Gå til innhold

Godkjenning av felger, X5


nitrox111
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer å prøve å få godkjent X5`n med coilovers og 22" felger..

I vognkortet står det "255/55/18" både forran og bak.

Tenkte å kjøre 10,5x22 front og 12x22 bak med 295/30/22 og 335/25/22..
alternativt kjøre 12x22" hele veien med litt strekk..

Er det noe sjans for og få dette gjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvis du ikke endrer rulleomkrets mer enn 5% og innpress mer enn 7.5mm pr. side, så skal du få det godkjent.

2. Hvis du bruker en dekk/felgkombinasjon som BMW har levert som ekstrautstyr til bilen er det greit.

3. Hvis du har TÜV-papirer på felgene er det greit.

Og så bør du holde deg innenfor 1% forskjell i rulleomkrets foran og bak for å ikke få problemer med xDriven. (Og helst BMW-godkjente dekk.)

Dimensjonene du har oppgitt er innenfor 5% endring i rulleomkrets, men det er mer enn 1% forskjell foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, ogee1 skrev:

1. Hvis du ikke endrer rulleomkrets mer enn 5% og innpress mer enn 7.5mm pr. side, så skal du få det godkjent.

2. Hvis du bruker en dekk/felgkombinasjon som BMW har levert som ekstrautstyr til bilen er det greit.

3. Hvis du har TÜV-papirer på felgene er det greit.

Og så bør du holde deg innenfor 1% forskjell i rulleomkrets foran og bak for å ikke få problemer med xDriven. (Og helst BMW-godkjente dekk.)

Dimensjonene du har oppgitt er innenfor 5% endring i rulleomkrets, men det er mer enn 1% forskjell foran og bak.

Hmm, det er disse dekkdimensjonene jeg har fått hos alle dekkforhandlere jeg har vært hos, inkl. GS selger dette som et sett til X5/X6.

Han på dekkforhandleren idag sa også at xdrive var kresen på dekkforskjellen så derfor anbefalte han meg ikke og kjøre dekkstrekk med 10,5 og 12" felg.. Men sa at 295/30/22 og 335/25/22 var riktig :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle godkjenne senkesett og kom inn med 255/35-20 foran og 285/30-20 bak. Ble bare sendt hjem igjen, ettersom alternativ dekkdimensjon i vognkortet var 245/35-20 og 275/30-20. Standard dimensjon i vognkortet er vel 17" med samme dimensjon foran og bak. Fikk beskjed om at dersom man hadde bredere dekk bak, uten at dette var oppgitt som standard dekkdimensjon, så måtte det være eksakt dimensjon som alternativ dimensjon oppgitt i vognkortet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Walkabout skrev:

Jeg skulle godkjenne senkesett og kom inn med 255/35-20 foran og 285/30-20 bak. Ble bare sendt hjem igjen, ettersom alternativ dekkdimensjon i vognkortet var 245/35-20 og 275/30-20. Standard dimensjon i vognkortet er vel 17" med samme dimensjon foran og bak. Fikk beskjed om at dersom man hadde bredere dekk bak, uten at dette var oppgitt som standard dekkdimensjon, så måtte det være eksakt dimensjon som alternativ dimensjon oppgitt i vognkortet.

 

Vært borti det før med en Mercedes w211 jeg hadde, han på biltilsynet sa jeg måtte kjøpe lik dekkdim forran og bak, spilte vist ingen rolle på hvor brede felgene var sa han, så lenge det var like dekk XD

Fikk til slutt krangla det mellom med en felgliste fra Mercedes der det sto at di leverte 8,5+9,5 til disse bilene, men det var ikke med et smil han skrev det inn i kortet :P

Men BT i Skien har vel et rykte på seg for og være ganske firkanta^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du ha tüv eller dekra papirer, eventuelt godkjenning fra BMW. Forskjellig dekk/felgbredde forran og bak må ha papirer. BMW kan du derimot glemme dersom dimensjonene ikke er levert standard på karosseriet. Ser du skriver "Hamann" under profilbildet, dersom Alpina, Hamann, Hartge o.l har levert slike originalt i samme dim er det ofte en bra plass å begynne å lete etter dokumenter  ( tüv ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, hsd skrev:

Her må du ha tüv eller dekra papirer, eventuelt godkjenning fra BMW. Forskjellig dekk/felgbredde forran og bak må ha papirer. BMW kan du derimot glemme dersom dimensjonene ikke er levert standard på karosseriet. Ser du skriver "Hamann" under profilbildet, dersom Alpina, Hamann, Hartge o.l har levert slike originalt i samme dim er det ofte en bra plass å begynne å lete etter dokumenter  ( tüv ) 

Ja det stod 23" Hamann felger på denne tidligere, usikker på breddene..

Regner med jeg kan glemme å få godkjent 12" brede hele veien rundt også, selv om dekkdim blir lik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...