Gå til innhold

Vil beslaglegge penger og svarte bmwer: Dagens beste nyhet..

[space]
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det blir amerikansk tankegang på linje med Bush. Siden dette er en såpass alvorlig ting, så endrer vi på de demokratiske spillereglene.

Hvis du har problemer med lønningskontoret eller lå alene hjemme og sov en dag, så kan du plutselig bli dømt for hvitvasking/kriminell virksomhet eller terror! I en straffesak skal man ALDRI være nødt til å måtte bevise sin uskyld! Forutsatt at man er gammel nok: Hva hvis politiet banker på døra di en dag og beskylder deg for drapet på Olof Palme? Hvis du var alene hjemme, så har du vel ikke rare alibiet...

Og til de av dere som ikke tror at sånt kan skje i et flott demokrati med en ypperlig rettstat: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=127631

Hvis du pusser opp en gammel BMW og lakkerer den svart, skal politiet kunne komme og beslaglegge den fordi du kun har hatt 20.000 i utgifter på den, og den nå blir taksert til 80.000? Og du kan ikke gjøre rede for hvor du har fått 60.000 fra som politiet sier at du må ha brukt? Og til dere som tror at slike krav kan de da ikke finne på å komme med: http://www.nmcu.org/nyheter/001004.html

En slik tankegang innenfor det juridiske feltet er farlig! Hensikten helliger ikke middelet!

Vi er ikke uenige om at dagens retspraksis vedr. omvendt bevisbyrde er prinsippielt tvilsom... bl.a i relasjon til Montesquieu´s tanker om en retsstat. Problemet er imidlertid at moderne teknikk og en generelt bedre kunnskap hos folk flest har medført at det også er lettere å opponere mot lov og orden. Spesielt innenfor organisert kriminalitet og terror er dette helt klart en virkelighet i dag.

For å trekke en parallel... dog ikke direkte relatert... det ultimative problem vedr. både demokratiet og retsstaten er det såkalte "algierske problem". Der en demokratisk valgt regjering i Algerie avlyste et valg til parlamentet fordi partier som hadde en nedleggelse av demokratiet som en hovedparole i valget (les: den alminnelige stemmerett... innførelse av den muslimske Sharialovgivningen) sto til å vinne valget. Man kunne være udemokratisk og avlyse valget eller man kunne være demokratisk og miste demokratiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det fortsetter... dette er ikke bra markedsføring!

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/08/24/474841.html

:?

At sterkt kriminelle kjører BMW under flukt er jo ikke akkurat et nytt påfunn. Baader-Meinhof gruppen eller Rote Armee Fraktion ble nesten verdenskjent alene fordi de ofte kjørte BMW E3 under flukt fra det tyske politiet på 70-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært spesielt bekymret for min egen sikkerhet her i Oslo. Men når gjengene nå begynner å skyte på hverandre midt på dagen, midt i en folkmengde på Aker Brygge så frykter jeg for min egen sikkerhet. Og strengt tatt så betaler jeg masse penger i året for at politiet skal passe på meg, og det opplever jeg ikke at de gjør.

Politiet begynner nå å snakke om nulltoleranse. "Nå skal vi ta dem for å kjøre for fort og på rødt lys osv...." Hva !? Har dere ikke tatt dem for det før ? Nei dere hadde vel nok med å stoppe meg, og 3 andre som var på vei hjem fra påskeferie i 118km/t på motorvei kl A med 130km/t standard.....

Dessuten kommer ikke nulltoleranse til å hjelpe i det hele tatt når det tar 1,5 år å få kjørt saken gjennom rettsystemet.

Her er et system, som har funket i andre større byer, bl.a. New York:

Sett inn ressursene på å ta småfolka. Blir du tatt for tagging, så havner du foran en dommer, og blir satt i fengsel i 30 dager innen 3 timer etter at lovbruddet ble begått.

Innbrudd i en bil ? Politiet rykker ut, og tar fingeravtrykk. Sammenligner de med fingeravtrykk som er hentet på andre lovbrudd. Finner de en gjerningsmann, så rykker de ut, setter han foran en dommer, og innen 3 timer så sitter han i fengsel. Enkelt.

Dette vil etter min mening sørge for at rekrutteringen til organisert kriminalitet blir mindre, og at man vil få det vanskeligere med å skjule organisert kriminalitet. Alle "fot-folka" til de org. kriminelle sitter nemlig bak lås og slå, sånn at de høyere opp i organisasjonen blir nødt til å få mer møkk på henda selv, og det gjør det lettere å ta de. Forsikringspremier på biler går ned, fordi folk tenker seg om 2 ganger før de bryter seg inn, fordi de har hørt om kompisen som måtte sitte inne i 3 mndr for det samme.

Tanken bak det hele er at det er vanskeligere og begå lovbrudd, når det ikke er mange som har gjort det før deg og kommet unna med det. Eller sagt å en annen måte, det er vanskeligere å kaste søppel på en ren gate, enn en som har masse søppel på seg fra før.

Her kommer det noen innvendinger:

Vi har ikke nok penger (tull! kutt ned antall kommuner i Norge til samme nivå som sverige (de er dobbelt så mange innbyggere, og har halvparten så mange kommune administrasjoner som oss)

Vi har ikke nok fengselsplasser (nei men så bygg flere fengsler da, vi har nok av tomter på værbitte øyer, og fraflyttede fiskevær i Nord-Norge)

Vi har ikke nok dommere. (Vel så sats på å utdanne flere, krever ikke rakkettforskere for å sitte å dømme innbruddssaker med fingeravtrykk bevis)

vi har ikke nok rettsaler. (Bruk bedehus, dere har gjort det før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til deg som ikke klarer å skrive pakistanere men må skrive pakkiser så husk at det er pakistanere her på forumet åsså!! nå må dere huske å ikke legge alle under en kam. det finns oss som jobber rævva av oss for å ha de bilene... ikke tro at alle pakistanere er samma.. hva hadde du sagt hvis jeg bare hadde slengt dritt om dere nordmenn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist det er ein av måtene me kan få bekjempet gjengkriminalitet her i Noreg, så synest eg det er greit at politiet byrjar å dra inn verdier fra desse gjengene!

Det er jo tross alt penger som ikkje er "reine" dei har kjøpt bilene med!

Men å bruke ordene "svarte BMW-er" er å gå litt langt, sjølv om dette er ein populær bil i dei miljøa. Det er noko alle veit!

Ein anna tinge er at Noreg er NØD til å slutte å bruke silkehanskene! Og heller bli litt tøffere og vise at me meine alvor i desse situasjonene! Å følge Danmark sitt eksempel (som bmwE9 snakker om) meiner eg sku ha vore gjort tidlegare!

Utstyr politifolka våre med våpen og rett til å DREPE vist det er siste moglegheit!

Det er jo ein form for terorisme (les: min meining!), dette også, og må takast med rota!

Vist terorisme og gjengkriminalitet hadde vorte likestilt ang straff o.l, trur eg me ville vore kvitt problemet ganske fort!

Og til dere andre som angriper "fargede" og "ikkje kvite folk", bli voksne!

Dere kan ikkje skjere alle under samme kniv! Nokre av innvandrerene me får til Noreg, er heilt idioter, men ikkje la desse styre oppfatninga di har av andre folk som ikkje har samme hudfarge/kultur som oss!

Har dere i det heile tatt sett korleis nordmenn oppfører seg når dei er på ferie tur?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me sleppe inn mange utlendinger og plasserar dei i samme gatene og då vil det være naturlig at dei finn kvarandre og stiftar vennskap!

Vennskap fører til fest, prat, diskusjonar, hendingar som igjen førar til gjenger osv!

Eg meinar at dei som kjeme til norge og ikkje lære seg norsk eller gidd å jobba, dei kan me berre senda ut igjen av landet. Det er sånne folk me ikkje har bruk for! Det er selvfølgeleg ein veldig lettvint måte som kanskje ikkje funkar så bra! Vanskelig for nokon som har opplevd krig, mista vennene sine og alt dei eige og har, for så å måtte starte eit nytt liv i eit land dei ikkje kjenner. Det er her Norge er altfor dårleg på oppfølging osv. For det første burde me ikkje plassera dei i dei samme gatene osv, for det andre burde det være mykje meir oppfølging av asylsøkjarane... Me har altfor dårlig oversikt over dei som er og dei som kjeme til landet!

At gjengar som A og B-gjengen har vorte so store må politiet og staten ta litt skylda for! Dei kunne ha tatt tak i problemet for 15 år sida når narkotikaen osv begynte å komma, men istadenfor vart markedet større og større og gjengane fekk meir og meir peng, noko som igjen førte til meir makt og større gjengar! No er dei så og sei så store at me ikkje kan bli kvitt dei med eigong... Det tar fleire år å bryta ned ein sånn gjeng!

Men er einig med politiet at midlar som ikkje kan dokumenterast av sånne folk bør bli konfiskert! Dersom ein har pussa opp ein bil å tjent 60.000kroner på det, eller ein har vunne i lotto, så går det ann å dokumentere! Men korleis har nokon som ikkje jobbar råd til ny million bil kvart år???

Trenge ikkje være ein sivilingeniør for å skjønne kor dei gutta der får penga ifrå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

At sterkt kriminelle kjører BMW under flukt er jo ikke akkurat et nytt påfunn. Baader-Meinhof gruppen eller Rote Armee Fraktion ble nesten verdenskjent alene fordi de ofte kjørte BMW E3 under flukt fra det tyske politiet på 70-tallet.

Litt oppdatert informasjon vedr. Rote Armee Fraktion og Baader-Meinhof gruppen.

Bare for å gjøre det helt klart... jeg sympatiserer på ingen måte med denne gruppen og/eller andre terroristgrupper. Rote Armee Fraktion var aktiv for ikke så veldig lang tid siden og den siste terrorhandlingen som beviselig kan knyttes til RAF ble gjennomført i byen Weiterstadt i Tyskland så sent som i 1993. RAF var forøvrig knyttet til absolut ytterste venstrefløy i tysk politikk og forbindelsene til div. muslimske terroristgrupperinger var sterke.

Dette er en gammel tråd og jeg benytter derfor samtidig muligheten for å stenge denne tråden iom. at den har sporet ganske kraftig av i forhold til den linje vi i dag har her inne. Hvis noen evt. har seriøse innvendinger mot denne beslutningen er jeg tilgjengelig på PM eller mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...