S.Hafsmo Skrevet April 21, 2011 Share Skrevet April 21, 2011 Mammas 1979 volvo 245 DL av typen grønn, låt og ganske hissig når hu klemte fjøla gjennom gulvmatta på vei til jobb hver mårra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 21, 2011 Share Skrevet April 21, 2011 Det er et par motorkonfigurasjoner som er temmelig interessante, men dessverre ganske ukjente. Mercedes-Benz W196S 300 SLR har en rekkeåtter (R8) motor på 2981 cm3 som yter 310 HK ved 7400 rpm. Lyden er fantastisk...som en rekkesekser ++... Sterling Moss som co-pilot i denne filmen... Noe så "simpelt" som en V4 motor kan også ha en fet lyd... iallefall som båtmotor... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 22, 2011 Share Skrevet April 22, 2011 Mekanisk sett er det vel slaglengde og utforming av veivaksel som gir bra moment...grunnen til at rekkeseksere ikke har så høyt moment iforhold til volum er at veivakslingens utforming må tillate meget høy sylinderhastighet. V'6're har ikke det problemet siden armen på veivakselen er lengre og slaget fra eksplosjonen da gir større moment.....veldig forenklet forklart. moment = kraft x arm :=) Den forsto jeg ikke helt. Mener du at f.eks en 3l V6 har større slaglende og tilsvarende mindre sylinderdiameter enn en 3l rekke 6? På en annen side kan man jo nevne at om det skulle være at rekkemotoren hadde mindre slaglenge, men tilsvarende større sylinderdiameter for å opprettholde et volum på 3l, vil du få en større overflate på stempel, og "kraft" som du nevner her oppe er jo sylindertrykk x stempeloverflate. mao. vil du ha høyere skyvekraft på stempelet med den korte slaglengden. har den da fortsatt minde moment da? forøvrig eksisterer det vel et par V8'ere med 72* vinkel? (så bare det var nevnt 60 og 90 tidligere). Er ikke sikker når d gjelder v8, men mener den finnes i meget mangen konfiger. Men tror rundt 90 grader er mest optimalt mtp tyngdepkt og varmeutvikling ref. Bmw M5 e39 når d gjelder veivaksel så er d sant at sylinderhode og diameter minst er like viktig. Mercedes er kjent for stort dreiemoment og det ser en p utformingen av veivaksel og slaglengde. Men de har rundt 6500 rpm max grunnet større slaglengde....bmw har mindre slaglengde men klarer å kompensere hester med større rpm men d går utover dreiemoment for at veivakselen har mindre arm og skal kunne dreie fort uten å knekke....håper d noenlunde var bedre forklart...uannesett setter termodynamikkens lover grensen og det er en av grunnene til at den nye M3 har V8....det går ikke ann å hente ut mer enn 360 hk ut av en rekkesekser samtidig som den skal klare 100000km...dessverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet April 22, 2011 Share Skrevet April 22, 2011 Jeg har egentlig ofte lurt på dette med antall sylindre. BMW har jo en tendens til å ha mange, men små sylindre. Hvorfor? Det er jo som nevnt tidligere mere friksjon i flere sylindre, men samtidig kan de jo da ha lettere/mindre stempler. Er det for å få roterende masse nærmere senter, evt mindre roterende masse totalt, eller har det med balanse/vibrasjon å gjøre? BMW har jo produsert i6 med over 400hk, riktignok bare 3 stk i M-biler (som jeg vet om - E34 M5). men jeg ser for meg at det har lite for seg og fortsette å klemme effekt ut av rekke6'ere såfremt de ikke har noen planer om turbo (noe de tydeligvis nå har tenkt å begynne med? (Ref: F10)). Da er V8 den "logiske" veien å gå. Ulempen med V8 er jo at de er noe mere komplisert i og med at man må ha dobbelt så mange kamakslinger etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 23, 2011 Share Skrevet April 23, 2011 BMW´s lange tradisjon med rekkeseksere skyldes historiske årsaker... primært fordi BMW opprinnelig var en flymotorprodusent. De første flyene hadde stort sett enten rekkeseksere eller V12 motorer... Spitfire og Messerschmitt Bf 109 hadde f.eks V12 motorer. Sportsbilene på 20/30-tallet hadde ofte tilpassede flymotorer og på den måten var veien kort til at fine sportslige biler naturligvis skulle ha en rekkesekser eller V12 motor under panseret. Mercedes-Benz hadde sogar en rekkeåtter (jmf. et annet innlegg i tråden). Spesielt BMW 328 må nevnes i denne sammenhengen... en fantastisk fin konstruksjon. I moderne tid... altså på 60/70-tallet hadde BMW kun tre motorserier: M10, M20 og M30. Disse motorene ble med ulike modifikasjoner brukt til stort sett alt mulig... Formel 1, M1, M3, M5 til standardbiler som f.eks E28 518i og E23 745i. Apropos motoren i E23 745i så var den nettopp et konsept der mindre volum kombinert med ladeluft på en økonomisk måte skulle kompensere for en manglende V8 motor. Oljekrisen i 1973 kombinert med BMW´s svake økonomiske posisjon samt dårlige erfaringer med modellene 501/502, 507 og "Glaserati" var den primære årsaken til at BMW måtte gå igjennom hele 70-tallet og deler av 80-tallet uten V8 og V12 motorer. E32 750i var derfor en stor milepæl for BMW. Endelig var BMW tilbake blandt de store som f.eks Mercedes-Benz og Jaguar. En stor rekkesekser (med eller uten turbo) har aldri helt den samme statusen som en stor V8 eller V12 motor. Når det gjelder årsaken til at dagens M3 har en V8 motor og ikke en rekkesekser er forklaringen V10 motoren S85B50. V8 motoren S65B40 er i praksis en S85B50 motor minus to sylindre... Quadratisch, Praktisch und Billiger. En V8 motor er også kortere enn en rekkesekser og kan derfor monteres både lenger bak og lenger ned i motorrommet enn en rekkesekser... en klar fordel mhp. balanse og kjøreegenskaper. Det finnes et par eksempler på store rekkeseksere uten ladeluft som har mye effekt. TVR Tuscan S har en rekkesekser på hele 3996 cm3 som yter 400 HK ved 7000 rpm og 420 Nm ved 5250 rpm. Her en ung Vicki Butler-Henderson... http://www.youtube.com/watch?v=I4g4iAb-2d0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet April 23, 2011 Share Skrevet April 23, 2011 Så med andre ord ligger det altså mere i status og tradisjon enn praktiske årsaker? Jeg tenker da i hovedsak på de minste motorene som 2l I6, 3l V8 o.l. det er, meg bekjent, ikke veldig mange andre som bruker slike motorsammensetninger? Brukte BMW sine egne V8'ere i Glas modellene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 23, 2011 Share Skrevet April 23, 2011 Det er faktisk ikke så mange praktiske sider ved en rekkesekser utover at den er i naturlig balanse og turtallsvillig. Rekkefirere opp til ca. 2,5 liter er både mer økonomiske og mer momentsterke. Over 3,5 liter er det tilsvarende med en V8 motor. Hverken små rekkeseksere eller små V8 motorer er objektivt spesielt fornuftige konstruksjoner... og de er heller ikke spesielt populære konfigurasjoner. Det er ikke ofte at man ser rekkeseksere på under ca. 2,5 liter idag og heller ikke V8 motorer på under ca. 3,5 liter. At BMW i en historisk kontekst har vært kjent for deres rekkeseksere skyldes nok mest BMW´s utgangspunkt som flymotorprodusent. Senere utviklet dette seg også til en salgsgimmick, men 26 år med den samme "storsekseren" (M30) var for lang tid og motoren kunne knapt kalles for innovativ og moderne da den ble faset ut i 1994. Det var først på 80-tallet at BMW fikk den nødvendige økonomiske friheten de trengte for å utvikle seg videre. M10 ble faset i 1987 etter også å ha vært produsert i 26 år. M20 fikk en litt kortere produksjonstid... 18 år var motoren da den ble faset ut i 1994. Etter overtagelsen av bilprodusenten Glas i 1966 fikk alle modellene BMW motorer. Kjøpet av Glas var ingen økonomisk suksess for BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 24, 2011 Share Skrevet April 24, 2011 5 sylideren har da unektelig en rå lyd , skru opp lyden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 24, 2011 Share Skrevet April 24, 2011 Ja det er nok en forretningsstrategi å bygge rekkeseksere. Rekkesekser er BMW liksom. Men trist de har sluttet med det i M3. M5 er ok men M3 bør ha rekkesekser spør du meg... Små sylindre gir mindre bevegende masse og dermed bedre balanse og mindre press på materialet. Da kan du ha sykt med turtall...men termodynamikken setter uannsett grensen et sted og "kolbehastighet" har et punkt hvor det blir fysisk umulig med mer rpm...nett som med BMW sin F1 motor hvor ca. 20000 rpm var maks.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet Mai 6, 2011 Share Skrevet Mai 6, 2011 Det flisa forbi en Viper med vidåpent spjeld her 1.Mai... Gåsehuden har ikke lagt seg ennå.. Makan til grommlyd skal det letest lenge etter.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
danny91 Skrevet Mai 6, 2011 Share Skrevet Mai 6, 2011 greit, er bmw forum... men jeg må si jeg er helt forelsket i rekke femmern, første bil var audi 100 femmern 2.0liter, og den vrooma så godt at når jeg ser på noen film-snutter fra jeg hadde den, så har jeg veldig lyst på en ny audi med femmer. rekke femmern er en helt drit solid motor, og jeg mener den har den beste lyden i verden! etterfulgt så vidt med V8... fikk dere meg til å se på noen audi 90/S2'ere tihihi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reset Skrevet Mai 6, 2011 Share Skrevet Mai 6, 2011 Jeg kjørte omkap med en opel omega 2,5 V6 med min e39 520i m52b20 Vi dro jevnt helt opp til 120, da bynte den å sige saakte ifra. 150 vs 170hk. 2,0l vs 2,5l 24v vs 24v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Mai 6, 2011 Share Skrevet Mai 6, 2011 så mye finere låter en volvo evo enn sure s14, også god lyd i hissige ford firrer: er liksom sånn tung og god lyd i volvo og forden, mens s14 er sånn veps Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet Mai 6, 2011 Share Skrevet Mai 6, 2011 Jeg kjørte omkap med en opel omega 2,5 V6 med min e39 520i m52b20Vi dro jevnt helt opp til 120, da bynte den å sige saakte ifra. 150 vs 170hk. 2,0l vs 2,5l 24v vs 24v Jeg har to slike Omegaer. den ene helt original. går nesten dårlig, den andre er der dobbelt 2,5" anlegg på! himmel for en forskjell.! i en bakke med 10% helling går den ene 130.. den andre 170! De gikk identisk før eksosanleggbytte. Så de er nok meeget strupte i eksosanlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå