Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Fra dagens artikkel i Aftenposten:

- Men det betyr vel mer bompenger og brukerfinansiering?-

-Skal vi få til dette, må brukerne trå til. Statens andel av satsingen på veisektoren er rundt 44 prosent og brukernes 56 prosent. Vi har gått inn for at staten skal ta 60 prosent av kostnadene og bilistene 40 prosent.

Myndighetene er altså både nølende til å bedre veinettet og ønsker at brukerne skal stå for en stor del av betalingen selv.

"Du får ikke kake, men du må bake den selv." Bortsett fra at her er det vel mer riktig å erstatte ordet "kake" med "brød". :roll:

Skrevet

Interessant diskusjon som har kommet opp igjen, men synes en del viktige punkt mangler:

For det første synes det er merkelig at strekningen Bergen - Oslo stortsett ikke har blitt nevnt. Dette er faktisk en av de mest trafikkerte flyrutene i hele Europa og det er definitvt et stort kundegrunnlag for tog der hvis man tørr å satse. Pendler selv gjevnlig mellom Bergen og Oslo og hadde vurdert tog fremfor fly hvis den totale reisetiden begynte å komme ned mot flyets. Det som er problemet med Bergensbanen er langt fra bare svingene, men hovedsaklig faktisk det at store deler av sporet er det orginale fra den ble bygget for over 100 år siden. Resultatet er at signaturtogene må ta det rolig for at sporet skal tåle belastningen. En god løsning kunne vært å lage tunnel under Hardangervidden for vei og bane. Den hadde ikke blitt skremmende mye lengre enn Lærdalstunnelen. Og hadde spart mange ventetimer og omkjøringskilometer vinterstid når været er dårlig, i tillegg til at turen uansett hadde blitt betydelig kortere og raskere.

Sikkerhetsmessig, og med tanke på hva en dødsulykke koster, også samfunnsøkonomisk, tror jeg og at det hadde vært svært mye å hente på å få det meste av godstrafikken mellom de større byene over på tog.

Det har forresten også blitt regnet på hvor mye den dårlige veistandarden koster næringslivet hvert år og det er mye, men husker dessverre ikke beløpet..

Er helt enig i at det blir feil å sette landsdelene opp mot hverandre for det er liten tvil om at de fleste steder i landet trenger oppgradering, bare av forskjellig grad og karakter. Forskjellige fastlandsforbindelser på vestlandet synes jeg ihvertfall ikke er noe å henge ut siden disse normalt blir finansiert ved hjelp av bompenger på stedet, og ikke av bilister i Oslo. Den store forskjellen på Østlandet og Norge ellers er vel at Oslo har et godt grunnlag for alternativ transport ved hjelp av tog, trikk og undergrunnsbane takket være mange folk og flatt landsskap (vet at standarden ikke er helt der den burde være, men det er en annen del av denne diskusjonen), mens behovet ellers er mest sikre hovedfartsårer der trafikken på ingen måte står i forhold til bygdene den passerer gjennom.

I Bergen har de endelig turd å satse litt, men resultatet er skremmende: Bybanen, enda et bevis på sosialistenes trangsynthet og alle kompromissene som må til i dette landet. En ting er at den koster mye å bygge og at driftens skal subsidieres kraftig, bla. med bompenger, men at de velger å legge ruten så kronglete at den skal bruke 3-4 ganger så lang tid som å kjøre og likevel elegant unngår byens største arbeidsplass, som også hadde vært en mer naturlig del av den trasséen. Problemet i Bergen, som jeg nok har skrevet noen ganger før, er at folk bor så spredt pga. fjellene bydelene ligger trykket inn mellom. Skal vi ha nok busser her til et fornuftig og levelig tilbud vil jeg tro at de forurenser minst like mye som bilene de skal erstatte, i tillegg til at de rett og slett er for store for mange av veiene. Resultatet av det er at de kjører plagsomt sakte og likevel er innblandet i mange ukykker og skumle situasjoner.

Tror selv at den mest fornufte totale løsningen for landet er en gjennomtenkt sammensetning av vei, bane, sjø og luft med tilpassning til lokale forskjeller.

Har tro på at utviklingen vil gjøre bilene miljøvennlig nok til å ha livets rett, men det er viktig med fornuftige alternativer.

Likte forresten sammenlignigen med oljeutbyggingen ang. inflasjon, men når det kommer til å tjene kortsiktige og lette penger pleier det ikke å skorte på velvilje fra statens side.

Skrevet

For det første synes det er merkelig at strekningen Bergen - Oslo stortsett ikke har blitt nevnt. Dette er faktisk en av de mest trafikkerte flyrutene i hele Europa og det er definitvt et stort kundegrunnlag for tog der hvis man tørr å satse. Pendler selv gjevnlig mellom Bergen og Oslo og hadde vurdert tog fremfor fly hvis den totale reisetiden begynte å komme ned mot flyets. Det som er problemet med Bergensbanen er langt fra bare svingene, men hovedsaklig faktisk det at store deler av sporet er det orginale fra den ble bygget for over 100 år siden. Resultatet er at signaturtogene må ta det rolig for at sporet skal tåle belastningen.

Ref. mitt innlegg nr. 4 i denne tråden:

Hvis du skal få folk til å ta f.eks toget hjelper det kun marginalt at selve toget er nytt... det virkelige og kostbare problemet er skinnegangen som for det meste følger landskapet i Norge. Hurtige tog krever rette skinneganger... tenk bare på det franske TGV-toget som kjører i over 320 Km/t (servicehastighet - topphastigheten er i overkanten av 500 Km/t) og som klarer distansen Paris-Marseille (ca. 750 Km) på kun tre (3) timer. Hadde vi hatt et tilsvarende togsystem i Norge ville man kunne kjøre fra Oslo til Trondheim på ca. 1,5 time. Toget ville ha vært hurtigere enn flyet og det er akkurat det som er hele poenget med TGV. Man har tilsvarende togsystemer i Tyskland, Italia, Sveits, Japan, USA.... NSB befinner seg i stenalderen... mer er det ikke å si om det.

Ellers kan det nevnes at toget på strekningen Oslo-Stockholm etter en periode uten rutetilbud nå "plutselig" både er et økonomisk og realistisk alternativ til flyet på strekningen. Hvorfor ?... intet annet enn folks innstilling og litt ekstra komfort til de reisende... :-s

Skrevet

Og ikke minst godt hjulpet av alle sikkerhetstiltakene man må gjennom for å fly. Tar mye tid å komme seg gjennom om morgenen på Flesland, og er det ikke kø tar det tid likevel fordi man må komme tidlig i tilfelle..

En annen sak er jo hvor mye energi et hurtigtog bruker i forhold til et fly og hvordan denne produseres, og det fasinerer meg forsåvidt og at man kan spasere rett inn på et tog, legge igjen en koffert med eksplosiver, eller annet farlig innhold, i hver vogn, og ingen vil merke noe eller bry seg.. Bra at det er litt tillit igjen i samfunnet da.

Skrevet

Jeg syns veiene på Østlandet (Østfold, Oslo, Akershus) er fine. Iallefall veiene der jeg kjører. Asfalten er er bra, og litt svinger er bare kos.

Kapasiteten derimot, kunne godt vært bedre. Sandvika - Oslo (15 km) kl 8 om morgenen tar fort en time. Hvordan er det i andre europeiske storbyer?

Skrevet

Kapasiteten derimot, kunne godt vært bedre. Sandvika - Oslo (15 km) kl 8 om morgenen tar fort en time. Hvordan er det i andre europeiske storbyer?

Stort sett det samme som i Oslo... store kødannelser i rushtiden. Syd for København står det like lange køer om morgenen som i Oslo og det tiltross for at det er 4-6 filer i hver retning og 110 km/t fartsgrense... :x

Skrevet
Jeg syns veiene på Østlandet (Østfold, Oslo, Akershus) er fine. Iallefall veiene der jeg kjører. Asfalten er er bra, og litt svinger er bare kos.

Kapasiteten derimot, kunne godt vært bedre.

Akkurat det momentet der har slått meg også... Veiene i sentrale Østlandsstrøk later til å være underdimensjonert i forholdt til trafikkmengden. I andre deler av landet kan begge deler være mangelvare. :?

Jeg tror Norge ville vunnet på et prosjekt der man bygget en Sørnorsk ringvei: Sammenhengende motorvei med minst tre filer (og ingen ferger) på strekningen: Oslo-Kristiansand-Stavanger-Bergen-Ålesund-Molde-Kristiansund-Trondhjem-Oslo.

I tillegg burde det være en tverrforbindelse mellom Stavanger/Bergen og Oslo (og primært med forlengelse nordover, i første omgang i alle fall til Lillehammer.) Siden denne i stor grad måtte gå i tunnel, ville det være naturlig å kombinere den med bygging av en høyhastighetsjernbane mellom Oslo og Vestlandet.

Skrevet

I artikkelen Bare lommerusk til vei fra staten blir det avdekket hvordan store veiprosjekter i Hordaland og Rogaland blir bygget med minimale bidrag fra staten. Dessuten krever staten inn moms, noe som gjør at det noen ganger går mer penger tilbake til Staten enn hva som blir gitt i støtte. "I realiteten bidrar ikke staten med særlig mye til samferdsel på Vestlandet Her betaler vi for veiene og broene selv". Se også Tabell

Dette gjør nok engang klassiske problemstillinger aktuelle:

-Hvorfor skal Norge ha noen av verdens høyeste bil- og bensinavgifter, men være dårligst på veibygging?

-Hvorfor har vi et eget Samferdselsdepartement, sånn egentlig?

• 3 weeks later...
Skrevet

Midtrekkverk i norge er håpløst per dags dato. Få steder vi har har slikt rekkverk der man har plass te og klemme ambulansen eller branbilen forbi en trailer når man har utrykning. Ska man ha rekkverk må veien breddes men d koster mer peng i gjen så d driter man oppi og risikerer at det livreddende tiltaket tar liv istedet

Skrevet

Jeg ser at Jens Stoltenberg har vært ute og lovet milliarder til samferdsel:

I vinter skal regjeringen legge fram forslag til det vi kaller Nasjonal transportplan. Det er her de langsiktige prioriteringer i samferdselspolitikken bestemmes. Jeg mener at denne planen må bli en ambisiøs plan for et skikkelig samferdselsløft. At vi bygger oss opp til et vesentlig høyere bevilgningsnivå enn i dag. Alt kan ikke tas på ett år. Men vi må øke raskt hvert år framover, slik at satsingen blir betydelig. Jeg verken vil eller kan tallfeste noe nå. Men det må være en økning som gjør at vi samlet kan bruke flere titalls milliarder kroner mert i løpet av tiårsperioden planen gjelder for. For å bygge landet og skape en infrastruktur vi kan være stolte av.

(Kilde: http://www.dna.no/dna.no/Arbeiderpartie ... 04.09.2008 )

Valgkampløftene foran neste Stortingsvalg starter tidlig, ser jeg. :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...