Gå til innhold

BMW F20 ødelagt gjengene i navet. What to do?


Kattlikzm
 Share

Anbefalte innlegg

Har klart å ødelegge gjengene på venstre bakhjul, så mitt spørsmål, er det bare bremseskiva jeg må bytte for å få nye gjenger eller er det noe annet jeg må bytte? 

 

Det er da snakk om selve gjengene i navet. 

BMW 116da 2013 msport
 

Endret av Kattlikzm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjengene sitter i medbringern som i sin tur er pressa inn i hjullageret. Du har vel neppe klart å skade alle gjengene, kanskje det går å reparere gjengene med en gjengtapp. Ellers må du presse nytt lager og medbringer.

https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_1_serie-f20-5_dors-116d/etk_delekatalog-bakaksel-33_1231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uklart bilde, men er "denne her" jeg mener  Er snakk om 4 av 5 det har skjedd at gjengene er ødelagte  🙈. 

 

Var innom et verksted for å få reparert et punktert dekk. Kan hende at dem har vært litt aggressive med p sette hjulboltene på plass? 

 

Er gjenger dypt inni der, men ytterst er det ikke gode gjenger.. dem er slitte

 

IMG_7477.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, bmwmann24 skrev:

Gjengene sitter i medbringern som i sin tur er pressa inn i hjullageret. Du har vel neppe klart å skade alle gjengene, kanskje det går å reparere gjengene med en gjengtapp. Ellers må du presse nytt lager og medbringer.

https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_1_serie-f20-5_dors-116d/etk_delekatalog-bakaksel-33_1231

Gjengene er slitte bare i "begynnelsen". Resten av "hullet" er i god stand. 

 

Problemet nå er at bolten vil ikke inn engang. Må ha nye bolter samt kanskje kjøre på med en gjengtapp som du sier. Finnes det noen videoer sv det på nett hvor man gjør det på det jeg skal gjøre? Prøvd å lete, men vet ikke hva de forskjellige ordene betyr på engelsk 

 

Edit: hvis jeg bruker gjentapp... må jeg da ha større bolter? Eller vil de originale fra BMW fungere?

Endret av Kattlikzm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, HMW skrev:

Foreslår du får kvalifisert hjelp. Om du skulle miste hjulet på tur kan det gå utover fler enn deg selv.

Ikke søren om jeg kjører bilen slik den er nå! 😬Det er en såpass stor risiko som jeg ikke er villig til å ta rett og slett  

 

Tror det blir til å teste ut gjengtapp imorgen (kompis som er proff blir å bistå meg heldigvis). Hvis ikke det går må jeg bare bytte navet. Litt usikker på om jeg kjenner noen som kan låne meg en bilhenger 🙉.

 

 

Hvis noen har andre erfart det samme, eller har forslag/råd er det bare å skrike ut 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har nok det "verkstedet" du vært på vært litt vel effektive. Her ser det ut som de har brukt muttertrekker for full fi##e uten å skru inn med hånd først. Man skal alltid skru inn litt for hånd først,og så bruke luftverktøy etterpå.

Men det er det "jeg" ser ut i fra bildet.

Du kan måle gjengene på bolt,og få tak i gjengetapp i samme dim. Og så prøve å lage nye gjenger uten å fjerne gods.

Lykke til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, bmw cab skrev:

Her har nok det "verkstedet" du vært på vært litt vel effektive. Her ser det ut som de har brukt muttertrekker for full fi##e uten å skru inn med hånd først. Man skal alltid skru inn litt for hånd først,og så bruke luftverktøy etterpå.

Men det er det "jeg" ser ut i fra bildet.

Du kan måle gjengene på bolt,og få tak i gjengetapp i samme dim. Og så prøve å lage nye gjenger uten å fjerne gods.

Lykke til😊

Takk for svar 😊

Når det gjelder gjengtapp... er det trygt? Vil jeg fremdeles få den samme "tryggheten" etter å ha brukt et slikt verktøy? Problemet er at jeg må gjøre det på 4 av 5 "innganger/hull"🙉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du ta bilen til kvalifisert bilverksted eller dekksjappe og se hva som kan gjøres. Hvis det ikke er mulig å få boltene til å entre på gjengene, da er jo gjengene ødelagt som du sier. Bestill time, få bilen fraktet på henger eller flakbil til de som skal fikse det. Og regningen ville jeg selvfølgelig krevd at dekkverkstedet som gjorde dette, skal få betale.

Det er en grunn til at jeg skifter dekk selv. Disse slaurene har ødelagt gjenger på biler jeg har hatt også, løftet bilen etter kanalene og bøyd disse og flere andre ting. Synd det skal være så lite yrkesstolthet.

Alternativt kan du bytte medbringeren selv, men det høres kanskje ikke ut som du har gjort skruing på det nivået før? Da er det bedre å få den levert inn :) lykke til ;)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Evopower skrev:

Her må du ta bilen til kvalifisert bilverksted eller dekksjappe og se hva som kan gjøres. Hvis det ikke er mulig å få boltene til å entre på gjengene, da er jo gjengene ødelagt som du sier. Bestill time, få bilen fraktet på henger eller flakbil til de som skal fikse det. Og regningen ville jeg selvfølgelig krevd at dekkverkstedet som gjorde dette, skal få betale.

Det er en grunn til at jeg skifter dekk selv. Disse slaurene har ødelagt gjenger på biler jeg har hatt også, løftet bilen egger kanalene og bøyd disse og flere andre ting. Synd det skal være så lite yrkesstolthet.

Alternativt kan du bytte medbringeren selv, men det høres kanskje ikke ut som du har gjort skruing på det nivået før? Da er det bedre å få den levert inn :) lykke til ;)

Har alltid byttet dekk og slikt selv. 

Nå skal det nevnes at det er lenge siden jeg har mekket på bil. Tør ikke ta sjansen på en såpass nyere bil heller 😜. Jeg  får en kompis til å hjelpe hvis han får tid. Spørsmålet er om vi får byttet navet mens bilen står parkert utenfor huset... eller om vi må få flyttet den til et verksted. 

 I mellomtiden har jeg heldigvis fått lånt E golfen til han far. 

Jeg håper det holder å kjøre på med gjengtapp, for det er ikke så ille lenger inn i det hullet der mutterne går. Men hvis ikke det går er jeg nødt til å få byttet navet dessverre. Utrolig surt å bytte en slik del på en bil som er (eller rettere sagt var) frisk og fin i utgangspunktet 

Endret av Kattlikzm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lagunilla skrev:

Ser ikke hva som er problemet her. Kjør på med gjengetapp, det er 14x1.25. Dra til med moment på 130nm og kjør. Dessutten så kan du kjøre med 4 bolter,  Gjør ikke noe.

Problemet er at 4 av hullene er ødelagt. Så har bare èn som er frisk 🙈!

 

Er det noen her på forumet som har en gjengetapp i strl m14x1,25? Hadde vært utrolig kjekt om jeg kunne fått lånt en! 

Bor i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...