Gå til innhold

BMW E88 - bilen starter ikke!


ko-stens
 Share

Anbefalte innlegg

I dag tidlig skulle jeg på jobb, men null start å få. Alt el ser ut til å være i orden, så det skal være bra med strøm. Hentet den andre nøkkelen, og da startet motoren. Imidlertid virker ikke funksjonen som gjør at det blinker noen få ganger når man dytter på hendelen. Når jeg kjører virker heller ikke funksjonen som skal si fra når en bør skifte gir. 

Da jeg kom hjem tenkte jeg å prøve den andre nøkkelen igjen, i tilfelle det var dårlig batteri i nøkkelen. Null start, men blinklysfunksjonen virker i hvert fall med den nøkkelen. Prøvde å starte med den andre nøkkelen igjen, men nå virker ikke den heller.

Er det startsperra som har slått inn? Er det mulig å få nullet den på noe vis? Står jo her uten bil hele helgen om jeg ikke får fikset det...

Edit: Dette er forresten en 118i 2008-modell med manuelt gir.

Edit igjen: Bare for å nevne det - starteren slår ikke inn i det hele tatt. Ikke noe klikk i releer eller noe som helst. Nøkkelen trykkes inn i et spor og låses med et "klakk". Deretter trykker man på startknapp, men nå skjer det ingenting. Har aldri skjedd noe slik før. Har vært null problemer hele veien, helt til i dag. Alt virker å være i orden, bare at det ikke skjer noe.

Akkurat passe irriterende, for den andre bilen jeg har, en eldre Vitara cab, går heller ikke... I utgangspunktet er Vitaraen jaktbil som skal brukes som vinterbil den korte levetiden den har igjen, mens BMWen skulle kose seg i tørr garasje i stedet for å brukes i saltsørpa. Så kranglet Vitaraen før jul, og BMWen måtte tas frem. Og nå går ingen... :evil:

Endret av ko-stens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som en av nøkelene dine er død, du burde nok dra innom en forhandler og få den sjekket.

Når det gjelder girskifte indikatoren og lysene er dette noe som er individuelt for hver nøkkel i likhet med klima temperatur og speil. Tror du gikk inn via BC knappen på den  venstre hendelen ved rattet. Også inn på nøkkel oppsett.  Det enkleste er og ta en titt i intruksjonsboka.

Det er også viktig at du rulerer på bruk av nøklene fordi dem lades når de står i nøkkel slotten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstå det den som kan, men nå starter bilen sånn helt uten videre! Fikk bare et infall og tok med begge nøklene og prøvde dem begge. Null tull. 

Får uansett ta med begge nøklene på verksted etter hvert. Servicelampa lyser, så må ha den inn uansett. 

Men takk for tips angående å bytte mellom nøklene. Har ikke tenkt på at de lades når de sitter i. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dårlig forbindelse til Jording? Slike intermittentfeil er jo ofte dårlig kontakt eller som nevnt ovenfor, dårlig batteri. Kan jo være et styr å finne slike feil. men rengjøring av hovedjordingen i motorrom først er jo en begynnelse. Deretter rengjøre sikringspunkter. Hvis ikke det hjelper, kan det være noe i elektriske under rattstammen. Når det gjelder nøkler, så iallfall på mine e39, så har ikke batteri i nøkkelen noe å si for start av bilen. Chippen i nøkkelen leses bare av og godkjennes/avvises av EWS og batteriet i nøkkelen er bare for sentrallås og alarm. Ovenfor gjelder selv om bytte av nøkkel resulterte i start. Hvis du konsistent etter flere forsøk bare får den ene nøkkelen til å virke er det jo noe med nøkkelen/tenningslåsen antagelig.

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var nøkkelen så kommer jo varsellys, med enten lavt batteri eller feil nøkkel. Gjorde hvertfall det på min E90, når jeg tok feil av min å broren min sin nøkkel.

Mer troa på som @xracer sier, eller aveiret + kabel i gjennomføringen bagasjeromet, som flere har hatt problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...