Gå til innhold

Klasse om vekt på original bil som er for tung?


Jan E-28
 Share

Anbefalte innlegg

I forbindelse med restaurering startet jeg med å veie bilen, men ble litt overasket.

Vognkortet sier egenvekt 1170kg og tillatt totalvekt 1670kg. (E28 518i)

Målte med badevekter i garasjen, og fikk det ikke til å stemme. Tok turen ned til Vegvesenet sin vekt, som sier det samme: egenvekt: 1310kg :shock: (uten meg i, og ikke full tank) Det betyr at bilen er 140kg+ tyngre enn det vognkortet sier. Ikke er det masse ekstrautstyr puttet på i ettertid, og ikke er det mye tektyl eller våte tepper osv. Eneste forskjellen fra original er sportstolene som ikke er mange kg.

Det betyr når bilen er registrert for 5stk at totalvekt på min vil bli 1685kg - som er 15kg over tillatt totalvekt. Når jeg egentlig skulle kunne ha med 125kg bagasje når det var 5 stk i.

 

Så til spørsmålene:

 

-Ser det står skrevet på bobil nettsider angående problemene som er på campingbiler. Og at der kan en få klasset opp vekten til ny tillatt totalvekt. Noen som har vært borte i slik opp-klassing på vanlig bil? I følge det folk skriver her inne i forbindelse med ombygginger er opp-klassing av aksel/totalvekt helt umulig. (Men tydeligvis ikke innen bobil).

-Hvor lett er det eventuelt å klasse bilen ned til 4 seter, for å få 75kg å gå på?

 

 

Endret av Jan E-28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jan E-28 skrev:

I forbindelse med restaurering startet jeg med å veie bilen, men ble litt overasket.

Vognkortet sier egenvekt 1170kg og tillatt totalvekt 1670kg. (E28 518i)

Målte med badevekter i garasjen, og fikk det ikke til å stemme. Tok turen ned til Vegvesenet sin vekt, som sier det samme: egenvekt: 1310kg :shock: (uten meg i, og ikke full tank) Det betyr at bilen er 140kg+ tyngre enn det vognkortet sier. Ikke er det masse ekstrautstyr puttet på i ettertid, og ikke er det mye tektyl eller våte tepper osv. Eneste forskjellen fra original er sportstolene som ikke er mange kg.

Det betyr når bilen er registrert for 5stk at totalvekt på min vil bli 1685kg - som er 15kg over tillatt totalvekt. Når jeg egentlig skulle kunne ha med 125kg bagasje når det var 5 stk i.

 

Så til spørsmålene:

 

-Ser det står skrevet på bobil nettsider angående problemene som er på campingbiler. Og at der kan en få klasset opp vekten til ny tillatt totalvekt. Noen som har vært borte i slik opp-klassing på vanlig bil? I følge det folk skriver her inne i forbindelse med ombygginger er opp-klassing av aksel/totalvekt helt umulig. (Men tydeligvis ikke innen bobil).

-Hvor lett er det eventuelt å klasse bilen ned til 4 seter, for å få 75kg å gå på?

 

 

det med vekter er alt annet en umulig hos andre merker, det er bmw som ikke sier dette er greit lengre, å da sier bt nei også.

men å regge ned en bil til 4 seter er det jo flere som har gjort uten problem, men hvorfor skal du gjøre det egentlig ? kjører du mye med 5 i bilen ? å er redd for å bli vektet ? :-P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo få kg å gå på ved å ha 4 stk i bilen. Hvis du ikke gjør noen ting vil du kunne ha 5 stk i bilen hvis gjennomsnittsvekta på folket er litt under 75 kg. Mulig jeg er litt treig i oppfattelsen her, men skjønner ikke helt hva som er problemet. Det eneste du må forholde deg til er max. totalvekt og max 5 personer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skal ta det litt videre. Men tviler på at det lar seg gjøre siden BMW Norge ikke gir ut papirer som trengs.

 

On 3/12/2017 at 16.46, orala skrev:

Du vil jo få kg å gå på ved å ha 4 stk i bilen. Hvis du ikke gjør noen ting vil du kunne ha 5 stk i bilen hvis gjennomsnittsvekta på folket er litt under 75 kg. Mulig jeg er litt treig i oppfattelsen her, men skjønner ikke helt hva som er problemet. Det eneste du må forholde deg til er max. totalvekt og max 5 personer. 

Problemet er at nå kan en ikke ta med 4 voksne med skiutstyr og lovlig ta seg en tur i bakken. Det skulle gå uten problem om vekten var rett. Er på grensen med 2 voksne og 3 ungdom og ingen baggasje også. Harrytur med 3-4 stk utgår også :|

 

Men min bil har samme som alle andre 518i vognkort kan det se ut til. Litt rart det der. Har undersøkt enda grundigere for å finne skjult vekt uten å finne noe. Har også løftet tepper og hatt inn tørker 1 ukes tid for å være helt sikker og veid igjen, uten utslag på vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg problemet. Takk. Ja det er jo noe som er helt på jordet med disse vektene. 

Som Alpejohn skriver så må du vel prøve hos biltilsynet. Feil i vognkort er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe uvanlig fenomen hos bmw dette. Virker som referansen på vektene ofte stammer fra før bilen fikk bensin, olje, kjølevæske, reservehjul og den type ting. Jeg er i en prosess med letting i forbindelse med større motor, men det er jo litt surt mtp jeg vet om flere originale biler som faktisk er over vektgrensa slik dem er :) BMW har jo i særs liten grad tatt hensyn til dette ved montering av ekstrautstyr også. E30 med takluke, og uten har jo samme tekst i vognkort selv om takluke veier nesten 30kg mere.

Kan jo være at tidligere eiere har gjort slik som en pensjonist der jeg jobber gjorde når han fant rust i kanalene: fylt dem med betong :)

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hehe, betong faktisk. Nei er heldig hvis ikke noe som helst av uoriginalt fyllmasser, hønsenetting eller annet :-)

Sant det med takluke og AC også ja, har jeg ikke tenkt på. Min har manuell takluke, og er vel egentlig eneste utstyr den har bortsett fra el.speil. Så ekstrautstyr skulle ikke være særlig med på å forklare feilen. Er nok som nevnt mer sløvhet av BMW.

 

Men er forskjell på 518 -82 og 518i -87 mine:

518: egenvekt: 1150kg, tot 1670kg, max front: 760kg, max bak: 960kg.

518i: egenvekt: 1170kg, tot 1670kg, max front: 790kg, max bak: 940kg.

 

Merkelig egentlig, med tanke på at 518 ikke har den tykke bjelken bak som skulle gjøre at den kanskje tålte mindre vekt på bakaksel en den som er kraftig bak :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...