på en slik bil hjemme i garasjen med bukker og vanlig jekk?

Endret av eehgil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nøyaktig samme lyd i min e61. Der ble det konkludert at det var dårlig utløserlager, ble i tillegg byttet clutch og svinghjul da det var kast i det. På min ble det gjort på verksted så uskikker på hvor omfattende det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Så lyden hos deg var også kun når clutchen var halveis ute (sluring)?

I utgangspunktet skal vel ulyd fra utløserlager være konstant når clutchen er helt ute? eller inne - husker ikke?

Husker du hvilken pris det ble på denne jobben på verksted? Bare svinghjulet er svindyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med clutch pedalen noe presset inn, stille i topp og bunn possisjon.

Jeg fant frem kvitteringen på jobben og der står det at de byttet følgende deler: Clutch sats, Tapp clutch arm org, dobbel masse svinghjul og isa skruv org. Så mulig det ikke var utløserlager likevel, står ihvertfall ikke på kvitteringen, så beklager feil informeringen der :-)

Jeg betalte ca 14 904, av dette var 3950 arbeid. Da var svinghjulet og clutch alternative varer fra GS.

 

Endret av Tommy H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

For å avslutte denne: Har nå skiftet både clutch, utløserlager og svinghjul. Clutch var ikke utslitt, men utløserlager var bra slapt i fisken, og svinghjulet hadde slakke. Altså vanskelig å si akkurat hva som forårsaket lyden.

Nå er lyden helt borte, clutchpedalen er fastere i fisken og bilen er lettere å få i gir (typisk 1. og revers).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hvis man lurer på om det er mye jobb, da er det nok lettest å levere inn :) jeg byttet clutch på min m47 nå. Det krever jo at man har plass å stå og rett verktøy. 

Man må av med mellomaksling, eksos, deksler under bilen. Deksler i motorrom bak mot torpedovekk må bort. Giroverføringen må løsnes, og boltene rundt kassa må skrues ut. Disse er torx. Krever 3 lange 1/2" forlengere på noen av boltene. Lang skrallenøkkel med ledd på er kjekt å ha. En god jekk. Løsne slavesylinderen istedenfor å løsne hydraulikkrøret er lurt tips. Så er det å få ned girkassen, bytte clutch med sentrerings sett som man trenger. Men først må man evaluere slakket på dobbelmasse svinghjulet. Av og til må det byttes. Så skal kassa på igjen og alt skrues sammen.

Greit å være 2 stk ved påmontering. Noen gjør dette hjemme på 3 timer, andre bruker en hel helg. Kommer helt an på :)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...