Gå til innhold

havar.turbogrythe
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp kjøpt meg en 525d som det er ettermontert 3l i. Sliter med feilkoder på motor, og siden dette er min første e39, har jeg enda ikke lært meg så mye om den. Har forstått det sånn at den fødepumpa som sitter i gulvet under sjåføtsetet er forpumpa. Den starter å går, men noen ganger har den en ulyd i seg, noe som da får meg til å tro den er moden for utskifting. (Kan både bli bedre å værre om du banker på den) 

Kjøpte bilen med turbohavari og et lass av feilkoder. Byttet turbo, og sjekket da tur og retur, og åndefilteret. Ser ut som problemet muligens var tett katalysator (veide ca 10kg) Gikk deretter inn å leste av feilkoder med WOW som vi har på jobb, å fant 

-Luftmengemåler

-Ladetrykksregulator

-Forpumperele

-Trykkføler forpumpe

-Ukjent. 

 

Slettet simpelten feilkoda på lmm, men trur den fremdeles kan være def. Ladetrykksregulatorn hadde jeg ut og rengjorde, å sjekka vacum"trykket". Husker ikke ekstakt hvor mye jeg hadde inn på den men rundt -0.6 bar. Prøvde å akivere den via pcen men det hjalp ikke. Fikk ikke vacum på out tappen på regulatorn. Sjekka kontakta med multimeter og hadde 5,34v konstant. 

Rengjorde kontakta og satte det i sammen. Sletta deretter feilkoder. Målte med ut til å ha -0,6bar på out tappen, og det endret seg etter turtall. Har ikke kommet tilbake feilkoder på den, men føles ut som det ikke er riktig turbodrag i den. Mulig lmm? 

Så nå sitter jeg her med DDE lampe og en bil som jeg føler går dårlig. 

Feilkoder på trykkføler forpumpe og forpumperele. Gått inn med pc og kan aktivere og deaktivere pumpa, og den surrer å går som den skal. Tilogmed satt i nytt rele til den (det baki) men feilkoda ligger der enda. Gikk på grafer på pcen, og sjekka forpumpetrykket. Den ligger i følge pcen på 0,2bar konstant. Har ingenting å si om pumpa går eller ikke. (Får en peak på 4,4 bar i 3sek når du aktiverer den, men trur allerhelst det er fordi følern får strøm?)

Har også prøvd å forsiktig klemme dieselreturen som går tilbake til tanken med en tang, mens jeg ser på grafen, men trykket holder seg på 0,2 bar. Klemmer jeg slangen mer, bråstopper bare pumpa. (Blir samma prinsippet som på BTR) 

Noen som har noen ide om hvordan jeg skal gå fram? Klarer heller ikke finne noen trykkføler på forpumpa i motorrom, og jeg regner med den ikke sitter i pumpa da den bare har pluss og minus inn til seg. Irriterer meg at den går såpass dårlig, og at jeg har DDE lampa. 

Eller er det bare så enkelt at lmm er dårlig, men ikke så dårlig at den legger feilkode? Og at forpumpa rett og slett ikke klarer å lage nok trykk og at den kutter om du prøver å øke trykket manuelt? 

 

Håper noen her kan hjelpe meg og att jeg har gjort med forstått :) 

 

OG at det er i riktig forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matetrykk skal ligge på ca 4 bar. Pumpa under bilen går i 30 sekund når du skrur på tenning. Når motor går skal pumpa svive hele tiden. Så hvis du har 0.2 bar matetrykk på diesel så er det noe galt. Det blir målt over dieselfilter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 kan være litt spøkefull. Det kan forekomme at det er følgefeilen som kommer opp på diagnosen, men ikke den reelle feilen. Jeg ville hvertfall forsikret meg med at dieseltrykket er korrekt, og lest feilkoder på nytt. Jeg vil anta at du har byttet luftfilter, slik at du vet at dette ikke er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, hadde visst glemt helt av dette her. Startet tråden bare et par dager etter jeg kjøpte bilen, og har lært meg mer om den nå.

Det viser seg att det orginalt er en tds som noen har satt i en 3l fra en polsk, kollisjonskada bil. Så de må ha hatt en stor jobb med å bygge om dette fra gamle m51d25 til m57d30 som det sitter i nå. Etter å ha sett litt, lest litt, å testa litt (elsker å jobbe med motor å elektronikk) viser det seg at dieselfilteret som sitter i er fra tds, og mangler derfor den trykksensoren som står i toppen på commonrailfilteret. Er heller ikke lagt opp ledninger fra hjernen. Det att fortrykket ligger på 0.2bar er simpelten at det er det laveste "målestokken" kan vise. Ikke så rart om bilen da tror den har lite trykk da sensoren mangler. Denne er i midlertid styggdyr hos bmw (mener å ha hørt rundt 4000kr) også må jo også filteret og filterholderen byttes, samt slanger og rør. Sliter litt med å få tak i dette brukt, da filteret med sensor kun sitter på 2.5d og 3.0ld e39, og det ikke er så mange som hugges av disse? 

Bilen legger seg i nødmodus fordi den tror den får for lite diesel, selv om galleritrykket er riktig. Har gjort det lettvindt nå, å nappa kontakta på lmm, siden den da legger seg i nødmodus pga den mangler signal. Bilen gir da mer diesel på det nødmoduset, så bilen er fint kjørbar nå, da den får bortimot nok diesel.  ( har også fått feilkode på innsugstemp. mulig den sitter i lmm? noen som kan bekrefte/avkrefte?)

Om jeg ikke klarer å få tak i den sensoren som sitter i filteret, tenker jeg å prøve å kode opp forpumpetrykket i hjerna så det ligger på 4-4.5bar konstant uavhenging av om pumpe eller bil går. Mister jeg fortrykket mitt, mister jeg også galleritrykket, å da vil vel evt få motorlampe? 

Noen som har noen tanker eller innspill? :-) Den her bilen begynner å tære på tålmodigheten min da det er noe nytt omtrent hver gang jeg starter den. Slitt endel med strømtom bil og luftfjæring nå i det siste. 

Virker som dynamo ikke begynner å lade med engang, om det er litt lite strøm på den, tar etterglødinga så mye strøm att jeg kjører den så tom for strøm att den stopper før dynamo begynner å jobbe. Noe en blir en smule irritert over. :-P 

 

Takk for svar, gutter *tommel opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger temp måler i LMM ja. Opprinnelig får du "fuel injection system" feilkode og motorstopp om matetrykk faller under 3 bar når du kjører. Det vil vel ikke skje hos deg om du lurer systemet med fast trykk så jeg vil tro at om du mister matetrykk så vil du slite med å komme særlig over 3000rpm og du vil få startproblemer pga dyser krever over 250 bar galleritrykk for å åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fått tak i en brukt LMM og Sensor nå, og med god hjelp av bmw-planet.net og broren min som er automatiker og god til å lese koblingsskjemaer, har jeg fått montert inn sensoren, så motorlampa omsider er blitt borte. Bilen er uforandra i hk og drag. Så Funderer på hva som er galt nå. Var inne med diagnosesystemet på jobben (wow) og fant ut at forpumpetrykket ligger på 1.5bar når pumpa går, og 0.9 når den ikke går. Leste på et engelsk forum at det skal ligge på rundt en bar når pumpa ikke går? Syns det høres rart ut men. Syns også at trykket er lite på filteret. Prøvd å klemme slangene igjen mens pumpa går, og får det ikke til å stige over 1.5 bar. Mulig defekt sensor eller noe annet feil? Har også fått nye feilkoder etter jeg lodda den inn.

De er:

1250 Forpumperele (denne har vært periodisk hele tia)

1260 Kontrollsystem Forpumpe (denne er ny)

Veit ikke om dette er noen kjente feilkoder, eller om det er bare jeg som sliter med det?

 

Fikk også konstant ladelampe etter dette, mens dynamoen lader 13.60v ca. Veit ikke om det er et sammentreff at dette skulle komme nå, eller om det har skjedd noe. Virker som bilen har demoner, og om du ordner noe, så blir det flere nye feil.

Som foreksempel når jeg bytta vannpumpe, og dagen etter er viskosa blitt defekt. *ler*

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...