Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg kan ikke helt skjønne at forbruket utgjør noe særlig fra eller til hvis man har råd til en 530d... Er jo småpenger totalt sett i et bilhold.

:o Ehhh Godt poeng. :o

Må bare benytte et uttrykk som jeg har hørt: "Det er mye enklere å bruke 1000 kroner med sjekk enn den 10-eren jeg har i lommen".

Er fortsatt opptatt av driftsøkonomi - noe som vil merkes over noen år. Det er lettere å få anledning til å kjøpe noe stort dersom man reduserer de mindre forbruk :)

Skrevet

Her var det mange fordommer ute og gikk....

Diesel er ikke tregt... og har du BMW sin 3.0d så er det en dyp fin lyd i den også...

Skrevet
Jeg kan ikke helt skjønne at forbruket utgjør noe særlig fra eller til hvis man har råd til en 530d... Er jo småpenger totalt sett i et bilhold.

Diesel er transport og det bør man gjøre billigst mulig, men en E60/61 530d er jo en sabla fin og komfortabel bil da. Jeg tror imidlertid at det er vanskelig å få en fornuftig økonomi ut av modellen med mindre man ikke kjører over 35-40000 Km i året og alternativet er en 530i. Jeg har spart ganske mange kroner på å kjøre diesel... jeg skrev dette i BMWCCN´s forum som et svar til Ove Kvam der han spurte hvor mange kroner BMW´en koster pr. kilometer i drift:

Jeg kjører ca. 35000 Km årlig med vår 2003 E46 318d Touring og bruker i underkanten av 2000 liter diesel på dette. Dieselprisen har gjennomsnitlig ligget på ca. 8,5 kroner literen her i Danmark (2006/07) og det betyr at kostnaden totalt for diesel har vært ca. 17000 kroner. Jeg betaler godt og vel 6500,- kroner årlig i forsikring (full kasko, fri kilometer, fri veihjelp og fri leiebil). Jeg betalte ca. 8000,- kroner det siste året for verksted, service og deler. Fire stk. nye Pirelli P7 dekk (195/65-15) ble kjøpt av Dekkonline for ca. 2200,- kroner. Trolig har jeg vel brukt ca. 5000 kroner på parkering, veioblater (Sveits), veigebyrer (Norge og Frankrike) og andre trivielle kostnader (bilpleieprodukter, spylervæske etc.). Det gir en totalkostnad på i underkanten av 40000 kroner... eller under 1,5 kroner pr. kilometer. Den skjulte kostnaden i regnskapet er imidlertid verditapet på bilen som også tilsvarer rundt 40000 kroner. Ergo er nok den reelle kostnaden ca. 2,5 kroner pr. kilometer. Det er ganske billig for en bil fra 2003, men så må jeg også leve med kun 115 dieselhestekrefter og absolut moderate ytelser. Jeg tror imidlertid ikke at man kan kjøre en nyere BMW stort billigere enn dette, men jeg har ambisjoner om å ta oljeskiftene selv i fremtiden og dermed kan jeg spare ca. 2000 kroner årlig. Det går jo litt sport i å spare noen kroner også.

Jeg har i ettertid undersøkt hvor stort verditapet egentlig har vært og 40000 kroner er nok litt mye... en mer korrekt vurdering er i området rundt 25000 kroner. Det er imidlertid vanskelig å vurdere pga. div. avgiftsomlegginger på nye biler som også skaper endringer i bruktbilmarkedet. Den reelle kostnaden for å kjøre en problemfri BMW E46 318d Touring er derfor i området rundt 2 kroner pr. kilometer. Dette regnestykket vil naturligvis endre seg kraftig den dagen bilen kommer i reparasjonsalderen... og det gjør den dessverre en vakker dag... :roll:

Skrevet
Hehe mye rare innlegg her på denne tråden. Mye fordommer mot diesel gitt.

Selv trives jeg stort med min 3l diesel. Lyden den gir er utrolig digg, like fin lyd i den som i 2.5l bensin 6ern til BMW hvertfall.

Fikk testa bilen på Rudskogen her i våres og syns selv den hang godt med de andre så kalte "spreke" bensin bilene. Men det som er aller best er forbruket. Klarte aldri å kjøre så økonomisk men samtidig aktivt som jeg gjør med 530d'en kontra 323i'en jeg hadde.

Oslo - Stryn - Oslo med 0,7l på mila og da med en grei snitt fart.

Hadde aldri fått til det med en bensin motor.

Det er ikke eksoslyden fra dieselmotoren jeg ikke liker, ta deg en tur foran bilen, da vil du høre at dieselen ikke høres like fin ut som en bensinmotor. Man kan ikke late som om klakkingen ikke eksisterer fremme i grillen, for det gjør den på alle inkl. BMW. Hadde man fått halvparten så mye klakking i en bensinmotor hadde man kastet den så langt at ingen fant den igjenn :lol:

Skrevet
Selv trives jeg stort med min 3l diesel. Lyden den gir er utrolig digg, like fin lyd i den som i 2.5l bensin 6ern til BMW hvertfall.

Fikk testa bilen på Rudskogen her i våres og syns selv den hang godt med de andre så kalte "spreke" bensin bilene.

Samtidig la du igjen svarte eksosskyer oppover hele depotsletta.. det er ting de aller fleste forbinder med gammalt Transporter-ræl! ;)

Diesel gir ikke det samme kvalitetsinntrykket som bensin, det kakler, vibrerer og ryker mer, sånn er det bare. 8)

Selv synes jeg at jeg har funnet en fin oppskrift, firehjulstrekker med turbodiesel (trekkbil/kjerringbil) og bensin i morobilen (som blir brukt hele året).

Skrevet

Det koker vel ned til at bensin er best til moro, diesel er best til transport. Så får hver og enkelt finne ut hvordan man vil prioritere. Gunnar sin løsning er jo kjekk den.. :)

Skrevet

Gunnar: Litt sot har vel ikke skada noen hehe ;) Har tenkt å ta den på en sjekk snart hos Turboservice på Høvik. Så får se kanskje den ikke soter så fælt neste gang.

Når det gjelder hva som er best mellom diesel og bensin så er vel det en evig debatt? Smaken er som baken og vi er alle forskjellige så noen vil alltid like diesel mer en bensin og vis versa.

Men en ting skal sies og det er at det har skjedd mye på diesel fronten siste 10 åra som gjør diesel til en brukanes motor. Har skjedd ganske mye siden jeg hadde min MB 190D med 2l diesel på 71HK eller no.

Skrevet

Pendler mye med min 730d nå, og har et snittforbruk på 0,66 for øyeblikket. Hadde det litt travelt her i går, før det lå den på 0,64.

Hva ville en 3 liters bensinmotor brukt?

Jeg kjører 180,2 kilometer hver dag, da merkes dette godt på økonomien.

På denne tanken vil jeg kjøre over 1200 km.

Kunne ikke tenkt meg en annen pendlerbil, og ihvertfall ikke en bensinbil.

JEG BLIR ALDRI LEI :!:

:D

Skrevet

Men en ting skal sies og det er at det har skjedd mye på diesel fronten siste 10 åra som gjør diesel til en brukanes motor. Har skjedd ganske mye siden jeg hadde min MB 190D med 2l diesel på 71HK eller no.

Mercedes-Benz W201 190D ble produsert i perioden 11/83-08/88 og hadde en 1997 cm3 stor sugediesel som ytet 72 HK ved 4600 rpm og 123 Nm ved 2800 rpm. Med manuelt gear klarte den 0-100 Km/t på 18,1 sekunder og topphastigheten var 160 Km/t. Ved blandet kjøring hadde den et gjennomsnitlig dieselforbruk på 0,67 liter/mil. Kjedelige saker, men disse bilene varer evig... det går stadig mange av dem her i Danmark og i Tyskland selvom de eldste nå er nesten 25 år gamle.

Skrevet

Kjedelige saker, men disse bilene varer evig...

Må si meg helt enig der, glemmer aldri da jeg måtte ned i 2 gir opp lierbakken, til og med lastebiler kjørte forbi meg. :lol:

Men den hadde rullet 420K KM uten store feil når jeg solgte den, bortsett fra rust i hjulbuene som kom tilbake med jevne mellomrom.

Og bank i bordet den stoppet aldri, og startet hvergang den skulle på tur.

Skrevet

Det kakler litt når den står å bakker, men når man slipper å gire for å kjøre forbi smiler jeg stort, smiler også litt hver gang jeg fyller diesel å ser på drivstoffprisene =)

når man er kommet opp i fart hører man ingenting til kaklingen

Skrevet

kjennern, du er ikke alene om sotrøyken.. men det virker å gå litt igjen at det er chippa biler som soter mest (med unntak av VAG-produkter, hvor alt soter), så det kan jo være grunn til å tro at blandingen kanskje ikke er helt optimal på mange chippa biler. Mistenker også at det kan ha noe med trimmingsmåten. Jeg har ikke veldig godt grunnlag å bygge statistikk på, men biler med slik "effektboks" virker å sote veldig mye. Chip er jeg litt usikker på, men omprogrammering virker å være det beste. 120dA'n som var med på Rudskogen har omprogrammert hjerne, og soter veldig lite, det samme gjelder en jeg kjenner sin Land Rover, den er også omprogrammert (40% effektøkning) og har aldri sota merkbart.

Det kakler litt når den står å bakker, men når man slipper å gire for å kjøre forbi smiler jeg stort

Jeg smiler stort når jeg kan smekke den ned et par gir, og flise forbi sotende dieselbrakker, med hylende S-motor i fri utfoldelse, så kan folk spre sotrøyken sin på andre enn meg.. 8)

Skrevet

Jeg smiler stort når jeg kan smekke den ned et par gir, og flise forbi sotende dieselbrakker, med hylende S-motor i fri utfoldelse, så kan folk spre sotrøyken sin på andre enn meg.. 8)

Gunnar... en vakker dag møter du en E90/91 335d og da er det den som fliser forbi deg med mindre du er 110% oppmerksom... :P

Skrevet

Gunnar... en vakker dag møter du en E90/91 335d og da er det den som fliser forbi deg med mindre du er 110% oppmerksom... :P

Du burde sjekke hjulopphenget bak på bilen! jeg syns den vinglet litt fram og tilbake da jeg kjørte etter deg og før deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...