Gå til innhold

Vurderer kjøp av f11 525d 2011


325iCoupe
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen er altså en f11 525d 2011 importbil. Har sekser motoren som jeg liker. 130xxxkm på telleren. Noen kjente feil på disse? Noen som har erfaring?

Litt skeptisk siden det er en del elektroniske feil og en del motorer med kjente feil hos BMW. Har hatt tre bmwer...Så vet jo dette. Kjipt å bruke mange tusen kroner på sånt.

Takk for innspill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremt så er dette et svært godt valg, F11 er fabelaktige biler som gir mye bil for pengene om dagen. F11 er også så heldig å ikke lide under noen alvorlige feil og mangler, småtterier er det jo som med alt annet brukt. Sjekk belger på luftfjæring bak, sjekk dørpakkningene, kontroller at setevarmer fungerer hvis det er komfortseter, har bilen comfort Access så sjekk at dette virker samt generert Idrive og elektrisk. F10/11 scorer svært bra på kvalitet og driftsikkerhet så du kjøper deg ikke problemer her, tvert i mot :) 

Når det kommer til motoren så kan du slappe av, N57 sekseren er av av de mest feilfrie motorene BMW har i dag. Registerhavari er ingen bekymring på disse, dog se til at motoren ikke svetter olje ved oljefilter huset. Turbo kan ryke når du kommer opp i din kjøre lengde, men de pleier som regel å vare en del lengere på N57. Har bilen full service historikk så er det bare å kjøre på, du vil ha en kjempe bil i mange år fremover :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, 325iCoupe skrev:

Takk for utfyllende svar:)

En annen ting... Vet du om det er samme girkasse i 525 som 530? Med tanke på chiptuning. Er jo en nedtrimma 3liter i 525 så...

Disse har ikke samme kasse dessverre, 525d har GA8HP45Z kassen. En fabelaktig og solid kasse, anbefaler dog ett olje og filterbytte om dette ikke er gjort tidligere. Men iallfall, den er oppgitt til maks 500 nm så jeg ville vært litt forsiktig med å tøye dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ///M-ini95 skrev:

Niks. 525d deler girkasse med blant annet 520d. Max rating på kassa er vel 500nm. En simpel chip tuning på 525d R6 gir fint 600 nm. Vær litt forsiktig  isåfall og gjør det sted som faktisk kan noe om BMW tuning. 

Æsj, det kjipt at den ikke tåler mer. Menmen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått for meg at nm ikke er nm for å si det slik.

Man kan nok hente ut svært mange nm på relativt lave turtall om man vil. Men de som er veldig seriøse i oppdraget sitt mht tuning vil nok legge inn litt mindre nm i de lavere girene, slik jo BMW selv gjør. Min bil feks får ikke maks nm før i 4. gir mener jeg.

Så... 600 nm eller 500 nm i rett gir og rett turtall er ikke noen nevneverdig problem, mens 600 nm ved 1700 omdr i 6 gir med en tilhenger bak, vil være ett større problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...