Gå til innhold

V12 bygging på Autodesk Inventor. Interessert??


Haugee
 Share

Anbefalte innlegg

Kunne du eksportert f.eks turbohuset i en passende skala til .STL format for et test print? Har 228x150 og 150Z byggevolum å gå på så skalaen bør være i en størrelse som alle delene kan lages i. Hadde vært morro å sett om det var mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, olenikolai said:

Morro å følge med på! Får lyst til å begynne å lære med deg selv :) Hvordan er vanskelighetsgraden i Inventor for en nybegynner på egenhånd? Har endel erfaring med både AutoCAD og Revit blant annet fra før :)

Sjekk også Autodesk sin Fusion 360. Den er gratis også for privatpersoner og har mer funksjoner enn de fleste trenger som simulering, generere toolpaths for CNC osv. Jeg bruker det til alt av 3D design og genrerer også ferdig kode for CNC fresen min etter å ha designet delen. 

 

Her var en annen som har laget V8 motor i 3d printer. 

 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.12.2016 at 11.05, minim skrev:

Kunne du eksportert f.eks turbohuset i en passende skala til .STL format for et test print? Har 228x150 og 150Z byggevolum å gå på så skalaen bør være i en størrelse som alle delene kan lages i. Hadde vært morro å sett om det var mulig :)

Veit ikkje heilt ka du tenker på, men turboen er 90mm :)  Kor får eg lagra den i .STL Format? :)

Turboskisse.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, olenikolai skrev:

Morro å følge med på! Får lyst til å begynne å lære med deg selv :) Hvordan er vanskelighetsgraden i Inventor for en nybegynner på egenhånd? Har endel erfaring med både AutoCAD og Revit blant annet fra før :)

Inventor er ikkje så veldig vanskeligt om du tenker da samma som AutoCad, bare med litt meir funksjoner på inventor. Du finner masse tutorials på nett der du lærer alle funksjonane på inventor. Da var da eg gjor istadenfor å sitta å tegna ''lego klosser'' med læreren. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Haugee said:

Veit ikkje heilt ka du tenker på, men turboen er 90mm :)  Kor får eg lagra den i .STL Format? :)

Turboskisse.JPG

Har ikke brukt inventor før så vet ikke hvor man finner det, men jeg kan høyeklikke på objektet/delen i Fusion360 og velge export til .STL. Er et ganske vanlig format så du har den helt sikkert i inventor også. Ang. skaleringen så trenger du egentlig ikke å tenke på det. Jeg kan tilpasse størrelsen i programmet som lager Gkoden til printeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.12.2016 at 14.19, minim skrev:

Har ikke brukt inventor før så vet ikke hvor man finner det, men jeg kan høyeklikke på objektet/delen i Fusion360 og velge export til .STL. Er et ganske vanlig format så du har den helt sikkert i inventor også. Ang. skaleringen så trenger du egentlig ikke å tenke på det. Jeg kan tilpasse størrelsen i programmet som lager Gkoden til printeren. 

Fått lagret kompressor huset i .STL :) PM meg visst du vil ha den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med fadese i går :D Det grønne som viser på renderingen er støttemateriale som printes med 0,1mm innfesting mot selve modellen. Når den kom halvveis opp i printet så hadde jeg sikkert for lite kjøling slik at den klarte å få dysa ned i støttemateriale og rive det løst. Skal prøve med andre innstillinger en dag jeg får tid igjen, men nå står maskinen og lager noen andre deler som jeg må ha til et prosjekt så får ta det ved ledig "maskintid". 

 

Kommet noe lenger med designet da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har byttet ut kontrollerkort på 3D printeren i romjulen så har ikke fått forsøkt igjen før nå. Jeg sliter fortsatt med å få til supporter som holder :/ Den løsnet ganske tidlig i printet så det er grunnen til den elendige kvaliteten. Er helt fersk på å bruke "supporter" så det blir noe prøving og feiling for å få det til :P Ser for meg at blokka og andre ting som kan printes med en godt feste mot underlaget er mye enklere å få til. 

Følger ihvertfall prosjektet spent fremover :)

IMG_2718.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...