Gå til innhold

E39 523 vs 528


bunny
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har kjørt begge disse modellene? Hvor stor er egentlig forskjell i forbruk, akserelasjon, drag i motor etc? Ser ut som om det kan bli en av disse modellene på meg, men litt greit å vite litt mer :-) Forsikring f.eks, vil vel være billigere på 523. Ser også at prisforskjellen er ganske stor.

En annen ting er vekta, har ikke funnet ut nøyaktig vekt på disse, i salgsannonsene står der alt fra 1400kg til 1650..

Takker for alle mulige tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 528iAt nå og har prøvekjørt en del 523. Må nok si at jeg hadde gått for en 523 hvis jeg kunne velge om igjen, både pga forbruk og ytelse...Misforstå meg rett, 2,8litern er en flott motor med brukbart drag, men den 2,5litern virker mye mer "moderne"...;) Forsikringen er ikke så voldsomt mye høyere enn på 528 mot 523, jeg gikk fra en 520 til 528 og økte premien med 1500 i året, men det kommer selvsagt an på alder og historikk hos selskapene...

Skulle du derimot ønske å gå for en 528 trekker jeg tilbake alt jeg har sagt og selger deg min ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en 528, touring - ble veldig skuffet.

Har selv en E39 520, så hvis du vil ha skyv, gå for 530Da... :lol:

En annen negativ ting er forbruket på 528 er forbruket, i bykjøring ligger det på 1.5 liter...

Har selv en e39 528ia touring og en kompis har en e39 523ia sedan. Ytelsen på motorene er nok ikke så enormt forskjellige. 528ia og 523ia er begge egentlig nogelunde raske. Men...... jeg er mer misfornøyd automatkassen ( tiptronic), har prøvekjørt 2-3 andre 528ia, og de har alle vært like. Problemet ligger i at den er treg til å gire ned, som kan gi intrykk av treg bil, dette retter seg selvfølgelig hvis du kjører mer aktivt, men det er utrolig kjedelig å måtte bruke kick-down nesten vær gang i forbikjøring for å fremkalle giring.

Jeg syns giringen på alle 520ia jeg har kjørt er mye bedre. Der girer bilen mye kjappere etter hvor langt inn du klamper gasspedalen.

På den 523ia jeg har kjørt er det ikke tiptronic, men jeg syns den giret bedre enn min... Du merker nok noe forskjell på 523 og 528 i turtalls området der det drar mest, ca 4000-6000.... men my kommer nok ann på girkassa.

Å ja jeg vet at jeg kan gire manuelt :) , men det ødelegger liksom noe av komforten å drive å mase med girspaken syns jeg da. setter den som regel over i sport ved litt mer aktiv kjøring, men ellers får den stå i fred.

Når det kommer til forbruket, så har ikke jeg noe problem med å ligger på ca 1,1-1,2 på blandet kjøring, så jeg syns ikke dette er noe problem

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvekjørt begge, og tenkt mer på komfort og kjøreglede enn forbruk..... både 528 og 523 er jo glade i bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at av alle E36 modellene gir E36 med M52B25 motoren det beste kompromiset mellom effekt og økonomi. Tilsvarende er det også for E39 med den samme motoren. Det er selvfølgelig marginalt mer pulver i M52B28 motoren, men den er knapt så harmonisk og bløt i gangen. Jeg ville heller ha kjøpt en pen E39 523i enn en mer sliten E39 528i...og jeg ville ha tenkt meg grundig om hvis alternativet evt. er å betale relativt mer for en E39 528i og modellene ellers har nogenlunde den samme standard... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med 525D da eller 520D? De er ikke så dyre... Prøvde en 2001 modell 520D Touring med manuell. Den gikk sabla bra! Ikke noen sportsbil akkurat, men med tanke på at det er 1600 kg bil og bare 2 liters volum, ble jeg imponert over hva BMW hadde klart å hente ut av motoren. 136 hk i dem, og etter min mening holdt det i massevis. Skikkelig turbo-boost ved 2000 o/min, som drar like bra opp til 4000 o/min. For deg som er vant til 6 sylindret motor med automatgir, vil en 4 sylindret motor med manuell være mye kvikkere og eneste forsinkelsen du får ved eventuell forbikjøring er turboforsinkelsen. Også så lavt forbruk da! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, for all del, har prøvd 525d , helt super den. Men har en langsiktig plan med en bensinbil. ;-) Tenkte å på sikt gi den litt "pustehjelp" ser du.... E jo strålende fornøyd ed den eg har i dag, menm mye vil ha mer vett du:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...