E46 åpnet vår nye ”et tilbakeblikk” serie og hva er vel mer naturlig enn å fortsette med modellen som E46 var en teknisk og designmessig evolusjon og videreutvikling fra. E36 kom som sedan på markedet i 1991 og var en langt mer moderne bil enn forgjengeren E30. Spesielt var den nyutviklede Z-bakakselen og et vesentlig mer aerodynamisk karosseri et stort fremskritt i forhold til veigrep og komfort. Alle karosserivariantene bortsett fra compact fikk den nye bakakselen. Compact arvet den eldre bakakselen fra E30. Det samme gjorde også alle variantene av Z3, som også er en del av E36 familien (E36/7 og E36/8 er hhv. Z3 roadster og Z3 coupé). I denne sammenhengen er det et poeng at BMW’s tidligere 4x4 system ”Allrad” ikke kunne leveres til E36.
E36 som coupé kom på markedet i 1992 og året etter kom cabriolet. I 1994 kom compact på markedet og først i 1995 kom touring. E36 M3 kom som coupé i 1992 og som sedan samt cabriolet i 1994. E36 M3 GT kom i 1995, men kun som coupé. Den første karosserivarianten som ble erstattet av E46 var sedanen i 1998, mens den siste til å bli faset ut var compact så sent som i september 2000.
Begge bensinrekkesekserne i 320i og 325i var ved introduksjonen av E36 nye i forhold til de samme E30 modellene. Effekten fra M50 rekkesekseren var hhv. 150 og 192 hestekrefter. Rekkefirerne i 316i og 318i var begge varianter av M40 motoren som også fantes i E30. 320i fikk den mer økonomiske M52 rekkesekseren i 1994 (stadig 150 HK), mens 328i (193 HK) erstattet 325i året etter. 323i ble introdusert det samme året og den hadde en variant av M52 motoren som ytet 170 HK fra 2,5 liter. Denne modellen var spesielt tilpasset skattereglene for firmabiler i Tyskland så selv om det effekt og ytelsesmessig ble litt trangt i toppen av E36 modellporteføljen ga 323i allikevel mening for BMW. Rekkefirerne ble fortløpende videreutviklet og modernisert med den siste (M43TU) så sent som i 1999.
En litt spesiell modell på våre breddegrader, men som solgte bra i mange andre land er 318is. Den hadde en rekkefirer som ytet 140 HK (M42B18 og M44B19). Denne motoren er praktisk talt like sterk som rekkesekseren i 320i (spesielt i forhold til effektutvikling), men hadde et signifikant lavere bensinforbruk.
E36 kom også som 318tds, 325td og 325tds med hhv. 90, 115 og 143 hestekrefter. De to kraftigste dieselmotorene er varianter av den samme M51 rekkesekseren uten og med intercooler. 318tds (sedan, touring og compact) har en M41 dieselmotor som faktisk er helt unik for denne modellen. Som en kuriositet kom E36 også som 316g (compact). Den har en alminnelig 316i motor som er modifisert til å kunne kjøres på gass (cng). Effekten er 82 HK mot 102 HK i den samme M43 motoren som går på bensin.
E36 M3 kom med to motorer på 286 HK og 321 HK ihv. 1992 og 1996. I tillegg kom den mer spesialiserte M3 GT med 295 HK i 1995. M3 GT har bl.a todelt oljepanne og dermed også to oljepumper (dual-pickup oilpan og duocentric oil pumps). Kun 356 stk. ble bygget og alle i lakkfargen British Racing Green (BRG).
I 1996 fikk E36 en facelift som overordnet handlet om grillen, fangeren foran (delvis lakkert) og sideblinlysene. I tillegg ble den generelle byggekvaliteten kraftig forbedret som en integrert del av faceliften. Løpende forbedringer var det imidlertid mange av som f.eks VANOS, sideairbagger, bremselys i bakruten, elektronisk klimaanlegg, div. interiørdetaljer, ratt, setetrekk, felger etc.
E36 kom også i mer eksotiske varianter fra firmaer som f.eks Baur og Alpina. Spesielt Baurs landauer ombygging med stofftak og fire dører med vindusrammer fikk relativt mye oppmerksomhet. Alpina’s E36 B8 med M60 V8 motoren på 333 HK og 470 Nm var et monster da den kom på markedet i 1995. I USA hadde E36 M3 kun 240 HK (S50B30 og S52B32) og for å kompensere for den lavere effekten ble det i 1995 bygget 126 stk. M3 ”lightweight” (alle i fargen Alpine White III) som bl.a var 102 Kg lettere enn den originale M3 modellen (dører av aluminium, mindre isolering, ingen AC og stereo, karbonseter etc.) .
Få om noen BMW modeller har i den grad blitt offer for såkalt personlig styling som E36. Så omfattende var dette at det i dag er vanskelig å finne helt originale eksemplarer og det tiltross for at BMW bygget hele 3046396 stk. av E36. Mest eksotisk er 316g som det kun ble produsert 544 stk. av. Flere av disse havnet i Sverige fordi det svenske postvesenet kjøpte et antall som et forsøksprosjekt. Deretter kommer 323ti (altså compact) som ble produsert i et antall på 15155 stk. Først deretter igjen kommer M3 (alle varianter) med 71241 stk. produsert. 316i er forøvrig den mest alminnelige E36 modellen med hele 648182 stk. produsert.
For å sette dette i perspektiv ble det kun produsert 17970 stk. E30 M3. Totalt ble det bygget 2344341 stk. E30. BMW solgte derfor godt og vel 30% flere E36 enn E30. Det er med andre ord ikke merkelig at spesielt E30 M3 oppnår mye høyere priser idag enn E36 M3, men min påstand er at E36 M3 er undervurdert som en potent klassiker. Mest fordi den er klemt mellom den geniale E30 M3 modellen og den mer moderne E46 M3 modellen, men dette gjør bestemt ikke E36 M3 til en dårlig M3. Fornuftige eksemplarer er definitivt verdt litt ekstra oppmerksomhet. Dette gjelder også de ulike cabrioletvariantene med rekkesekser. Få bilmodeller fra midten av 90-tallet har klart tidens tann bedre og fremstår like elegante idag.
- Ron Jeremy, Peak, mkj og 8 andre reagerte på dette
- 11
Anbefalte kommentarer
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå