Gå til innhold

Dum, dummere...

Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Weehah! Endelig oppe! 8)

ATT01002.jpg

Hadde litt trøbbel, for bilen måtte *opp* bakken (bakover) da det ikke var mulig å kjøre lenger frem enn noen få meter. Vi var 6 mann og prøvde å dytte oppover/sitte inni, men det hjalp lite. Den hadde gravd seg sånn ned. Fant til slutt ut at vi skulle gi det et forsøk fremover, og prøve å suse over stedet bilen satt fast etterpå. Fikk den fremover, klarte å snu, rygga helt ned mot bekken foran, 4LO, 1. gir, bånn gass.. med ene siden mellom de to hjulsporene den satt fast i. Og det gikk såvidt det var. Thank God for det.. :)

Utrolig dårlige dekk (rimelig vanlige personbildekk), og firehjulstrekken er ikke helt som den skal. Men nå har jeg ihvertfall lært.. får man håpe... :shock:

jævli kjipt det der ja.. hva gjør man da?? :-k

venter på et helikopter eller ringer naf... :)

Hadde vel vært en mulighet - men dyrt. Min løsning ble å ringe masse folk... ;)

hehe... er alltid kjipt å sette seg fast. tror det heller hadde hjulpet å bruke en annen bil der tenker jeg ;)

Var ikke så lett å komme til med annen bil. Kjenner ingen her med firehjulstrekker. De som kom og ble med kom i senka S40 og Corolla. Ikke helt egnet verken til å komme inn dit eller til å trekke opp..

Bra jobba Gunnar. Men dama di har jo traktor har hun ikke? :P

Veel.. hun har en gammel Leyland med snøfres bakpå. Brukes bare til å måke veien inn til huset. Da med kjettinger, for dekkene er ubrukelige. Tror ikke den hadde vært noe å kjøre helt dit bilen var med, og heller ikke til å trekke opp med. Uansett er hun på jobb, og jeg vet ikke om jeg vil fortelle om dette prosjektet.

De har grønne skilter på varebiler i Alaska også ser jeg :P

.. og Defa alarm :P

Neida, tok med bilen på ferie. :)

Er det sånn Kia Sportage ser ut altså Gunnar?

Stemmer det ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også klart å kjøre meg fast i skauen og det hjalp ikke at jeg kjørte off-roaderen over alle off-roadere...en 1977 Land Rover 109" serie III med en 2,6 liter rekkesekser. :D Turen utviklet seg til et "dødsritt" for bilen. Fordelingsgearet som overfører kraft til forhulene ble smadret pga. overbelastning, eksosanlegget falt av (...sånn uten videre !) og eksosmanifolden løsnet fra motoren når eksosanlegget falt av (boltene brakk tvert av) etc, etc. :evil:

På bildet fra 1989 ser man Landroveren kjempe seg opp en ca. 400 meter lang bakke ved hjelp av kun bakhjulstrekk (uten diffsperre) og winch. Vi brukte over 4 timer på seansen, men bilen kom da opp til slutt. :?

LandRover.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Fiksa 4WDen for et par uker siden (bytta til Warn frihjulsnav).. så jeg "måtte bare ut og sjekke at 4WDen fungerte".. og klarte ikke la det drittstedet være i fred.

Med fungerende drift foran, diffbrems bak og nye Bridgestone Dueler A/T var det hele en annen historie. :)

Image1.jpg

Det hadde grodd til "litt" da, men det gikk da finfint. Det er godt det er skliplater under eksosen og ellers hele bilen, for jeg kjørte over en heftig trestubbe..

Men må si det at 4WD med bakkeklaring er skamrått. Banekjøring er moro, men 4WD-kjøring er nesten like gøy. Det er et kick i samme klasse, uten fart. Var og kjørte noen heftige gravemaskinveier inni en skog for noen dager siden, steder man ikke har lyst til å gå ut til fots i det hele tatt. Sykt bratte gjørmebakker, rett opp. Utrolig kick når det er så bratt og sleipt at en ikke har særlig lyst til å verken stoppe eller rygge.. :)

Må si jeg har fått forståelse for disse galningene som drar på 4x4-turer oppi Rena.. i motsetning til før da jeg kun ville ha fart. Fordelen med 4x4-kjøring er jo at man kan få fartskick også, men da i lavere fart, for terrenget er mer ulendt enn flat asfalt. Og i lav fart blir det relativt sjeldent alvorlige ulykker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...