Gå til innhold

Hvordan strammer dere handbrekket?


krt_
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for gode forslag, men jeg får fremdeles ikke til denne bedritne parkbremsen.

Får dere den til å hugge til som på en fabrikksny bil??

 

Det mekaniske i trommelen fungerer jo som det skal, det er jo en lite avansert mekanisme. Har justert og bremset inn etter manualen som Otis linket til, og når heller ikke det ble bra nok fortsatt å stramme.. Nå hugger den i det minste til sånn den skal gjøre når jeg rygger, men fremover er den fremdeles veldig slapp. Kan vel dra den til en 9-10 knepp(ved å dra til hardere enn mange klarer) og jeg kan fremdeles kjøre, vel og merke med en god del mere gasspådrag. Undres på om wire'n strekker seg og skulle vært byttet..

 

Parkbremsen er god nok for meg, jeg klarer å stoppe bilen med den om jeg skulle måttet bruke den som nødbrems, og den holder i langt brattere bakker enn hvor det kunne falle meg inn å parkere men likevel, den hugger ikke til sånn den skal gjøre og jeg er redd de ikke kommer til å godkjenne den på etterkontroll.

Da må jeg bare sette den på verksted for å få justert driten men vet ikke helt hva annet de kan gjøre der som jeg ikke allerede har gjort. De tryller ikke akkurat på verkstedene heller etter min erfaring.. Men men får bare prøve

 

Det at den hugger til og tar skikkelig bakover men ikke fremover, gir det noe hint om hva som kan være galt ?

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har gjort dette flere ganger. Når jeg da er tilbake på bukken, så må jeg stramme ytterligere for at den skal begynne å ta i 2. knepp, men fortsatt for slapp, og kjører igjen med bremsen litt på for å slite den til, men samme hva så blir den ikke skikkelig..

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du får den til å hugge til, det gjorde ikke min E39 heller, selv etter besøk på BMW verksted. Det er ikke en bil å ta hånbrekksving på tørr asfalt akkurat. Min fungerte slik du beskriver, hang godt i bakker, men kunne kjøre fremover om jeg ga en del gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Henter oppigjen denne gamle tråden enda en gang, da jeg ikke blir klok på denne parkbremsen. Det gjelder fortsatt en E39 med automat

Fikk den til såpass at den ble godkjent på etterkontroll, og den har fungert godt nok en god stund. Meeeen nå er den dårlig igjen. Om jeg stopper i en bratt motbakke, og drar opp bremsen en 5-6 knepp(uten noe særlig kraft) så står den dønn i ro. Om jeg derimot stiller meg med fronten nedover på samme sted i samme bakke, er det ikke snakk om at den står i ro om jeg så holder på å rive opp hele spaken.  Veldig upraktisk når man tidvis må ut av bilen i en bratt bakke for å åpne/lukke bom.

Noen som har noe formening om hva som er galt når den tar så godt bakover men nesten ikke fremover? Har jeg da strammet for mye eller for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tar sånne jobber på jobben begynner jeg alltid med å slakke wirene.sjekk så at wirene går lett å ledig og ikke minst at overføringene går fint også.

Hvis wirene og overføringene er i orden skal brekkskoa ligge helt tilbake mot anlegget når wirene er slakke.Jeg pleier da å justere brekkskoa til skiva sitter fast

for så å ta et par knepp tilbake. Siste finjustering tar jeg til slutt ved spaken. Da skal det bli bra....

Det som de aller fleste overser når de skal reparere selv har jeg inntrykk av,er at brekkskoa ikke ligger helt tilbake når de begynner å justere,enten p.g.a for 

stram/treg wire eller overføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Pal Ostgard said:

Når jeg tar sånne jobber på jobben begynner jeg alltid med å slakke wirene.sjekk så at wirene går lett å ledig og ikke minst at overføringene går fint også.

Hvis wirene og overføringene er i orden skal brekkskoa ligge helt tilbake mot anlegget når wirene er slakke.Jeg pleier da å justere brekkskoa til skiva sitter fast

for så å ta et par knepp tilbake. Siste finjustering tar jeg til slutt ved spaken. Da skal det bli bra....

Det som de aller fleste overser når de skal reparere selv har jeg inntrykk av,er at brekkskoa ikke ligger helt tilbake når de begynner å justere,enten p.g.a for 

stram/treg wire eller overføring.

Ok, takker for svar. Jeg slakker alltid helt ut wirene så de er hlt løse før jeg begynner justering, og justerer bak på justeringsskrua i trommelen i henhold til både versksted manual og tips jeg har fått her tidligere. Nå siste gangen jeg tok de igjen, så bremset jeg de også inn ved å kjøre litt med brekket på, og har gjort dette flere ganger og etterjustert. Men likevel får jeg det ikke bra.

Men det er da merkelig at den tar så godt bakover og ikke fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Løsne muttere på waier inni bil, slik at waier ikke ligger med spenn.

-Jekk opp bilen, og demonter hjul

-Stram justeringsskrue i tromler slik at det låser seg, og du ikke klarer å rotere trommel. (Justeringsmutter ser du gjennom nederste bolthull på e39)

-Juster 5 hakk tilbake, og kjenn at det roterer greit uten stor motstand.

-Finjuster på muttere inni bil slik at det tar likt på begge sider.

-Når det er riktig justert, skal brekket begynne å "bite" på 2-3 knepp i spaken. Prøvekjør, og eventuelt finjuster slik at det tar likt på begge sider :)

 

Har alltid gjort det på denne måten, uten noen form for problemer. Når det gjelder håndbrems på e39, så har jeg aldri opplevd at disse klarer å låse på tørt føre, men skal holde bilen i bratte bakker uten problemer ;) håper det løser seg (y) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Og denne sagaen fortsetter..

Har jo fått driten gjennom euontrollene så langt, men parkbremsen er ikke til å bli klok av og fungerer sånn av og til når den selv finner det for godt...

Av og til tar den som bare rakkern og bilen står dønn i ro uansett hvilke bakke man skulle finne på å parkere i, andre ganger står ikke driten i ro på flat mark en gang, det kan kanskje skille 5min mellom disse to hendelsene uten at det er gjort noe som helst med parkbremsen. Noen ganger tar den godt bakover men ikke fremover, andre ganger omvendt og oftest tar den hverken forover eller bakover..

Det er omtrent som at et eller annet beveger seg inni der og at den dermed slutter å fungere..

Har vært ute for at jeg stopper i en bratt motbakke og drar til parkbremsen, den hugger til og henger som bare rakkern. Så dersom jeg kjører igjen og bremser litt med parkbremsen mens jeg kjører fremover, og så stopper i motbakken og drar til bremsen igjen, så holder den ikke i det hele tatt(og ja, selvfølgeleig testet i nøytral begge gangene).  Noe har skjedd i løpet av ett minutt og bittelitt bremsing som gjør at driten ikke fungerer lenger.  Og så noen dager senere kan den plutselig fungere igjen like uforklarlig.

Sånn har parkbremsen stort sett vært siden jeg kjøpte bilen i 2011

 

Bremsesko har vært byttet flere ganger. Har også byttet både skivene(tromlene) og skoene og alt av monteringshardware, og også klavene som trykker skoene fra hverandre har vært byttet. Det eneste jeg ikke har byttet er bremsewirene da jeg har vanskelig for å tro at det skal være noe galt med de..

Siden det nærmet seg pkk igjen kjøpte jeg nok en gang inn bremsesko, og denne gangen også wirene. 

Siden bremsen har fungert rimelig bra de siste ukene lot jeg være å gjøre noe med den før ppk, siden jeg uansett regnet med at det skulle dukke opp et eller annet på pkk som kom til å kreve etterkontroll.

Men så klart, eneste feil ble for stor forskjell i bremsekraft på denne bedritne parkbremsen..

Høyre side 264daN og venstre side bare 100daN

Så siden parkbremsen på høyre side hadde nesten like stor bremevirkning som driftsbremsen bak, tenkte jeg at jeg får stramme opp ventre siden litt så de tar likt så må det vel være godt nok.

Strammet opp venstre slik at de kjennes like ut med bakhjulene i lufta. Drar til brekket et par ganger mens jeg rygger ut av garasjen og den hugger til så det kjennes jo lovende ut. Et par bremsetester senere rullende fremover, så holder omtrent ikke parkbremsen noe som helst.

 

Hva slags makkverk av en parkbrems er det bmw har prestert å konstruere.

Det er da en enkel mekanisme, omtrent umulig å montere feil. Alt er helt og som det skal og riktig montert.

Hva er det som gjør at den varierer så enormt fra det ene øyeblikket til det andre..????

Jeg tenker at dersom den var helt feil montert/justert eller forurenset med olje eller noe som kunne få den til å ikke fungere, da burde den jo aldri fungere, men den henger jo så bra de gangene den faktisk fungerer, forstår ikke dette..

 

Har da skrudd på mange biler over mange år, aldri hatt problem med å få parkbrems til å fungere, men på denne er det jo håpløst..

 

 

 

 

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mulig å montere feil med de fjærene? 

Men jeg synes det er veldig rart at du har slike problemer.

Har du tatt en bremse innkjøring i 40 kmt i ca 300 meter etter alt er justert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Otis said:

Det er vel mulig å montere feil med de fjærene? 

Men jeg synes det er veldig rart at du har slike problemer.

Har du tatt en bremse innkjøring i 40 kmt i ca 300 meter etter alt er justert? 

Jeg også synest det er veldig rart.

Er vel ingenting som er 100% idiotsikkert, men fjærene og alt annet er montert riktig ja. Det kan vel kanskje la seg gjøre å bytte om fjærene da de er to forskjellige, men da tror jeg det hadde blitt problemer med å få de på...

Der har jeg også gjort ja.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wirer er jo ofte problemer med. Jeg har ivertfall bytta mange wirer på forskjellige biler. Kommer saltvann osv innvendig, så blir dem tunge å dra. Har også sett at dem har flisa seg opp slik wiren strekkes. 

denne prosessen med x antall knepp tilbake, innkjøring osv er bra i teorien, men å justere brekk skal være slik at du justerer det på bukken til det begynner å subbe akkurat, er alt OK mekanisk som wirer, bånd, fjører osv ( som det trolig ikke er med deg) så er det ferdig arbeid.

Ja det kan kanskje bli bitte bittelitt bedre med innkjøring og slik og sånn, men det skal uansett fint klare eu kontroller 10 år framover og holde bilen i bratte bakker uten noe som helst problem bare ved å stramme til det subber akkurat.

Spesielt om det noen dager er bra, andre dårlig så er jo det noe mekanisk som ikke står seg. Tror ikke det har noe med metoden du justerer det inn på, den er nok grei. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, hsd said:

Wirer er jo ofte problemer med. Jeg har ivertfall bytta mange wirer på forskjellige biler. Kommer saltvann osv innvendig, så blir dem tunge å dra. Har også sett at dem har flisa seg opp slik wiren strekkes. 

denne prosessen med x antall knepp tilbake, innkjøring osv er bra i teorien, men å justere brekk skal være slik at du justerer det på bukken til det begynner å subbe akkurat, er alt OK mekanisk som wirer, bånd, fjører osv ( som det trolig ikke er med deg) så er det ferdig arbeid.

Ja det kan kanskje bli bitte bittelitt bedre med innkjøring og slik og sånn, men det skal uansett fint klare eu kontroller 10 år framover og holde bilen i bratte bakker uten noe som helst problem bare ved å stramme til det subber akkurat.

Spesielt om det noen dager er bra, andre dårlig så er jo det noe mekanisk som ikke står seg. Tror ikke det har noe med metoden du justerer det inn på, den er nok grei. 

Jepp, jeg også har byttet parkbremswire på andre biler, da har det spesifikt vært noe galt med wiren.

Jeg ser ingen skade på den del av wirene og kappen som er synlig. wirene går lett og fint, ingenting som tyder på at de henger fast noe sted eller er oppflosset inni kappen. Jeg parkerer som nevt ALLTID med parkbrems, og har aldri opplevd at parkbremsen henger på når jeg slipper ned spaken, selv om bilen kan ha stått en uke -10grader . Jeg har også i mine desperate forsøk på å få bilen til å stå i ro i enkelte bakker dratt så hardt i spaken at det er et under at ikke enten den eller armen har røket av. Likevel har jeg ikke intrykk av at wirene har gitt  etter eller strukket seg, for neste gang kan jo parkbremsen hugge til og ta slik du forventer den skal gjøre, og da kanskje med knapt noe kraft i spaken.. I og med jeg ikke har byttet wirene så kan jeg ikke 100% utelukke de, men det føles virkelig ikke som noe problem med wirene.

Hadde de vært litt lettere tilgjengelig hadde jg jo bare byttet de i og med jeg har nye liggende.. Men har ikke så lyst å løse ned eksosen og kanskje ødelegge noe der om det er noe som er rustet fast, for å bytte en wire det ikke var noe galt med..

 

Jepp, jeg fulgt fabrikksmanualen til punkt og prikke når det gjelder justering/innbremsing, har også funlgt andre instruksjoner. Men siden ingenting av dette har hjulpet har jeg også justert kun på ren intuisjon også(som har fungert helt fint på andre biler), med samme begredelige resultat .

Så jeg også ser det  som sansynlig at det er et eller annet som ikke fungerer slik det er tenkt. 

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dårlig p. brems i ca 10 år, etter bytte av skiver, bånd, klosser. Utført av verksted. Så var det på tide å bytte igjen og da oppdager en kompis at ekspandermekanismen på ene hjulet er montert feil vei. Opp ned blir det vel såvidt jeg husker.

Vi fullfører jobben med overraskende god effekt etter 10 år med drittbrems. Dette er 1 eller 2 år siden og bremsen er ganske bra, men det ikke så bra som Volvo eller veteran Camaroen min. Forøvrig er bremsen bedre i regn eller bare rå fuktig luft, også gjennom 10 år med meget dårlig brems var det slik. På PKK sier de forskjellige verkstedene at BMW har dårlig parkbrems og at de godkjenner det for det er bare sånn. Skal på PKK i dag og er ikke bekymret for dette lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...