Fredrik Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 ...merkar ikkje forskjel på 95 og 98 på min! Det er heller ikke så merkelig fordi moderne bensinmotorer er konstruert for å kunne kompensere (justere tenningen) for forskjellige oktantall (jeg tror det er mellom 91 og 98 oktan). Forskjellen mellom 95 og 98 oktan er objektivt ikke stor nok til at man merker forskjell (man skal imidlertid ikke undervurdere den berømte placeboeffekten), men fyller du 92 oktan (kan kjøpes her i Danmark) tror jeg du ganske sikkert merker forskjell i forhold til 98 oktan. Oktantall må ikke forveksles med f.eks prosenter i relasjon til alkohol... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Jeg har foreløpig ikke prøvd å fylle 98 blyfri på min nyanskaffede bil. Men på min forige bil ('93 E36 325i) syns jeg det var stor forskjell på 95 oktan, og 98 oktan på tanken. Her kan det nevnes at bilen hadde en chip fra Superchip, og eksosanlegg fra Supersprint med en slags katalysator-erstatning. Jeg syns den bilen var merkbart sprekere med 98 blyfri. Mulig jeg skal begynne å fylle 98 på min nye bil også, siden det er det som anbefales(instruksjonsboka). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Proffen Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 det er INGEN bensinstasjoner som selger bensin med bly i lenger. det er forbudt, og forsvant for noen år siden. ingen bensinleverandør som leverer det lenger.har de røde håndtak, så har de evt ikke byttet dem til grønne. (kanskje privateiede stasjoner som ikke har kostet på seg nye håndtak) Javel. Men unoX der jeg bor(Oslo) selger 98 blybensin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Blybensin selges IKKE lenger i Norge Punktum. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 det er INGEN bensinstasjoner som selger bensin med bly i lenger. det er forbudt, og forsvant for noen år siden. ingen bensinleverandør som leverer det lenger.har de røde håndtak, så har de evt ikke byttet dem til grønne. (kanskje privateiede stasjoner som ikke har kostet på seg nye håndtak) Javel. Men unoX der jeg bor(Oslo) selger 98 blybensin. UnoX er eiet av Hydro Texaco og jeg tror derfor ikke at de selger blyholdig bensin, men derimot NITRO3000 som er Hydro Texaco´s bensin med blyerstatning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Januar 30, 2006 Share Skrevet Januar 30, 2006 kjører 98 her i gården (turbo) gjorde dette på 325'en også. Hadde en oversikt over hva slags bensintype og oljetype diverse biler skal kjøre på, og på samtlige BMW sto det 98blyfri eller 95/98 blyfri på nyere modeller. @bmwE9: Har du prøvd denne "NITRO3000" ? høres litt for godt ut til å være sant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrondK Skrevet Januar 30, 2006 Share Skrevet Januar 30, 2006 Flott debatt, og blyholdig bensin selges ikke i Norge i dag. Bortsett fra at forsvaret bruker det på enkelte av sine kjøretøyer. Det jeg savner svar på er om denne super power bensinen fra Shell, eller Esso eller Hydro Texaco som er 30-40 øre dyrere enn vanlig bensin, faktisk er noe bedre? Er det verdt de pengene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Januar 30, 2006 Share Skrevet Januar 30, 2006 Interesant debatt. Her kommer mitt bidrag. For et par år siden hadde jeg en 94 mod, E36 320ia coupe, flott bil, men var gått 170.000km etterhvert. Jeg kjørte kun på 95 blyfri på denne, og opplevde da etterhvert (spesielt i bakkestart synes jeg å huske) at den ikke tente slik det var tiltenkt, ingen behagelig lyd hvertfall. Jeg spurte en gammel erfaren BMW mekaniker til råds, og han sa fyll 98. Jeg tenkte vel mitt, men etter å ha gjort det, ingen ulyd i det hele tatt. Han sa dette skyldtes tenningen. For meg virket det hvertfall, og jeg fylte 98 på den bilen etterpå. Alt var glimrende etter oktanbytte. Etter det har jeg gått tilbake til 95 på mine senere biler, siden jeg ikke har hatt noe problem av det slaget siden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2RE_Racing Skrevet Januar 30, 2006 Share Skrevet Januar 30, 2006 Man skal være litt forsiktig med hvilken bensin (98/95okt) man fyller på bilen. Dette gjelder da biler med fast tenningspunkt. Motorene er konstruert for å gå med èn type bensin, da med tanke på tenningstidspunkt, temperatur og kompresjon. Hvis man fyller 95 oktan bensin på en motor som skal ha 98 vil bensin/luft blandingen antenne lenge før stempelet er på topp på grunn av høy kompresjon og temperatur. Fyller man 98 på en motor som skal ha 95 så vil bensinen antenne for sent, altså når stempelet er på tur ned i sylinderen. Resultatet av begge situasjonene er at motoren får mer slitasje på lagre og stempler (etterbrenning), effekten motoren leverer reduseres og drivstofforbruket øker. Drivstofforbruket øker fordi du må gi mer gass for å få bilen like fort opp i fart, holde farta, ta forbikjøringer (osv) i forhold til det du vil normalt gjøre med riktig bensin, grunnet effekttapet. Jeg merker godt forskjell i effekten og forbruket på min bil (-86 325i, SKAL ha 98 ) på 95/98, selv med rolig kjøring. Har også opplevd ettertenning (motoren slår og brummer etter tenningen er slått av) ved 95 oktan. Eneste fordel med å kjøre med 95 oktan på min bil er at den blir litt mer lettstartet i -30 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thomkleven Skrevet Februar 7, 2006 Share Skrevet Februar 7, 2006 Her var det mye forskjellige meninger... Hadde en 520i tidligere, med M20 motor. Kjørte denne på 95. (Billig). Merket ikke noe ulyder eller lignende. Da jeg skulle chipe denne, fikk jeg beskjed om at jeg måtte begynne å fylle 98. Dette gjorde jeg på de 3 siste tankene før chipping, og den bilen ble faktisk merkbart seigere og sprekere med 98 enn 95. Byttet til 525i for et halvt år siden, og på denne fortsatte jeg bare med å fylle 98. Har ikke prøvd å gå ned til 95, bare for å teste forskjellen, men hadde vært moro. Blir chip på denne også snart, så fortsetter vel bare med 98. Hadde, som sagt tidligere i tråden, vært interessant med en bremse-test på bil, med 95 og 98... Noen med bremsebenk burde ta initiativ! Vil i samme slengen anbefale www.trimchip.com. Er sabla gode på BMW!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrondK Skrevet Februar 8, 2006 Share Skrevet Februar 8, 2006 Her var det mye forskjellige meninger... Hadde en 520i tidligere, med M20 motor. Kjørte denne på 95. (Billig). Merket ikke noe ulyder eller lignende. Da jeg skulle chipe denne, fikk jeg beskjed om at jeg måtte begynne å fylle 98. Dette gjorde jeg på de 3 siste tankene før chipping, og den bilen ble faktisk merkbart seigere og sprekere med 98 enn 95. Byttet til 525i for et halvt år siden, og på denne fortsatte jeg bare med å fylle 98. Har ikke prøvd å gå ned til 95, bare for å teste forskjellen, men hadde vært moro. Blir chip på denne også snart, så fortsetter vel bare med 98. Hadde, som sagt tidligere i tråden, vært interessant med en bremse-test på bil, med 95 og 98... Noen med bremsebenk burde ta initiativ! Vil i samme slengen anbefale www.trimchip.com. Er sabla gode på BMW!! Men ikke så gode på å lage nettsider? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sax Skrevet Februar 8, 2006 Share Skrevet Februar 8, 2006 Her var det mye forskjellige meninger... Hadde en 520i tidligere, med M20 motor. Kjørte denne på 95. (Billig). Merket ikke noe ulyder eller lignende. Da jeg skulle chipe denne, fikk jeg beskjed om at jeg måtte begynne å fylle 98. Dette gjorde jeg på de 3 siste tankene før chipping, og den bilen ble faktisk merkbart seigere og sprekere med 98 enn 95. Byttet til 525i for et halvt år siden, og på denne fortsatte jeg bare med å fylle 98. Har ikke prøvd å gå ned til 95, bare for å teste forskjellen, men hadde vært moro. Blir chip på denne også snart, så fortsetter vel bare med 98. Hadde, som sagt tidligere i tråden, vært interessant med en bremse-test på bil, med 95 og 98... Noen med bremsebenk burde ta initiativ! Vil i samme slengen anbefale www.trimchip.com. Er sabla gode på BMW!! Men ikke så gode på å lage nettsider? Viktgere med en bra adresse enn en god side Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Februar 8, 2006 Share Skrevet Februar 8, 2006 Viktgere med en bra adresse enn en god side Viktigere med et godt produkt enn en bra nettside! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sax Skrevet Februar 8, 2006 Share Skrevet Februar 8, 2006 Viktgere med en bra adresse enn en god side Viktigere med et godt produkt enn en bra nettside! Igjen... Ironi.. Hmm... Har nå endra signaturen min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Februar 8, 2006 Share Skrevet Februar 8, 2006 Ironi er "en vanskelig ting " Du hadde ikke med noe om produktet vettu (jeg så smileyen). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå