Gå til innhold

Erfaring med tuningbox i diesel biler?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Har hørt at 318d (115 hk) har samme motor som sitter i 320d før 10. måned 2001 med 136 hk. Burde ikke være noe problem å chipe denne til 136 Hk da?

Nei, men clutch´en er ikke dimensjonert for mer enn de ca. 280 Nm som bl.a 320d med 136 HK har. Det er forøvrig to utgaver av E46 318d... med og uten common-rail (CR). Modellen uten CR har 115 HK og 265 Nm... modellen med CR har også 115 HK, men 280 Nm. Hvis du chipper disse motorene får du et dreiemoment på over 300 Nm og det kan clutch´en ikke håndtere. E46 320d med 150 HK og 330 Nm har en annen og langt kraftigere clutch. E46 318d deler clutch med E46 318i, E46 320d (136 HK) og E39 520d (136 HK)... altså maksimalt 280 Nm.

Jeg har skrevet litt om dette tidligere her.

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Kom over denne på eBay. Har aldri sett tuningbox fra AC Schnitzer tidligere, men det finnes tydeligvis. Spesifikasjonene er lik på denne som på de andre boksene når det gjelder økning av Hk og Nm. Spørsmål; kan man være tryggere på et produkt fra AC Schnitzer?

http://cgi.ebay.de/Chiptuning-E46-BMW-320d-Tuningbox-AC-Achnitzer_W0QQitemZ150027095077QQihZ005QQcategoryZ40183QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Skrevet

Ny styreenhet fra Ac Schnitzer ligger på ca 16000 før facelift og ca 21000 etter facelift for E46 sin del. Jeg personlig har aldri hørt om at Ac Schnitzer selger "tuning-bokser", kun styreenheter.

Skrevet
men hvis man ikke har automat/steptronic-kasse. Kan det i noen tilfeller være skadelig for selve motoren? Var på merkeforhandler av VW i går i forbindelse med kjøp av en Touran 1.9TDI. Og da spurte jeg selgeren om det var anbefalt å chippe denne motoren. Da sa han at de ikke hadde lov til å anbefale chipping men han sa at det var vanlig å chippe disse motorene. MEN han nevnte også at det i svært skjeldne tilfeller hadde forekommet skade på motor ved chipping.

Noen som har noen meninger? Dette gjelder vel både Bmw og vw og andre tdi'er

Har en bekjent som har chippet sin Touran. Nå har han girkasse problemer. Han frykter at han må bytte hele girkassen, og det er ikke billig...

Er det da snakk om tiptronic/dsg-kasse eller manuell girkasse?

Skrevet

Hvis man er livredd for at noe skal ryke, ikke trim! Hvis du liker litt ekstra trøkk å tar sjangsen på at det går bra (noe det oftest gjør) trim!

Har trimmet en del biler tidligere (bensinturbo) hatt over trehundre hk og 350 Nm på hjula på 1.8 l motor med original innmat. Kjørte over 40 k med det oppsettet uten at hverken drivverk eller motor tok kveld. Heldig? Ja kanskje, men morro var det i allefall ;)

Blir opp til hver enkelt og vurdere om risken er verdt det..

Skrevet
men hvis man ikke har automat/steptronic-kasse. Kan det i noen tilfeller være skadelig for selve motoren? Var på merkeforhandler av VW i går i forbindelse med kjøp av en Touran 1.9TDI. Og da spurte jeg selgeren om det var anbefalt å chippe denne motoren. Da sa han at de ikke hadde lov til å anbefale chipping men han sa at det var vanlig å chippe disse motorene. MEN han nevnte også at det i svært skjeldne tilfeller hadde forekommet skade på motor ved chipping.

Noen som har noen meninger? Dette gjelder vel både Bmw og vw og andre tdi'er

Har en bekjent som har chippet sin Touran. Nå har han girkasse problemer. Han frykter at han må bytte hele girkassen, og det er ikke billig...

Er det da snakk om tiptronic/dsg-kasse eller manuell girkasse?

Her er det snakk om en tiptronic kasse. Har ikke hørt om problemer på manuelle kasser.

Skrevet

Vi monterte tuningbox på en 2002 320d sedan, og opplevelsen var enorm. Med 188 Hk og 429 Nm gikk denne fantastisk godt! På mandag blir det 2003 modell 320 DAT, og den skal etter planen få tuningbox innstallert. Tar først en prat med BMW verkstedet for å høre dems mening. Vil tro de har vært borti en bil eller to med tuningbox i løpet av de siste 5 årene, men håper erfaringene de har er positive! :)

Skrevet
[

.....og jeg har en nabo som IKKE har chippet sin forholdsvis nye Passat 1,9 tdi triptronic. Han har også problemer med kassen sin, selv om den bare har gått litt over 40' km! Så om det er chippingen som er årsaken til slike havari er jo ikke godt å påvise!

Skrevet
.....og jeg har en nabo som IKKE har chippet sin forholdsvis nye Passat 1,9 tdi triptronic. Han har også problemer med kassen sin, selv om den bare har gått litt over 40' km! Så om det er chippingen som er årsaken til slike havari er jo ikke godt å påvise!

Fordelen med tuningbox er jo at du kan ta den ut og inn som du vil. Montering/demontering gjør du på under 2 minutter, avhenig av hvor lang tid du bruker på å åpne panseret. :)

Dvs. hadde det vært girkassen på min bil som gikk til helsikke, så hadde jeg tatt ut tuningboxen før jeg hadde levert bilen på verksted. Sjansen for at det blir en garantisak da er vel rimelig stor. Tviler på at de kan spore tilbake til at det har vært tuningbox montert..

Skrevet

Fordelen med tuningbox er jo at du kan ta den ut og inn som du vil. Montering/demontering gjør du på under 2 minutter, avhenig av hvor lang tid du bruker på å åpne panseret. :)

Dvs. hadde det vært girkassen på min bil som gikk til helsikke, så hadde jeg tatt ut tuningboxen før jeg hadde levert bilen på verksted. Sjansen for at det blir en garantisak da er vel rimelig stor. Tviler på at de kan spore tilbake til at det har vært tuningbox montert..

Hvis bilen er så ny at den kommer inn under garantiordning ja. Vet ikke hvor lenge feks BMW har garanti på motor å girkasse?

Skrevet

Der ikke jeg heller helt 100% sikker, men etter forbrukerkjøpsloven så er det jo 5 års reklamasjon. Om garantien er 2 år så betyr det lite, da gjelder forbrukerkjøpsloven.

Skrevet
Det er jo bare å søke litt på BMW X5 så tror jeg de fleste her ville gått for manuell girkasse...

mhane

Har faktisk aldri hørt om X5 har problemer med girkasser, link?

8)

Men VW derimot er kjent for å slite med girkasser, slik har det vært i åresvis, mange eksempler på golfer som får byttet girkasser som er gått under 100.000km

Dette ifølge verksted jeg har brukt i 10 år.

:?

Trim er kalkulert risiko, slik er det bare, det går bra i stort sett alle tilfeller der det er gjort moderat modifisering, og man ikke kjører helt vilt.

En chip er etter min mening helt ok, men det finnes bra og mindre bra chipper, skulle jeg først gjort dette, bør man ha gjort litt bak grunns info først.

8)

Skrevet

Har omprogramert min 320 diesel fra 150hk te 185hk og 400 nm i følge bb racing( underlevrandør til ts racing) har ikke merket noe negativt med bilen etter d. bare at den går bedre og er sterkere. men man bør jo ha i bak hue at girkassen kan slites fortar..

Skrevet

Vedr. problemer med X5 og automatgearkassen. I en overgang brukte BMW faktisk automatgearkasser fra General Motors (A5S390R) i deres dieselmodeller med M57 motoren. Dette var ikke en spesielt kraftig konstruksjon og den var faktisk kun dimensjonert for 390 Nm på inngående aksel... det samme som motoren utviklet originalt... :roll:

Ta evt. et søk på Autopower´s søketjeneste... med søkekriteriene "låda and rasad" i forumet "X-Serien"... der er det mange uttalelser vedr. problemer med den aktuelle gearkassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...