TBG.E30 Skrevet Mars 26, 2006 Skrevet Mars 26, 2006 OT: til Nautilus Hva ligger disse batteriene på i pris til en vanlig bil? f.eks. E30. Får tak i Bosch Silver batterier og Banner batterier relativt rimelig, men er ikke sikker på hva jeg skal hive inn enda. Forslag til hva som er greit/ mest for pengene uten å overdrive. (Har ikke så stor forsterker, men har en del annet dill som skal drives.)
Nautiluz Skrevet Mars 26, 2006 Skrevet Mars 26, 2006 Er priser også på www.ody.no hva du får plass til må du nesten måle selv.
325 E36 Cab Skrevet Mars 28, 2006 Skrevet Mars 28, 2006 Samme hvordan batteri du bruker. Trekk en + kabel fra hoved batteriet og bak til det som skal brukes til stereo. Sett en batteri isolator (diode) mellom disse på + kabeln. Dynamoen vil da ladde inn til begge batteriene men strømmen slipper ikke ut av bilstereobatteriet. Dermed så vil du ha startstrøm på bilen selv om det batteriet bak er tomt hadde dette selv i en bil jeg var med i en NASCA konkurranse. funket helt perfekt.
Øyvind L. Skrevet Mars 31, 2006 Skrevet Mars 31, 2006 Du trener ikke noe diode. Det er bare tull.. Hvis du paralellkobler to batterier så vil de ikke lade hverandre ut så lenge begge batteriene har lik spenning. Hvis du feks har et 80AH* batteri orginalt og paralellkobler det med feks et på 40Ah* så vil det i praksis virker som et patteri på 120Ah* (*Amper Timer). Kobl samme plusspolene og legg begge minuspolene til gods(Karosseri.) Lær dere ohms lov, vær så snill. Ohms lov er veldig viktig, kan dere ikke den så kan dere ikke mye om strøm og spenning.
Bjørn 320 Skrevet Mars 31, 2006 Skrevet Mars 31, 2006 Du trener ikke noe diode. Det er bare tull..Hvis du paralellkobler to batterier så vil de ikke lade hverandre ut så lenge begge batteriene har lik spenning. Hvis du feks har et 80AH* batteri orginalt og paralellkobler det med feks et på 40Ah* så vil det i praksis virker som et patteri på 120Ah* (*Amper Timer). Kobl samme plusspolene og legg begge minuspolene til gods(Karosseri.) Lær dere ohms lov, vær så snill. Ohms lov er veldig viktig, kan dere ikke den så kan dere ikke mye om strøm og spenning. Kan ikkje sei ohm's lov har veldig mykje med dette å gjere men. Men viss du har to ulike batteri så vil dei etter all sannsynlegheit ha ulik indre motstand, som fører til at det eine vil bli meir tappa enn det andre. Når du så skrur av lasta vil det eine lade det andre til dei har lik spenning, og dermed kan begge bli litt dårleg. Med dioden som ein nemner her vil det eine då holde seg bra medan det andre blir dårlegare.
Øyvind L. Skrevet Mars 31, 2006 Skrevet Mars 31, 2006 Indre motstand!!! Hvor har du den motstanden ifra?? Detter har du jo overhode ikke greie på.... Vet du forskjellen på serie og paralell kobling??
325 E36 Cab Skrevet Mars 31, 2006 Skrevet Mars 31, 2006 Bruk batteri isolator. Så blir du aldri fri for startstrøm uansett hvor mye du spiller musikk. Det finnes to typer batteri isolator. En med diode og en uten. Ulempen med den diode tingen er at du taper ca 0,7 Volt igjennom den. den uten ( mekanisk) fungerer som en slags automat sikring. ( vet ikke om sistnevnte produseres lengere.
325 E36 Cab Skrevet Mars 31, 2006 Skrevet Mars 31, 2006 I serie vil du øke spenningen ikke strømmen. I parallel vil du øke strømmen ikke spenningen Serie 12v45ah + 12v 45ah=24v 45ah Parallel 12v45ah + 12v45ah=12v 90ah
Øyvind L. Skrevet Mars 31, 2006 Skrevet Mars 31, 2006 Skal være enig i at hvis du bruker at gammelt og et nytt batteri eller et bra og et dårlig batteri så vil de lades ut. Kjøper du to batterier helt nye så trenger så kan du bare koble de i paralell..
Bjørn 320 Skrevet Mars 31, 2006 Skrevet Mars 31, 2006 Indre motstand!!! Hvor har du den motstanden ifra??Detter har du jo overhode ikke greie på.... Vet du forskjellen på serie og parallell kobling?? Dette er den motstanden som ligg i batteriet...navnet seier vel eigentleg det meste Har gått GK og VK1 elektro og er no lærling, så ja eg vil påstå at eg veit forskjellen på serie- og paralellkobling! Og viss du har to like batteri så er det sjølvsagt ikkje nødvendig med diode eller noko anna dilldall, då dei vil bli både lada og utlada like mykje. Dette gjeld sjølvsagt så lenge du ikkje har ein syltynn ledning (høg resistans) frå motorrom til bagasjerom, men på blybatteri brukar du så tjukk ledning at dette ikkje er noko problem.
Øyvind L. Skrevet Mars 31, 2006 Skrevet Mars 31, 2006 Problemet med gammle batterier er at blyblatene i batteriet blir dårligere med årene, dvs kapasiteten blir dårligere og dermed blir ikke volten like høy som et nytt batteri. Jeg har jobbet 10 år som automatiker og elektriker.. Kan litt strøm jeg også
Bjørn 320 Skrevet Mars 31, 2006 Skrevet Mars 31, 2006 Problemet med gammle batterier er at blyblatene i batteriet blir dårligere med årene, dvs kapasiteten blir dårligere og dermed blir ikke volten like høy som et nytt batteri.Jeg har jobbet 10 år som automatiker og elektriker.. Kan litt strøm jeg også Det har eg aldri sagt noko mot heller...men då burde du ha vore klar over at du har ein indre motstand i batteri. Ideelt sett burde ikkje denne vore er, men det er fysisk umogleg. Men desto mindre, desto bedre. Er fullt klar over problemet med blybatteri ja...mykje av problemet er bl.a. at folk flest ikkje er spesielt flinke til å fylle på med destillert vatn og vedlikehaldslade det...
StigJ Skrevet April 1, 2006 Skrevet April 1, 2006 I mon E46 har jeg to batterier. Et Sønnak Exige gelebatteri fremme som går på all original elektronikk og et Stinger SP1000 bak til anlegget. Har satt en Stinger 150ampere automatsikring fremme ca. 10cm fra batteriet. Bak, rett før Stingerbatteriet har jeg satt på et Stinger skillerele (SR80). koplet til slik at det blir kontakt mellom batteriene når jeg skrur på park/kjørelysene. Bruker en Stinger HPS 21mm2 strømkable mellom batteriene. Har jordeet det bakre batteriet i den originale jordingsbolten. Funker kjempefint det.
Øyvind L. Skrevet April 1, 2006 Skrevet April 1, 2006 I mon E46 har jeg to batterier. Et Sønnak Exige gelebatteri fremme som går på all original elektronikk og et Stinger SP1000 bak til anlegget. Har satt en Stinger 150ampere automatsikring fremme ca. 10cm fra batteriet. Bak, rett før Stingerbatteriet har jeg satt på et Stinger skillerele (SR80). koplet til slik at det blir kontakt mellom batteriene når jeg skrur på park/kjørelysene. Bruker en Stinger HPS 21mm2 strømkable mellom batteriene. Har jordeet det bakre batteriet i den originale jordingsbolten. Funker kjempefint det. Med et slikt oppsett så er jeg enig i at du må ha et skille relee side du har to helt forskjellige batterier...
en325ic Skrevet April 2, 2006 Skrevet April 2, 2006 men d er jo en fårdel å ha en større dynamo også d nøtte jo lite me 2 eller fler batteri vest man ikke klarer å ladde dæm opp!!! som d blei sagt tiliere i tråden så vist du ikke skal bruke mer en 3-4 forsterkere så kjøp et bra gele batteri å få en større dynamo...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå