Simen Malerbakken Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 En gang i tiden jobbet jeg på en bensinstasjon, der fikk vi lære at Esso hadde tre oljer Uniflo var for gammle biler Ultra var for nyere biler og Ultron var for nye biler. Alle fantes for bensin og for diesel.. That's it... Kort fortalt er dette bare pisspreik. Oljene var jo av totalt ulik karakter, og når jeg forsøkte å påpeke dette var det ingen som ville høre på meg, olje var olje, og en annen klarte tilogmed å fortelle at semisyntetisk olje bare var en blanding av syntetisk og mineral olje og at det var derfor den hadde tall på seg som var mellom ytterpuynktene til den syntetiske og den mineralske. Vel, jeg var vel den eneste som kunne påta meg å skifte eksos, ta oljeskift, og smøreservice. Skifte vifteremm og lyspærer etc etc, det var utrolig hva folk ikke kunne, og det som er mest skremmende er folk som ikke kan men som ikke tør innrømme det, for da kan ting gå veldig galt. At en bensinstasjon ikke har toppdekselpakning er vel ikke noe rart lenger for det første er gammle korkpakninger borte fra markedet i dag, og moderne gummipakninger holder mye bedre, dessuten er det i dag krav til ettertighting med moment for å sikkre tetthet også på toppdekselpakning. Bare som en pressisjon til tidligere poster det er STOR forskjell på Toppdekselpakning og toppakning. I dag kan fort en tube pakningssement gjøre mye nytte dersom det er akkutte lekasjer fra toppdekselpakningen. Bensinstasjonene eller pøsestasjonene som jeg pleier å kalle dem har sin helt egne epoke, men det kan virke som om de er på vei tilbake med stadig fler automatiserte stasjoner og stadig fler verkstedkjeder som gjør bensinstasjonenes tidligere oppgaver. Det finnes i dag en sterk fremvekst av mekonomen, mega,snapdrive, stop&go, Bosch car service, etc etc etc verksteder som tar seg av kunden, samtidig er det stadig færre biler som trenger smøring og oljeskift hver 5000km, det er stadig færer biler som har sammenbrudd, og økonomien er bedre så man kan i adg kjøre til det stopper og så få hjelp fra reddningstjenesten. Hvor mange her er det som vil kunne feilsøke på en 98 Ford Fiesta Flair der oljelampa blinker? Det er helt utrolig at de lot henne kjøre videre, uten en veldig kraftig påminnelse om at dette kan bety motorhavari. Noen som har verdiene for når det blinker i oljelampa på slike biler? Jeg har det ikke men jeg vil tro at den blinker ved oljetrykk under 0,5BAR og dersom dette skjer i fart er det ekstremt stor fare for havari. Vet dere hvor dere finner oljetrykksbrytern på deres egen bil, og hva evt verdiene er der? Jeg tror at man bare må innse at pøsestasjonene sin tid som servicestasjoner er over, nå er det select, Ica Express, etc Dagens pizza, pøler, hamburgere, wienerbrød, boller, melk og brød butikker finnes, noen av dem selger også bensin.
ingard Skrevet Juli 24, 2006 Skrevet Juli 24, 2006 kan vi ikke si oss enige at bensinstasjonen i dag har bensin, og det nødvendigste av dagligvarer + fastfood.. sånn er det, og sånn kommer det til å være.. folk visste ikke hva fastfood var da de kom i sin 2cv og skulle ha skifta olje.. virker litt som om enkelte tror at det er få driftstofffyllinger på stasjonene.. det er det ikke, men man tjener ikke noe penger på det..
Fredrik Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 Glenno/ehrnst: For oss som er spesielt interessert i biler ser kanskje ikke fremtiden så lys ut... iallefall ikke hvis man tenker på et tradisjonelt bileierskap med mekking etc. Poenget er imidlertid at bensinen i de fleste land (her i Danmark og resten av Europa) selges billigst på de ubemannede stasjonene... ofte er prisen der mellom en halv krone til en krone billigere pr. liter enn på de bemannede stasjonene. Jeg er faktisk kun ved en bemannet stasjon når jeg skal vaske bilen... alt annet er tåpelig når prisen for drivstoff er tildels betydelig lavere andre steder. Bildeler etc. kjøper folk mer og mer over nettet... og avstanden til den fysiske butikken betyr lite eller ingen ting bare prisen er lav nok. Koed er et godt eksempel på dette og forretningen med norske kunder er åpenbart så stor at de til og med kan ansette spesielle norske kundebhandlere som kun betjener de norske kundene... så lenge det varer ! Tilsvarende gjelder det for biler... alt handler om pris. I England er privatleasingmarkedet i dag så stort at brukte biler som er over tre år gamle (leasingperioden er som regel tre år) mer eller mindre dumpes i pris fordi ingen ønsker å kjøpe bilene. Dette virker naturligvis selvforsterkende og så sant man har en stabil inntekt er det økonomisk galskap å ikke lease privatbilen i England. Man kan i tillegg kjøpe spesielle serviceavtaler a la BMW Service Inclusive der man binder seg til bestemte verksteder eller kjeder med verksteder. Dette medfører at mange hverken har økonomiske eller praktiske insentiver til å skru på bilen selv... eller at andre enn de man har en serviceavtale med skal skru på bilen. Mange har jo også både veihjelp og fri leiebil i bilforsikringen (også den forsikringen man evt. tegner med leasingselskapet) så dermed er det enda en mindre grunn til selv å skru på bilen. Bilimportører i England har allerede tatt konsekvensen av dette ved å redusere delelageret for deler til biler eldre enn 10 år gamle... og noen deler (f.eks motorstyringsenheten til Mercedes-Benz W124) lagerføres ikke i England. Det skal ikke mye fantasi til for å tenke seg hva en slik del koster hvis den skal spesialimporteres... ergo havner bilen på skroten og kunden leaser en ny bil. I tillegg har vi miljøaspektet. Det er ingen hemmelighet at myndighetene ønsker å endre avgiftene fra kjøpet av bilen til selve bruken av bilene. I fremtiden kommer vi til å betale mer pr. kjørte kilometer enten i form av regulære veiavgifter, miljøgebyr på forsikringen eller et større miljøgebyr på drivstoff. I Frankrike og i Tyskland betaler man f.eks mer og mer i årlige avgifter for hvert år bilen blir eldre... som en slags miljøkompensasjon for hvert år bilen blir mer og mer umoderne i relasjon til avgasser etc. Hensikten er naturligvis et forsøk på å stimulere til et øket salg (les: leasing) av nye biler. Dette er naturligvis en gavepakke til både staten og bilprodusentene... og vi som er tradisjonelt interessert i biler bør fortvile... ingen tvil om det. På den annen side blir selv billige biler mer og mer interessante og hverken hestekrefter eller dreiemoment er utelukkende forbeholdt relativt rike mennesker i fremtiden. Den nye Golf GT med en 1,4 liter bensinmotor med både turbo og kompressor yter f.eks hele 170 HK og 240 Nm... og dette er bare begynnelsen. Jeg registrerer at Erik Solheim smir mens jernet er varmt... biler får i fremtiden en holdbarhetsdato... eller avgifter som beskrevet i innlegget... eller begge deler. http://www.aftenposten.no/klima/article2730611.ece
Z1 Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 Erik Solheim har vel ikke noe normalt og si ,se hva han har kastet penger etter i andre land og nå er kassa tom så da må han ta mere fra oss dødelige. Husk dette ved neste valg.
Glenno Skrevet Oktober 24, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2008 He der var ene av tråden vi pratet så vidt om på autozentrum tidligere denne uka ja Fredrik . Kunne nesten blitt en profeti tråd dette he he .
Fredrik Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 Erik Solheim har vel ikke noe normalt og si ,se hva han har kastet penger etter i andre land og nå er kassa tom så da må han ta mere fra oss dødelige. Husk dette ved neste valg. Jeg er enig i din uttalelse vedr. Solheim, men jeg er dessverre redd for at han har mer å si i den politiske debatten som miljøvern/utviklingsminister enn vi liker. Han har mektige venner i det politiske liv i Norge og ikke minst har han mektige venner i det politiske liv internasjonalt. Internasjonale sosialister utnytter finanskrisen for alt den er verdt politisk... og så langt har de lykkes med det... selv Karl Marx er jo blitt populær igjen... og nå mangler det bare at kommunistene kommer inn på Stortinget igjen...
Fredrik Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 He der var ene av tråden vi pratet så vidt om på autozentrum tidligere denne uka ja Fredrik . Kunne nesten blitt en profeti tråd dette he he . Hehehe... ja det var hyggelig å hilse på deg. Vi har noen tråder i forumet som behandler viktige spørsmål på en måte som viser at vi er veldig tidlig ute av og til...
Glenno Skrevet Oktober 24, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2008 Erik Solheim har vel ikke noe normalt og si ,se hva han har kastet penger etter i andre land og nå er kassa tom så da må han ta mere fra oss dødelige. Husk dette ved neste valg. Jeg er enig i din uttalelse vedr. Solheim, men jeg er dessverre redd for at han har mer å si i den politiske debatten som miljøvern/utviklingsminister enn vi liker. Han har mektige venner i det politiske liv i Norge og ikke minst har han mektige venner i det politiske liv internasjonalt. Internasjonale sosialister utnytter finanskrisen for alt den er verdt politisk... og så langt har de lykkes med det... selv Karl Marx er jo blitt populær igjen... og nå mangler det bare at kommunistene kommer inn på Stortinget igjen... Det er rimlig sprøtt om det er slik at enkelte i dette landet er urørelige, tross den store og hele massen av mennesker i dette landet må stå med lua i hånden for akseptere en mindre dels mennesker idealisme. Vi er vel verdens mestere her inorge til å godta slik ting er, annet en si noe om det i diskusjoner egentlig. Vi gjør vel lite konkrete ting egentlig. SÅ NAF for noen uker tilbake oppfordret sine medlemmer til ikke handle bensin hos et par bensinstasjoner, noe jeg tror hadde en liten effekt. Burde vært mulighet kunne sendt slike signaler opp til politikere også uten at enn skal finne de med buksa nede i et utro tilfelle og legge det frem for media.
Azeton Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 Dere er velkommen til og besøke Shell - 7-11 på tøyen. Så lenge mekaniker er til stede så får dere svar på det meste! Han har blant annet diagnose utstyr til div. biler! Og pølser går det også masse av
Glenno Skrevet Oktober 24, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2008 Dere er velkommen til og besøke Shell - 7-11 på tøyen. Så lenge mekaniker er til stede så får dere svar på det meste! Han har blant annet diagnose utstyr til div. biler! Og pølser går det også masse av He he der har jeg vært og fikk servert kaffe . Ja det finnes noen unntak Azeton .
MortenK Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 Stort savn av Tennplugger og bedre olje utvalg på bensinstasjoner syns jeg
Rabies Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 Hehe, bensinstasjoner er ikke hva de var, men det er ikke kunder heller. Ingen som gjør noe selv mer jo Jeg måtte på tre forskjellige bensinstasjoner for å få tak i 30 cm bensinslange til gammal-skropelen. Meg: "Heisann, jeg trenger en liten stump med bensinslange jeg" (Hadde med et stykke av den gamle for å sammenligne) Bensinbærte "Eeeeh... Servicehallen er stengt" M: "Ja men det er ikke noe problem det vettu. Skal ikke ha service jeg. Skal ha bensinslange" B: "Eeeeh, men servicehallen er stengt" Neste bensinstasjon hadde visst aldri hatt sånnt. På den tredje hadde de litt som lå igjen fra da de pleide å selge slike ting, heldigvis. Har også gått inn og spurt etter en HB4. "ØØ... Hva er det?"
316 Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 Synes faktisk det er helt greit at det har blitt slik jeg, men det er sikkert fordi jeg er såpass ung at jeg aldri har opplevd noe annet. Det eneste jeg kjøper på bensinstasjon er bensin, mat og drikke. Til nød olje, pærer og kjølevæske. Så betaler jeg for å vaske bilen min i automatene dems av og til..
Der Barockengel Skrevet Oktober 24, 2008 Skrevet Oktober 24, 2008 Vanligvis foretrekker jeg å fylle på de ubetjente stasjonene. Jeg forvillet meg innom en betjent stasjon sist helg - da hadde jeg problemer med å komme meg bort til bensinpumpene, siden den ene veien var stengt av en buss som var innom for å fylle magene til passasjerene, mens den andre muligheten var stengt av en Volvo der passasjerene var opptatt av å diskutere hva man skulle kjøpe med seg inne på dagligv..., eh, bensinstasjonen. Tror det blir ubetjent stasjon neste gang.
///Mysild Skrevet Oktober 25, 2008 Skrevet Oktober 25, 2008 gidder ikke å lese gjennom hele tråden, MEN: flere og flere bensinstasjoner får mere mat og mindre bilddeler fordi: 1: de fleste bensinstasjoner som blir laget nå, har ikke smørehall, og har derfor ikke behov for å ha viftereimer, bensinslanger etc... 2: de bensinstasjonene som har smørehall har egne verkstedsarbeidere, som jobber der på dagtid i uka, og de som er butikkansatt får derfor ikke like god informasjon om "slitedeler"... 3: godt og vell 70 % av bensinstasjonene har ikke smørehall, og de ansatte har derfor ikke peiling! 4: det er butikk eiere, sjefer, og dagligeledere som bør ta ansvaret for at alle ansatte vet hva slags oljer kundene skal ha! 5: det ligger ikke nok penger i slike virksomheter som ikke omfatter oljer lenger, for bensinstasjonene uten smørehall! 6: på gjennomsnittlige mange bensinstasjoner jobber jenter på 16-19 år som ikke kan en dritt! JEG JOBBER NÅ PÅ 7-ELEVEN/SHELL (TIDLIGERE YX) OG ALLE RUTINER, OLJER OG ALT ER LAGT OM, MEN UANSETT... JEG KAN OLJER, SÅ FOR MEG ER DET IKKE NOE PROBLEM, MEN JEG ER FLAU OVER MIN MEDANSATTE OG OVENFOR KUNDENE OVER HVOR MANGE SOM IKKE KAN EN DRITT!! dessuten har vi ikke verktøy eller noe, jeg jobber ikke på bensinstasjon lenger, jeg jobber på en kiosk som selger bensin og oljer... har så mye jeg kan skrive om denne saken, men i bunn og grunn: DET ER PENGER, OG KUN PENGER ALENE SOM STYRER BENSINSTASJONER!! edit: jeg kan skifte oljer, pærer, viftereimer etc, men har ingen plass å gjøre det på jobb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå