Gå til innhold

En M5 killer !

Share

Anbefalte innlegg

Jeg trenger egentlig ikke noen tester å referere til når jeg ser det på konstruksjonen. Motoren bak vil si masse vekt som presser bakfra ved en kollisjon og bensintanken helt forran er ikke akkurat perfekt. Lav front hjelper heller ikke mye. Siste modell av Renault Laguna, det er en sikker bil.

Kjøreegenskapene på en 911 er heller ikke så mye å skryte av. Grunnkonstruksjonen er helt feil.

En ting er sikker, du vet ikke hva du snakker om, hold dette tullet for deg selv, istedenfor og fortelle oss tøys.

Thorleif Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Helt enig med Thorleif. Du er tydligvis langt ute på viddene her, bimmerdude.

En 911 er krevende å kjøre, men kjøreegenskapene er likevel eksepsjonelt gode. At 911 har sitt utspring fra boble er jo ingen hemmelighet, men bilene er kun like i prinsippet. I praksis kan de knapt sammenlignes.

Og en liten opplysning ang. Porsche og utvikling: Porsche hadde en 99% ferdigutviklet stor limousine på begynnelsen av 90 tallet, men ombestemte seg i 12. time. Audi overtok prosjektet og bilen ble til 1. generasjons A8.

En annen bil som er signert Porsche er Opel Zafira, men sin geniale seteløsning.

Det sitter mange kloke hoder hos Porsche ser du, og ressurser har de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Thorleif. Du er tydligvis langt ute på viddene her, bimmerdude.

En 911 er krevende å kjøre, men kjøreegenskapene er likevel eksepsjonelt gode. At 911 har sitt utspring fra boble er jo ingen hemmelighet, men bilene er kun like i prinsippet. I praksis kan de knapt sammenlignes.

Og en liten opplysning ang. Porsche og utvikling: Porsche hadde en 99% ferdigutviklet stor limousine på begynnelsen av 90 tallet, men ombestemte seg i 12. time. Audi overtok prosjektet og bilen ble til 1. generasjons A8.

En annen bil som er signert Porsche er Opel Zafira, men sin geniale seteløsning.

Det sitter mange kloke hoder hos Porsche ser du, og ressurser har de og.

Porsche har helt klart mange kloke ingeniører, men det er faktisk begrenset hvor store prosjekter de kan løfte alene. Porsche har tjent utrolig med penger de siste 15 årene...bare siden Boxster kom på markedet har aksjekursen steget med mer enn 800% ! :D Imidlertid koster det mange penger å utvikle et nytt moderne chassis (som er den dyreste enkeltdelen å utvikle i forbindelse med en ny bilmodell) og VW er derfor ikke dum å ha i nødens stund. Jeg har forøvrig stor sans for gamle tradisjoner av dette kaliber...basta...selv om denne gamle tyske industrielle tradisjonen stammer fra 30-tallet med alt hva det betyr. VW Type 477 var forøvrig et prosjekt Porsche kjøpte fra VW...altså Porsche 924 - som ble til 944 og 968...så det går åpenbart begge veier... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

924 var vel egentlig en bil Porsche utviklet for Audi, med VAG penger. Men Audi forkastet prosjektet og Porsche hadde plutselig en ferdig utviklet bil "uten eier". Da var det jo nærliggende å hive Porschelogoen på.

Jeg har forøvrig stor sans for etterfølgerne 944 og 968. Sterkt undervurderte biler, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

924 var vel egentlig en bil Porsche utviklet for Audi, med VAG penger. Men Audi forkastet prosjektet og Porsche hadde plutselig en ferdig utviklet bil "uten eier". Da var det jo nærliggende å hive Porschelogoen på.

Jeg har forøvrig stor sans for etterfølgerne 944 og 968. Sterkt undervurderte biler, etter min mening.

Jeg har lest flere versjoner av denne historien, men det faktum at bilmodellen som senere ble kjent som Porsche 924 startet som VW prosjekt 477 i 1972 forteller meg at bilen egentlig var en Folkevogn designet og bygget av Porsche. Det har vært og er meget tette relasjoner mellom VW og Porsche; og det var derfor ikke unaturlig at Porsche ble kontaktet når VW ønsket å bygge en sportsbil for et mer kresent publikum. Porsche utviklet et chassis og en gearkasse med en innebygget differensial (for en 50/50 vektfordeling) som skulle kobles til en eksisterende langsmontert Audi/VW motor (VW EA831). Resten av bilen skulle ha så mange VW deler som overhode mulig for å redusere utviklingskostnadene. Den ukjente nederlandske bildesigneren Harm Lagaay ble sjef for prosjektet og han er den dag i dag faktisk Porsches designsjef. I forbindelse med oljekrisen i 1973 valgte imidlertid VW å trekke seg ut av prosjektet, men Porsche utviklet prosjektet videre (dog allikevel med meget tette relasjoner til VW) og i 1976 kom Porsche 924 ut på markedet i USA (Europa i 1977). Modellen ble senere utviklet videre til Porsche 924 Turbo (internt Porsche 931) og den modellen var langt mer seriøs med mange unike Porschedeler (motor, gearkasse, bremser). I 1986..to år før modellen ble avsluttet...ble Porsche 924 oppgradert til en "ekte" Porsche ved at den fikk en Porsche 944 motor montert (forøvrig en "halv" V8 fra Porsche 928S...som i utgangspunktet var en Mercedes-Benz motor, men det er en annen historie). Modellen kom til å hete Porsche 924S og er etter min mening den man skal kjøpe hvis man er i markedet for en Porsche 924. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett i det du sier. 924 slet imidlertid hele veien med stemelet at den ikke var en ekte Porsche. Mest pga motoren.

Når du sier det husker jeg en som sa at 944maskinen egentlig var en halv V8 fra 928. En fin motor er det i hvertfall. Spesielt med turbo. (Men favoritten er likevel 944 S2 med verdens største firer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett i det du sier. 924 slet imidlertid hele veien med stemelet at den ikke var en ekte Porsche. Mest pga motoren.

Når du sier det husker jeg en som sa at 944maskinen egentlig var en halv V8 fra 928. En fin motor er det i hvertfall. Spesielt med turbo. (Men favoritten er likevel 944 S2 med verdens største firer).

Nja...jeg er litt usikker på om 944/968 hadde verdens største firer...jeg tror Nissan eller Toyota har hatt en firer på nesten 4 liter i en av deres tidlige Land Rover kloninger, men sikker er jeg ikke. :? Min favorit i relasjon til 924 historien er Porsche 968 Turbo S med 305 råsterke hestekrefter som sørger for en toppfart på over 280 Km/t.

Litt av en evolusjon for en bilmodell...924 anno 1976 med 125 HK og 968 Turbo S anno 1994 med 305 HK. Konseptet og layouten er den samme...de deler faktisk også enkelte komponenter rundt taket, dørene og vinduene. :D

Vorgesch_924_800.jpg

968_93_8x6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

968 turbo s er jo en skikkelig grombil, men er jo nærmest en rarietet da. Det finnes ikke mer enn en håndfull av de.

968 er uansett en bil jeg har vurdert lenge. Den koster nesten like mye som den langt nyere boxster, men da får jeg til gjengjeld en bil ikke "alle andre" har.

944/968 er også en bil som er langt snillere på veien enn en 911 og i 9 av 10 tilfeller er det en bonus for meg.

Saken er at en 911 KAN kjøres fortere rundt en bane enn f.eks. en 944 med samme ytelser. Men de fleste vil likevel sette bedre tider med 944.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. du verden..

Bimmerdude kommer med mange kloke innspill her.. eller ikke.

For å svare på noen av påstandene dine, begynner jeg med dette bildet.

tu_safety_occupant_protection_615.jpg

Her ser du hvordan 911 er bygd opp (forsterket) i rammen.

Det er faktisk likt som på baneløps bilene! Og bensintanken, er foran som du nevnte, men UTENFOR den såkalte faresonen ved kræsj. Porsche er faktisk den FØRSTE fabrikanten som innførte airbags for fører og passasjer som standard utstyr, i 1991! De har en haug av andre "idiotiske" sikkerhets løninger og, i likhet med varsling når man ikke bruker belte. For eksmepel; når man har døra oppe oppe i mørket, varsler systemet om innkommende trafikk, så du kan lukke døren i tide.

Mer til kjøreegenskapene..

Porsche har i mangfoldige år, laget noe av det grommeste man klarer å oppdrive innen bremsesystemer. De fleste har vel hørt om keramiske bremser? Noe BMW har tatt i bruk til fabrikerte biler nå nylig..

For en uerfaren sjårfør, som 90% av oss på forumet, hvis ikke mer, vil en Porsche være vansklig å kontrollere, og vil derfor oppleves som en bil med dårlig kjøreegenskaper. Grunnen er; motor bak. Bilen er baktung, og har "lett" for å understyre. Men en god/dyktig sjåfør, vil oppleve Porsche som noe av det råeste man kan kjøre, da han vet hvordan bilen skal håndteres. Absolutt top of the line kjøre egenskaper, tross til at motoren er bak. Ikke bare derfor, men Porsche (lambo, ferrari osv) krever nok ENDEL trening for å kunne mestres. Og man kan ikke uttale seg om kjøre egenskaper på en bil uten at man mestrer den helt og holdent, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche er forøvrig drømmebil nummer 1 tror jeg..

Har alltid likt de bilene siden jeg var liten, særlig 911.

E36 M3 er den realistiske drømmebilen..

Men hver gang jeg ser den eneste 911 GT3 i byen her durer forbi, er M3 glemt med engang. FOR EN BIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

968 turbo s er jo en skikkelig grombil, men er jo nærmest en rarietet da. Det finnes ikke mer enn en håndfull av de.

968 er uansett en bil jeg har vurdert lenge. Den koster nesten like mye som den langt nyere boxster, men da får jeg til gjengjeld en bil ikke "alle andre" har.

944/968 er også en bil som er langt snillere på veien enn en 911 og i 9 av 10 tilfeller er det en bonus for meg.

Saken er at en 911 KAN kjøres fortere rundt en bane enn f.eks. en 944 med samme ytelser. Men de fleste vil likevel sette bedre tider med 944.

Jeg er helt enig og man skal ha titanballer for å utforske grensene for en gammel 911. :lol: Min erfaring er som du skriver at 944/968 er kraftig undervurderte modeller og selv en gammel 944 fra 1982 med 163 HK kan gi en moderne BMW...og Porsche...kamp til streken hvis omstendighetene er de rette. :D Jeg hadde en 1985/B 944...altså med det nye interiøret og den var i perioden 1987/88 en fantastisk fin bil å kjøre rundt i Tyskland med (les: før Autobahn ble en eneste stor kø !). Modellen har en fantastisk balanse og som du skriver er motoren et lite vidunder (selv i dag over 20 år senere) av kraft og respons. Den senere 944S med 16 ventiler og 190 HK fra 1987 har jo ytelser på nivå med BMW´s M54B25 motor. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
Porsche har i dag endelig presentert familiesedanen "Panamera" som kommer på markedet i 2009. Den blir frontmotorisert (i god tradisjon etter 924, 928, 944 og 968) med en V8 på over 4,5 liter...opp mot 450 HK uten turbo og over 550 HK med turbo (les: Cayenne er målestokken). Så har jeg 4 år å spare på...:D:D:D

porsche-panamera.jpg

Synes den var fin jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche har i dag endelig presentert familiesedanen "Panamera" som kommer på markedet i 2009. Den blir frontmotorisert (i god tradisjon etter 924, 928, 944 og 968) med en V8 på over 4,5 liter...opp mot 450 HK uten turbo og over 550 HK med turbo (les: Cayenne er målestokken). Så har jeg 4 år å spare på...:D:D:D

porsche-panamera.jpg

vakker blanding av 911 og Cayenne.....

Eg sparar NO!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...