Gå til innhold

E46 bruker SINNSYKT mye spylerveske. Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

• Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg har ikke studert det i detalj, men jeg tror det er to pumper på min. En for vindu og en for lykter. Det må da være en smal sak å huke av en ledning til lyktespyleren?

Min tar forøvrig lykter første gang jeg spyler etter oppstart og så hver 5. gang. Opplever det ikke som noe problem og etterfyller grovt sett en gang i måneden.

Skrevet

Pleier vel å være to pumper.. Lyktespylerne pleier å ha mye høyere trykk enn det som går til ruten. Kan se det på slangene til pumpen og, at de er kraftigere..

Da burde det vel gå an å koble bort denne?

Skrevet

Må bare le, her behøver man tydeligvis ikke føle seg alene :lol: Første jeg måtte gjøre omtrent når jeg fikk bilen, var å fylle spylervæske..Syntes det er litt vel voldsomt at lyktespylerne så og si hver gang jeg holder den litt lenge inne :roll: Ingen her inne som kan ordne billig da, vil tro man kunne omsatt litt billig spylervæske lett her inne :lol:

Skrevet

Tjah, jeg har hvertfall funnet ut at min lokale Vianor selger meg Statoil spylervæske (nøyaktig samme, med samme kanne OG statoil merke på), til kroner 39 kr. Dette får jeg også rabatt på gjennom gatebilklubben så det ender på en kanne for 39 kroner..

Statoil tar 59 kroner UTEN rabatt..

Skrevet
Må bare le, her behøver man tydeligvis ikke føle seg alene :lol: Første jeg måtte gjøre omtrent når jeg fikk bilen, var å fylle spylervæske..Syntes det er litt vel voldsomt at lyktespylerne så og si hver gang jeg holder den litt lenge inne :roll: Ingen her inne som kan ordne billig da, vil tro man kunne omsatt litt billig spylervæske lett her inne :lol:

ca 15kr for 4 l er vel det man kan kalle billig? ta deg en tur på europris. gir vel ca 50kr for 12l...

Skrevet

ca 15kr for 4 l er vel det man kan kalle billig? ta deg en tur på europris. gir vel ca 50kr for 12l...

Går fint for dere der "nede".. Hadde også handlet på europris om -12 hadde vært nok.. Her desverre er det -25 og salt lake omtrent jo!

Skrevet

Går fint for dere der "nede".. Hadde også handlet på europris om -12 hadde vært nok.. Her desverre er det -25 og salt lake omtrent jo!

Den fra europris tåler fint 18-20 minus (egen erfaring), og om det fryser så er det bare å tilsette litt av den heimkoken deres vettu, så smelter både spylerveska og tanken :wink: hehe

Skrevet

Knall, jeg har jo en Europris rett borti gata her :)

Skrevet

Den fra europris tåler fint 18-20 minus (egen erfaring), og om det fryser så er det bare å tilsette litt av den heimkoken deres vettu, så smelter både spylerveska og tanken :wink: hehe

Da blir den jo dyr igjen!

:lol:

Skrevet
den åpenbare løsningen blir vel å trykke kort-få væske på ruta og sette på viskere manuelt?

går det ikke å sette lyktespylerne ut av funksjon? på min er det ikke samme pumpe tydeligvis siden lyktespylerne ikke virker. skulle ønske det med så dårlig lys som jeg har. på E34 rommer tanken like mye som et badekar også så jeg har fyllt opp 2 ganger i vinter og har fortsatt 1/3 igjen.

hva er den intensivtanken til?

Intensivtanken er til for en spesiel type spyleveske som du bruker til intensiv rengjøring. Den fungerer når du trykker på den bryteren som du har i enden på spaken til vidusviskeren. Når du trykker på den, brukes det veske ifra intensivtanken og tar en forvask på frontruta, deretter spyles det med vanlig spylerveske i fra hovedtanken automatisk. Den intensivspylervesken får du kjøpt hos BMW forhandleren, og den selges også på netthandel hos BS Bildeler, å koster ca 60.kr for 1 liter. Den er grønn på farge, og tar seg godt ut i beholderen. :P

Skrevet

Som andre har vært inne på, er det to pumper på spylertanken, og dersom man ønsker det, bør det være mulig å koble bort den som går til lyktene.

BMW har forøvrig et av de bedre oppsettene for lyktespyling i kombinasjon med rutespyling: Dette er et ennå større problem på noen andre merker.

[Den fra europris tåler fint 18-20 minus (egen erfaring), og om det fryser så er det bare å tilsette litt av den heimkoken deres vettu, så smelter både spylerveska og tanken :wink: hehe

En annen løsning for å få den ferdigblandede spylervæsken tåle mer kulde, er å blande inn isopropanol, som kjøpes hos fargehandleren - eller hos Biltema.

Isopropanol er forøvrig gjerne bestanddelen som ligger til grunn for ferdigblandet spylervæske, så man kan - som jeg selv har gjort - blande sin egen spylervæske.

Det mest interessante ved hjemmeblandet spylervæske er at man kan velge forskjellige blandinger etter årstiden; henholdsvis vinter, vår/høst eller sommerstid.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...