Jump to content
  • Redd for ny EU-kontroll?


    mkj
     Share

    1. januar fikk EU-kontrollen en kraftig overhaling. Ikke overaskende er det i skjerpet retning. Punktene som sjekkes har gått fra omlag 85 til hele 150 punkter.

    Umiddelbart kan vi vel anta at resultatet blir mindre usikre biler på veiene, dyrere EU-kontroller og store bekymringer for mange som har justert på motoreffekt. Ser man nærmere på punkt 6.4 i den fullstendige oversikten, finner vi følgende å lese:

    Motoreffekt: Visuell kontroll for åpenbar endring/modifiserting for økning av motoreffekt

    Motoreffekt - Ulovlig modifisering av styreenheten = 2'er feil.

    Motoreffekt - Ulovlig modifisering av motoren = 2'er feil.

    Noen andre nye kontrollpunkter som kan være verdt å få med seg er blant annet:

    - Varmeapparat

    - Airbagsystemet

    - Xenonlys (høydejustering og lyktevasker)

    - Speedometer og belysning av denne

    Vi anbefaler i det hele tatt å lese gjennom hele listen for å ikke få seg en ubehagelig overaskelse!

    Her sjekker du kontrollfristen for din bil.

     Share


    User Feedback

    Recommended Comments



    Eukontrol tas uten og gå inn på styreenheter eller demontere anna en tropp i trommelbremser. Lite tips, sjul chip bokser gådt slik at di ikke blir oppdaget evnt fjerne den på eu kontroll. Større trimming kan det være lurt å justere ned turbo trykk og ikke bruke alt slags fansy farger på slanger slik at man ser med en gang at det er tuklet med.

    Link to comment
    Share on other sites

    Det er greit å få endringene i vognkortet først da. Biler som har vært registrert i Norge over ti år har ikke avgifter på effektøkning.

    Men det er klart, kommer man med s54 og turbo er det litt drøyt...

    Airbagfeil er bare 1er feil. Så den lampa kan bare lyse. Er bare deg det går utover. Men ABS må virke, ellers kan du skade andre.

    Link to comment
    Share on other sites

    Sjølve skjemaet ser ganske likt ut enda og trur heller ikke at dem kommer til å bli så veldig mye endra på. Endringene står helst i "håndboka" til han som tar eukontrollen.

     

    Det kan også virker som om det ikke vil være lov med polyforinger lenger! Teknisk leder her på jobben var på ett kurs angående de nye eukontrollene og der ble dette tatt opp.

    På punktet som heter For-/bakstilling heter ett av de nye punktene:

    -"Feilaktig reparasjon eller modifisering".

    Kurslederne på dette kurset mente da at ting som feks polyforinger ikke da var lov å bruke.

     

    Da er det veldig fint at alt av foringer på E28'n er bytta ut med .. ja nettopp,, Polyforinger! :)

    Link to comment
    Share on other sites

    Var på eu med min på fredag som var og gikk rett igjennom uten noe feil. Bilen er 325D E91 07mod (registrert i 06)

    Tror ikke nye reglene var satt i gang der, bilen er chippet ved bytta av software og sa ikke noe på det så :)

    Link to comment
    Share on other sites

    Sjølve skjemaet ser ganske likt ut enda og trur heller ikke at dem kommer til å bli så veldig mye endra på. Endringene står helst i "håndboka" til han som tar eukontrollen.

     

    Det kan også virker som om det ikke vil være lov med polyforinger lenger! Teknisk leder her på jobben var på ett kurs angående de nye eukontrollene og der ble dette tatt opp.

    På punktet som heter For-/bakstilling heter ett av de nye punktene:

    -"Feilaktig reparasjon eller modifisering".

    Kurslederne på dette kurset mente da at ting som feks polyforinger ikke da var lov å bruke.

     

    Da er det veldig fint at alt av foringer på E28'n er bytta ut med .. ja nettopp,, Polyforinger! :)

    Ouch! Blir spennende framover ja...

    Link to comment
    Share on other sites




    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

×
×
  • Create New...