Gå til innhold

Esstuning kompressor på en 2001 320i (E46 - 2.2l)


thomasev
 Share

Anbefalte innlegg

Valgets kvaler... Vil ha mer pulver og står foran to valg. Sette inn en Esstuning kompressor i min 01 320i eller selge den og kjøpe en 330d (02-03 modell). Er det noen her som har erfaring med Esstuning sin kompressor på en tilsvarende bil? Er det vanskelig å få godkjent av Biltilsynet og gir kittet såpass mye mer at det er verdt å betale 50K for oppgraderingen. EN "oppgradering" til 330d vil koste meg ca 180-200K, og det betyr at 320'en med kit vil være rimeligere.. Men jeg er veldig opptatt av at det blir ordentlig på alle måter - inklusive godkjenning (pga forsikring osv...) Mvh thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to modellene representerer på mange måter to helt forskjellige ytterpunkter... både prismessig og konstruksjonsmessig. ESS selger ytelser opp mot 270 HK og 300 Nm for M54B22 motoren, men hestekrefter og moment er ikke alt... det er også viktig hvordan effekten blir levert fra motoren. Og i den sammenheng er det avgjørende stor forskjell på en bensinmotor og en dieselmotor. Dieselmotorer utvikler den vesentligste del av effekten over et smalt register... normalt mellom ca. 2000 og 4000 rpm, mens alminnelige bensinmotorer kan utvikle den samme effekten mellom ca. 2000 og 6000 rpm. Hvordan man så velger å utnytte denne effekten avgjøres av personlig smak og behag.

Dagens dieselmotorer er velutviklede konstruksjoner og man kan derfor objektivt egentlig ikke vurdere en god bensinmotor til å være bedre enn en god dieselmotor eller visa versa. Andre parametere bør derfor med i regnestykket og da er verditapet absolut viktigst... dernest bør du vurdere merprisen du i dag betaler for en dieselmotor kontra en relativt identisk bensinmotor... og som tredje moment bør du vurdere en mulig reduksjon i kostnadene for drivstoffet hvis du velger en dieselmotor... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett, men jeg er litt opptatt av at det blir lovlydig - mest pga forsikring og eventuelt tap av forsikring dersom uhellet skulle være ute osv... Og hvis det er vanskelig å få det godkjent - så heller jeg vel mer og mer mot en 330d (som jeg tross alt også kan chippe for en "billig" penge). Skulle jeg mot formodning få en tunet 320 godkjent - så vil vel det koste nærmere 120K med HK avgift osv... DA begynner jeg å nærme meg investeringen i en 330d - og fornuften tilsier vel at jeg bør gå den veien... 320'en er min andre BMW og det er biler med MYE kjøreglede. Har en avtale for å prøve en slik en - og da er jeg vel solgt tenker jeg... Takker så mye for alle innspill, trengte dette for å tippe i "riktig" retning ( -> 330d)... mvh thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vel riktig det... men en kompressor er vel litt "enklere" å oppdage enn et styreprogram på en chip. Jeg vet ikke om det er vanlig at forsikringsselskapet leser "styreenhenten" for å se om bilen er chippet eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville uten tvil godt for en 330td.

Ved særskilt mistanke kan du risikere at dei tar ein grundig gjennomgang av bilen, men ein slik tuning av diesel er jo lett å fjerne, for det om den er evt. knust..

Men gå får ein 330td du, det trur eg er eit klokt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere i tråden representerer dine forslag til biler to ytterpunkter når det gjelder pris og konstruksjon. Hvorfor ikke prøve et kompromis som f.eks E46 325i eller 330i... spesielt 330i er en fantastisk konstruksjon og betydelig mer interessant å kjøre enn 330d. Det er på tide at gutta gjennomskuer dieselhysteriet... et eller annet er helt galt når selv attenåringer går rundt og drømmer om en gammel E46 320d som de bare kan "chippe" fremfor skikkelige veimaskiner som f.eks E46 323i eller 328i... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et eller annet er helt galt når selv attenåringer går rundt og drømmer om en gammel E46 320d som de bare kan "chippe" fremfor skikkelige veimaskiner som E46 323i eller 328i... :roll:

ja, det er et mysterium.. :roll:

Å få godkjent et ESS-kit er ingen umulighet, men det koster i kr og tid..

ang forsikringen, så skal det faktisk bevises at det er montering av kompressor som er årsak til en evt ulykke, men det er jo en sjanse å ta, noe jeg selv har gjort..

biltilsynet/forsikringsselskaper er veldig klar over at det er populært med "chip" til dieselmotorer, så hvis man kommer utfor en ulykke, så tror jeg at det er stor sjanse for at de sjekker om du har trimmet bilen.

det er faktisk ikke så enkelt for enkelte å oppdage at det sitter en kompressor i motorrommet. det ser ut som den har blitt montert av BMW. har hatt flere som har sett i motorrommet på min bil som ikke har sett noe "feil", men de som har litt peil oppdager det selvsagt.. :wink:

ESS har bremset 2,2 literen til oppimot 285 hk. ikke ille det.

hvis du ikke vil kjøre ulovlig, så ville jeg valgt 330i evt 325i.

Selv om du betaler masse avgift og mot alle odds får godkjent med kompressor, sitter du igjen med en bil som er veldig vanskelig å omsette igjen tror jeg.

jeg tror faktisk at hvis man hadde fått godkjent en bil med kompressor, så hadde det ikke vært så vanskelig å få solgt den. når jeg solgte min, så var de fleste opptatt av om den var godkjent. hadde den vært det, så er jeg sikker på at jeg hadde fått solgt den fortere/til en bedre pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest artikler på nettet om nettopp ESS som presiserer at ESS' kompressorkit er meget pent montert og faktisk ser ut som om det er originalmontert fra BMW.

"Genom AutoPowers eminenta forum lärde jag känna en likasinnad herre som skulle visa sig bli nyckeln in i den överladdade världen för mig. En klar och torr februaridag mötte jag upp Herr X som jag tipsat om en DITEC-behandling (se separat reportage) och skulle hämta sin ESS-tunade 540iAT hos Bilvårds-Jörgen på Valhallavägen. Jag var ju lite nyfiken minst sagt då jag varit intresserad under mer eller mindre ett år utan att ha gjort något åt det. Kommer ned till Jörgen och möter Herr X. Hans huv öppnas och jag kikar in därunder. "Vart sitter kompressorn då?!". Bilen är kompressorkonverterad och trots att jag vet att det skall sitta en kompressor där, ser jag den inte. Så snyggt är montaget. Snacka om factory finish på de här prylarna!" Hentet fra http://www.autopower.se

Ser at du er opptatt av at dette skal være godkjent. Skjønner ikke helt det, men det er ditt valg og du har sikkert dine grunner til det.

Uansett hva du velger; lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er opptatt av at det skal være lovlig, og det skjønner jeg.

Personlig tror jeg at uansett hva du velger av disse løsningen kommer du til å kjøre masse ulovlig, i form av uanstendig høy fart :wink:

Neida, men jeg ville nok gått for å velge en orginal bil, ser det er noen som hinter om mer sportslig motor og det i form av bensin, jeg har prøvd 330d i E46, og det er en mektig opplevelse og skyv i den bilen.

Verdimessig tror jeg det er det tryggeste valget også.

Men det beste rådet vi kan gi deg, er prøv de ulike bilene/motorene, og gjør deg opp din egen mening, det er like mange meninger som det er mennesker der ute, hører du på alle blir du nok bare forvirret, så prøv en 330d først, prøv så 325/330i, og vurder ting opp mot hverandre!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar og synspunkter - det er fortsatt ikke lett. Lovlig/ikke lovlig er mest pga forsikring og mulige regresskrav. HK avgiften til staten (hvis godkjent) er evt noe som følger med - men jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot å "la være i innrapportere", staten er grådig som den er.

Snakket med en som har satt inn en kompressor på en 320 cab (2.2l), og han var mektig imponert over skyvet den bilen hadde fått. Hvor mye den bremset og ladetrykk var ukjent, men den gikk hemningsløst.. (han brukte vel omtrent disse ordene..).

320'en mangler litt dreiemoment, og det er det jeg mest er på jakt etter.. Kommer til å prøve en 330d og skal forsøke å få meg en prøvetur i en 330i også (og skal vurdere 325i..). Så får vi se hva det blir til... 320'en min står tilsalgs på FINN - så det kan godt være at jeg må kjøpe meg en ny dersom noen legger et hvist antall lapper i bordet for min nåværende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...