Gå til innhold

Forskjell på e46 320d med 136hk og 150hk?


p10
 Share

Anbefalte innlegg

Du kan fint hente 150hk ut av 136 hesteren. Men motorene er helt forskjellige. 136hk har 280nm og volum på 1951ccm mens 150hk har 330nm og volum på 1995ccm. Sistnevnte har også common rail.

I praksis har 150hk et bredere register og virker mer turtallsvillig. (For å være diesel). Føles generelt som en mer moderne motor. Begge er ganske stillegående. I hvertfall sammenlignet med VAG sine 1.9tdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en chipet 136hk er et bra alternativ dersom jeg ikke har råd til å kjøpe en 150hk (eller aller helst en 330d slik at jeg kan kjøre fra 530d'en til broren min :D )?

Er det noen som vet hvor stor henger/campingvogn man har lov til å drage på med en slik bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

320d m 136hk flytter helt greit på seg originalt også den. Går nesten som en 320i m 150hk. Det er ikke noe dårlig kjøp, men de er litt tungsolgte i forhold til 320d m 150hk. Noe å tenke på for fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påpeke at begge motorene var "state of the art" for sin tid... og akkurat det med "for sin tid" er avgjørende for å kunne danne seg et fornuftig bilde av denne motoren. M47D20 motoren med 136 HK kom på markedet allerede i 06/1998 og da var 136 HK absolut mye fra en toliter dieselmotor. M47D20N motoren med 150 HK er produsert fom 10/2000 og med 150 HK var motoren klasseledende også i år 2000. "N" står for "Neu" eller "Ny" og det betyr at den samme motoren fikk common-rail eller et såkalt "høytrykksdirekteinnsprøytningssystem"... og det var et teknologisk veiskille når det gjelder dieselmotorer. Begge motorene går meget bra, men den nyere versjonen oppleves vel mer som en bensinmotor med en bløtere gange og ca. 500 rpm mer som maksimalt turtall (4500 rpm). Den nyere motoren har ikke et bredere register i relasjon til effekt, men kan nok virke mer turtallsvillig. Den eldre versjonen har faktisk et marginalt bredere register iom. at den har et maksimalt moment (280 Nm) ved 1750 mot 330 Nm ved 2000 rpm for den nyere versjonen. Begge motorene utvikler maksimalt antal hestekrefter ved 4000 rpm.

Jeg har forøvrig en variant av den nyere motoren (les: motorvolum), men uten common-rail... og opplever faktisk den motoren som et godt kompromis. Om det er én fordel med den eldre versjonen er det at den går mer rolig... motoren virker mer avdempet og harmonisk. Min utgave av M47D20 motoren utvikler 115 Hk ved 4000 rpm og 265 Nm ved 1750 rpm. Og så langt har den kjørt ca. 80000 Km uten problemer... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en GRUNDIG innføring i likheter og ulikheter bmwE9!! :D

Jeg har lest litt på div forum på nettet og har vært borti flere som har opplevd at dieselpumpene har tatt kvelden relativt tidlig og medført reparasjoner til den nette sum av 25 000,-!!!! Er dette et reelt problem med disse bilene, eller er det bare noen få uheldige sjeler jeg har lest om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en GRUNDIG innføring i likheter og ulikheter bmwE9!! :D

Jeg har lest litt på div forum på nettet og har vært borti flere som har opplevd at dieselpumpene har tatt kvelden relativt tidlig og medført reparasjoner til den nette sum av 25 000,-!!!! Er dette et reelt problem med disse bilene, eller er det bare noen få uheldige sjeler jeg har lest om?

Det er korrekt at det har vært problemer med dieselpumpene, men ikke i en større skala. Man er helt klart skikkelig uheldig hvis pumpen tar kvelden, men som alltid... en original motor er et bedre utgangspunkt for holdbarhet i det lange løp... :wink: ... Det er forøvrig ikke kun dieselpumper i motorer fra BMW som tar kvelden... andre bilprodusenter har minst like store (eller små) problemer med dette fenomenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at det har vært problemer med dieselpumpene, men ikke i en større skala. Man er helt klart skikkelig uheldig hvis pumpen tar kvelden, men som alltid... en original motor er et bedre utgangspunkt for holdbarhet i det lange løp... :wink: ... Det er forøvrig ikke kun dieselpumper i motorer fra BMW som tar kvelden... andre bilprodusenter har minst like store (eller små) problemer med dette fenomenet.

Er det noe man kan gjøre for å forebygge at noe slikt skal skje (bortsett fra å beholde motoren i originaltrim)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at det har vært problemer med dieselpumpene, men ikke i en større skala. Man er helt klart skikkelig uheldig hvis pumpen tar kvelden, men som alltid... en original motor er et bedre utgangspunkt for holdbarhet i det lange løp... :wink: ... Det er forøvrig ikke kun dieselpumper i motorer fra BMW som tar kvelden... andre bilprodusenter har minst like store (eller små) problemer med dette fenomenet.

Er det noe man kan gjøre for å forebygge at noe slikt skal skje (bortsett fra å beholde motoren i originaltrim)?

Jeg vet ikke om man direkte forebygger et dieselpumpehavari ved å beholde motoren original, men at en original motor er et bedre utgangspunkt for en lang holdbarhet er helt sikkert... :wink:... Problemet med disse pumpene kan egentlig ikke relateres til f.eks BMW iom at pumpene produseres av underleverandører som Bosch. Ergo må vi vel bare håpe på at Bosch & Co. i fremtiden konstruerer dieselpumper som har en bedre driftsikkerhet enn de nåværende. Jeg ville imidlertid ikke ha vurdert risikoen for et pumpehavari som avgjørende for et valg av en dieselbil eller ikke.

Hvis du har lyst på f.eks en E46 (diesel eller bensin) bør du se deg om etter en som er produsert etter 09/2001... det er den kritiske datoen for facelift og andre vitale forbedringer. E46 ble bare bedre og bedre med årene... og det vet jeg fordi jeg for et par dager siden kjørte en 318i som ble produsert 02/2005 (som en av de aller siste). Den bilen virket om mulig enda mer "tight" og stram i chassis/understelet enn min 318dT som ble produsert 11/2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har surfet liutt rundt på nettet og sammenliknet litt priser og forskjellig... og lurer da på:

Hvilken bil gir meg mest igjen for pengene: En bil med mye utstyr men høy kilometerstand, eller en med mindre utstyr og lav kilometerstand?

Lurer også på om dette er en bil det vil lønne seg å importere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk inn min 318tds touring for 181000 så d lønner seg å importer...

komtakt meg så skal jeg hjelpe til...

E46 318tdst eksisterer ikke, men du tenker sikkert på E46 318dT. En "04" E46 318dT har forøvrig common-rail og den har derfor en moderne dieselmotor i motsetning til f.eks min "03" E46 318dT (den kritiske datoen er mellom 08/2002 og 04/2003). Begge har 115 HK ved 4000 rpm, men den nyere modellen har 280 Nm ved 1750 rpm i motsetning til min som har 265 Nm ved 1750 rpm.

Jeg ville ha vurdert muligheten for å vente 6-12 måneder... kanskje muligheten for en pent brukt E90/91 320d til en fornuftig sum penger dukker opp i Norge eller i Tyskland... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...