Gå til innhold

simene30
 Share

Anbefalte innlegg

Trofaste traveren begynte plutselig å koke i dag. Dette er vel og merke en BMW med 330000 på måleren og litt sliten. Men fungerer i grunn godt. I dag begynte den plutselig å koke etter køkjøring, fikk kjølt den ned, fylt på litt ny frostvæske. Men fortsetter i samme duren. Jeg prøvde å guffe opp varmeapparatet for å se om det hjalp, men den lufta var kald. 

Min teori er at det er vannpumpa som er gåen. Eller tenker dere at det kan være termostaten eventuelt toppakninga som er grunnen. Føler at det var litt høy trykk i kjølesystemet. Mulig det kan gjøre at det ikke sirkulerer godt nok?

Altså, hvordan ville dere gått frem for å finne grunnen til denne feberen hos denne gamle traveren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse motorene har vannpumpe med plast skovler som er kjent for å feile. Det første jeg ville sjekke var om denne fungerte ilag med vifteclutchen. Begge har nok godt av å skiftes med den km.standen. 

Kald luft i varmeapparat tyder på enten 0 sirkulasjon som kan være gåen vannpumpe, eller så er det luft i systemet. Luft hindrer vann i å sirkulere. Lufta kan ha oppstått da bilen kokte første gang. Lufte skikkelig når du fyller på ny væske etter pumpebytte. Instrukser på lufting på m52 motorene finnes på nett. Men er bilen 2001-2003 modell da er det m54 motoren.

Er det fremdeles ikke bra, da må man trykkteste toppakning/topplokk. Men begynn med det letteste først ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No problem :) men siden den kokte av seg selv, tror jeg ikke lufting vil hjelpe. Årsaken til at den kokte kan ikke være luft i utgangspunktet, men heller mekanisk grunn. I køkjøring er det ofte lurt å legge turtallet på 1500-2000 omdreininger på gamle bmw seksere.

Satser på du finner ut av feilen, lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølesystemet på Bmw Suger vil jeg si, som Evopower sier så er det plastskovler på vannpumpene om den ikke har vært byttet noe den sikkert har med den km standen, det er lett å sjekke om du har sirkulasjon i systemet, bare å åpne lokket på ekspansjonstanken å gasse litt ved å skyve på gasspjeldet, det skal da komme kjølevann ut av ett hull i toppen på tanken.

Det kan også være Viskosekoplingen eller vifteclutchen som er gåen ja, om den er gåen så kan du stoppe den med en avis når motoren er varm, du merker at den stopper lett.

Når det gjelder kjøling og Bmw har jeg vært borti det meste.

Det er nok en grunn til at Bmw har gått over til elektrisk vannpumpe og vifte på nyere modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjønt at det ikke er helt perfekt det systemet ja. Har kjøpt inn ny vannpumpe nå, riktignok en ny en med plastskovler. Men regner med at den vannpumpa lever lenger enn bilen. Handla med termostat i samma slengen, uten at det egentlig er noe feil med den jeg har, tror jeg. 

Skal få bytta dette iløpet av helga så er det bare å krysse fingra for at bilen kjøler bra igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastskovelhjul er vanlig på mange biler i dag. Ikke bare BMW. Og BMW sier at vannpumpa skal byttes pr 100 000 km. Så jeg tipper bytte av den vil hjelpe deg. Er ikke bare skovelhjulene som blir dårlig, men når pumpa blir sliten vil den slippe ut trykk og kjølevæske rundt akslingen. Da har du koking i køkjøring med en gang. Typisk symptom. E39 har også elektrisk hjelpepumpe, sjekk at den går når tenningen er på. Uten å starte motor, da skal du høre det durer i motorrommet.

Så kan det være trøbbel med vannventilene til varmeapparatet. Sitter på venstre skjerm. Kjenn på slangene inn og ut av de 2 ventilene.

Det kan også hende at du har fått lekkasje mellom plast og metall på radiatoren. Kina radiatorne er dårlige. Selv ga jeg opp etter 3 stk og kjøpte hos GS. Den holder.

Eller utett ekspansjonstank. Samt viskosekobling som nevnt over her. Da har jeg nevnt alt som bør sjekkes på M52/M54 e39.

Hvis du unngår koking går motorene langt. Koker den er det døden, siden aluminium ikke tåler koking. :wink:

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du lufter M52/M52TU/M54 motoren skal du ha tenninga på og varmeapparat på høy varme. Det er for det første at hjelpepumpa skal gå under påfylling og for at vannventilene til varmeapparatet skal være åpne slik at du også får inn vann (og ut med luft) i varmeapparatregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, MrBrum skrev:

Når du lufter M52/M52TU/M54 motoren skal du ha tenninga på og varmeapparat på høy varme. Det er for det første at hjelpepumpa skal gå under påfylling og for at vannventilene til varmeapparatet skal være åpne slik at du også får inn vann (og ut med luft) i varmeapparatregisteret.

Det sier vel seg selv at tenninga må være på når motoren må gå for at man skal kunne lufte kjølesystemet.

Det er ikke bare på M52/M52TU/M54 eller Bmw for den sags skyld at varmeapparatet skal stå på høy varme, det gjelder de fleste biler da man åpner for full gjennomstrømming til varmeapparat registeret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 minutter siden, Haug523 skrev:

Det sier vel seg selv at tenninga må være på når motoren må gå for at man skal kunne lufte kjølesystemet.

Det er ikke bare på M52/M52TU/M54 eller Bmw for den sags skyld at varmeapparatet skal stå på høy varme, det gjelder de fleste biler da man åpner for full gjennomstrømming til varmeapparat registeret.

 

Motoren skal IKKE gå under lufting av kjølesystemet. Du må ikke finne på å starte den under påfylling.

Det er kun den elektriske hjelpepumpa som skal gå. Metoden jeg beskriver er det BMW selv som har skrevet i service anvisningene sine. Det finnes andre metoder beskrevet her og der, men man starter aldri en motor under påfylling. Man venter til systemet er fyllt opp og påfyllingslokk er skrudd på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MrBrum skrev:

 

Motoren skal IKKE gå under lufting av kjølesystemet. Du må ikke finne på å starte den under påfylling.

Det er kun den elektriske hjelpepumpa som skal gå. Metoden jeg beskriver er det BMW selv som har skrevet i service anvisningene sine. Det finnes andre metoder beskrevet her og der, men man starter aldri en motor under påfylling. Man venter til systemet er fyllt opp og påfyllingslokk er skrudd på.

 

Jeg mente at motoren skulle gå når det er kjølevæske på motoren (Var ikke meningen at folk skulle misforstå), ja jeg er klar over at den ikke skal gå uten kjølevæske, det er døden for en alu motor.

Var heller ikke klar over at motoren luftet seg selv, har alltid fullt på kjølevæske, startet motor og klemt på slanger, åpnet lufteskruer osv.. for å få ut luft, når motor har blitt varm har all luft vært borte, E39 er den letteste bilen jeg har luftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktignok to lufteskruer som jeg glemte å ta med i stad. En på termostathuset og en på ekspansjonstank. Begge åpnes. Når man fyller (med tenning på) vil hjelpepumpa sørge for sirkulasjon. Så vil det komme væske ut fra vannpumpe skruen....skru igjen. Deretter når det pipler ut av luftinga på eksp. tank, skru igjen. Ferdig.

MEN det er et unntak.....de bilene som har det som heter latent varme har en annen lufterutine. Den har jeg ikke selv, men jeg vet det er lesere her inne som kan den detaljert. Den er beskrevet her inne, så man finner den kanskje ved å søke.

Om bilen din har latent varme, ser du om du sjekker bak plast innerskjermen bak venstre forhjulet. Hvis det sitter noen remedier der er det altså annen lufte rutine. Latent varme er et slags termos system for kjølevæsken. Det er ikke det samme som REST varme systemet.

Ser slik ut bak venstre forhjul:

58e01a87643cf_latente39.png.a55f32de470ff1c91d1ce99c52e5e337.png

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video om den er til hjelp. Man må fylle fullt i påfyllingsåpningen før all luft pipler ut. Fjern litt væske før lokket skrus på. På videoen her hører vi at luft siver ut når lufteskruen åpnes. Vi hører også lyden av den elektriske hjelpepumpa.

Så får vi håpe bimmern blir frisk. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å få med at man skal kjøre motor varm for å få åpnet termostat, slik at rett nivå kan fylles på når motor er blitt kald igjen etter endt lufteprosedyre.

Forøvrig står det i TIS at man skal ruse motor til 4500RPM i maks 30 sek pr gang (da væske blir varm og utvider seg) dette var dog på en m54.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, nå har jeg åpna opp. Og vannpumpa, den var overraskende nok helt fin, jeg begynner og lukte lunta av toppakning eller lignende.

Jeg satt dette sammen igjen med samme vannpumpe i håp om at det var jeg som hadde slurva med luftinga første gangen. 

Luftet ut etter alle kunstens regler som jeg har fått tips om her fra dere. Skrudde sammen og testet en runde. Fungerte fint som bare det ikke noe koking på testrunden. Men varmeapparatet fikk jeg bare tidvis varme i. 

Kom tilbake til garasjen åpna panseret, og her slangene var stein harde. Skrudde opp lufteskruen og der stod det damp og luftbobler kom.

jeg mistenker toppakning, eller sprekk i blokka? Enig? Eller forslag til noe annet jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...