Fredrik Skrevet September 17, 2006 Skrevet September 17, 2006 Børste-vask er helt greit, men sjekk at børstene er rene.. Dette gjør jeg alltid med uansett hvilken bil jeg bruker.. Denne uttalelsen er jeg helt enig i... lakken klarer helt fint børstevask med mindre man ikke har planer om å delta i oppvisninger/konkurranser etc. med bilen. Det avgjørende er at børstene er rene og at maskineriet ellers virker som det skal...
eriklepe Skrevet September 17, 2006 Skrevet September 17, 2006 en maskinvask koster vel noe sånn som 1 camilla? på vask selv er man kun 50-60 nok og noen kalorier fattigere.
BalleKnalle Skrevet September 17, 2006 Skrevet September 17, 2006 Vet ikke om det er jeg som er hystersik med tanke på pen lakk eller hva det er, men at det blir stygge skjolder/riper av børstevask er det liten tvil om. Har vasket en hel mengde nye firmabiler i forskjellige vaskeanlegg, og det blir "riper" slik jeg kaller det hver eneste gang. Det er jo bare å se på en bil i sterkt solskinn. Sett litt fra skrå mot f.eks taket så ser en slike skjolder/riper utrolig lett. Dette vises selvfølgelig mye bedre på mørke lakkvarianter enn lyse. Men jeg står uansett fast på mitt at børstevask er fy fy! Enda mer fy på mørke biler/biler med sterk farge!
kokfesk Skrevet September 17, 2006 Skrevet September 17, 2006 Skal ikke være noe problem i det hele tatt med børster så sant ikke børstene er veldig møkkete. På de aller fleste maskiner så har du jo et greit forvask program som tar bort det meste av møkk før børstene kommer. Var et mye større problem før da de brukte den gamle typen børster. Tror ikke det er mange som fortsatt har dem nå mere.
Saltkjelen Skrevet September 17, 2006 Skrevet September 17, 2006 Vet ikke om det er jeg som er hystersik med tanke på pen lakk eller hva det er, men at det blir stygge skjolder/riper av børstevask er det liten tvil om. Har vasket en hel mengde nye firmabiler i forskjellige vaskeanlegg, og det blir "riper" slik jeg kaller det hver eneste gang. Det er jo bare å se på en bil i sterkt solskinn. Sett litt fra skrå mot f.eks taket så ser en slike skjolder/riper utrolig lett. Dette vises selvfølgelig mye bedre på mørke lakkvarianter enn lyse. Men jeg står uansett fast på mitt at børstevask er fy fy! Enda mer fy på mørke biler/biler med sterk farge! Er det ikke derfor vi har Polish da?.. Disse vaskeripene og skjoldene går vekk med en polering.. Men siden det blir sånn hver gang, da sjekker du kanskje ikke børstene da eller?
Fredrik Skrevet September 17, 2006 Skrevet September 17, 2006 Men jeg står uansett fast på mitt at børstevask er fy fy! Enda mer fy på mørke biler/biler med sterk farge! Det er liten tvil om at riper lettere kommer frem på mørke farger, men i utgangspunktet skal billakk klare en børstevask. Mine biler står forøvrig alltid ute og blir for det meste vasket i en børstevask (spesielt om vinteren)... og min nåværende E46 har ikke antydning til rust og/eller er spesielt stygg i lakken av den grunn. Bilen blir polert grundig 3 ganger i året, men ellers får lakken klare seg selv for vær og vind...
BalleKnalle Skrevet September 17, 2006 Skrevet September 17, 2006 @T.A.S: jo forsåvidt går det meste bort med polering/voks. Men det er jo utrolig kjedelig å polere bilen din hver gang du har kjørt den gjennom en maskin? ( som sagt er jeg nazi på lakken ) Vanskelig å velge stasjoner ut fra "feelingen" på børstene når f.eks et firma har en avtale med en spesiell stasjon/kjede. Men for all del, er ikke så på viddene at jeg ikke benytter meg av en børstevask på bil. jeg bruker det bare ikke på min egen. Da er det liksågreit å vaske ofte og benytte seg av selvvaskeanlegg. Koster mindre, bedre resultat. @ bmwE9: Er ikke bilen din sølv metallic? Nuff said Neida, jeg tror det at en børstevask er bedre enn ingen vask i det hele tatt. Bilen blir jo rein, så i så måte så blir jo lakken skånet for saltlake/støv osv. Men som sagt lakken på en bil kan aldri behandles bra nok... Tror folk begynner å tro at jeg er gal nå... "The lakk-nazi"
Saltkjelen Skrevet September 17, 2006 Skrevet September 17, 2006 Ja, ok. Jeg bruker heller ikke børster, men desverre så har man ikke noen andre alternativer enn børster om vinteren.. Når man kjører inn i hallen er det jo bare å ta ned vinduet og kjenne på noen av børstene. Kjenner jeg at de er møkkete rygger jeg ut igjen. Enkelt og greit. Selv koser jeg meg med bilen, så jeg har ikke noe imot polering. Bilen blir stadig polert, så det er ikke syndt på den..
DCA Skrevet September 17, 2006 Skrevet September 17, 2006 er veldig forskjellig fra maskin til maskin... hvor mye vann som pøses på o.s.v... noen riper og noen riper ikke...vil vel alltid være slik! Fikk litt skrekken da jeg skulle vaske Lexusen første gang...hadde det travelt tidlig på morrakvisten og skulle på utstilling med den... kjørte den i vaskemaskina for å få en børsteløs vask... maskinen stoppet ved å kjøre 5 stk dyser ned i taket på bilen... blei rimelig varm i kroppen da og eiern av maskina fikk bra med kjeft...mildt sagt siden det var fattern
Fredrik Skrevet September 17, 2006 Skrevet September 17, 2006 @ bmwE9: Er ikke bilen din sølv metallic? Nuff said Neida, jeg tror det at en børstevask er bedre enn ingen vask i det hele tatt. Bilen blir jo rein, så i så måte så blir jo lakken skånet for saltlake/støv osv. Men som sagt lakken på en bil kan aldri behandles bra nok... Joda... nuff said... er min bil sølv metallik... og hvorfor tror du at den er akkurat det ?... ... For alt for mange år siden hadde jeg en sort metallik Mercedes-Benz 190E 2,3 og det var en helt umulig farge å holde pen. Ikke så mye pga. riper, men div. fettflekker på lakken holdt på gjøre meg gal... helt håpløst !...
Saltkjelen Skrevet September 17, 2006 Skrevet September 17, 2006 He-he, jeg skjønner deg godt E9, men det er ingen ting som er så nydelig som sort når de er blanke og fine. Selv tror jeg at jeg ikke kommer til å velge svart bil igjen. Håpløst å holde rent hele tiden..
BalleKnalle Skrevet September 17, 2006 Skrevet September 17, 2006 Holder med deg der bmwE9 .. Tror min neste bil blir i sølv metallic lakk. Er veldig fornuftig farge med tanke på riper osv når det tross alt er en bruksbil. På min gamle sorte nylakkede E30 holdt jeg på å vaske meg ihjel...
sn|per Skrevet September 17, 2006 Skrevet September 17, 2006 Hvordan er det med skadeansvar hvis bilen din får skader av vaskemaskinen? En her i Hov skulle vaske sin nyinnkjøpte V70 i vaskemaskinen på statoil her og på et eller annet vis klarte maskinen og rive av den lille originale spileren som sitter på bakluka. Tror faktisk at han ikke fikk igjen erstatning fordi bilene blir vasket på eget ansvar. Blir sikkert litt andereledes hvs det er grove feil på maskinen. Ei jeg jobbet med for et år siden skulle vaske en mercedes statsjonsvogn på Statoil på gjøvik. Der løsnet hele børsten og fallt på taket..Hun fikk selvsagt dekket skadene.
kokfesk Skrevet September 17, 2006 Skrevet September 17, 2006 Så sant det er orgianl deler det blir skade på og ikke ekstra utsyr som f.eks ekstra lys. så skal man vel få erstatning så sant man har fulgt instruksjonene.
Mr.Vaslag Skrevet September 17, 2006 Skrevet September 17, 2006 Ser det er noen her som skriver at børster ikke riper opp lakken. Men uansett hvor rene børstene er så lager de riper. Jeg har polert over 30 biler i sommer, og jeg ser hvem som er vasket i maskin/ med børste. Og jeg ser hvem som har vært glad i lakken sin! Vaskeriper av børstevask går IKKE bort med vanlig polering, om du ikke har en polish med mye slipemidler! Det beste er en grundig håndvask. Med voks-shampo og svamp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå